Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 03:17:57 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Lite funderingar kring regler och tävlingsupplägg?
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Lite funderingar kring regler och tävlingsupplägg?  (läst 1062 gånger)
Martin Stenberg
Newbie
*
Antal inlägg: 18

« skrivet: Augusti 15, 2011, 06:58:34 pm »

Jag tävlar nu mitt tredje år men anser mig ändå lite som nybörjare eftersom jag inte visste någonting om radiostyrd båt-sport när jag köpte båt och började tävla för 2 år sedan. Jag tycker att det är kul att köra båt :-)
När det gäller tävling så tycker jag att det är superkul att ligga och tampas sida vid sida med en eller två jämn-snabba konkurrenter.

Jag har diskuterat reglerna och tävlingsförfarandet med en del andra förare och förstått att det genom tiderna har testats en massa olika lösningar när det gäller just tävlingens genomförande. Jag har då även förstått att nuvarande regler och ”poäng/varv-system” är bland de bättre lösningarna.

Eftersom jag inte har varit med så länge så kan jag ju bara ge mina åsikter och funderingar som baseras på de senaste tre tävlings-säsongerna.

I det stora hela kan man säga så att när jag började köra modellbåt så var jag mer insatt i andra motor-sporter som skotercross, motorcross och crosskart(där föraren dessutom är närvarande på/i fordonet). När jag nu tävlat i FSR-O ett tag och förstått hur det går till så tycker jag att det är för lite racing, för lite attack eller hur man ska säga. Det känns som att man får bättre och bättre placering ju lungnare man kör(talar för mig själv). Det blir att välja mellan två sätt att köra:
1. Köra lungt och få en bra placering(jag tycker inte att det är så roligt att köra lungt). Det resulterar ofta i en pallplats.
2. Gasa rejält och få härlig ”man mot man-racing”(det tycker jag är förbaskat roligt!). Det resulterar ofta i en placering långt ner i resultatlistan.

Att det blir så är ju naturligt eftersom det gäller att få så många varv som möjligt på de 5 x 8 = 40 min(de bästa 32 min räknas) som en tävling består av. Då blir ”man mot man-racing” ganska ointressant om det inte gäller första platsen i ett heat(mest prestige eftersom det bara blir 2  SM-poäng skillnad mot konkurrenten om man kommer 1:a eller 2:a i ett heat).
I t.ex. skotercross så är det ju kvalheat, sista-chansen-heat och finaler. Då blir det fajter om finalplatserna, t.ex. så kan en förare som är en placering från finalplats ge allt de sista varven för att få en finalplats(man får då något för att man kan lägga in ett rejält ryck). Detta gör att racingen blir mer varierande, köra säkert om man ligger på finalplats, köra fort om man ligger utanför finalplats och köra allt man bara kan om man ligger 10 meter bakom sista finalplats.
Sen har man ju den härliga finalen! Dagens avslutning, där alla som klarat sig så långt har samma chans att vinna, det är lixom då det gäller :-)

Vad jag har förstått så har man final i VM i FSR-O, varför inte på SM-deltävlingarna?

Sen har vi det som det ofta blir diskussion om och det är påkörning av båtar. Både tävlande och stillaliggande.
Jag blir inte det minsta arg eller bitter om någon kör på mina båtar, varken i tävlingen eller om dom ligger stilla i vattnet(dock kan jag utbrista vissa fula ord i stundens hetta men jag klandrar ingen efteråt när heatet är över). Jag tycker att det är naturligt att ingen försöker köra omkull någon med flit eftersom man själv ofta blir drabbad av att köra på någon eller något. En stillaliggande båt tror jag inte att någon kör på med flit. Ändå blir man diskad om man gör det, även om man bara dunkar till den litegrann i låg fart.

I t.ex. skotercross(och de flesta motorsporter) så får man i en kurva gå på insinsidan av en konkurrent och trycka ut honom/henne lite för att ta sig om. Ingen försöker köra omkull den andre, bara ta sig om.

