Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:47:35 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  El-båtar
| | |-+  TP fråga
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: TP fråga  (läst 503 gånger)
Nichlas Dahlen
Newbie
*
Antal inlägg: 2

« skrivet: April 26, 2009, 11:08:58 am »

Hej

Håller på och bygger ihop en båt med elmotor. Båten går väldigt mycket på "baken" och gräver ner när man drar på gasen. Jag har testat och ställa ner outdriven så mycket som det går. Tyngdpunkten har jag ungefär 30 cm från aktern och båten är 90 cm lång. Finns det fler tips på hur jag ska få båten att gå mer plant?

/nichlas
Loggat
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #1 skrivet: April 26, 2009, 12:48:17 pm »

Hej! Huh?
Har du några bilder på drivlinan? Hur högt sitter struten? Vad för motor, kv, o vilka batterier? Propeller-storlek? Vikt på båten?
Som du förstår behövs lite mer info för att svara. Bilder gör det lättare att svara. Wink
MVH Lasse
Loggat
Nichlas Dahlen
Newbie
*
Antal inlägg: 2

« Svara #2 skrivet: April 26, 2009, 08:13:49 pm »

Här finns lite bilder på båten, inte motorn på bilderna som jag kört med.
http://picasaweb.google.se/nichlas.dahlen/RcBaat#

Motor Turnigy Innrunner 36/50 Kv 3300, 2800 3s lipo, tror det var en octura 1440 plast propeller jag provade.
Båten vägde 1,5 kg inkl allt. ESC 80A. Vid testet drog båten 70 A som mest, var nog lite mycket för allt inblandat.

Tack för svar

/nichlas
Loggat
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #3 skrivet: April 27, 2009, 07:46:56 am »

Det jag kan se är helt ok! Kolla att botten är helt plan sista 2 dm mot aktern. Försök också att få övergång mellan botten o akterspegel så vass som möjlig för att öka släppet. Sätt struten helt plan med botten 3-5mm över kölen.  Prova sedan att vinkla den upp eller ned någon grad åt gången. Motorn är på gränsen vad gäller vrid så prova en lite mindre prop, kanske med mer lyft. Skulle själv börja med en X438.
Skulle nog använda ett pack till, parallelkopplat=5600mah
Berätta gärna hur det går.
Lasse
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!