Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:39:28 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Bygge, Rico 2008 Offshore (A/RTR O-Stock Offshore)
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Bygge, Rico 2008 Offshore (A/RTR O-Stock Offshore)  (läst 2152 gånger)
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« skrivet: Januari 27, 2011, 01:05:01 am »

Bygge, Rico 2008 Offshore (A/RTR O-Stock Offshore)

Båtbygget, det är en Rico Offshore som är 48inch lång och har en 18 graders bottenvinkel. Varför denna båt? Jo, den är en mycket välmeriterad båt i bl,a Norge och US. Den är snabb, stabil, tål relativt grov sjö och är inte hårdvara känslig och är därmed ganska lätt att justera in. Båten håller hög kvalitet gällande gjutning och passform. Denna båt blir mitt första val i Zenoah std klassen.

Rille

* Rico 01.JPG (80.89 KB, 400x300 - visat 81 gånger.)

* Rico 02.JPG (41.88 KB, 200x150 - visat 77 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #1 skrivet: Januari 28, 2011, 12:25:50 am »

Japp, då var det bara att sätta fart på byggandet. Om man så önskar så kan man få båten förborrad för alla tillbehör, hårdvaran på akterspegeln och motorfästet. Accu Tech är firman som står för den föreslagna hårdvaran som är enligt mitt tycke av mycket bra kvalitet. Med båten följer även en beskrivning med bilder om hur man skall montera tillbehören. Jag har pratat några gånger med Richie på Rico Racing Boats angående ”set up” och lite andra frågor. Följer man US "set up" så får man en snabb platt-vatten båt och det är inte kanske vad man vill. En som har mycket erfarenhet med Rico båtarna är Jon Ertnes, Norge. Han har under en tid provat sig fram om vilken "set up" som passar våra förhållande bäst. Han har även lagt ut en bra och läsvärd byggtråd om en Rico Offshore, se länk nedan.

http://forum.radiostyrt.no/vb/showthread.php/41946-Hvordan-bygge-en-offshore-Zenoah-båt

Att för mig uppfinna hjulet igen genom att göra en tung Rico tråd känns då överflödigt när det redan finns en bra byggtråd. Jag kommer att följa Jons råd angående ”set up” med några undantag som jag senare kommer att motivera under byggets framskridande. Båten är gul och blå i sann patriotisk anda. Det är sent nu så ikväll/natt så får bet bara bli läsning av beskrivning, fundering och planering. Återkommer imorrn! Wink

Rille

* Rico 03.jpg (46.13 KB, 400x300 - visat 60 gånger.)

* Rico 05.jpg (55.89 KB, 400x300 - visat 68 gånger.)

* Rico 06.jpg (35.67 KB, 400x300 - visat 73 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #2 skrivet: Januari 29, 2011, 07:23:45 am »

Ikväll så tänkte jag sätta fast hårdvaran på akterspegeln. Ett bra sätt att gå till väga är att först tejpa upp akterspegeln så man kan markera på tejpen vart allt skall sitta. Blir det fel markerat så är det bara att riva bort tejpen och börja om. Sedan borrar man där man har markerat. Bort med tejpen och börja montering. Se bild nedan ang markering eller Jon's byggtråd. Mitt skrov var redan borrat från tillverkaren så jag kan gå på med monteringen direkt.

Den enda eventuella nackdelen som jag kan tänka mig med ett redan borrat skrov är kanske placeringen på rodret. Jag planerar att använda samma typ av radiolåda i alla mina båtar. Alla radiolådorna skall vara identiska med varandra beträffande servo placering, utgångar osv. Tanken är att jag skall kunna flytta radiolådorna mellan båtarna vid tex radio fel eller för att enkelt kunna  flytta mellan båtskroven för att slippa ha en radiolåda till varje båt. ”One radio box fits all boats”.
Angående rodret eventuella felplacering så vill jag ha radiolådan så lågt som möjligt därför för att jag tänker använda olika pipor/placering i båtarna och vill även montera dessa så lågt som möjligt. Är då rodret för högt monterat på akterspegeln så går det inte att genomföra .