Regeln om rött kort vid påkörning av stillaliggande båt brukar förklaras med att vi har båtar för mellan 10-30 000:- som vi är rädda om och har jobbat mycket med. Och det är ju sant men för mig känns det konstigt att lägga upp hela tävlingar utifrån det, av flera anledningar:
1. Varför lägger man en båt i vattnet vid en tävling om man räknar med att den ska vara lika fin när man tar upp den? När jag lägger en båt i vattnet så sjunker dess värde till noll, då är det racing som gäller och jag tänker inte på vad den kostar eller hur mycket jobb jag lagt ner på den, allt jag lagt ner är ju för detta ändamål, när jag får tillbaka båten(hel eller ej) så utvärderar jag den och den får det värde den förtjänar i dåvarande skick.
2. Hur ofta lyckas någon köra på en båt så att hela skrovet, hela motorn, drivlina, prop, roder, fenor, servon och... ja, allting går sönder? Jämfört med skotercross igen: Om någon gör en hård omkörning och trycker till en konkurrents maskin så att dennes fotsteg och chassi blir krokigt så kommer denne inte påstå: ”Du körde skönder min skoter för 140 000:-” det skulle ju vara absurt. Nytt chassie kostar kanske 20-25 000:- men den drabbade kommer ändå inte att byta det utan istället rikta det gamla eller möjligen laga för max 1 000:-.
Om någon kör på en RC-båt för 20 000:- så att t.ex. skrovet går sönder så det nog extremfall som den drabbade byter skrov för 5 000:- utan vanligast är nog att denne plastar, spacklar, slipar och lackar för några hundringar.
3. Lite det som jag tog upp innan, om man kör på en båt så drabbas man ofta själv och att få rött kort för att man ska lära sig att inte köra på stillaliggande båtar är ju överflödigt i mina ögon. Man förlorar även de varv man kört innan man körde på den stillaliggande båten, det är också onödigt hårt enligt min mening. Kör man på en båt så är det straff nog tycker jag, om man har mycket tur kan man fortsätta utan skador och då är oftast skadorna på den påkörda båten också begränsade eller obefintliga, har man lite tur kan man fortsätta med snett roder eller trasig propeller men oftast ligger man själv upponer och får inga fler varv de heatet.
4. Här är nog viktigare än vad man först tror. Bedömningarna är svåra när det gäller påkörningar. Vem körde på vem? Såg dommaren verkligen rätt? Finns det märken på båtarna som kan avslöjja hur det gick till? Vilka märken fanns redan på båten? Osv... Ja det är ofta en del diskussioner och det blir troligtvis fel ibland. Om det helt enkelt var tillåtet att köra på båtar så skulle det bli lättare att dömma. Jag tror inte att påkörningarna skulle öka så mycket som vissa tror.

Sen kommer vi till detta med spårval. Har man spår två in i kurvan ska man ha spår två ut ur kurvan. När man kommer från andra motorsporter så känns detta också ganska främmande eftersom kurvtagning och omkörnings-tekniker är en stor del i motorsport. Tvärvändning, block-pass, nypa in i svängen o.sv... Inget av det är ju tillåtet, det som är racingens tjusning för vissa av oss. Det som är kul(min åsikt) :-)

Det är ju ganska klart att Offshore inte är det rätta valet för mig efterom det mesta regel- och tävlings-mässigt inte tycks passa mig så bra. Jag blir ju inte förvånadad om många av er som läser detta inlägg tänker: ”Jaha, om allt är fel så gör något annat då istället för att klaga!”
Jag är inte bitter, jag har jättekul på tävlingarna :-) trivs med gemenskapen och det är mycket bra och hög nivå på tävlingarna. Klubbarna gör kanon-jobb och vissa individer ser man verkligen upp till när det gäller hjälpsamhet och ödmjukhet.

Men jag har funderat på det som representer från sektionen brukar framföra på förarmötena: ”Om ni tycker att nått är galet eller har förslag på förbättringar så är det ju jättebra, MEN ni måste ju TALA OM det också! Annars kan vi inte göra någonting åt det!”

Så jag har ju tänkt att jag gör ett inlägg här på forumet och ser om det finns fler som delar mina åsikter. Någon kanske vet någon annan tävlings-diciplin som skulle passa mig bättre. Är det många som delar mina åsikter så kanske det går att göra något test. En ”jippo-klass” eller nått liknande. Jag tycker ju att just Offshore-båtarna beter sig väldigt bra för att man ska få rolig racing, dom är vändbara, inte för snabba och tål närkamper på ett bra sätt.

