Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 03:05:54 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  V-båtar
| | |-+  dB-mätning Lida FSR-V SM1
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 4 Skriv ut
Författare Ämne: dB-mätning Lida FSR-V SM1  (läst 1423 gånger)
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« skrivet: Maj 31, 2011, 07:00:03 am »

Här är listan över dB-mätningarna från Lida!
http://dl.dropbox.com/u/15085929/dbmatninglidasm1fsrv.pdf

Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Johan Eng
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 39

« Svara #1 skrivet: Maj 31, 2011, 07:45:56 am »

Känns lite konstigt att det skulle skilja så mycket som 7dB mellan vissa båtar, det är ju en vansinnig skillnad!
Loggat

HMBK S-8-6
2.11cc vxl: Alito, NovaRossi, SM 2'a 2011
3.5cc: Vento, CMB 21 VAC
15cc: Tuono, CMB 90 EVO 2003
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 222

« Svara #2 skrivet: Maj 31, 2011, 07:55:03 am »

Bra lista Christian

Sortera dom gärna i ordning också, högst Db överst.
Som jag sagt tidigare, det är så här vi måste göra för att få ner DB över lag. Inga vetenskapliga exakta mätningar (för det går inte) men en lista där det går att jämföra och se vilka som ligger högt/högst.
Redan nu kan man se att vissa lyckats bättre med sina försök att dämpa ljudet än andra.
När man gjort 2-3 mätningar på olika platser och med olika förutsättningar bör det utkristallisera sig vilka som måste göra något åt sina båtar.

Till alla deltagare: Se detta som ett hjälpmedel, försök att inte hamna bland de 3-4 översta på listan. Då kommer succesivt ljudet komma neråt, till godkända nivåer för alla.

Vi har gjort liknande listor innom offshore (dock inte publicerat dem) men jag tror detta är rätt väg att gå, Jag tycker inte man kan diska någon på en sån här ovetenskaplig mätning men är det samma båt som alltid ligger överst på Db listan bör en varning utdelas för att något ska göras åt saken.
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #3 skrivet: Maj 31, 2011, 08:09:50 am »

Citat
Jag tycker inte man kan diska någon på en sån här ovetenskaplig mätning men är det samma båt som alltid ligger överst på Db listan bör en varning utdelas för att något ska göras åt saken.
Fast i Naviga 2011 reglerna så är det klockrent vad som gäller
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #4 skrivet: Maj 31, 2011, 08:22:35 am »

Ja det vet jag också Fredde.

Men jag tror ändå detta är rätt väg att gå här hemma, tror inte det är bra för sporten och de få själar som håller på med detta om man diskar någon på en mätning som är gjord på för kort avstånd och med vinden emot osv osv. Det skulle bara skapa en stor osämja i lägret.

Den dagen när alla båtar under 3 olika mätningar inte låter över 80 Db tycker jag vi har lyckats och kan börja göra stickprovsmätningar istället.
Loggat

www.miniracingteknik.se
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #5 skrivet: Maj 31, 2011, 08:30:36 am »

Förtydligande:

Det är alltså ordningen på listan man ska kolla mest på, inte om man ligger över/under 80 Db.

Då mätningarna kommer göras med olika förutsättningar så kan det hända att ena gången kan alla hoppa upp 2-3db medan en annan mätning kan de bli så att alla hamnar under 80 db.
Detta betyder då inte att man inte behöver göra något åt sin båt. Är man bland de 3-4 som alltid låter mest oavsett hur mycket så bör man tänka till. På detta vis kommer ljudnivån förhoppningsvis gå ner över lag och över tid. Och det är ju det vi vill uppnå.
Loggat

www.miniracingteknik.se
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 301

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #6 skrivet: Maj 31, 2011, 10:42:50 am »

Tack Christian, ungefär samma resultater som jag kommer ihåg från ifjol, de flesta på rätt nivå eller under.

