Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:45:19 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  V-båtar
| | |-+  Tävlingar
| | | |-+  FSR-V SM deltävling 1 i Lida den 21-22 maj
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: FSR-V SM deltävling 1 i Lida den 21-22 maj  (läst 1279 gånger)
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 222

« Svara #15 skrivet: Maj 14, 2011, 11:36:03 am »

Ah! Jag kände inte till punkt 8... Smiley

Även om det är sent får vi ta upp det på sektionsmötet på lördag och hantera uppdateringsfrågan där. Självklart ska det bara finnas ett regelverk!
Man kanske bara ska lägga upp en kortare bilaga med kommentarer om de undantag som gäller i Sverige?
Eller så skriver man om och kanske översätter NAVIGA reglerna.

/C

Att översätta Navigas regler vore bra men det är mycket jobb, och jobbigt att hålla uppdaterat. Dessutom kommer det ändå behövas tillägg med svenska avvikelser så det känns onödigt att översätta hela Naviga 2011.

Ja nu är det "lite" sent men det bör ju göras klart innan racet vilka regler man ska köra efter.
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #16 skrivet: Maj 14, 2011, 11:56:41 am »

Måste säga en liten sak..  trots allt..

Bra Janne att du kör det här racet  (diskussionen).. behövs för att höja nivån lite så smbf visar att förbundet är bra. Då behövs ju inte funderas om andra lösningar..  Detta gäller ju V, O, H  såklart..
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #17 skrivet: Maj 14, 2011, 12:08:27 pm »

Eftersom "släpet" på att uppdatera reglerna hänger över oss sedan flera år, har ju de senaste säsongerna körts med att man briefats om reglerna muntligen (ex. stop and go). Detta är ju naturligtvis inget bra system. Framförallt när det kommer nya förare och gamla återfallsförare.
Som jag ser det får vi köra efter samma regler som vi gjorde förra året inklusive de "muntliga" regler som körts med. Sektionen får nu ta detta på alvar och diskutera på sektionsmötet hur vi går vidare och tillsätta en grupp som gör jobbet med reglerna! Helt rätt att SMBFs trovärdighet står på spel när VI inte ens kan presentera ett korrekt regelverk!
Problemet här är precis samma som att få folk till styrelser. Det är alltid nån annan som ska göra det!!

Jag ställer mig till förfogande för jobbet att rya runt i reglerna om jag kan få med mig någon av rävarna som oxå kört internationellt, typ Fredde, Lennart eller PI (bara exempel men ni förstår kalibern på folk)...

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #18 skrivet: Maj 14, 2011, 12:52:00 pm »

Ja någon måste ju ta tag i detta, helt klart, man kan inte stoppa huvudet i sanden och låta bli. Blir bara värre att reda upp vad som gäller och inte, ju äldre de "muntliga" reglerna blir.
Dessutom så gangnar det inte sporten att inte ha klara regler när någon ny kommer in i detta.

Enligt stadgarna är det sektionen som har ansvaret för reglerna i resp sektion.

Vad gäller H sektionen så har ni ju redan riktigt bra regler som Niklas E gjort, dessa bör ju bara uppdateras vad som gäller kring H-27 samt klarläggandet om SM som ligger ute.
Men kanske är det fler avikelser som bör med nu när Naviga 2011 kommit ut?
Observera att i Naviga 2011 har punkter och numreringar kastas om och utökats så flera hänvisningar till dessa måste kollas upp och ändras.

Vad gäller V så föreslår jag att ni (dom som ska göra detta) tittar på hur offshore lagt upp sina nya  svenska regler och att ni gör på liknande sätt. Vill inte verka självgod på något sätt men jag tror på detta upplägg, det är igentligen samma som de gamla svenska offshore reglerna men med ny touch och att det nu utgår från naviga 2011.

Om/när den som vill ta tag i V regeluppdateringar är klart så kan jag skicka offshore reglerna till den personen så att ni ser hur vi gjort. Inget är så bra så det inte går att göra ännu bättre men jag tror att det är en fördel om man kan hålla samma "stuk" på de svenska regel avikelserna både på O och V.  H har ju redan bra regler som för närvarande inte behöver göras om.

/Janne
Loggat

www.miniracingteknik.se
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #19 skrivet: Maj 14, 2011, 07:19:30 pm »

Suck suck suck, det finns ett beslut sedan många år att V kör efter Navigas regler. Att man inte har det som Janne räknar upp med digital display etc är helt ointressant, det är reglerna på vattnet och vad som gäller båtarna som är intressant och det är det V kan följa, finns inte en klubb i världen som kan följa "hela" regelverket på tävlingar förutom VM.
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #20 skrivet: Maj 14, 2011, 07:57:58 pm »

Fredde

Det är just det jag försöker förklara med att man måste ha svenska regler med de avikelser som är från navigas regler för att man ska veta vad som gäller här i sverige.

