Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 08, 2012, 05:52:13 am
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  Hydrobåtar
| | |-+  Byggbilder på Whiplash Gv Sport-hydro
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Byggbilder på Whiplash Gv Sport-hydro  (läst 2928 gånger)
Janne Lindgren
Gäst
« skrivet: Juni 10, 2009, 10:05:08 pm »

Har haft en stund över att bygga på hydron.
Motorn blir en RCMK S254 som är portad enligt en artikel på Modelgasboats.
www.modelgasboats.com/Magazine_Content/Tech_Articles/RCMK_Engine_Modification
Avgasporten ligger på drygt 180grader, insug är i stort orört förutom "kolvrings ploppen" som nästan är bortslipad.
Rodret tänkte jag först sätta på högersidan, men i sista stund blev det till vänster precis som orginalet, om det nu spelar någon roll.
Det som sägs är att fenan på högersida och rodret till vänster ska "ta ut varandra" och båten ska tracka rakt, utan roder kompensation. Nackdelen kan vara att roderbladet möjligen kan "skärma" propellern i svängen, som jag ser det??!!
Svängfenan kom som "halvfabrikat" bockad men helt oslipad,
Förstår varför, Shocked materialet är en riktigt hård 3mm rostfri-legering, - så en dag senare va den klar å blank. Grin
Har två varianter på propparna 2716/2 som ska vara grundvalet enl Brian Blazer.
Radiolådan är ganska grund och smal, för att få plats med grejorna blev det ett lågprofilservo på gasen.
Pipan är en Jerotune aluminiumpipa, manifolderblocket är CC-racing "No-leak"
Skrovet är ganska trångt att jobb i trots att det är riktig fläskigt i storlek i både bredd och längd men höjden är inte mycket mer än 7cm från undersidan tofflan till däcket.
Här är några hastiga bilder på bygget.

Loggat
Fredrik Lundahl
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 107

« Svara #1 skrivet: Juni 11, 2009, 06:56:36 am »

Hej.
Ser bra ut.
Kommer du och kör med oss på någon tävling i år?

Fredrik.L
Loggat
Christer Burström
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 18

« Svara #2 skrivet: Juni 11, 2009, 08:54:14 am »

Norrlands expressen går till alla H-tävlingar i år så
det är bara att kliva på efter E4 Janne!! Grin

Christer
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #3 skrivet: Juni 11, 2009, 10:00:14 am »

Tjena

Licens och medlemskap i SMBF är fixade sedan länge.
- så tankarna finns helt klart, både i Hydro med Whip GV:n och Offshore O-27 med Sigma 51:an.

Ska bara försöka ta mig tid att sortera ut grejorna, så dom är någorlunda snabba och hållbara.
(Kan nämna att Christer B var ett enda stort Smile Grin, han sprack nånstans vid öronen efter hans provtur med Sigman :Smiley)

Har ett till Sigma 51-bygge som också "ligger i pipen", till mina grabbar.
Åså att få bort dom där "små skit felen" som ställer till det, innan det blir någon tävling.

Tänker försöka dyka upp på nått race med eller utan båtar, för å se och lära om inte annat.
Nora blir ena (är där en semester vecka) och möjligen Ludvika.

Fast vad som behövs mest är en MASSA körtid, för båtarna är mer kompetenta än vad jag är i nuläget. Grin Grin   
Men får kanske åka om i yttervarv istället :Smiley :Smiley
Loggat
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 626

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #4 skrivet: Juni 12, 2009, 01:26:58 pm »

bästa sättet o se o lära, de e o va me o köra...  inge snack om de..-   Cool
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #5 skrivet: Juni 20, 2009, 09:56:22 pm »

Tjena!

Provkörde Bensin Hydron idag några kortare vändor inga egentliga justeringar.
Min Vebo-trimmning av RCMK S254 motorn verkar rätt okej "helt klart rapp och varv-villig" jmf med std snurran, fast är långt ifrån pulvret som QD25HT:n i Sigman har, som i nuläget är klart snabbare än hydron.
Provade lite proppvinkel från neutral till lite positiv, justerade fenan nån grad från plan, till att "bära lite mer" sen lossnade axelröret (taskig lödning Cry).
Båten går kanon bara att vika fullt, som på räls och drar kanonfint ut genom genom svängarna,  men efter ca halva rakan börjar den hoppa upp å ner med bakändan och tappar fart, samtidigt lyfter vänster ponton.
Proppen är en 2716/2 runda öron som är cuppad (troligen något för mycket för RCMK:n , proppen är gjord för en QD25:a). fast hann inte justera pipan något innan axelrörslödningen släppte.

Några bra tips för att få bort "hoppningen"?

Huh? Huh?
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 817

S 45-2

« Svara #6 skrivet: Juni 21, 2009, 08:43:45 am »

Tjena!

Båten går kanon bara att vika fullt, som på räls och drar kanonfint ut genom genom svängarna,  men efter ca halva rakan börjar den hoppa upp å ner med bakändan och tappar fart, samtidigt lyfter vänster ponton.Proppen är en 2716/2 runda öron som är cuppad (troligen något för mycket för RCMK:n , proppen är gjord för en QD25:a). fast hann inte justera pipan något innan axelrörslödningen släppte.