Montering av hårdvaran påbörjas............å ...simsalabim så var det klart!

(Blev för sent igår kväll, därför lägger jag in det nu på morgonen)

Rille

* Rico 07.jpg (28.46 KB, 400x215 - visat 47 gånger.)

* Rico 08.jpg (46.9 KB, 400x300 - visat 48 gånger.)

* Rico 09.jpg (48.03 KB, 400x300 - visat 53 gånger.)

* Rico 16.jpg (45.77 KB, 400x300 - visat 82 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #3 skrivet: Januari 30, 2011, 06:48:29 pm »

Montering av motor

Som jag nämnde tidigare så är alla hål för hårdvaran även inkluderat motorfästet redan gjorda av tillverkaren. Accu Tech's motorfäste verkar vara stadigt och just denna modell är ej ett så kallat ”drop down” motorfäste. Det innebär att motorn kan inte monteras så lågt som man kanske kunde önska. I sann ”A/RTR O-Stock” anda så får jag nöja mig med detta motorfästet och för den delen så kommer motorn ändå ganska lågt i båten. Normalt sett när man bygger båtar så brukar man montera motorn sist av allt. Det är för att kunna få rätt tyngdpunkt (CG) på båten. Gällande denna båt så finns det redan uträknat var motorn skall sitta monterad i förhållande till akterspegeln för att få rätt CG. Normalt så bör man inte räkna med fasta mått typ, motor vs akterspegeln. Alla skrov är olika även skrov av samma märke och modell så man bör egentligen alltid placera motorn sist.

Enligt Jon Ertnes så skall motorn flyttas fram 1-1,5cm i förhållande till US ”set up”. Då kommer båten att fungera bättre för våra nordiska förhållanden men gå något saktare på platt-vatten. Alltså en CG som ligger något längre fram är bättre lämpad för oss med våra vatten.

Jag står inför ett dilemma! Så här tänker jag angående mina alternativ.

1.Om jag monterar motorn enligt Jon, jag får då en båt som går bra i grövre sjö och kan viktas ytterligare för änne svårare förhållanden men saknar då platt-vatten förmågan.
2.Jag monterar motorn enligt US ”set up” och bara viktar båten för svårare förhållanden då får jag en båt som som är snabb i alla förhållande men kommer att accelerera något sämre pga högre vikt.
3.Om jag köper en extra flexaxel och rör och har två olika lägen i båten för motorfästet, då kan jag i platt-vatten ha motorn i bakre läget och grov sjö i främre läget. Skulle max ta 15min att flytta mellan dom olika lägena om man bygger båten rätt från början.

Snapp, snapp, tid är pengar och/eller rätt eller fel men så här får det bli. Båten kommer mer eller mindre ibland alltid behöva viktas så en enkel viktanordning måste hur som helst komma till. Jag anskaffar en extra flex med rör och lägger dom på hyllan. Monterar motorn enligt US ”set up” och börjar där. Fungerar det inte i grov sjö med bara viktning så får jag flytta fram motorn. Då tror jag att jag har täckt in alla möjligheter och på ett vettigt förhållningssätt och inte stängt några dörrar.

Skruvar fast motorfästena på motorn och sätter in motorn i båten. Kontrollerar om jag behöver ta bort något av railsen för att montera pipa men det behövs inte men däremot för förgasaren så måste jag kapa bort lite av railsen.

Rille

* Rico 14.jpg (30.7 KB, 225x300 - visat 44 gånger.)

* Rico 21.jpg (44.57 KB, 400x300 - visat 74 gånger.)

