Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 03:18:24 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Lite funderingar kring regler och tävlingsupplägg?
« föregående nästa »
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut
Författare Ämne: Lite funderingar kring regler och tävlingsupplägg?  (läst 1062 gånger)
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 301

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #30 skrivet: Augusti 18, 2011, 07:01:24 pm »

.......Tränga sig, skära andras spår, tacklas osv tycker jag ska vara tillåtet eftersom det hör motorsporten till...........

Tillhör inte båtsport, UIM, THE RACING RULES OF OFFSHORE POWERBOATING Class 1 2011

"29.08. RIGHT OF WAY
Overtaking - When two race boats are on the same course or approximately the same
course on a straight, and one boat is passing or attempting to pass another boat, the
passing boat shall keep clear of the boat being passed, and in passing, shall
allow at least 2 boat-lengths of clear water between its transom and the bow of the boat
being passed, before altering its helm so as to assume the same or essentially the same
line or lane as that of the overtaken boat.
Passing in a Turn (Formerly “Overlap”) - If two or more boats are approaching a turn mark
side by side, the boat on the inside of the turn has priority and the outer boat must keep
clear.
Any overtaking boat must still give way to the overtaken boat as per overtaking above.
Priority must be given to the race boats on the race lap."
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
Martin Stenberg
Newbie
*
Antal inlägg: 18

« Svara #31 skrivet: Augusti 18, 2011, 09:42:14 pm »

Thomas: Nämen så bra  Smiley Då är det ju fler som funderat över detta. När skickades det förslaget in?

Ian: Möjligen missförstod du mig lite. Jag menade INTE att jag tyckte att det skulle vara tillåtet i SM och VM för modellbåtar, där måste det finnas en del kör-regler.
Jag menade att om det blev någon typ av "Raggar-klass" så var MIN åsikt att det skulle vara roligare utan påkörnings-/spårvals-regler.

Sen tycker jag att det är skillnad på om det är modellbåtar eller riktiga båtar. Så att GENERELLT säga att "tränga sig, skära andras spår, tacklas osv" inte hör hemma i båtsport, det håller jag inte riktigt med om.
Så måste jag ju gardera mig nu eftersom jag skrev: "eftersom det hör motorsporten till", jag tar tillbaka det så ingen kan haka upp sig på det. Det hör kanske till motocross och skotercross men inte alla motorsporter.  Grin

Sen måste alla förstå att jag inte vill att det ska bli "skrot-båts-rally". Jag tror ju inte att körstilen kommer att ändras speciellt mycket bara för att det blir tillåtet att "knuffas lite". Tror bara att fler vågar "kriga" lite mer. Och vi som gärna öser på slipper känna oss som skurkar för att vi far fram lite på gränsen till vad vi klarar. Det är väll just det. Jag gillar inte att köra lugnt och säkert utan hårt och fort.  Grin

Det är bara MIN åsikt som sagt :Smiley
Loggat
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #32 skrivet: Augusti 19, 2011, 04:38:30 am »

Den dagen du lär dig köra hårt, fort och säkert så vinner du  Grin Jag är likadan, det ska gå fort och och jag kör så nära bojarna det går och gör tajta omkörningar och nu för tiden även säkert, det har gett resultat.
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« Svara #33 skrivet: Augusti 19, 2011, 11:00:33 am »

x
Loggat

Utopia Racing
Uffe olsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 161

Ovansiljans Modellklubb

« Svara #34 skrivet: Augusti 19, 2011, 11:11:33 am »

Befintliga Naviga regler är bra tycker jag, men dom ska följas ochså, som sagt hellre fria än fälla om dommare o Jury är tveksamma, men efterlyser en Final som i VM.
man får köra fort! men med insidan i kval. och man får gasa rejält i Finalen för o vinna.
Uffe.
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 827

S 45-2

« Svara #35 skrivet: Augusti 19, 2011, 01:22:17 pm »

Hallå O-båtförare,
Även om jag inte kör O-båt själv,  tycker jag att resonemanget om att ha tillstånd att knuffas och tackla andras båtar är oroande.
Om man flyttar över denna modelbåtsport till fullskala, skulle säkert inga vilja trycka till någon annan.
Dessutom måste man nog tänka på, att en potent laddad båt kan kosta upp mot sådär en 20-30,000 spänn.