Jag gör ett litet förslag(kanske en ny klass eller test-tävling):
Co-driver obligatorisk
Båtarna får inte ha några utstickande delar(framför akterspegeln?)som uppenbart är till för att skada andra båtar
Påkörning av båt tillåten, oavsett om den är stillaliggande eller ej
Spårval fritt överallt, rätt sida om bojarna är det viktiga(mao. byta spår mitt i kurvan är tillåtet)
Placering i finalen ger slutresultatet

Någon som har tankar, åsikter, ideer om detta? Och ni som har varit med länge kanske kan berätta lite om vad ni har testat redan och vilka problem som dök upp?
Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« Svara #1 skrivet: Augusti 15, 2011, 08:08:33 pm »

X
Loggat

Utopia Racing
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #2 skrivet: Augusti 15, 2011, 09:03:02 pm »

Bra inlägg Martin

Har du sett en hydro tävling ?

Med tanke på att du skulle kunna tänka dej en annan klass..

Lite annat stuk o där kör man nog mer likt speedway..  lite snabbare o hetsigare heat... ok det kan förekomma taktik här också.. 
Vet ej var du bor men de kommer ju gå ett race i oxelösund  om några veckor..
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #3 skrivet: Augusti 16, 2011, 09:21:49 am »

Kval och Final har jag tjatat om i åratal och är en anledning till att jag la ner den lilla O satsning jag höll på med. B och C finaler kör man inte i Naviga och tiden räcker knappast till eftersom det gått inflation i antalet klasser.
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Uffe olsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 161

Ovansiljans Modellklubb

« Svara #4 skrivet: Augusti 16, 2011, 10:23:47 am »

Kval och Final har jag tjatat om i åratal och är en anledning till att jag la ner den lilla O satsning jag höll på med. B och C finaler kör man inte i Naviga och tiden räcker knappast till eftersom det gått inflation i antalet klasser.
Jag skulle ochså vilja köra kval och Final,
Tycker det är lite trist att dom som orkar köra långsamt ibland ska vinna Grin
på ett Vm överlever alltid någon som vågar gasa och då kommer dom här långsamma förarna inte långt.
Uffe.
Loggat
Martin Stenberg
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Augusti 16, 2011, 10:56:14 am »

Rille: Jag var nästan beredd på att du skulle hålla med en del i resonemanget.  Grin
De första tävlingarna jag körde hade jag körstilen: "Kör så fort det går jämt!" Jag vann en hel del heat och det var väldigt roligt att räjsa mot de andra. Dock fick man inte mycket för det. Kom 5:a - 6:a i tävlingarna. Senare började jag inse att man var tvungen att köra säkert och då gjorde jag det. Förra året vann jag endast 3 st heat av 20 st körda i Zenoah, kom ändå så bra som 3:a totalt, men det var evig återhållsamhet med gasfingret och egentligen inte så roligt.
Det är inget fel med att köra säkert men med systemet som det är nu så måste man köra säkert i princip HELA TIDEN. Är mycket sällan man har någon anledning att "bomba på" om det är placeringar man jagar. Det är det som är lite synd eftersom det är så kul att köra båt FORT  Grin

Tobbe: Ja, dom körde hydro på Lida i helgen. Jag körde även en tävling i Norge en gång där dom körde både Offshore och Hydro på samma tävling.
Det ser kul ut men jag tycker nästan att båtarna är lite FÖR snabba och för känsliga för vågor för min smak. Men visst kör Hydro med poäng så att det ändå inte är kval och finaler?

Fredde: Jaha, det låter ju tråkigt att någon tidigare tagit upp det utan att det blev något gehör och ändring. Det kanske inte är tillräckligt många som tycker att det verkar kul med kval och final.
Jag har tänkt köra sista Offshore-tävlingen i Karlstad och sedan sluta tävla. Det är nästan roligare att köra hemma, få båten snabbare och pressa ner varvtider. Vilket man inte har så mycket för på tävlingarna som det är nu.

Uffe: Kul med fler som håller med  Grin
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #6 skrivet: Augusti 16, 2011, 11:29:58 am »

Hastig tanke
( å därmed möjligen O-genomtänkt).

För att få lite tätare heat, kan man möjligen korta körtiden.
Som jag ser det, - med en kortare körtid finns mindre marginal att köra på "safe sidan",
 kortare körtid ger ju färre varv att samla på.

Påkörningar/knuffar bör ge bestraffning.