* Rico 20.jpg (50.13 KB, 400x300 - visat 46 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #4 skrivet: Januari 31, 2011, 11:41:52 pm »

Ventilation, ruta och pipa

En motor behöver luft, mycket luft. Och luften måste ut åxo. Jag tror att man räknar med ett luftförhållande mellan inkommande och utgående luft på 1:3, eller nåt sånt. Det önskvärda är att få in och ut luft men inte vatten. Jag maskerade upp luckan med maskeringstejp där jag avsåg att kapa ur för luftintag och utsläpp.  Jag mätte och markerade på maskeringstejpen var dom olika hålen skulle vara. Det skulle bli 12st hål totalt, 9st på bakpartiet, 2st på sidorna av cockpit och scoopet skulle öppnas upp. Kapade ut hålen grovt med dremel och borrmaskin. Efter det så finputsade jag kanterna med fil, slippapper och roterande slip.

Maskerade även upp rutan och ritade där rutkanten skulle komma. Tog bort hela maskeringen, klippte ut den utritade rutan. Klistrade sedan rutan av maskeringstejp på ett svart ark, typ sådana som reklam firmor använder. Klippte ut efter maskeringen. Tog bort maskeringstejpen och klistrade dit rutan på båten.

Eftersom skrovet medger ett sidomontage av pipan och så skulle det få bli. Valet av pipa föll på en hotpipe med ”internal stinger”. Varför, jag tror att hotpipe är en bra pipa och så använder jag liknande pipor till QD motorerna. Det blir då enkelt om jag skulle vilja byta motor i båten till en QD, passar direkt. Jag kapade och slipade i skrov och lucka för att passa in pipan. Jag placerade pipan så lågt som möjligt utan att det upptagna hålet i akterspegeln hamnar för lågt, för nära vattenlinjen. Detta för att förhindra direkt inkommande vatten då båten ligger still i vattnet. Kapade och slipade till det medföljande fästet för pipan för att just passa min montering av pipa. Som ni ser på bilden så valde jag att montera pipans fäste uppochner på akterspegeln.

Rille

* Rico 22.JPG (32.63 KB, 320x240 - visat 58 gånger.)

* Rico 26.JPG (36.78 KB, 320x240 - visat 51 gånger.)

* Rico 29.JPG (38.26 KB, 320x240 - visat 62 gånger.)

* Rico 30.JPG (33.57 KB, 320x240 - visat 60 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #5 skrivet: Februari 01, 2011, 11:43:50 am »

u]Nät/galler och luckinfästning[/u]

Innan jag påbörjade med att montera galler så la jag på lite epoxy på dom slipade ytorna runt dom upptagna hålen. Det blir snyggare och lättare att hålla rent. Förstärkte luckan med armerad plyfa,  förstärkte även infästningen för pianotråden och där hålen baktill på luckan skulle tas upp. Som galler har alu-nät används. Klippte ut och limmade fast från insidan.
Klassisk infästning av luckan har gjorts. Tjockare pianotrådar framtill som sticks in i hål i skrovet och baktill alu stålpar där där o-ringarna skall fästas. Vill buga, bocka och tacka (innovatören) Janne L, i Umeå för alu stolparna jag fick av honom.Grin Dom är special gjorda/tillverkade av han.Tongue Snygga, nätta och ändamålsenliga.

Rille

* 1 003 (2).JPG (74.16 KB, 320x240 - visat 66 gånger.)

* 1 004 (3).JPG (72.38 KB, 320x240 - visat 62 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #6 skrivet: Februari 01, 2011, 11:54:37 am »

Flexaxel, rör och roderblad

Flex axeln, som är en inline axel kapades till i ungefärlig längd, finjustering senare. Röret böjdes med en lång, mjuk böj för att mynna ut parallellt med botten på skrovet.  Har ej änne bestämt mig för vilken typ av lösning för infästning av flexröret, T-bar eller plasta fast? Roderbladet kapades något, enligt info av Richie och även av Jon.

Rille

* Rico 39,3.JPG (74.92 KB, 320x240 - visat 54 gånger.)