Det är väl för farao ingen som vill äventyra en sådan båt? Angry

Jag tycker att IAN, med Naviga reglerna i hans inlägg har klargjort en respektabel nivå på modellbåtsporten.
Försök att efterleva detta i stället och gör hobbyn roligare. Wink

Tack Ian.
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 301

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #36 skrivet: Augusti 19, 2011, 01:55:47 pm »

Jag tycker att IAN, med Naviga reglerna i hans inlägg har klargjort en respektabel nivå på modellbåtsporten.

Regeln kommer från UIM (riktiga båtar) inte Naviga Sune.
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
thomas ljungström
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 15

« Svara #37 skrivet: Augusti 19, 2011, 02:05:21 pm »

Försök att efterleva detta i stället och gör hobbyn roligare. Wink

Anledningen till denna tråd är just att skaparen, och fler med honom, tycker att regeltolkningen gått för långt, så uppmaningen att efterleva reglerna för att göra hobbyn roligare blir liksom inte rätt...

Jag tror inte att det blir fler, avsiktliga, påkörningar under ett race där det inte resulterar i ett rött kort. Ingen siktar väl?

Främst tycker jag att vi ska testa att köra som på VM, kvalheat och final.
Finns många argument, för och emot. De flesta har inte kört så länge och än mindre deltagit på VM så jag tycker att sektionen kan låta en tävling 2012 avgöras med final så kan vi alla sedan ta ett gemensamt beslut.
Loggat

Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 827

S 45-2

« Svara #38 skrivet: Augusti 19, 2011, 02:47:32 pm »

Regeln kommer från UIM (riktiga båtar) inte Naviga Sune.
Okey - det missade jag. Men, de reglerna tycker jag är helt riktiga. Wink
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Martin Stenberg
Newbie
*
Antal inlägg: 18

« Svara #39 skrivet: Augusti 20, 2011, 11:07:49 am »

Sune skrev:
Det är väl för farao ingen som vill äventyra en sådan båt?  Angry

Varför lägger man den i så fall i vattnet vid en tävling? Risken att den blir påkörd är ju i princip lika stor oavsett om det är tillåtet eller ej.

Och som jag skrev så var min åsikt att "hårdare körstil" skulle vara tillåtet om det blev en "raggar-klass". NAVIGA är bra som det är när det gäller SM och VM, om reglerna följs korrekt.
Min åsikt om tillåtna påkörningar, trängningar och spårbyten i ev. "raggar-klass" grundar sig INTE i att jag vill att alla ska börja krocka med varann. Det grundar sig i att vi då gör det enklare för domaren, vilket leder till att fler kanske vill ställa upp som domare, bedömningarna blir färre och enklare, vi slipper mycket tjafs om felbedömningar och kan istället koncentrera oss på att HA KUL och KÖRA BÅT!
"Raggar-klassen" ska inte förknippas med trasiga båtar, utan med lättsamhet och skoj.

Om jag är den enda som tycker att detta låter roligt så tycker jag att det är lite konstigt  Huh?

