Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:55:11 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Administration
| |-+  Förslag och ideér
| | |-+  Nya hemsidan
« föregående nästa »
Sidor: 1 2 [3] 4 Skriv ut
Författare Ämne: Nya hemsidan  (läst 6426 gånger)
Anders Stenström
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 173

Medlem i Eksjö RC Klubb S45-1

« Svara #30 skrivet: Maj 06, 2009, 12:13:33 pm »

Hejsan på er skeppare.
Satt och tittade på H- OTA på tävlingsklasser och fann att där finns info om startnummer för tävlande i  OTA, mm, som framgår av nedanstående.

Inbjudan SM-1
Startnummer OTA 2009
Nya datum för SM-1
SM-tabellen 2008

Undrar varför det inte finns sådan info i O- och V klassen också? Huh?

Troligen har väl H varit mer aktiva än vad de övriga (V/O) har varit/är!
i och med uppstarten av den nya sidan kom också kravet på varje sektion att de själva ska sköta sin egen sida. Vill man att ha med någon text så får man själv se till att den blir skriven och kommer till resp. sektions webmaster för publicering.
Loggat

Skillnaden mellan dumhet och förstånd är att förståndet är mindre!
Anders Molander
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 54

« Svara #31 skrivet: Maj 06, 2009, 01:23:00 pm »

Om man tittar på H-sidan finns följande:

Aktuellt FSR-H

* Inbjudan SM-1
    * Startnummer OTA 2009
    * Nya datum för SM-1
    * SM-tabellen 2008

PÅ V-sidan:

Aktuellt FSR-V

* Inbjudan SM-3
    * Inbjudan SM-2
    * Inbjudan SM-1

plus.

Information FSR-V

* SM-tabellen 2008
    * Maratontabellen

PÅ O-sidan:

Aktuellt FSR-O

* Inbjudan SM-3
    * Inbjudan SM-1
    * Internationella FSR-O tävlingar
    * Uttagning till VM 2010

Enda skillnaden vad jag kan se är att man på H har delat ut starnummer i OTA, som ska följa båten under året, något som vi inte kan göra på V och O.
Anders Molander
Loggat

SMBC
André Holster Westerberg
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 98

Karlskoga RCBK

« Svara #32 skrivet: Maj 06, 2009, 08:40:41 pm »

Nu när den nya hemsidan har varit igång en tid så funderar jag lite på vad som egentligen är skillnaden mellan den gamla sidan och den nya.
Det har snackat i år om denna nya hemsida och hur bra allt skulle bli och hur många nya funktioner och möjligheter men själv tycker jag att det mesta är som innan förutom att forumet är nästan helt dött.

Som "skapare" till den tidigare hemsidan är jag beredd att hålla med Thomas. Samma sak "ctrl C - ctrl V"  i en nästan likadan men mer babyblå kostym.
//André
Loggat

Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #33 skrivet: Maj 06, 2009, 09:55:48 pm »

Hej Anders Molander,
Tycker bara att det är kul att se vilka som är med och kör kommande tävlingar,med t-ex.startnummer.
Då hade ju Ian, knappast behövt jobba med att lägga in ett nytt inlägg varje gång någon anmält sig. TACK IAN FÖR DENNA INFO. Hoppas att du har överseende med att jag tar upp detta här?

Detta är vad Ian skrev på Tävlingar 09 SM1och 2;

"  SV: Eksjö SM1 och 2
« Svara #3 skrivet: April 23, 2009, 10:57:29 pm »   

--------------------------------------------------------------------------------

Inte har det blivit mycket bättre...... 

Anmält till SM1, Fredde, Alicia, Owe, Peter I., Lennart J., Conny N, Jesper N., Sune, Anders S. och Matilda.
3st junior 3,5, 3st senior 3,5, 5st 7,5, 3st 15 och 2st 35.

Anmält till SM2, Fredde, sin dotter, Owe, Peter I., Lennart J., Conny N., Jesper N., Sune, Anders S., Matilda, Jan-Olof H. och Magnus H.
4st junior 3,5, 3st senior 3,5, 5st 7,5, 4st 15 och 3st 35.

Varför kan inte V och O göra som H gjort, med startnummer?
Det är ju kul att få veta vem som man skall kämpa med! Wink 

Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 301

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #34 skrivet: Maj 07, 2009, 07:26:44 am »

Startnummer till FSR-V och O tillhör ett annat subjekt tycker jag och har inte mycket att göra med SMBFs hemsida. Det är någonting man kan ta upp på ett sektionsmöte. Visst diskuterar det här men forumet är inte beslutsmässigt.

