Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 07, 2012, 07:23:17 am
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Administration
| |-+  Förslag och ideér
| | |-+  Nya hemsidan
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 4 Skriv ut
Författare Ämne: Nya hemsidan  (läst 6239 gånger)
Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 119

PN Racing NR-1

« Svara #15 skrivet: Mars 19, 2009, 09:37:34 pm »

lär de bli besvikna när de sätter båten i sjön. Här finns det inte några flashiga effekter, utan en sjujädrans massa regler, problem och etik när man skall köra.

Jag tror att de flesta som ser ett 15cc race ung som gammal blir påverkade och många säger fy fan vad häftigt. 

Kanske är du ungdomligare än jag gode Tomas Grin

Jo jag är ganska ung för min ålder Cool

Men för guds skull, kan vi då ändå inte slippa ett jäkla bläddrande i denna hemsida? OM UNGDOMAR BLIR MEDLEMMAR I DENNA HOBBY, BARA FÖR ATT HEMSIDAN ÄR "HÄFTIG!" Då vete farao om de är riktiga båtitresserade förare heller?  kom igen gubbar!

Jag har både skalabåt och segelbåt och dessa båttyper förknippar jag mer med filttofflor, mjukisbrallor o.s.v. för det är en helt annan tjusning med dessa båtar.

Men för mig så har FSR en helt annan inriktning och målgrupp, jag tycker vi skall använda lite mer ord som Nitro, Kolfiber, Kevlar, Hi-Tech, Action och Speed och när man söker på dessa ord så skall denna sidan dyka upp.

Pude som får mest "Hits"?

Bilder är helt outstanding, nu är det inte högsäsong för efter en tävling så fördubblas träffarna för bilder.

Loggat

" If you cannot beat them, join them"

www.pudenitroz.se
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #16 skrivet: Mars 19, 2009, 10:04:10 pm »

Thomas, det där blir missvisande eftersom varje sedd bild blir en 'träff'.
På min sida  får jag samma, felaktiga, resultat. Galleriet är överlägset.

Jag kör awstats som också visar Entry.
Då toppar Glödstift, propeller, index, deltagare VM 2008, Glödstift (igen men från uppdaterat-länk) och på en, i och för sig hedrande, 6:e plats kommer galleriet. Det är det besökaren sökt på, hittat och klickat sig in på sidan.
Siffrorna avser 2009.
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #17 skrivet: Mars 19, 2009, 10:31:54 pm »

Hej "GUBBS" (är själv en också Grin)

Oavsett träffar eller inte, känns det som att yngre dras till det som ser häftigt ut.  Jobbar på en stor gymnasieskola med ca 2300 elever där drygt hälften har bärbara datorer. När man tittar var dom surfar är Typ Youtube med galna videos en jättegrej, sen är alla chattsidor osv stort men även bilder. Så jag tror att vi får leva med att det är sånt som drar dom yngre.
Kanske ska man anpassa sig efter sånt för att dra den unga publiken till Rc-båtsporten. - visa lite crach bilder/filmer........................
Men för den skull bör sidan behålla den seriösa fasad som ett förbund ändå är.
Loggat
Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*

PN Racing NR-1

« Svara #18 skrivet: Mars 19, 2009, 10:33:27 pm »

Jo det är rätt att varje bild blir en sidvisning, men jag tycker ändå att det ger en tydlig indikation att bilder lockar besökare och att man stannar kvar och klickar sig runt bland bilderna och förhoppningsvis kommer de tillbaka igen.
Har inte laddat upp några bilder sen i höstas ändå så har vi över 5700 bild/sidvisningar på våra två album under februari.

Men mest bandbredd går fortfarande åt till filmen från VM finalen, så jag tror nog att bilder och filmer är ett bra komplement till text, en bild säger som sagt mer än 1000 ord Cool
Loggat

www.pudenitroz.se
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #19 skrivet: Mars 20, 2009, 05:29:13 am »

Håller med om att bilder skulle lyfta förstasidan. Gärna bilder som leder vidare till ett galleri.

