Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:38:40 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  V-båtar
| | |-+  Byggblog på en Tornado-6 med växlad CMB-15cc
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 ... 6 Skriv ut
Författare Ämne: Byggblog på en Tornado-6 med växlad CMB-15cc  (läst 4201 gånger)
sven andersson
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 48

« skrivet: Januari 22, 2011, 03:39:08 pm »

jag har startat en byggblog "Pust" det är lättare att bygga båt !!
Båt = T6
Växel= Remdrift
Fotoallbum = på bloggen med kommentarer
Adress = http://svenja-tornado-6.blogspot.com/
Kika in om ni är intresserade. Försöker beskriva varför jag gör si eller så. Om det är rätt visar sig senare i vår
Sven Andersson LMBK
Loggat
staffan zetterlund
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 31

« Svara #1 skrivet: Januari 22, 2011, 05:45:16 pm »

Tjena Sven ! Vad är anledningen till att du väljer rem i stället för drev ? o vad tänker du börja med för utväxling ?
Loggat
sven andersson
smbf-medlem
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Januari 22, 2011, 07:19:16 pm »

Hej Staffan,

Ett antal av de som kör växlat har ju oxå drevproblem "har jag hört". På Webra tiden så funkade remdriften utomordentligt bra och vridmomentet skiljer nog ganska lite på 15cc skulle jag tro.
Utväxling c:a 0,9-0,95:1. Planerar att använda Octura 55-58mm eller Dave´s 27cc snurror
Det blir lite test innan utvxl. stämmer skulle jag tro .

Hade, Sven
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #3 skrivet: Januari 22, 2011, 07:45:29 pm »

Hallå Svenne,
Ett otroligt snyggt jobb med remdriften. Grin
Tror också på detta, och kommer att gå avsevärt tystare än drev-drivna båtar.
Du kommer säkert att spara rätt mycket motorkraft också?
Dessutom är remmarna otroligt starka. Det vill till att kuggarna på dem smäller av.

SKall bli kul med en liten resultatrapport till våren då. Grin
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
staffan zetterlund
smbf-medlem
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Januari 22, 2011, 09:45:45 pm »

Det är nog som du säger att det har varigt vissa problem med dreven i 15 (Finns ju inte så mkt. erfarenhet) men när det gäller rem drift snackar man olika modul då också o är modulerna jämförbara med varandra typ, modul 1 med drev är det samma som med rem Huh?  Tycker det själv verkar konstigt om man skulle använda samma modul i 3,5 som i 15, 
Loggat
staffan zetterlund
smbf-medlem
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Januari 22, 2011, 09:48:35 pm »

Visste faktiskt inte att man provat remdrift tidigare bland båt åkare ! Är inte tillräckligt gammal för att veta  Wink
Loggat
sven andersson
smbf-medlem
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Januari 22, 2011, 09:58:52 pm »

Remdrift,
I början på 80 talet så var det ett antal Tyskar  & jag som växlade Webra 91  med denna principen. "Vi" la ner motorn mot vänster sida för att tillvarataga vikten på vridmomentsidan och så långt ner som möjligt. Vi använde samma drev och remmar då som nu men tekniken och toleransen är mycket bättre idag
Växelboxen var konstruerad att luta motorn och "helt" annorlunda mot dagens konstruktion.

Hälsningar, Sven
Loggat
sven andersson
smbf-medlem
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Januari 22, 2011, 10:07:14 pm »

hej Igen,

Glömde svara på modulfrågan. Det finns som i "drev" en modul range oxå. Sedan kan man även använda olika rembredder om man önskar, så det är i princip samma teknik med rem som drev. Den stora skillnaden är ju att remmen ligger i c:a 180 grader på övre + undre drevet medan stål/delrin endast har c:a 2,5 kuggs ingrepp.

Som du själv nämner är det märkligt att vi använder samma modul-bredd etc på 3,5-7,5 ? I 15 är man väl på provstadiet avseende modul 1,0 alt M 1,5

Mvh, Sven
Loggat
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #8 skrivet: Januari 22, 2011, 10:51:49 pm »

Utväxling c:a 0,9-0,95:1. Planerar att använda Octura 55-58mm eller Dave´s 27cc snurror
Det blir lite test innan utvxl. stämmer skulle jag tro .

Hade, Sven

Om jag tolkar den utväxlingen rätt så blir det betydligt mindre propellerar, Peter I växlar väll ungefär sådär och han filar ju ner sina snurror.

Jag kör inte Modul 1 på min växlade 15 och jag har inga drev problem eller andra hållfasthets problem.