Däremot kan man möjligen ha en "mjuk knuff regel"
OM bryggdomaren bedömer att kontakter är förosakat av "vågskvalp" och båten kastar som föraren inte kunnat påverka, bör bryggdomaren kunna släppa incidenten, men ge en varning.
Den bedömningar som domaren gjort/gör/sett får vi finna oss i, det är vad domaren sett/uppfattat som gäller.
- Så är det i alla andra sporter, - vad jag vet.

Att köra kval och final kan ju vara en bra ide.

Om man dessutom lämnar en öppen plats för "runner up"
Där det finns en möjlighet att köra upp sig, ända till Final.
De kunde ju bli en trevlig grej.

(å Rille får möjligheten att "BOMBA" sig fram). Grin
Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #7 skrivet: Augusti 16, 2011, 11:57:04 am »

X
Loggat

Utopia Racing
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #8 skrivet: Augusti 16, 2011, 12:13:16 pm »

Ha ha ha!!! Kul! Wink hi hi
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #9 skrivet: Augusti 16, 2011, 12:35:37 pm »

X
Loggat

Utopia Racing
Martin Stenberg
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: Augusti 16, 2011, 01:16:46 pm »

Janne: Ja, lite kortare heat skulle nog vara ganska bra. Kanske 4-5 min istället för 8 min. Eller om man på något sätt kan köra 10 varv istället, mao alla kör 10 varv och sen blir det tiden som avgör om man går till final. Eller nått liknande, finns ju massor av sätt att lösa det på.

Det med "mjuk knuff regel" var en bra ide men man riskerar ju att det blir svårt att bedöma. Eftersom sporten är så att det ibland är mycket svårt att se vissa stillaliggande båtar så blir det ju även svårt för domaren att se hur en påkörning tar.
Nu har vi ju i princip noll-tolerans när det gäller stillaliggande båtar vilket jag personligen tycker är fel. Av den anledningen att ingen kör på någon stillaliggande båt med flit. Bestraffningar är väll till för att man ska lära sig att undvika att samma sak händer igen, viket är överflödigt i det fallet(Enligt mig).

Exempel från helgens tävling på Lida:
Nere i "sol-kurvan" där många hade problem med att bedöma avståndet låg det en stillaliggande båt. Min Co-driver talade om var den låg, jag såg den och körde innanför den i ca 3 varv, det blåste så båten flyttade sig och min Co-driver talade om var den var varje varv.. På 4:e varvet så säger min Co-driver ungefär ett halvt varv innan kurvan: "Nu ser jag inte båten i kurvan längre!" Så jag sänkte farten på rakan och tittade själv i kurvan men såg inte heller någon båt, jag putterade på tomgång genom kurvan samtidigt som vi båda febrilt letade efter båten med blicken. Plötsligt så...Dunk!...studsade min båt till på något i tomgångsfart. Aha, där var den!
Det blev rött kort och upp med båten fast att vi verkligen gjorde vårat bästa.

När det inte räcker att göra så gott man kan så tycker jag att reglerna är fel. Observera att det var många som fick rött kort pga påkörningar i den kurvan och jag tror inte att det var många som tänkte: "Nu är det bäst att jag kör lugnt så jag inte blir diskad!" utan snarare tänker de flesta: "Nu är det bäst att ta det lugnt så jag inte kör på någon båt!"
Jag har fått rött kort för påkörning några gånger förr men jag tänker fortfarande aldrig på det när det ligger båtar huller om buller. Jag är aldrig det minsta rädd för att få rött kort utan jag är rädd för att köra på nått som ligger i vattnet. Hur många av er är rädda för att få rött kort NÄR NI KÖR?

Därför så skulle jag vilja att påkörning av båtar var tillåtet(känns som att svära i kyrkan att säga det  Shocked)

Förra året i Karlstad så dammade jag rakt in i en stillaliggande båt mitt på rakan i full fart. Ser inte straffet(2 varvs avdrag) som något straff alls i förhållande till den obehagliga känslan och illamåendet av att ha totaldemolerat ett skrov för en tävlings-kamrat. Lyckligtvis var den föraren lika glad som vanligt och försäkrade mig om att det är sånt som händer ibland när det är tävling, nått man får räkna med.

