Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 03:23:51 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Proffs- eller amatörligaliga behöver diskuteras
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Proffs- eller amatörligaliga behöver diskuteras  (läst 634 gånger)
Jonas Westerlund
Newbie
*
Antal inlägg: 49

« skrivet: September 03, 2011, 10:14:07 am »

Hej

Debattens vågor har gått höga på senaste tiden.
Det betyder antagligen att vårt sport är i en utvecklingsfas, vilket är jobbigt när det pågår, men oftast positivt på sikt.

Jag är övertygad om att vi alla gör det vi gör för att vi älskar att köra båt, tävla samt se vem som kan bygga snabbast tvålkoppen.

Jag föreslår
Att vi avsätter lite tid på tävlingskvällar denna och kommande sesång till att sitta ner lite mer organiserat och diskutera just denna fråga. Alla som vill deltar och ingen åsikt är fel.
Låt oss vara kreativa tillsamman för att hitta ett embryo som kanske kan bli ett nytt formatet på vår sport. Som sämst kan det väl bara leda till ökad samsyn och förståelse kring vad som är just nu utan förändring. Demokrati och stadagar skall ju också vara med innan något spikas. Inget att förlora mao.

Dessutom kommer säkert diskussionen att berikas av ytterligare debatt här på forumet, även om det skriva ordet ibland blir lite hårdare än avsett... :-)

Mvh Jonas
Loggat

Hellre dö är tveka!!
Martin Stenberg
Newbie
*
Antal inlägg: 18

« Svara #1 skrivet: September 06, 2011, 02:34:55 pm »

Bra förslag Jonas!

Skulle vara bra om det gick att utsätta en tid för detta på tävlingarna. T.ex. om det ska diskuteras i Karlstad så kan man göra det efter sista heatet på lördagen(eller annan tid i direkt samband med tävlingen), så vi som inte bor på tävlingsplatsen kan delta.

Kanske går att lägga in på programet för varje tävling? En tid för "möte" där man kan ta upp vad som hellst som känns viktigt. Eftersom de flesta är där då så borde ju i princip nya förslag och regel-ändringar kunna träda i kraft direkt.
Jag kanske är helt ute och cyklar men jag tycker att det borde vara bättre att man beslutar det mesta på tävlingarna där de flesta är, än att några få stackare i styrelsen tillslut blir "tvingade" till att ta ett beslut på ett årsmöte(ett årsmöte som jag har förstått att väldigt få infinner sig på).

Den åsikten bygger jag på att vi är så få som kör båt i Sverige. Med "få" menar jag tex:
Jag satsade på Zenoah detta år och nu i slutändan så är det endast ca 3 st som har kört alla SM-deltävlingarna, ändå så baseras slut-resultatet på det så att om jag skulle vinna så har jag endast vunnit(rättvist) över två stycken. Oavsett vad jag får för placering iår så kommer jag inte värdera den speciellt högt. Känns ju inte som att det är SM-status då om ni förstår hur jag menar.
Loggat
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #2 skrivet: September 07, 2011, 08:30:03 am »

Vad är ni ute efter?

Läs på i stadgarna vad som gäller om beslut av förslag och motioner.

Min snabba reflektion:

Allt vad båtkörning är måste inte gå genom förbundet om några vill köra "stockrace" så gör det men gör det på klubbnivå och bjud in de som vill komma, gör ni detta och det finns ett underlag för det först då kan ni komma till förbundet med ert förslag.

Det förekommer höstmöten där man diskuterar igenom säsongen som varit samt ev. förändringar för framtiden, det är på dessa möten det ska vara diskusion INTE på årsmötet som är ren formalia där allt ska spikas, börja med att gå på dessa möten om NI vill förändra något.
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 222

« Svara #3 skrivet: September 07, 2011, 09:24:58 am »

Håller med Fredde och Jonas

Detta ska vi ta upp och diskutera på möten, självklart. Om ni inte redan sett det så finns en kallelse om öppet sektionsmöte utlagd nu.  http://www.smbf.info/index.php/fsr-o-mainmenu-5/165-kallelse-till-oeppet-sektionsmoete-fsr-o
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Martin Stenberg
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: September 07, 2011, 10:39:38 am »