Men om detta är helt ointressant som du säger så är ju saken enkel. Bort med den svenska regel tolkningen helt och kör enbart efter Navigas.

Vilka delar av navigas regler ska man följa och vilka ska man inte följa?? Jag tror V självdör i Sverige innom något år då ingen vill arrangera en tävling under sådana premisser.
Loggat

www.miniracingteknik.se
sven andersson
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 48

« Svara #21 skrivet: Maj 14, 2011, 11:05:04 pm »

Hej Alla Regelintresserade,
Kul att det har bildats ett intresse för vad som gäller !! Har väl själv nästa fått på skallen för att hävda rätten till frågan om vad som gäller. Fredde har en poäng med vad som skulle vara det vi skall följa (vad som sker på banan och hur våra båtar är byggda. Resten är inte möjligt på många ställen och det borde vara "de svenska till-läggsreglerna".
Känner ni till att DB gränsen är ny 2011 !!!!!!!! Men vad gör de, de svenska tilläggsreglerna har ju tagit bort denna mätning Huh?
Jag bryr mig i princip inte om reglerna är från 2003 eller 2011 men alla borde känna till i detalj vad reglerna säger. Jag har på min Blog erbjudit den som vill ett gratis ex. av 2011 V&H regelverk på engelska men intresset har varit mördande lågt. Låt oss försöka reda ut senast I Lida vad som gäller. hade, Sven
Loggat
Janne Hammarling
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 42

SMBC Stockholm

« Svara #22 skrivet: Maj 15, 2011, 12:50:14 am »

Hej

Det var ett misstag att det blev "Svenska FSR-V Naviga 2003" i inbjudan. Ber om ursäkt för det.

Inbjudan kommer att uppdateras med Naviga 2011. Som Fredde skrev så är det reglerna på vattnet och vad som gäller båtarna som är intressant och det  V kan följa. Hur detta ska preciseras i framtiden får vi ta upp på sektionsmötet.

Som Christian påpekade så blev Lida i höstas naturreservat. Så det är x-tra viktigt att tänka på ljudnivån så att vi även i framtiden kan köra båt på Lida.

/Janne H
Loggat

Sektionsledare V-sektionen.
Kassör SMBC
FSR-V 27, Tifone (MM), RCMK mod, Futaba
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #23 skrivet: Maj 15, 2011, 08:56:25 am »

Jag har missat att det är ny dB gräns. Vad är den?
Loggat

S8-150 HMBK
SM brons i FSR-V3,5 2010
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #24 skrivet: Maj 15, 2011, 09:40:59 am »

dB gränsen är fortfarande 80dB, men nu ska man mätas och vid första tillfället över 80 så är det varning, andra också varning, tredje diskning.

Som tidigare så är denna regel helt värdelös då båten skall mätas utan att några andra båtar är i närheten men ändå under race.

Det är i princip helt omöjligt att få båtarna att passera en och en förbi mätaren med 15 meters mellanrum, dessutom sprider alla båtarna ljud oavsett var på banan dom är.

Just detta är anledningen varför Peter Schaft på alla VM hitills han varit domare på stämt av ljudnivån och sedan informerat mätpersonal om vilken nivå det ska vara på, endast de som har stuckit ut har blivit varnade och diskade.

Självklart ska man ju ändå bygga sin båt så tyst som möjligt.
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #25 skrivet: Maj 22, 2011, 03:46:34 pm »

Tack SMBC för en väl arrangerad tävling! Jättetrevligt att komma dit som vanligt! Smiley
Grattis till Stiffe Larsson HMBK, som tog guld i både trehalva och 15!!

/C
Loggat

S8-150 HMBK
SM brons i FSR-V3,5 2010
Daniel Hållström
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 83

Hanöbuktens Modellbåtklubb

« Svara #26 skrivet: Maj 23, 2011, 09:18:07 am »

Stort tack till SMBC. Mycket bra arrangemang.

Stefan Larsson körde ifrån oss alla.

/Daniel
Loggat

Hanöbuktens Modellbåtklubb
S8-116
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 301

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #27 skrivet: Maj 25, 2011, 02:20:30 pm »

Jag har delat av diskussionen runt poängräkning då det handla inte om Lida. Finns här http://www.smbf.info/forum/index.php/topic,703.0.html
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #28 skrivet: Maj 25, 2011, 08:06:29 pm »

Jag skulle gärna se att resultaten av dB mätningarna blev officiella så man vet var man ligger! Smiley
Loggat

S8-150 HMBK
SM brons i FSR-V3,5 2010
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!