Har en del erfarenhet av 2,4 som jag kan dela med mig av.
Jag har en Futaba 4PK Fasst. Den är kanon! Dock...
Sändaren: Känsligt som f-n med antennen. Böj den så lite som möjligt och vrid den typ aldrig. Den går lätt av och skadas. Då minskar räckvidden kraftigt och det fungerar sporadiskt och nära men inte långt ifrån.
Ett tips: Radiodoktorn sa att antennen skall vara vikt 90 grader och peka åt höger eller vänster, INTE rakt upp eller rakt fram, för bästa styrka. Han brukar veta vad han talar om. Ställ den så och rör den aldrig.
Mottagaren: När allt är som det ska med sändaren är räckvidden hur bra som helst. OBS att jag har den blanka tippen på antennen utanför skrovet 90 grader.
Då jag hade problem med sändaren (utan att veta det) så förlängde jag andtenner (400 mm varianten) och fick upp den 3 dm över vattnet. Det ökade räckvidden från 20 till kanske 50 meter. En del men inte tillräckligt. Motorer stannade mystiskt och olika långt bort. Förbannat klurigt innan jag förstod. Radion var ju nästan ny...
Kuriosa: En kollega som är bra på el sa att Microugnar använder 2,4 GHz bandet, varför? Jo för att de vågorna fastnar så bra i vattnet i den mat man vill värma! Mao kanske 2,4 egentligen inte är så optimalt för båtar och blir klart sämre i regn och vågor, om han nu har rätt. Men han brukar också veta vad han pratar om

Wesslan