Därför anser jag: Kör man på en annan båt så är det straff nog! Diskning gör inte att jag ändrar mitt tänk när jag kör så då har de ju ingen verkan(yttre omständigheter har verkan i proportion till hur allvarligt det är). Talar för mig själv. De som saknar empati för den man kör på är kanske mer rädd för att köra sönder sin egen båt. Så de får ju sitt straff också.

Sen kan man ju inte ändra allt om vi ska ha NAVIGA:s regler i grunden. Jag tror nästan mest på en "raggar-klass" med mindre regler och kval-final-system som bara körs nationellt. Man skulle kunna säga att det blir en klass som man ställer upp i för att man tycker att det är kul att köra båt, en klass där man om det händer någon incident bara fortsätter köra om det går, så frågar man efteråt: "Är det någon som bryr sig om att det blev lite fel?" Får man inget svar så är det ju inget att bråka om utan man fortsätter bara tävlingen. Det behöver inte vara SM-status, bara fina priser  Grin

Rille: Haha, jo O-åkarna är helt klart fränast!  Grin Sen tycker jag att just O-båtar har så bra potential till riktigt härlig racing och man mot man-kamper men att det inte går att utnyttja fullt ut i dagens tävlingar.
Jag tyckte att du hade hyfsad fart i helgen.  Cheesy
Jag håller verkligen med om att det ska vara kul att köra båt, man ska tävla för att det är roligt. Attityden hos de tävlande ska vara positiv tycker jag. Vi kör ju för att ha skoj, inte för att bråka(bråka är inte samma sak som att sakligt undersöka problem och incidenter).

Exempel på dålig attityd:
I helgens första 27-heat så hade jag problem med min båt utan att jag visste det, den gick bara att styra när jag hade i princip full gas vilket jag inte märkte förrän jag skulle släppa om en snabbare båt, då fick jag flera kast så fort jag släppte gasen. Efter heatet fick jag en rejäl utskällning av den andre föraren som inte gav mig en syl i vädret till att förklara varför det blev som det blev och att jag nu hade åtgärdat problemet. Föraren bara pratade vidare i mun på mig att det var dålig stil och att jag förstörde för konkurrenterna. Min båt gick bra efteråt men resten av 27-tävlingen blev i princip förstörd eftersom jag hela tiden koncentrerade mig på att inte ligga i vägen för den föraren igen.
Man kan ju istället fråga varför det vinglade och höra om jag visste hur jag skulle åtgärda det.

Exempel på bra attityd:
Historien om påkörningen i Karlstad som jag skrev om ovan.
Loggat
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #11 skrivet: Augusti 16, 2011, 02:02:22 pm »

Exempel på dålig attityd:
I helgens första 27-heat så hade jag problem med min båt utan att jag visste det, den gick bara att styra när jag hade i princip full gas vilket jag inte märkte förrän jag skulle släppa om en snabbare båt, då fick jag flera kast så fort jag släppte gasen. Efter heatet fick jag en rejäl utskällning av den andre föraren som inte gav mig en syl i vädret till att förklara varför det blev som det blev och att jag nu hade åtgärdat problemet. Föraren bara pratade vidare i mun på mig att det var dålig stil och att jag förstörde för konkurrenterna. Min båt gick bra efteråt men resten av 27-tävlingen blev i princip förstörd eftersom jag hela tiden koncentrerade mig på att inte ligga i vägen för den föraren igen.
Man kan ju istället fråga varför det vinglade och höra om jag visste hur jag skulle åtgärda det.

En sån idiot hade jag gjort allt i min makt för att vara ivägen för, vilket pucko.

Nä börja köra FSR-V istället, det är Hard core racing med kval och final, det behövs fler tävlande.
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #12 skrivet: Augusti 16, 2011, 02:31:51 pm »

Ja viker ner mej, klart du ska köra den klass du själv vill.
Vi kör 5 heat  a 6 varv o vi räknar bort det sämsta.. vid lika poäng så blir de omkörning..

Som sagt det finns ju tillfällen även här man tjänar på att ta sej i mål  men ofta så blir de race in i mål,,

Jag håller med att båtarna e snabba.. 3,5 o 7,5 har vi bra fart i nu.. 15 skralt med deltagare.. men en 15 som går bra e ju klart snabbast.. 
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #13 skrivet: Augusti 16, 2011, 02:43:19 pm »

Ja visst är det svårt att bedömma vad som är avsiktligt eller inte.
Hur som helst är det domaren som bedömer, - som i alla sporter.
Gillar man inte de, så bör man nog fundera på nått annat,( knyppling eller nåt sånt).