Lasse
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 817

S 45-2

« Svara #20 skrivet: Mars 21, 2009, 01:42:10 pm »

Angående flashande effekter och häftiga krasher. Tror knappast att detta säljer in denna sport som en seriös hobbyverksamhet. Bra filmer, eller bilder från seriösa race är dock aldrig fel.
Att ägna sig åt denna hobby är trots allt kopplat till en plånbok med rätt gott om stålar i. Att satsa tiotusentals kronor på denna hobby,  säljer man knappast in genom häftiga hemsidor. Att bläddra på en häftig hemsida, är knappast förknippat med att få folk dras till det som flashar mest!
Den bästa metoden att få fler att ägna sig åt detta, vore att hobbyn blir mer synlig i verkligt utövande, gärna på nära håll.

För övrigt, angående forumfönstret:
Forumet tycks vara i videscreenformat. Forumet hamnar på höger sida och måste justeras åt vänster när man öppnar det.  Skall det vara så? 
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #21 skrivet: Mars 21, 2009, 02:05:03 pm »

Forumet tycks vara i videscreenformat. Forumet hamnar på höger sida och måste justeras åt vänster när man öppnar det. 

Den måste du nog utveckla, jag är inte riktigt med på vad du menar.
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #22 skrivet: Mars 21, 2009, 02:34:16 pm »

Jo - det är så här;
När jag öppnar forumet, ligger fönstret en bit utanför bildskärmen till höger.
Dett måste jag alltså dra med skjutregeln in i skärmen.
Det verkar som den vanstra rubriklådan tar den plats som behövs för att forumfönstret skall ligga centrerat unde topbannern. Alltså är forum et förskjutet i förhållande till bannern. Det finns en vit del till vänster utanför rubiklådan som inte innehåller någon info. Den kan väl antagligen begränsas, eller att vänsterinställningen har fel mått?

Måste tillägga, att jag själv kanske har fel inställning. Vore fint i så fall,
om jag fick info om detta.
Loggat

Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*

PN Racing NR-1

« Svara #23 skrivet: Mars 21, 2009, 02:37:41 pm »

Angående flashande effekter och häftiga krasher. Tror knappast att detta säljer in denna sport som en seriös hobbyverksamhet. Bra filmer, eller bilder från seriösa race är dock aldrig fel.
Att ägna sig åt denna hobby är trots allt kopplat till en plånbok med rätt gott om stålar i. Att satsa tiotusentals kronor på denna hobby,  säljer man knappast in genom häftiga hemsidor. Att bläddra på en häftig hemsida, är knappast förknippat med att få folk dras till det som flashar mest!

Vem har pratat om om häftiga krascher??
Här är två exempel på vad jag tycker BRA filmer för hobbyn, jag gillar kanske inte musiktypen men det andas action om både film och musik så kombinationen blir ändå kanon.

http://www.rcboat2006.com/video/intro_wc_2004_small.wmv

http://www.rcboat2006.com/video/intro_vm_2002.wmv

Tror du dessa filmer skrämmer bort eller skapar nyfikenhet omkring denna hobbyn Wink

Sune kolla detta tror det löser ditt problem
http://www.smbf.me/forum/index.php/topic,2.0.html
Loggat

www.pudenitroz.se
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #24 skrivet: Mars 21, 2009, 02:44:19 pm »

HEHEHE! Grin
JAHA, så var det problemet ur vägen då. Tackar för hjälpen Grin
Loggat

Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #25 skrivet: Mars 21, 2009, 02:55:40 pm »

Vem har pratat om om häftiga krascher??
Här är två exempel på vad jag tycker BRA filmer för hobbyn, jag gillar kanske inte musiktypen men det andas action om både film och musik så kombinationen blir ändå kanon.