Sen finns det en del praktiska problem med att införa en "ny klass", tex. att det redan nu är lite väl många klasser i förhållande till antal tävlande i Sverige. Men om det ska gå att kvala till VM i alla klasser så måste de ju finnas. Men Zenoah har ju inget VM så jag skulle kunna tänka mig att man la om det till "raggar-klass" med färre regler och kval/final. Jag tror inte att den skulle bli mindre nybörjar-vänlig för den sakens skull, kanske tvärt om.
Åsikter om detta?
(Mitt engagemang i denna klass/regel-fråga grundar sig i att jag vill kolla om någon håller med och om det finns intresse för förändringar åt "mer racing -> mer nöje"-hållet, om inte så har jag tänkt sluta tävla i Offshore efter Karlstad, tänkte sluta efter Sundsvall men eftersom jag råkade leda SM i Zenoah efter det så beslutade jag mig för att köra klart säsongen. Och om det fanns fler som hade liknande tankar så kändes det oansvarigt av mig att bara sluta utan att se om det går att förbättra det hela. Jag kommer inte sluta köra båt  Grin)
Loggat
Jonas Westerlund
Newbie
*
Antal inlägg: 49

« Svara #40 skrivet: Augusti 28, 2011, 10:39:21 pm »

Vilken engagemang i denna fråga!! Härligt!

Känner bara att jag vill ge dig lite backning Martin... och för he-vete sluta inte köra båt!!! Du behövs för att ändra på det system vi har så det blir roligare! Att lägga av löser tyvärr ingenting. Nu när vi äntligen börjar komma någon vart med dialogerna som pågår...

Jag håller med dig om att reglerna är för krångliga och för svår att efterleva, att det skall vara roligt att köra och hård racing är den del av det. Jag håller med att förarna, och domarnas, attityd generellt är bra (-ett par som behöver charmkurs) och att avvikelser från det är mycket tråkiga undantag som måste beivras av alla.

Jag är helt öppen för nya regler, varianter på regler eller vad som helst. Bara jag får fortsätta bygga, köra och tävla med båtar på det sätt vi göra idag, för detta är det roligaste jag någonsin gjort!! (bortsett från att göra barn..) ;-)

För att sätta en ny ribba för attityder har jag knåpat ihop följande...
Jag anser att ett av problemen är att vi inte skiljer på roll och person.

I rollen domare gör denne jobbet likformigt och rättvist oavsett vad han tycker om förarna.
I rollen förare accepterar vi (den rättvisa) domarens utslag oavsett om denne har fel eller inte.

Rollen domare respekterar förarnas och andra vittnens utsago och lyssnar opartiskt till dem utan att manipuleras.
Rollern förare respekterar domarens utslag som en sanningen, skapat utifrån sin bästa förmåga, oavsett personlig brist, och söker inte påverka domaren obett.

Domare måste förstå att kritik mot domslut inte är personliga påhopp, utan ett försök att utveckla dennes förmåga som domare samt att göra tävlingen rättvis.
Förare måste förstå att kritik och protester mot domslut kan uppfattas som personliga påhopp, om de inte ges i en lugn miljö i syfte att hjälpa domaren att få nästa beslut att bli mer rättvist.

Domare måste acceptera att ingen förare är perfekt. De gör så gott de kan. Ibland blir ivern för stor, beslutet för hastigt eller sinnet för hett. Det är mänskligt samt en del av all sport och måste mötas med förståelse.
Förare måste acceptera att ingen domare eller annan förare är perfekt. De gör så gott de kan. Ibland räcker inte kunskapen till, ibland somnar ögat en sekund och ibland är vi helt enkelt osäkra på vår sak. Det är mänskligt och måste respekteras.

Ingen gång får vi lämna rollerna under pågående heat, ingen gång får vi tro att roll och person är samma, för när allt är över och röken lagt sig är vi alla kamrater med ett gemensamt intresse; ett intresse vars grundvalar bygger på respekt, ärlig gentlemanna- och sportsmannaanda samt att du, jag och alla andra tar ansvar för att värna om det som är roligt i sporten genom att bidra till att den är så lite orättvis som möjligt.

Med omtänksamma hälsningar om att nästa tävling helt säkert kommer att blir en bättre sådan, Jonas!! :-)
Loggat

Hellre dö är tveka!!
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!