Fredde: Jag är ute efter att se om det finns fler som tycker som mig. Att det ska bli enklare och roligare att tävla och anordna tävlingar. Jag håller med om att vilken klubb som hellst kan anordna "stockrace" med lösare regler och mest på skoj. Men som SM ser ut nu tycker jag att det vore bättre att försöka styra upp det istället för att några av oss ska börja köra egna tävlingar(så ännu färre fortsätter köra SM).
Jag har upplevt det såhär:
1. Det finns bra regler, men de följs inte(pga att det är för få personer som vill ställa upp som domare, jättetack till de som ställer upp).
2. Det blir ofta(inte alls alltid) tjafs om domslut och domaren får sig någon känga(detta grundar sig nog i föregående punkt och inte i att domaren inte gör så gott den kan).
3. Det är en SM-serie men det är likväl bara 14 st(iår) som haft möjlighet att ställa upp på alla deltävlingar och kan få ett rättvisande resultat i SM, och detta i 6 st klasser! Hade man kört en "raggar-serie" med bara en klass så hade man haft bättre deltagar-procent än SM om 4 stycken hade kört.
4. Jag har tappat sugen pga ovanstående punkter(plus lite annat) och tänkte se om fler håller med och vill ändra på det.

Jag har spånat igenom stadgarna två gånger men hittar inte stycket förslag och motioner. Vilken sida och vilket stycke?  Undecided

Janne: Sedär Smiley Den kallelsen hade jag inte sett, precis den tiden som jag tog i mitt exempel  Grin

Tycker någon att jag är bråkig så är det bara att inte hålla med mig så löser det sig själv till nästa säsong. Jag har börjat med fridykning så nästa sommar blir det nog det som får fylla min fritid i så fall  Grin
Loggat
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 301

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #5 skrivet: September 07, 2011, 11:41:48 am »

Jag har spånat igenom stadgarna två gånger men hittar inte stycket förslag och motioner. Vilken sida och vilket stycke?  Undecided

Stycket "Förslag och motioner" finns inte som separat sektion, läs Stadgar §4.7 för Förbundsmötet och §6.7 för Sektionsmötet.

Motioner kan lämnas av förbundsstyrelse, sektionsstyrelse, förbundets revisorer, förbundskommittéer, klubbarna eller direktanslutna medlemmar.
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #6 skrivet: September 07, 2011, 12:32:25 pm »

Problemet med att vi inte har domare så det räcker är inte specifikt för O sektionen. Det gäller i alla fall även för V sektionen. Hos H sekt vet jag inte riktigt hur det ser ut...

Jag tror personligen att det är en dålig idé att lägga till fler klasser. I det läget alla sektioner är idag handlar det nog snarare om att ev ta bort klasser...

Alternativet till det du skriver (jag förstår mycket av det du skriver) är att jobba på det vi har! Att förbundet (dvs VI medlemmar) tar sig en funderare på hur vi ska göra för att kunna få engagerade domare som kan reglerna och dessutom kan tänka sig att komma och döma på våra tävlingar. Det är inte alltid bra att uppfinna nya saker för att komma bort från dåligheter, utan kanske snarare försöka rätta till de fel som finns i ett för övrigt ganska bra system!

Kolla upp hur du går tillväga för att skriva en motion. Få din klubb till att lägga fram den så funkar det! Smiley

Freddes förslag är mycket bra! Samla ihop alla som vill köra ett lite "tuffare" race till en inbjudningstävling. Utvärdera utfallet av detta. Kör en till tävling på samma sätt. Sätt upp lite ramar för hur det är tänkt att fungera. Utvärdera igen! Smiley

Det finns inom alla grenar, klubbar, förbund osv, folk som låter mer än andra. Vissa kan inte ta till sig ett domslut utan att bråka, vissa tar det bättre. Vi är så få som sysslar med detta, så vi har inte utrymme för bråk. Vare sig på bryggan, campingplatsen eller på forum. Jag vet att jag själv kan flippa ut ibland och inte vara den smidigaste löken i köttfärssåsen, men jag försöker så gott jag kan och gör jag fel, försöker jag att be om ursäkt. Så länge alla försöker, så funkar det!

