Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 03:53:08 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Övriga modellbåtsrelaterade frågor
| | |-+  OTA
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: OTA  (läst 1177 gånger)
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 827

S 45-2

« Svara #15 skrivet: Juni 24, 2009, 05:38:35 pm »

Hejsan

Vad/Vem är det som säger att man ska köra 6 varv per heat i OTA?

Det känns lite kort tycker jag. Själv tycker jag att det skulle vara minst det dubbla. Man hinner jo knappt komma igång förrän allt är över!
Gå OTA under hydroregler eller vad är det som bestämmer heatlängden?
Ska försöka komma till Ludvika men vet ej i skrivande stund om jag hinner...

Då väder och vind kan ställa till förtret i OTA och att  förarna vill inta ha en hämtbåt i banan, så bestämdes det att det skulle köras efter H regelverket? :Smiley
Jag kan säga att det under tävlingen i Oxelösund, fanns det en brist på folk som kunda ta hämtbåten. Jag fick vid ett par av träningspassen entra hämtbåten, som jag inte var bekant med alls, det blev rätt knepigt ibland. Men detta skall ju inte tävlande behöva göra?
En van hämtbåt förare brukar knappast vara ett problem! Cry
Att låta båtar ligga ock skräpa i banan är väl ändå ett större problem väl?

Skulle gärna se att man fick köra 10 varv, det känns rätt lagom. Men hur ställer sig Naviga till det?
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #16 skrivet: Juni 24, 2009, 05:56:07 pm »

Naviga har inget med OTA att göra!
Som Ellert skrev så är det en nationell klass där vi kan göra som vi vill!

Jag var ju med och körde första loppen i Ox för några år sedan och för en FSR-V åkare som i vanliga fall ligger och harvar i 20-30 minuter så var det uppfriskande snabbt med 6-8 varv. Om man sedan kan få heaten att gå slag i slag typ Speedway, då har man en publiksport av guds nåde!  Wink

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #17 skrivet: Juni 24, 2009, 06:07:33 pm »

Naviga har inget med OTA att göra!
Som Ellert skrev så är det en nationell klass där vi kan göra som vi vill!

Jag var ju med och körde första loppen i Ox för några år sedan och för en FSR-V åkare som i vanliga fall ligger och harvar i 20-30 minuter så var det uppfriskande snabbt med 6-8 varv. Om man sedan kan få heaten att gå slag i slag typ Speedway, då har man en publiksport av guds nåde!  Wink
/C
Håller förstås absolut med dig om detta! Detta är en himla kul publikgrej, den saken är klar. Grin
Kul med snabba race!
Loggat

tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #18 skrivet: Juni 24, 2009, 06:29:58 pm »

Nä som sagt vi kan inte ha en hämtbåt ute i banan som är ivägen, har man ramlat så har man.
Att det blir lite vem som helst som kör hämtbåt under träning är i sin ordning. 

Antal varv..  Jag tycker nog att det är ok med 6 varv i kval och 8 i final.. Vi kan gärna disskutera detta i ludvika.. och även annat om det kommer upp mer...

tobbe
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Ellert Ohlzon
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 158

Ludvika MBK

« Svara #19 skrivet: Juni 24, 2009, 07:31:55 pm »

En del av tjusningen är just att, det ska fungera i 6 varv, finns inga
genvägar eller tid att reparera grova misstag, precis som du skrev Sune,
speedway på sjön, Enduro körs länge och tillförlitligt i många varv, lång tid.
Typ Ränneslätt eller Gotland Grand Nationell, så var sak har sin tid.
Även stillaliggand båtar tillhör tävlingen, ingen hämtbåt som stör då banan är förhållandevis kort.
Hoppas på lite vind (lite) i Ludvika, inte när ni kör utan bara hålla knotten borta, så ta med mygg och annan bekämpningsmedel mot dessa odjur.
Själv ska jag äta Vitlöksmarinerade lammkottletter. Cry
Loggat

Måste man vara ung eller.............Huh?
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #20 skrivet: Juni 24, 2009, 07:37:08 pm »

Just det Ellert!
FSR-V kör man långa heat, Hydro och OTA kör man korta heat, O nånstans mitt emellan...
Var klass har sin tjusning! Jag tyckte att det var jätte kul med de korta heaten i OTA, men jag älskar de långa i FSR-V! :-) Därav mitt focus på den klassen.