Det som jag saknar är uppdaterade info, protokoll från SMBF årsmöte och protokoll från sektionsmötena är två exemplar. Vi är beroende på frivilliga insatser för alla uppdateringar och ibland inträffar saker som betyder att insatsen ligger långt ner på en "att göra" lista.
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
Anders Molander
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 54

« Svara #35 skrivet: Maj 07, 2009, 08:35:34 am »

Hej Sune.
Svar på din fråga: Varför kan inte V och O göra som H gjort, med startnummer?
V och O har varvräkning via transpondersystem. Då fungerar det inte med fasta startnummer. Vi får byta startnummer mellan heaten.
När Startlistorna är klara skickas dom ut från arrangörsklubben till samtliga startande.
Anders

Nu är vi långt ifrån rubriken. De här frågorna hör nog hemma på respektive sektionssida.
Loggat

SMBC
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #36 skrivet: Maj 07, 2009, 11:20:19 am »

Okey Anders,
Det är rätt, att denna fråga inte hör hemma här.
Det handlade ju egentligen om hemsideinfo vid varje tävlingsklass.
Glömde just av att det faktiskt skiljer sig från OTA,  med startnummer vid V och O tävlingar.
Sorry!
Loggat

Janne Lindgren
Gäst
« Svara #37 skrivet: Maj 21, 2009, 08:19:36 am »

Hej!

Nån skrev tidigare att forumet var dött Lips Sealed. Instämmer fullt!

tex på tre av mina inlägg som tillsammans har närmare 1300 träffar, är det sammanlagt 5st olika personer som kommenterat.

Dessvärre är det likadant i hela forumet oavsett tråd och ämne, - DÖ-tråkigt. Sad

Tror att ett livligare forum kan ge nybörjare eller de som funderar på att börja köra Rc-Båt en kick.
Gör sidan till en kul träffpunkt, dit man gärna går där man kan hitta bra information osv.

Skriv inlägg! litet som STORT!

Loggat
Uffe olsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 161

Ovansiljans Modellklubb

« Svara #38 skrivet: Maj 22, 2009, 08:13:16 pm »

Tack Sune för du väckte Topicen igen,

Nu när den nya hemsidan har varit igång en tid så funderar jag lite på vad som egentligen är skillnaden mellan den gamla sidan och den nya.
Det har snackat i år om denna nya hemsida och hur bra allt skulle bli och hur många nya funktioner och möjligheter men själv tycker jag att det mesta är som innan förutom att forumet är nästan helt dött.

De förslag som bland annats nämns här i denna topicen har överhuvudtaget inte kommenterats av någon ansvarig precis samma strategi som på den gamla sidan med tystnad Lips Sealed

Jag tror inte denna strategi lockar till sig så mycket nya idéer eller medlemmar men det är kanske inte målsättningen heller :Smiley

Kan inte annat än hålla med detta forum är nu helt Dött, fan förr va det *autopiip*dåligt men nu är det då helt slut, och uppdatering av resultat mm är då precis som förr, kanske kommer efter några veckor om alls.
Varför är alla modelbåts åkare så jävla hemliga? höjden va väll när en tävlande ringde flera gånger på vintern o frågade hur jag byggt min Faluga, var tyngd punkt mm va, sen när jag fram på vårkanten mailade personen o fråga hur det gick med hans båt så svarade ej killen! o jag vet att han fick mitt mail men det va väll hemligt hur den gick?
Uffe.
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #39 skrivet: Maj 23, 2009, 07:03:44 am »

Hej Gubbs!

De gånger som gamla forumet varit riktigt aktivt, är när det kastas s k i t. då vaknar tyckandet och skrivlusten i forumet. (nu är det inte riktigt sant, men inte långt ifrån).

Var för inte satsa "de väl valda orden och energin" på att skriva ett trevligt inlägg, - om båtar.

Har försökt att ge något från mitt kunnande för att få lite liv i forumet.
Sen om det är bra eller mindre bra inlägg, - får andra avgöra.
I vilket fall, är det så bra jag kan och vet.
Men det blir inte inspirerande om det mesta är i nära nog "monolog-form".
Som Uffe säger varför allt detta *****hemlighetsmakeri, -det gynnar ingen.
Och framför allt inte till att få nya båtåkare till sporten och aktivitet i forumet.

Gör någon glad! Grin Grin
Skriv ett inlägg!
  Wink Wink
Loggat
Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 119

PN Racing NR-1

« Svara #40 skrivet: Maj 23, 2009, 09:01:01 pm »

Vet i fan men jag får en känsla av att allt som har med SMBF att göra är så förbaskat toppstyrt, nej släpp på prestigen och våga prova lite nya idéer som gör sidan levande bra eller dåligt det får vi utvärdera efteråt.