Janne har helt rätt när det gäller metoden, det är svårt att vetenskapligt tester ljud när båtens distans från mätare är osäkert och distans från andra båtar är osäkert. Vindriktning och andra miljö aspekter också spela en roll.

Jag undrar värför vi inte kan komma fram till ett bättre sätt att kontrollera ljudnivån. Länken går till SVEMO's sätt att mäter ljud, är det någonting som vi kan kopiera i modellbåts sammanhang?
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_4971/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
robert.andersson
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 38

« Svara #7 skrivet: Maj 31, 2011, 10:52:21 am »

Jag måste Bara lägga mig i!!!!

Jag tycker precis som Fredde i sitt inlägg, står tydligt vad som gäller i Navigas Regler!!

Pappa som tydligen har väsnat 85db i någon av sina 15 båtar har inte fått någon varning och  då inget sades på tävlingsplatsen!!

Är inte det fel Janne om något.. då har man ingen möjlighet till att göra någon förändring till nästa heat för att få samma/liknande förutsättningar som vid första mätningen!

Vad gynnar det sporten?Huh?? Jo att det tar låååång tid till att de som väsnas kommer ner i ljudnivå!
Att diska någon pga DB är väl minst lika enligt reglerna som att diska någon pga kört på hämtbåten??

Annars blir de bara en massa tyckande!! Inte bra för hobbyn!

Samt en sista reflektion kanon bra med en lista, men man kan inte se vilket heat mätningen gjordes i
där igenom kan vi som tävlande som  har testat olika båtar inte veta vilken som väsnas !

Det måste det väl i vårat berömnda transpondersystem finnas en kolumn där tävlingsledningen kan manuellt skriva in db efter varje avslutat heat?? Då kan alla se löpande hur de ligger med tanke på att man har flera båtar i samma klass!!!

Samt att resultaten skall ju alltid lägga upp på SMBF där alla har tillgång. Där kan man löpande under säsongen se hur det väsnas på de olka tävlingsplatserna .Det är ju så med ljud mätning att det varierar ju från ställe till ställe men då får man ju tysta sin båt om man vet att vid en specefik sjö där slår ljuden annorlunda och gör att ljudet blir högre än på nått annat ställe!!!!

Kolla på BILSPORT (stora bilar) i sverige som jag har kört i ca 5år där var de så att tex Anderstorp där det är väldiga påtryckningar från kringboende "svårt" att mäta enligt våra mått att säga  men där var tävlingsledningen stenhård fast det kanske var så att körde man en samma tävling på ring knutstorp eller mantorp så klarade man sig med råge!!

= Vi som tävlande visste ju att okej den och den tävlingen då måste de dämpas extra för att klara alla race! Vilket resulterade i att vi körde opptimerade racebilen för det tystare alternativet MEN åte lika fort som förr ändå!! Krävdes en del jobb men i slutänden var de värt det!!

Robban Smiley
Loggat

Der är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppen!
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #8 skrivet: Maj 31, 2011, 11:01:49 am »

Återkommer till vad jag skrivit tidigare.
Även om det finns fler än en faktor att räkna med tex blåser vinden mot eller från land vid mättillfället,
hur båten är "isolerad", osv.....

Men för att kunna få en vettig och rimlig uppfattning om var man ska börja.
Vore det bra att den tävlande uppger modell och fabrikat på pipan och ev extra ljuddämpare.

Utan den biten är man ganska blind, - var man ska starta, eller....

/JL
Loggat
Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 119

PN Racing NR-1

« Svara #9 skrivet: Maj 31, 2011, 11:14:24 am »

Pappa som tydligen har väsnat 85db i någon av sina 15 båtar
Det var åtminstone tur han inte var med i Leno då hade det varit två svenskar som fått RÖTT kort Grin Grin Grin

Kom även att tänka på ett ordspråk om stenar och glashus Lips Sealed Lips Sealed
Förlåt Robban, men jag var bara tvungen efter allt skit vi fått ta efter Leno.