http://www.rcboat2006.com/video/intro_wc_2004_small.wmv

Tomas Ceonqvist,http://www.rcboat2006.com/video/intro_vm_2002.wmv

Tror du dessa filmer skrämmer bort eller skapar nyfikenhet omkring denna hobbyn Wink

Okey, Jag ger mig! Grin
Fina filmbilder detta. Tror säkert att sådant kan dra yngre människor till
sporten.
TACK Tomas! Grin

Loggat

Jonas Lundquist
Newbie
*
Antal inlägg: 8

Non cerebrum Non Dolor

« Svara #26 skrivet: Mars 21, 2009, 05:03:18 pm »

Vill bara säga att hemsidan är ett jättelyft. En sak som jag tror ökar möjligheten till att nya och även då yngre kan intressera sig för hobbyn är:

1. Länkar till filmer på t.ex youtube, precis som tidigare nämnts.
2. Utförlig information på sektionernas sidor med länkar till t.ex filmklipp.
3. konkreta byggtips och beskrivningar på sektionernas sidor.

Så som jag tror att det är tänkt på M sektionens sida med länk till FSR 1.8 där det verkar som om man tänkt fylla på med både byggbeskrivning och bilder på motorinstalationer.
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #27 skrivet: Mars 21, 2009, 06:34:18 pm »

Tjena!

Det var jag som pratade om "krascher" andemeningen var att fånga blicken det ser effektfullt ut med  vatten kaskaderna.
Nu menar jag inte att alla bilder och videos ska vara sånna, utan en väldigt begränsad mängd.
Vore synd att göra en "julgran" av smbf sidan.

I vilket fall så känns "Thomas" filmer representativa, möjligen inte så snabba klipp som det var i ena.
Här är ett stuk jag gillar men ska givetvis va Svenska, - just den här musiken kan jag va utan men smaken ä som ...... delad Grin.
www.youtube.com/watch?v=W4kKhyvN61o
www.youtube.com/watch?v=Wra4PmSu7Ew
www.youtube.com/watch?v=e7pIFdH1j9c

Jonas, Låter bra med byggbeskrivningar.
Länka t.ex. in från nån/några av båt(arna) som visas på hemsidan, till en byggbeskrivning i forumet. -Skulle vara ypperligt.

En annan rubrik kunde vara "Rävarna ger råd" som länkar in till respektive Klass i forumet. För kunskap finns i massor hos er som kör. Givetvis finns alltid nåt man vill hålla för sig själv, - men resten vore kanon att få ut till nya åkare.
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #28 skrivet: Maj 06, 2009, 10:24:15 am »

Hejsan på er skeppare.
Satt och tittade på H- OTA på tävlingsklasser och fann att där finns info om startnummer för tävlande i  OTA, mm, som framgår av nedanstående.

Inbjudan SM-1
Startnummer OTA 2009
Nya datum för SM-1
SM-tabellen 2008

Undrar varför det inte finns sådan info i O- och V klassen också? Huh?
Loggat

Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*

PN Racing NR-1

« Svara #29 skrivet: Maj 06, 2009, 11:34:00 am »

Tack Sune för du väckte Topicen igen,

Nu när den nya hemsidan har varit igång en tid så funderar jag lite på vad som egentligen är skillnaden mellan den gamla sidan och den nya.
Det har snackat i år om denna nya hemsida och hur bra allt skulle bli och hur många nya funktioner och möjligheter men själv tycker jag att det mesta är som innan förutom att forumet är nästan helt dött.

De förslag som bland annats nämns här i denna topicen har överhuvudtaget inte kommenterats av någon ansvarig precis samma strategi som på den gamla sidan med tystnad Lips Sealed

Jag tror inte denna strategi lockar till sig så mycket nya idéer eller medlemmar men det är kanske inte målsättningen heller :Smiley
Loggat

www.pudenitroz.se
Sidor: 1 [2] 3 4 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!