Nu skrev jag ett inlägg men jag vet inte om någon blev gladare av det Tongue Tongue
Loggat

" If you cannot beat them, join them"

www.pudenitroz.se
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #41 skrivet: Maj 23, 2009, 09:25:12 pm »

Tjänare debattörer,
Jag upplever, att det verkar vara idétorka hos de flesta hobbyister på olika forum. Det kan handla om både båt, som bil och flygforum. Jag tror dessutom, att många hobbyister inte kan se något värde i att lägga ut sina modellarbeten på ett forum, eller underskattar de värdet av sådan information till andra hobbyister?
Kanske är det många som tycker det är svårt att skapa texter som de kan tro att andra hobbyister tycker är okey, eller intressanta? Undecided  
Ser detta också på vårt eget forum.

Men visst är det kul att ta del av vad andra håller på med. Grin
Loggat

Janne Lindgren
Gäst
« Svara #42 skrivet: Maj 24, 2009, 05:56:23 am »

Hej!

Sune det du skrev låter väldigt klokt. Smiley

Kan tänka att de som sysslat med båt länge, där är allt självklart, typ det här är inte lönt att skriva om- "det kan ju alla"
Nybörjaren är kanske rädd att göra bort sig totalt, då man inte ens vet vad olika grejor kallas.

En tanke är att om man startar "frågelådor" / "tipslådor"
Lägg rubriker på varje område, så det är lätt att hitta.
Kanske något varje sektion ska ta på sitt ansvar att skapa.
man skulle kunna sänd in mtrl till ansvarig för sektionen.
Eller att sektionsansvarig tar kontakt med några duktiga åkare/byggare och ber om inlägg.....

Kan vara från smått till stort, typ grundläggande tips.
Vad heter dom olika delarna.
Hur installerar man en flexaxel/rör.
skillnad mellan rund & 4kantflex.
Vad gör roderplacering.
vad gör sidförskjutning av proppaxel.
Mäta ut centrum på skrovet.
osv............

Gör enkla "hemma hos" reportage.

Fler tankar!? Smiley

Loggat
André Holster Westerberg
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 98

Karlskoga RCBK

« Svara #43 skrivet: Maj 24, 2009, 08:28:57 pm »

Reflektion ang. dött forum.

Eftersom vi är så många i Sverige som sysslar med modellbåtar så tror jag att det finns för FÅ forum som handlar om modellbåtar.

Lösningen tror jag, är att det skapas FLER forum som tex. http://forum.modelboatsport.net/ för att man skall känna sig säker på vart man skall vända sig för att få råd, tips och hjälp.

Don´t kill me I´m already dead...  Grin
Loggat

Patrick Wiktorsson
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 5

« Svara #44 skrivet: Maj 24, 2009, 08:54:28 pm »

Jag kan tyvärr inte skryta med att jag varit någon speciellt aktiv skribent här på forumet det senaste året/åren, (Tyvärr pga tidsbrist) och kan hålla med om att det på sätt o vis är lite lugnare,....speciellt vissa tider på året o det kan ju kännas lite tråkigt med tanke på nybörjare som kan behöva lite hjälp osv.

Min lilla gissning på orsak till detta "problem" är att väldigt många av dom medlemmar som finns här på forumet nämligen är aktiva tävlingsåkare. Att det inte skrivs så mycket, speciellt just nu...beror förmodligen till stor del på att många av dessa medlemmar/åkare är fullt upptagna med förberedelser inför säsongens alla tävlingar och har därmed fullt upp med annat att göra än att "hänga" på forumet.

- Bara en liten tanke, rätta mig om jag har fel!?...

Sen att folk som besitter kunskap inom ämnet skulle vara "hemliga" och inte dela med sig av detta tycker jag personligen känns fel. Det är inget jag personligen har märkt av dom gånger jag bett om råd eller hjälp av någon. Tvärtom, full "cred" för det, ni som hjälper!  Smiley
Sen kan man alltid på sätt o vis förstå att ni som är kombatanter inom racingen inte vill avslöja allt för varann  Grin.

/Patrick.
Loggat

* AM-Cyclone45 - RCMK 254RZ/J&G TopEnd
* T-Rex Gas Rigger - J&G V3 Hemi Billet
* AM-Signature57 - SIKK 27
* ZIPPKIT Crackerbox - RCMK SX254 Evo
* Insane G4 - Quickdraw HT
* Lancer 55 - Quickdraw Pioneer 26 WYK33
* Skater-Cat - Quickdraw Pioneer 26 WYK33
Sidor: 1 2 [3] 4 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!