* Rico 39,4.JPG (72.07 KB, 320x240 - visat 62 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #7 skrivet: Februari 01, 2011, 04:34:29 pm »

Nät/galler och luckinfästning

Vill buga, bocka och tacka (innovatören) Janne L, i Umeå för alu stolparna jag fick av honom.Grin
Dom är special gjorda/tillverkade av han.Tongue Snygga, nätta och ändamålsenliga.

Rille

Inovatör är nog mycket sagt. men tackar och bugar iaf.
Se dom som ett bidrag för att du hållit ingång Offshore-delen här på forumet.
Å för engagemanget och tiden du lägger ner för att sprida all kunskap och tankar till en bredare krets.

Antar att det är många som uppskattar dina trådar, - jag är en. Cheesy

Tyvärr verkar O-folket lysa med sin frånvaro ifråga om egna inlägg eller kommentarer.
Förstår om det känns lite tråkigt att hålla igång trådarna.
-När Du knappt fått mothugg, medhåll eller förlag.

Hoppas nu att fler kommer igång att kommentera eller starta egna trådar, så O-sidan inte självdör.
 Cry   
Upp till kamp Gubbs!!!! ............Vem vågar komma ut med en O-tråd!
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #8 skrivet: Februari 01, 2011, 05:07:49 pm »

Jag anknyter till Jannes inlägg.
"Upp till kamp!" om båtracing gubbar. Och jag följer Rilles härliga inlägg med allt vad det innehåller. Detta är vad båtracers skall ge till oss, och andra som är intresserade, även som jag själv inte kör O-båt, men kanske inspireras att göra så? Huh?

Kör på grabbar - mer info, tack!
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #9 skrivet: Februari 01, 2011, 05:28:43 pm »

Beträffande skumplast isolering, fann jag denna länk på Googel.
Det handlar ju om leverantörer. Jag har tidigare nämt produkterna Isocyanat och Polyuretan. Det ser ut som om dessa tillsammans kan skapa skumplast.

Läs gärna denna länk:
http://www.recticel.se/documents/1/4/Articles/91/1/Materialinfoblad.pdf
Produkterna finn hos : abic.se
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #10 skrivet: Mars 07, 2011, 09:53:03 pm »

Nya "inputs"

När man tror att man är ganska rätt ute så dyker det upp något nytt. Jag påbörjade detta bygge och följde dom råd som fanns, efter vad dom flesta påstod fungerade bra. Dom nya rönen, som kommer ifrån Rico Racing innebär att CG skall flyttas fram. Lös med motorn och nya hål för motorfästet borrades  på mer än 6 cm längre fram. Detta medför att flex rör, flex axel är nu för korta och att pipfästet måste göras om.

Rille

* Forum 14.JPG (67.18 KB, 320x240 - visat 45 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #11 skrivet: Mars 07, 2011, 10:33:50 pm »

Flex och flex rör

Ricon fick samma infästning på flexröret som Stealthen.

Rille

* Forum 110.JPG (73.12 KB, 320x240 - visat 74 gånger.)

* Forum 111.JPG (69.82 KB, 320x240 - visat 66 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Henke Söderlund
Newbie
*
Antal inlägg: 32

« Svara #12 skrivet: Mars 08, 2011, 12:28:27 pm »

Nu har du nog blandat ihop tummen å centimetrarna!
6 inch? Ser knappt ut att vara 6 cm du flyttat motorn.

Henke
Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #13 skrivet: Mars 08, 2011, 02:33:16 pm »

Ja se där, du har huvudet påskruvat rätt. Det skall givetvis vara 6cm alt 2 inch. Cheesy
Nu har du nog blandat ihop tummen å centimetrarna!
6 inch? Ser knappt ut att vara 6 cm du flyttat motorn.

Henke
Loggat

Utopia Racing
Henke Söderlund
Newbie
*
Antal inlägg: 32

« Svara #14 skrivet: Mars 09, 2011, 01:08:10 pm »

Och sedan när blev två tum sex centimeter?
Fasst det är klart,jänkarna är ju inte mer noga än så Wink
Loggat
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!