/Christian
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« Svara #7 skrivet: September 07, 2011, 12:36:37 pm »

Nu öppnar jag min skalle igen! Fort å fel kanske men se det som en tanke eller ett steg i en process!

Jag tolkare det hela som om "tråden's" frågor letar svar på kanske fel ställen. När jag läst inläggen ett par gånger och analyserar så framstår det som om en stor anledning är att vi är för få. Vore vi 30 tävlande i varje klass så torde det vara lite svårare att vinna heat/race eller SM. Alla får sitt lystmäte uppfyllt. Kanske en för enkel lösning/utväg.

Fler tävlande kan vara nyckeln till framgång,,,,,!

Regler, mina barn har fler/mer regler vid matbordet än vad NAVIGA föreskriver för en tävlande. Barnen, dom skiter i reglerna åxo,,,he, he! Cheesy  NAVIGA reglerna är på 43 sidor (tror jag), Tar du bort V och H delen så försvinner ca:15 sidor. Tar du sedan bort inledning, register och förstasidan så försvinner  6-7 sidor till. Sedan tar vi bort allmänna regler så försvinner minst 10 sidor. Vi är nere på ca: 10 "mycke luftiga" sidor med relativt stor text och många bilder. Jag tror att man kan ytterligare komprimera ner till "bara" det viktigaste och då kvarstå bara någon enstaka sida/sidor. I mina ögon är reglerna få, enkla och tydliga, för tävlande och domare/jury.

En given punkt/ämne som bör belysas på mötet är våra attityder, förhållningsätt, normer, normglidningen och värderingar.

Martin, försök om du kan att hänga på den gula Rico'n (ny vaxad) så kommer du kanske två:a! Grin Grin Grin Grin Grin Jag tänkte försöka ta skalpen utav den blivande SM-mästaren  Grin Grin

Väl mött, Rille
Loggat

Utopia Racing
Martin Stenberg
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: September 08, 2011, 12:39:09 am »

Ian: Aha, tackar  Smiley

Christian: Jag förstår dig inte riktigt nu men det är ju lite sent  Wink Det jag skrev var ju:
Men som SM ser ut nu tycker jag att det vore bättre att försöka styra upp det istället för att några av oss ska börja köra egna tävlingar(så ännu färre fortsätter köra SM).
Och jag har inte sagt att jag tycker vi ska lägga till några klasser utan snarare uttryckt att det redan nu är för MÅNGA klasser i förhållande till antal tävlande.

Så Christian, vi säger ju i princip samma sak i dessa frågor  Grin

Rille: Jag tror inte att jag vinner SM ens, och någon gul Rico kommer jag inte försöka köra ifrån eftersom jag kommer att få mer poäng på att "safe-köra". Och målet har varit inriktat på guld i totalen denna säsong. Om jag hade haft någon fördel av att köra ifrån Ricon så hade jag med nöje gjort det  Grin Men inget kval/final-system och SM-guld som mål så blir det ju så  Undecided

Sätt in en fot någon om jag/vi går OffTopic i tråden.
Loggat
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #9 skrivet: September 08, 2011, 08:13:21 am »

Helt rätt Martin! Smiley Vi skriver och menar samma sak påsätt och vis... Smiley
Tråden handlar ju om att ha en proffs och en amatörliga. Därför ville jag bara förtydliga hur jag ser på att dela upp åkandet mer än vad det redan är! Smiley
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #10 skrivet: September 08, 2011, 09:40:41 am »

Det kommer ju alltid att bli olika nivå på hur mycket man vill,kan satsa på detta.  Man kan väl dra liknelser inom de mesta inom sport o samhälle.

