Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:56:52 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Administration
| |-+  Förslag och ideér
| | |-+  Nya hemsidan
« föregående nästa »
Sidor: 1 2 3 [4] Skriv ut
Författare Ämne: Nya hemsidan  (läst 6426 gånger)
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #45 skrivet: Maj 25, 2009, 03:08:48 pm »

Hallå debattörer,
Jag tror inte att fler forum för modellbåtar löser några problem för att aktivera båtbyggare på forumen. Vi kan se detta på Modelboatsport forum, det är också väldigt inaktivt!

Att båtförarna är sysselsatta med sina båtar inför tävlingar är säkert en grundläggande faktor till inaktivitet på forumen.
Man kan jämföra detta med den tid, då vi var tvungna att skriva brev.  Då behövdes det tid att sitta vid sekretären och skriva. Tongue
Varför vi slutade att skriva brev, berodde inte på att det tog lång tid för brev att komma fram, utan av brist på tid att skriva dom. När det gäller forum och modern datateknik och internet, kan man konstatera; att "skrivandet" är det stora problemet, det tar tid, och det har många ont om! Angry
Så oavsett datorn och megabits per sekund;  fattas ändå tiden för många att skapa det som så snabbt förmedlas via modern datakommunikation ändå!

Men som med brevskrivandet, är det nog så ändå; att folk blivit mer ointresserade av att berätta saker och ting om vad deras liv innehåller, jag tror att de flesta, anser att de flesta, ändå har samma vardag runt sig, och det kan väl inte vara intressant, eller va? Cry
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
André Holster Westerberg
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 98

Karlskoga RCBK

« Svara #46 skrivet: Maj 25, 2009, 06:45:42 pm »

Men Sune... Läs vad jag har skrivit en gång till sakta så förstår du vad jag menar (det kallas IRONI)

eller...

I klartext, Hur skall vi ALLA 20 (forumaktiva som skrivit mer än 5 inlägg här) modellbåtsåkare i Sverige orka/hinna/vilja att vara aktiv på både ett, två, tre eller fyra forum.

Eller ännu tydligare, det räcker med 1 (ett) forum.
Loggat

Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #47 skrivet: Maj 25, 2009, 08:12:49 pm »

Ja, det är precis vad jag okså menar - hur i himmelens namn skall vi hinna hålla koll på allt som
det brajas om på Imternet?
Loggat

Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #48 skrivet: Juni 18, 2009, 01:43:54 pm »

Nu är, kan man säga; detta forum och hemsida knappt aktiv alls!
När man tittar runt, finner man att båtåkare väljer att kommunicera på pudenitros.se i stället för på båtåkarnas egentliga hemvist! Angry

Någon i SMBF måste nog inse att det är för lite resurser på denna hemsida.
Hur i himmelens namn skall denna hobby kunna skapa intresse för vår hobbygren?

Om det nu är så, att någon av olika orsaker inte kan, eller hinner jobba med sidan, måste det väl för guds skull kunna finnas någon ersättare som kan hålla sidan levande.

SMBF hemsida är nog det dödaste man kan hitta i denna IT värld! Angry
Thomas på pudenitroz.se var igång redan på kvällen efter tävlingen i Eksjö - de NI!
Loggat

André Holster Westerberg
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 98

Karlskoga RCBK

« Svara #49 skrivet: Juni 18, 2009, 02:42:09 pm »

Ja... varför inte göra www.pudenitroz.se/ till officiellt forum för SMBF om det är större aktivitet där... :Smiley

Eller, varför inte Niklas Edlunds superba sida http://ne-stuff.blogspot.com/ som är sidan där det senaste presenteras på ett snabbt, snyggt och proffsigt sätt. Kanske skall utöka den med ett forum också så blir det perfekt. Grin
Loggat

Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #50 skrivet: Juni 18, 2009, 03:01:36 pm »

Ja... varför inte göra www.pudenitroz.se/ till officiellt forum för SMBF om det är större aktivitet där... :Smiley