Några bra tips för att få bort "hoppningen"?
Det där med hoppning hos båtar, i mitt fall "tunnelbåtar" det känner vi i ERCK väl till. Vi har experimenterat en del med detta.
Jag kom fram till att det verkar mest handla om den mängd luft som matas in i den främre delen av tunneln, och som skall ut i aktern. Luft in i fören som lyfter fören,  paserar mitt i tunneln och lyfter båten,  och,  plötsligt töms tunneln på luft mycket snappt i aktern som då dimper ner och reser fören så att den kan ta in ännu mer luft. Båten vaggar på en luftkudde.  Detta upprepas kostant, och behöver tydligen balanseras med hur mycke luft aktern släpper ut, i förhållande till den luft den tar in i fören. Lite trängre utsläpp i aktern kan hjälpa till att inte släppa för mycke luft i aktern och får båten att balansera mer på luften..

Men på en hydro verkar det mer som om det behövs ett par extra pontoner i aktern? Lite mer vikt i fören är kanske att föredra också, eller är din båt kanske rent av för lätt där bak? Om du har en starkt lyftande propp, kan detta kanske vara en orsak? Undecided
Ja - det finns säkert många som kan mer om detta än jag, men detta var min erfarenhet av hopp hos tunnelbåtar.

Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #7 skrivet: Juni 21, 2009, 10:23:16 am »

TJena!
Tack för tipsen.
Men det är inte som en OTA "hoppar" dom slår ju mer med fören. Min Hydro gör det i bakändan - som hoppar upp och ner(lite som lördags nöjet :Smiley). Proppen jag testade med är låglyftande
Ska testa mer med några olika proppar och svängfenans attackvinkel.
Antar att det bara är att jobba på inställningarn och testa, för dom åker runt 140blås med en Zenoah260, borta i USA med Whiplash GV:n, -fast dit är de en bit kvar Grin

//Janne L
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 817

S 45-2

« Svara #8 skrivet: Juni 21, 2009, 10:30:34 am »

TJena!
Tack för tipsen.
Men det är inte som en OTA "hoppar" dom slår ju mer med fören. Min Hydro gör det i bakändan - som hoppar upp och ner(lite som lördags nöjet :Smiley). Proppen jag testade med är låglyftande
Antar att det bara är att jobba på inställningarn och testa, för dom åker runt 140blås med en Zenoah260, borta i USA med Whiplash GV:n, -fast dit är de en bit kvar Grin
//Janne L
Heha! Lördagsnöje är kul, men inte på båt! Grin Undrar om inte detta har med proppvinkel, eller djupet på proppen att göra? En djup propp med stor nedvinkel lyfter ju rätt bra i baken, och tappar lyftförmåga när den kommer i luften? Då kan det hoppa rätt bra!
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #9 skrivet: Juni 21, 2009, 12:27:01 pm »

TJena!
Tack för tipsen.
//Janne L
Heha! Lördagsnöje är kul, men inte på båt! Grin Undrar om inte detta har med proppvinkel, eller djupet på proppen att göra? En djup propp med stor nedvinkel lyfter ju rätt bra i baken, och tappar lyftförmåga när den kommer i luften? Då kan det hoppa rätt bra!

Nja du vet ju att under lödagsnöjet är det positiv vinkel Grin, har haft likadant på proppen från neutral till positiv, hann inte prova höjden. Grundinställningarna på hydron var enligt Brian Blazer rek. - ska jobba vidare.
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #10 skrivet: Juni 21, 2009, 04:57:35 pm »

NU!!!

Liten rapport.
Bytte propp till en Woodoo 6717/3, då slutade  "hoppningen" totalt.
-Nu är QD Sigman långt långt efter i fart. Grin Grin
- Otroligt vilken skillnad olika proppar kan göra.
 Grin Grin Grin
Loggat
Fredrik Lundahl
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 107

« Svara #11 skrivet: Juni 21, 2009, 09:38:39 pm »

Skönt att du hittade en lösning.  Är Woodoo proppen cupad?
Hydros är riktigt roliga och köra när de väll går bra.

Fredrik.L
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #12 skrivet: Juni 21, 2009, 11:01:07 pm »

Är inte en riktig startip, utan något rundade öron, rätt liten bladyta, ingen cuppning.
Har några fler proppar som ska testas senare.
Blir en aningen sugen på att flytt QD25:an från Sigman till Whipen och se vad det blir för bomb då. Shocked Shocked
För helt klart orkar QD betydligt mer propp.
Data på 6717/3 proppen
http://s87167442.onlinehome.us/GregVooDoo/OUTSIDE_US_PAYPAL.html
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #13 skrivet: Juni 30, 2009, 07:29:24 am »

Tjena!

Lägger upp några extra bilder på servohållaren i Whip:en.
Det är ganska trångt i radiolådan, framförallt en väldigt låg låda, därför blev det en egen kompakt lågprofils variant på servomontaget.
Gasservot är ett lågprofil futaba s9551, är overkill men det finns inte så mycket att välja på i digitala låga servon.
Styrservot är ett Hitec:s 7995TG med titandrev även de servot är mer än vad som behövs. Men har otroligt mjuk gång i dreven.

Vinklarna är frästa, 7mm tjock på servosidan 5mm i "fästet".
Fast går lika bra att göra av 6mm alu-vinklar, blir bara lite mer noggrant att borra å gänga för servo-skruvarna.
"Fästpunkterna" är "i slagsmuttrar", som är fästa i 2st 1,5mm kretskortslamimnat, -limmat i lådansbotten.
Montera "i slagsmuttrarna" med skruvarna nerdragna så att dom nästan är igenom, -Vaxa skruvarna så släpper epoxyn från gängorna.
Obs! Skruvarna får inte gå ner i botten på radiolådan när du fäster servobryggan, risken är att man "trycker loss" epoxylimmningen.

Hoppas att nån får några uppslag till sina byggen.

Loggat
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 626

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #14 skrivet: Juni 30, 2009, 09:28:47 am »

snyggt, några lättningshål här o där så blir de perfekt..   Cool
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!