Kan säga för egen del att jag accepterar att andra satsar mer tid o pengar och med det ökar sina chanser på att komma högre i listan. Dock så är det ju ganska ok när man kan vara med o tampas ändå o kanske vinna lite
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Jonas Westerlund
Newbie
*
Antal inlägg: 49

« Svara #11 skrivet: September 14, 2011, 09:14:03 pm »

Tack för alla intressanta inlägg ovan!
För att styra vidare i denna debatt på forumet vill jag förtydliga/avgränsa lite.

Problemet
Vi har i sommar haft flera problem och incidenter inom O med konflikter som följd.
Dessa grundar sig ofta i:
-att vi har inkonsekventa bedömningar av domare
-halvkomplexa reger som verkar svåra att följa exakt
-attitydproblem som ger konflikter

Dessa problem i kombination med att ambitionsnivån bland förare varierar blir en potent mix. De som är proffs vill ha mer exakta regler. De som har med amatör/nybörjar nivå vill ha det enklare.

Utmaningen
Att som det föreslås lägga en motion är formellt korrekt. Problemet är bara att ingen har en färdig lösning att komma med.

Att prova köra enligt andra regler i klubbarna för att testa är ett annat bra förslag. Dock svårt att få förarna till fler samlingar än de vi redan har, långa resor mm.

Tittar vi på problembilden ovan så är den komplex. Det går inte att kläcka en patentlösning på detta bara sådär. Vissa delar handlar om attityder, andra om värderingar och den tredje om våra olika förutsättningar…

Lösning
Min erfarenhet av denna typ av problem är att de bara kan lösas genom dialog; mycket, ofta, länge och fritt. I slutänden är kanske det enda vi kommer att ändra är vårt mindset som förare samt den kultur som vill skall råda inom Offshore cirkusen.

Så tillbaka till trådens ursprungstanke.
Låt oss samlas för att diskutera, vända, vrida på detta tills vi tillsammans, ju fler desto bättre, tills vi grottat igenom våra olika förväntningar, värderingar, perspektiv etc tills en lösning utkristalliserar sig. Kanske kommer det utfalla i en motion, kanske inte. Kanske Martin hittar sin mer tuffa racing, eller inte. Vad vet jag.

Den enda jag vet är att det inte funkar att köra den formella vägen eller att tiga ihjäl problemen. Vi måste lösa detta tillsammans!

Mvh Jonas
Loggat

Hellre dö är tveka!!
Martin Stenberg
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: September 15, 2011, 12:14:37 am »

Jonas: Väldigt bra skrivet! Och en väldigt bra uppställning av problemet. Jag håller med i allt faktiskt  Smiley

Tyvärr har jag tappat lite suget för båtkörningen och låtit de backa för andra intressen. Jag ångrar att jag inte började ifrågasätta tävlings-regler och tillvägagångssätt förra säsongen, då jag fortfarande hade glöden uppe.

Men...Karlstad är nästa steg...så får vi se om jag fortsätter köra nästa år.
Loggat
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #13 skrivet: September 15, 2011, 08:21:47 am »

Börja köra FSR-V istället, mycket roligare racing
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« Svara #14 skrivet: September 15, 2011, 09:17:37 am »

Varning! Brandfackla!!!!!

Jag har några funderingar kring rubriken och/eller orden som även tidigare använts, Proffs- eller amatör(liga).

Ni som läser detta måste kunna skilja på person och handling, det ena innebär eller utesluter inte det andra. Visst skulle en person kunna avbildas av summan  av sina handlingar men det är inte riktigt hela sanningen och därför gör jag en avgränsning där.

Som nästan alltid så ligger mycket i betraktarens ögon. Vem är proffs/amatör eller vad är betydelsen/storheterna hos ett proffs eller en amatör?

Är "Proffset" den som lägger ner mest pengar, den som tävlat längst, flest genomförda tävlingar, den som har bästa resultaten, kör snyggt, flest SM-medaljer/VM-medaljer, högsta målsättningen, snabbaste båten, den som kör mycket båt, flest båtar, kan/vet mest,,,,,,,,,?

Om någon innehar någon/några av ovan nämda storheter, skall den personen då betraktas som proffs? JA/NEJ

Rille
Loggat

Utopia Racing
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!