//Thomas
Loggat

" If you cannot beat them, join them"

www.pudenitroz.se
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #10 skrivet: Maj 31, 2011, 11:41:34 am »

Men för att kunna få en vettig och rimlig uppfattning om var man ska börja.
Vore det bra att den tävlande uppger modell och fabrikat på pipan och ev extra ljuddämpare.

Utan den biten är man ganska blind, - var man ska starta, eller....

/JL

Fast det är helt ointressant vilket märke det är då tillverkarna ändra hela tiden samt att man kan och får modda själv, dessutom i en V båt så är det mest resonansljud
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #11 skrivet: Maj 31, 2011, 12:55:01 pm »

Kan hålla med dig Robert att man bör ju hålla isär vilken båt som väsnas om samma förare kör med 2 båtar, o andra sidan kanske föraren själv kan lista ut det... Om det är stor skillnad på dom.

Om det är så att en eller några båtar sticker ut och låter mer än övriga så bör detta påpekas  direkt efter att den mätningen är gjord. Det har du rätt i, då kan man få denna process att fortlöpa snabbare.

Oavsett om det låter över eller under så måste strävan vara att de som låter högst ska jobba på att sänka nivån. Man kan ju inte diska alla båtar bara för att det råkar vara pålandsvind och dåliga förutsättningar på en viss mätplats.  Men man kan få fram en lista där vissa får ett påpekande iaf. Vidhåller att det är så här vi måste göra för att få bukt med ljudproblemen, (gäller alla V,H,O)

Loggat

www.miniracingteknik.se
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #12 skrivet: Maj 31, 2011, 02:49:17 pm »

@Janne K. Det är inte min lista. Jag har fått den av din klubb... Lade bara ut den så att vi kan se var vi ligger.

Till nästa tävling tar vi med oss dessa erfarenheter och lägger in i systemet att det ska redovisas på alla heatresultat.
Dessutom ska det ju framföras till bryggdomaren så att det blir något av det.
Varför detta ej skedde i Lida vet jag ej...
Jag vet ej vilket eller vilka heat som mättes, men det är ju rimligt att det markeras vilket heat det är. Helt rätt Robban! Smiley

Jag tycket att det verkar vara jättesvårt att mäta riktigt. Alla kanske måste köra ett mätvarv innan varje heat, så man kan få ett riktigt värde...

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
staffan zetterlund
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 31

« Svara #13 skrivet: Maj 31, 2011, 03:50:36 pm »

Fast i Naviga 2011 reglerna så är det klockrent vad som gäller
Jag har aldrig haft några direkta åsikter om reglerna mer än att dom MÅSTE vara KONSEKVENTA !!!! På sektionsmötet som vi hade på lördag morgon så framfördes det vikten av att vi måste följa Navigas regler o det var väl vissa som verkligen tryckte på om detta.Det är ju självklart så att det är rätt att vi har en regelbok som efterlevs.Men vi han bara till heat 2 så var det vissa av dessa personer som genast ville kringå reglerna fast dom själva visste vad som gäller o nu kommer då detta. Så hur ska vi göra med våra regler egentligen ska vi ha några eller inte.Som jag ser det är enda möjligheten att få ordning på det här är att vi har ordentligt utbildade domare som vet vad som gäller o gör det klart o tydligt för alla som står på bryggan, så får vi bort allt djävla tjafs på bryggan under pågående heat där vissa plötsligt tror dom blivigt domare! Tack för mej i detta ärende.   / Staffan
Loggat
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 301

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #14 skrivet: Maj 31, 2011, 04:42:22 pm »

Jag tycker att det verkar vara jättesvårt att mäta riktigt. Alla kanske måste köra ett mätvarv innan varje heat, så man kan få ett riktigt värde...
Så länge vi håller på och försöker mäter på vattnet, mitt under en heat så finns det anledning för folk att klaga. Det kan aldrig blir exakt. JMHO.
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
Sidor: [1] 2 3 4 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!