Eller, varför inte Niklas Edlunds superba sida http://ne-stuff.blogspot.com/ som är sidan där det senaste presenteras på ett snabbt, snyggt och proffsigt sätt. Kanske skall utöka den med ett forum också så blir det perfekt. Grin
Ja - jag har ungefär samma tankar. Det är inte bara just nu som SMBF,s hemsida stolar.
Det har varit problemet sedan flera år, enligt "min" åsikt. Så det hjälper inte att en enda ansvarig varit i en
medicin, eller sjuksituation. Då saknas det reservresurser för farao!- det måste till en hängiven aktör på ett så viktigt
 "Riksmedium för RC folk!"   Just nu är allt i "SLOW MOTION!"
Det är ju inte bara svensson som skall få info på detta världsmedium, utan också aktivt RC folk i och runt om i världen. Jag kan framhålla vår egen Webmaster Mattias Kratz, som trots, att han ännu inte kör båt, upprätthåller mer info och uppgraderingar av ERCK,s hemsida än riksföreningen - fy skäms SMBF! Undecided
Har de månne inte insett detta?
Loggat

Janne Lindgren
Gäst
« Svara #51 skrivet: Juni 18, 2009, 05:12:32 pm »

Det är VI som "ANVÄNDARE" av forum som gör ett forum Bra eller Dåligt.
Det är VI som ska vara mer aktiva på att  skriva inlägg, svara, osv.
Som jag ser det, har webbansvarig inget större inflytande över hur många som är aktiva.
Men det kan säkert sporra honom till att skapa fler rubriker, bättre sidor, när han ser att våran aktivitet är högre ............. ELLER?

Hoppas alla får en trevlig och solig midsommar. Cool Cool Cool
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #52 skrivet: Juni 18, 2009, 05:45:06 pm »

PROBLEMET ÄR INTE ANVÄNDARNAS!  Utan SMBF,s!

Jag är mycket intresserad av t.ex. resultat från olika tävlingar i landet.
Var i Oxelösund med ERCK medlemmarna och körde. Det skulle då vara
intressant att t.ex. att se en SM-tabell 2009 från säsongens första tävling på
hemsidans H-och OTA fönster.
Men ej. Numer finns det bara en SM tabell från 2008!
Det är väl ändå fan, att enskilda förare skall behöva upprätthålla SMBF,s 
apati i websammanhang, som t.ex. pudenitroz.se faktiskt ger sig tid till!

What sort of slowmotionprincipals do you work for?
Den frågan skulle säkert internationella webbesökare fråga sig? Det gör jag!
Sätt liv i SMBF - NU!

Loggat

Anders Stenström
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 173

Medlem i Eksjö RC Klubb S45-1

« Svara #53 skrivet: Juni 18, 2009, 06:01:50 pm »

SMBFs webmaster har varit sjukskriven och är skjukskriven tom 30/6.
Det finns i nuläget ingen reserv för honom. De olika sektionerna verkar heller inte vilja ha en egen webmaster som kan lägga in och uppdatera resultat och dylikt. Känner någon för att sköta "sin" sektions websida är personen i fråga med all säkerhet välkommen att göra detta!
Om inte?
Då får du snällt stå ut med att vänta tills dess att webmastern hinner med.
Detta görs idellt och frivilligt.
Loggat

Skillnaden mellan dumhet och förstånd är att förståndet är mindre!
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #54 skrivet: Juni 18, 2009, 07:20:31 pm »

Då får du snällt stå ut med att vänta tills dess att webmastern hinner med.
Detta görs idellt och frivilligt.

Men för guds skull! Detta är en s.k. internationell Website, inte ett köksredskap!
Loggat

Ellert Ohlzon
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 158

Ludvika MBK

« Svara #55 skrivet: Juni 18, 2009, 08:20:05 pm »

PROBLEMET ÄR INTE ANVÄNDARNAS!  Utan SMBF,s!

Jag är mycket intresserad av t.ex. resultat från olika tävlingar i landet.
Var i Oxelösund med ERCK medlemmarna och körde. Det skulle då vara
intressant att t.ex. att se en SM-tabell 2009 från säsongens första tävling på
hemsidans H-och OTA fönster.
Men ej. Numer finns det bara en SM tabell från 2008!
Det är väl ändå fan, att enskilda förare skall behöva upprätthålla SMBF,s 
apati i websammanhang, som t.ex. pudenitroz.se faktiskt ger sig tid till!

What sort of slowmotionprincipals do you work for?
Den frågan skulle säkert internationella webbesökare fråga sig? Det gör jag!
Sätt liv i SMBF - NU!