Jag är övertygad att domaren inte dömer något, som känns osäkert.
Att han/hon  inte kan se allt och eller dömer fel ibland, är en annan sak.
Tror att det jämnar ut sig i slutändan.

Även om man inte vill köra på någon.
Så, - känns de som att de kan bli vild kalabalik om man släpper påkörningar fritt.

Att man kan va en aning upphetsad i tävlingsmomentet är en sak .
Men bör kanske ska tänka iaf 1-2sek innan man öppnar munnen, annars hoppar de oftast riktigt fula grodor ur munnen, som sänker Sporten/hobbyn.
Och inte minst Kul  Grin faktorn för Alla andra.

Fredde, jag förstår helt och fullt din tanke och känsla  Smiley.
- Men,  ett Öga - för ett Öga.
- så är snart hela världen blind. Cry

Funkar inge bra.

Loggat
Martin Stenberg
Newbie
*

« Svara #14 skrivet: Augusti 16, 2011, 04:19:58 pm »

Janne: Helt rätt som du skriver att det är domaren som bestämmer. Jag har inget emot att det finns en domare som bestämmer och tycker inte heller att det gör något om det blir lite fel ibland.
Det jag menar är att vi har väldigt få tävlande i Sverige och intresset för sporten är relativt lågt bland de som inte tävlar. Så att hitta någon som VILL vara domare är ju inte alltid så lätt(stort tack till de som lägger ner sin energi helt gratis för att hjälpa oss som tävlar). Nästan varje tävling blir det diskussioner om påkörningar. Domaren får en väldig press på sig för att ta beslut och får ofta ovett från något håll om beslutet inte passar alla. Det är ju inte konstigt om man som domare då funderar på varför man ställer upp över huvudtaget.
Vid säkert 95% av påkörningarna så händer det inte mycket mer än att alla inblandade båtar ändå kan starta i nästa heat, dock med någon ny skråma eller lagning. Men vid i princip varje tävling blir det någon diskussion och osämja över domarens beslut när det gäller påkörningar.
Jag tror att om det inte var mot reglerna att krocka med en annan båt så skulle det bli mindre diskussioner. Domaren behöver inte ta ställning till vem det var eller hur det gick till och kan istället koncentrera sig på andra saker. Då vill kanske fler ställa upp som domare också så att det går att fortsätta med sporten.
Jag har i alla fall erfarenheten att när jag kört på någon så har inte båtens ägare tagit så illa upp utan bara ryckt på axlarna: "Det är ju racing", "Sånt som händer", "Nästa gång kan det vara jag som kör på din båt", o.s.v. Det är generellt en bra attityd från konkurrenterna.
När någon kört på mina båtar så brukar det över lag vara väldigt trevligt bemötande man får, de flesta ber om ursäkt och vissa erbjuder sig att hjälpa till att laga om de kan.
Man blir ju som förare av incident-inblandade båtar oftast vänner igen och kommer överens så att det inte finns någon osämja kvar efteråt.

Och återigen: Är det någon som är rädd för det röda kortet när det ligger stillaliggande båtar och inte för att köra på någon annan båt?
Till exempel: Om det blev tillåtet att köra på båtar, skulle ni då sluta släppa gasen och väja för dom som ligger? (Inte jag i alla fall, skulle fortfarande undvika allt som låg i vattnet så gott det gick)
Inte sagt att påkörningar inte skulle öka men jag tror inte att de skulle öka mycket i förhållande till det som skulle bli bättre(lättare domslut och mindre tjafs).

Jag vet inte men det roliga är ju inte att klaga på felaktiga domslut och att försöka få allt helt rätt regelmässigt utan det roliga är ju att KÖRA BÅT Grin

Jag kanske hade tyckt annorlunda om det varit en sport med 300 utövare i Sverige, då skulle det nog finnas resurser och folk nog för att kunna genomföra helt regelrätta tävlingar.
Men när vi är så få? 6-12 st anmälda i varje SM-klass, kan man då inte göra det lite lättare att genomföra tävlingarna så att det blir lite roligare och kanske fler får upp intresset. Högre skoj och racing-faktor helt enkelt.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!