Det verkar ju onekligen så att växlar man så som Peter I och Sigurd har gjort så sliter det enormt på materialet, Sigurd har haft problem med skruven som håller drevet, den har gått av fler gånger, Holger som gör växelboxen (efter mina spec) har uppdaterat den vartefter Sigurd haft problem, själv kör jag med prototyp delar, motsvarande delar har Sigurd kört sönder men jag har inte kört sönder någonting.

Jag är ganska övertygad att dagens motorer har betydligt mer vridmoment än de Webror man körde förr.

Kul med lite annat tänk, blir intressant att se till sommaren.
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #9 skrivet: Januari 22, 2011, 10:58:57 pm »

Växelboxen ser riktigt nice ut, kred för att du orkar blogga under bygget, detta behövs så nya kan hitta information om hur man bygger båtar.
Loggat

18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
sven andersson
smbf-medlem
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: Januari 22, 2011, 11:29:42 pm »

Hej Fredde,
jag "planerar att köra med mindre kugg på motorn än på utg. axel . Ex.vis 20 kugg på motorn 22 på utg axel = 0,9:1.  Jag tror peter kör tvärt om ? Alltså större motordrev än utg. axel  och då skulle det bli 1,1:1 om jag använder samma drev som i exemplet 22/20 istället för för 20/22
Som du själv nämner så kör peter med std/alt något nedfilad snurra och därför tror jag han kör på c:a 1,1:1
Jag ämnar gå åt andra hållet och köra med stora snurror, därav 0,9:1 (c:a)

Anledningen till Bloggen är ju precis det skälet du nämner. Vi bör värna om alla som kan ha intresse och kan mina erfarenheter bidra så är det Ok

Hade, Sven
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #11 skrivet: Januari 22, 2011, 11:52:02 pm »

Intressant resonemang detta med remdrift, utväxling, remdrift och proppar.
Tar mig friheten att flytta hit Svennes blogglänk, ifall någon missar den i början på tråden.

Den är värd en titt! Wink
http://svenja-tornado-6.blogspot.com/
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #12 skrivet: Januari 23, 2011, 12:33:50 am »

Hej Fredde,
jag "planerar att köra med mindre kugg på motorn än på utg. axel . Ex.vis 20 kugg på motorn 22 på utg axel = 0,9:1.  Jag tror peter kör tvärt om ? Alltså större motordrev än utg. axel  och då skulle det bli 1,1:1 om jag använder samma drev som i exemplet 22/20 istället för för 20/22
Som du själv nämner så kör peter med std/alt något nedfilad snurra och därför tror jag han kör på c:a 1,1:1
Jag ämnar gå åt andra hållet och köra med stora snurror, därav 0,9:1 (c:a)

Anledningen till Bloggen är ju precis det skälet du nämner. Vi bör värna om alla som kan ha intresse och kan mina erfarenheter bidra så är det Ok

Hade, Sven

OK, jag räknar tvärtom 1:1,1 om jag kör 20 på motorn och 22 på axeln, för mig är motorn alltid 1 och det jag ändrar blir det andra talet i det här fallet då 1,1
Loggat

18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #13 skrivet: Januari 23, 2011, 09:05:21 pm »

Jag har funderat lite på det här med utväxling och hur man räknar, egentligen är det som Sven skriver det rätta men vi använder oss av det andra, varför då egentligen?

Vi ändrar ju motorns förutsättning att dra snurran ett varv med växeln så egentligen borde man ju räkna som Sven gör.

Ex. en 7,5 med 24 på motorn och 36 på axeln blir 1:1,5 enligt det sätt i princip alla använder men egentligen är det ju 0,66:1, alltså motorn snurrar 0,66 varv och proppen snurrar 1.

Inte för att det har någon betydelse egentligen då resultatet är det samma men ändå, varför har det alltid sagts 1:1,5 som i exemplet?
Loggat

18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 119

PN Racing NR-1

« Svara #14 skrivet: Januari 23, 2011, 10:27:05 pm »

Enligt praxis så skriver man hur många varv det krävs av den drivande axeln för att den drivna axeln skall rotera 1 varv. T.ex. i ditt 7,5 ex. 1,5:1 och i Svens fall blir det 1,1:1 och i båda fallen handlar det om en nerväxling av utgående axeln som då roterar långsammare än motorn = orkar dra större mölla.

Jag tar ett bakaxel exempel 3,80:1 slutväxel betyder att pinjongen snurrar 3,80 varv för att hjulet skall snurra 1.

Ex. en 7,5 med 24 på motorn och 36 på axeln blir 1:1,5 enligt det sätt i princip alla använder men egentligen är det ju 0,66:1, alltså motorn snurrar 0,66 varv och proppen snurrar 1.
Men hur fick du det till att motorn snurrar mindre än axeln om motorn har 24 kuggar och axeln 36 kuggar Wink
Loggat

" If you cannot beat them, join them"

www.pudenitroz.se
Sidor: [1] 2 3 ... 6 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!