Fakta Sune. OTA födröjt på grund av omständigheter Webbmaster knappast kan råda över. (Nu publicerad)
När det gäller folk till olika platser inom Styrelser, Webb, Kassör.m.m.
så är knappast någon intresserad, men synpunkter har VI alla (inkl mig).
Kritik , måste VI alla ta, men jag tycker den ska vara konstruktiv, alltså ställ upp eller ge dom förlösande direktiven som kan öka aktiviteten.
Tycker i alla fall ni alla inkl, Sune att det är ett positivt tecken att ni reagerar
det kanske finns en framtid Huh?
Loggat

Måste man vara ung eller.............Huh?
Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 119

PN Racing NR-1

« Svara #56 skrivet: Juni 18, 2009, 08:45:32 pm »

Problemet med uppdateringar är att men än en gång bygger allt runt EN enda person tror det blir tredje gången nu :Smiley
Denna stackars någon utgår man aldrig blir sjuk har oändligt av fritid och aldrig har semester vår, sommar eller höst utan bara sitter och väntar på att det skall trilla in önskade uppdateringar.

Nej vakna denna någon finns tyvärr bara på papper i praktiken så blir det som det blir och allt faller samman som ett korthus för att någon blir sjuk eller måste prioritera om sin tid.

Nej varje sektion skall ha möjlighet att sköta sina egna uppdateringar det var ju så det beslutades också sen fixar webbmastern finliret och fixar till nya funktioner o.s.v. kanske till och med fixa till en lite mer levande förstasida Lips Sealed
Tror att alla nu vet att förbundet bildades 1960 och att det finns klubbar spridda i hela landet så de två nyheterna kan man plocka bort från förstasidan!!
Loggat

" If you cannot beat them, join them"

www.pudenitroz.se
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #57 skrivet: Juni 18, 2009, 10:18:42 pm »

Hej!
Jag har fått det förklarat för mig att sektionerna (någon undantaget) själva valt att lämna ifrån sig ansvaret för sektionssidorna till webmastern, så det kan vi ju inte beskylla honom för!
Den bästa lösning på en hemsida/forum jag sett är minioffroad.se Där är forumet, hemsidan, annonser, nyheter och annat integrerat på ett helt fantastiskt sätt.
Jag kan hålla med om att den nya smbf sidan inte är en revolution gentemot den gamla, men jag tror oxå att vårat eget ointresse i att engagera oss i det direkta arbetet med den ger oss den hemsida vi förtjänar.
Webmastern gör med största sanolikhet så gott han kan under rådande omständigheter.
Jag kan inte tänka mig att han skulle tacka nej till erbjudande om hjälp, artiklar, bilder eller annat.
Nu måste vi ge honom en chans att komma tillbaka efter sjukdomen och se vad vi kan göra för att undvika liknande "driftstopp" i framtiden.
Att jämföra med pude, erck eller minioffroad kan ju på vissa sätt vara väldigt orättvist då dessa är privata och de får göra precis hur de vill (snorgrön text på kolfiberbakgrund...) Wink
Det kan inte en förbundswebmaster göra på samma sätt då alla medlemmar ska kunna stå för den.
Alternativet är att man låter ett antal webdesigners göra layoutförslag som vi sedan röstar om...

Kul att det verkar vara på rull med registreringarna på forumet nu!

Ses på sjön!

/Christian Fridh
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #58 skrivet: Juni 19, 2009, 11:10:29 am »

Citat: 
"Fakta Sune. OTA födröjt på grund av omständigheter Webbmaster knappast kan råda över. (Nu publicerad)
När det gäller folk till olika platser inom Styrelser, Webb, Kassör.m.m.
så är knappast någon intresserad, men synpunkter har VI alla (inkl mig).
Kritik , måste VI alla ta, men jag tycker den ska vara konstruktiv, alltså ställ upp eller ge dom förlösande direktiven som kan öka aktiviteten.
Tycker i alla fall ni alla inkl, Sune att det är ett positivt tecken att ni reagerar
det kanske finns en framtid" Huh?

Hej Ellert.  Ja, det är förstås så, att det finns omständigheter som webmaster inte rår över! Smiley
Fint att OTA tabellen blev inlagd, det tackar jag för! Wink
Visst är kritik, eller synpunkter viktiga. Utan sådant kommer ingenting att utvecklas! Wink
Jag är kanske obstinat i överkant från och till, men jag får klåda när saker står helt stilla,
och verkar som gravstenar med ett start-, och ett slutdatum ingraverat.
Loggat

Sidor: 1 2 3 [4] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!