Jag kommer nog att köra OTA i Södertälje, då det går samtidigt som SM4 för FSR-V. Vore jätte kul!

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Fredrik Lundahl
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 112

« Svara #21 skrivet: Juni 24, 2009, 11:21:29 pm »

Hej.
Att köra hämtbåt i ett OTA lopp blir välidgt svårt. Vågorna från hämtbåten gör att båtarna slår runt och ska det inte bli vågor vår man köra så sakta att det inte blir lönt, hinner inte fram och tillbaka innan ett heat är slut även om vi skulle köra 20 varv.
Min åsikt iallfall.
Loggat
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #22 skrivet: Juni 25, 2009, 06:17:51 am »

Sune, det blev en 5:e plats i B-finalen (inte 4:e som du skrev, då hade du kvalat in till A-finalen). Din taktik var ju helt rätt för dagen, själv voltade jag bort mig i C-finalen, och i ett av heaten.

Hämtbåten var inte bemannad under race heller (i Oxelösund), det var det jag tror Sune menade. Att äntra hämtbåt under träning tror jag ingen har något emot. Men när man ändå är i båten och ett par andra båtar behöver hjälp så tillbringar den tävlande ganska mycket tid med att serva motståndare när man kanske helst skulle träna och jobba på inställningar.

Jag tror, som Ellert, på att i OTA behålla 6 varv (8 i finaler) och på att införa ytterligare en klass för de som vill experimentera med större kattor/motorer. Kanske fler varv då?
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #23 skrivet: Juni 25, 2009, 08:11:22 am »

Sune, det blev en 5:e plats i B-finalen (inte 4:e som du skrev, då hade du kvalat in till A-finalen). Din taktik var ju helt rätt för dagen, själv voltade jag bort mig i C-finalen, och i ett av heaten.

Hämtbåten var inte bemannad under race heller (i Oxelösund), det var det jag tror Sune menade. Att äntra hämtbåt under träning tror jag ingen har något emot. Men när man ändå är i båten och ett par andra båtar behöver hjälp så tillbringar den tävlande ganska mycket tid med att serva motståndare när man kanske helst skulle träna och jobba på inställningar.

Jag tror, som Ellert, på att i OTA behålla 6 varv (8 i finaler) och på att införa ytterligare en klass för de som vill experimentera med större kattor/motorer. Kanske fler varv då?
Hallå Thomas,
Helt rätt! Undecided Fel av mig, hade för mig att jag kom in som 4a, men ack!
Jag tycker 6 varvsloppen är kul, snabb växling mellan heaten gör tävlingsdagen helkul Wink
Har egentligen inte något alls emot att äntra hämtbåten. Passade på att hämta fler båtar när jag ändå var ute, vilket blev mottaget med stor tacksamhet från de övriga. Men visst, en hämtbåt ute i ett så kort heat verkar väl egentligen rätt onödigt?
Loggat

Fredrik Lundahl
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 112

« Svara #24 skrivet: Juni 25, 2009, 08:23:14 pm »

Hej.
Jo det är så sant. sätter man sig i båten under träning kan man bli kvar där ute ett tag. Jag åkte själv några vänder och fyllde båten med lik, väldigt många som voltade under träningen. Men det gick betydligt bättre under tävlingen så det var bra.
Så länge inte en behöver hämta varje gång så borde vi kunna lösa att alla får ordentligt med tid för att testa.
Loggat
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!