Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:36:06 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  OTA-båtar
| | |-+  Två nya 3.5cc Power-heads
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Två nya 3.5cc Power-heads  (läst 1157 gånger)
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #15 skrivet: Januari 18, 2011, 12:37:38 pm »

Fredde och Ellert, ja även Niklas har ju rätt här.
Hobby skall ju vara ett nöje, inte ett ekonomiskt och teknologiskt bekymmer! Wink
Och det skall bara vara roligt.
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 93

« Svara #16 skrivet: Januari 18, 2011, 02:07:13 pm »

Fast det var ju just det som hände förra gången, det blev bara värre och värre grejer och det dog

Det som är bra med OTA är att det går att köpa i en hobby butik och vara med och fajtas, låt det vara så, så är det och förblir en instegsklass som ligger relativt bra i pris.

Var det verkligen DET som hände? Jag vet ej - jag körde inte då... Men var det inte så att stock inte fanns med på kartan överhuvudtaget (i regelboken alltså) - det fanns ingen instegsklass i OTA = alla körde i samma klass och allt var fritt. OM det var så (rätta mig om jag har fel) är det absolut inte samma sak och således svårt att göra en jämförelse mellan de olika scenarierna.

Vad gäller "relativt bra i pris": vad är det egentligen? Det finns ju som jag skrev tidigare inget kostnadstak i OTA och kostnader är, som du själv skrev, relativa.

Men tillgång föder verksamhet, så enkelt är det (eller kan vara i alla fall). Om inte grejjerna finns att få tag på så blir det nischat och smalt. OTA är ju i princip det enda undantaget där man kan få tag på sakerna ute i hobbysverige. Men om man pushar det lite till då...  Wink Om man kan få tag på en "modified" utombordare komplett med pipa och allt ute i butikerna i hela landet - då är ju tillgången löst. Kvar är bara det godtyckliga "relativt bra pris". Food for thought...  Wink
Loggat

http://ne-stuff.blogspot.com
Näst, näst snabbast i världen i H3.5! Wink
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #17 skrivet: Januari 18, 2011, 05:57:27 pm »

Var det verkligen DET som hände? Jag vet ej - jag körde inte då... Men var det inte så att stock inte fanns med på kartan överhuvudtaget (i regelboken alltså) - det fanns ingen instegsklass i OTA = alla körde i samma klass och allt var fritt. OM det var så (rätta mig om jag har fel) är det absolut inte samma sak och således svårt att göra en jämförelse mellan de olika scenarierna.

Vad gäller "relativt bra i pris": vad är det egentligen? Det finns ju som jag skrev tidigare inget kostnadstak i OTA och kostnader är, som du själv skrev, relativa.

Men tillgång föder verksamhet, så enkelt är det (eller kan vara i alla fall). Om inte grejjerna finns att få tag på så blir det nischat och smalt. OTA är ju i princip det enda undantaget där man kan få tag på sakerna ute i hobbysverige. Men om man pushar det lite till då...  Wink Om man kan få tag på en "modified" utombordare komplett med pipa och allt ute i butikerna i hela landet - då är ju tillgången löst. Kvar är bara det godtyckliga "relativt bra pris". Food for thought...  Wink

Det största ckoch mest avgörande problemet då var att dels det var fritt som sagt.. vi trimma så mycke vi kunde...
Och mest avgörande var att eftersom det gick för fort för båtarna så blev dom liggandes ute i banan.  Det kom nya båtar också efterhand men det dog ut för att vi inte kom i mål.  Därför  ville ja att det skulle vara så mycket stock som möjligt.

Och nu när ja läste lite i den här tråden.. angående sholund..  så kanske det skall vara prather 215 som gäller.. bara den snurran.. den kan kanske få moddas men  det skall vara den..   ett exempel på hur vi kan ha klassen inom ram för ej för hög fart.. 

Nu går ju t ex TS3 klart snabbare än de vi körde med då med pipa o allt...så båtar e nog bättre ida
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 93

« Svara #18 skrivet: Februari 07, 2011, 06:20:25 pm »

Obs, prototyp! Det är inte bestämt än om den skall produceras (riggen eller som en komplett utombordare).

http://ne-stuff.blogspot.com/2011/02/prototype-tp-21-outboard-rig.html
Loggat

http://ne-stuff.blogspot.com
Näst, näst snabbast i världen i H3.5! Wink
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #19 skrivet: Februari 07, 2011, 08:17:06 pm »

Ser  fränt ut helt klart.. Kommer den ut som helt paket så får de ju tas upp så att den också är godkänd då den finns att köpa i så fall.  Precis som OS och TT o i viss mån K&B
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Mattias Bengtsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 103

Eksjö RC Klubb

« Svara #20 skrivet: Februari 08, 2011, 02:37:58 pm »

Hoppas de kommer att producera denna, då blir det säkert flera sådana i OTA.
Loggat

Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #21 skrivet: Februari 10, 2011, 02:50:15 pm »

Den här produkten ger jag högsta poäng för, åtminstone för designen, eftersom jag inte vet hur den går förstås! Grin

Det vore en höjdare om denna motor och rigg kom i serietillverkning, designen gillar jag -
- ett vackert arbete. Wink
Och modellen med pillerburken tycker jag är i min stil. Hehe!
Gamla gubbar alltså va?

Ber Niklas om ursäkt att jag snodde bilden från din blogg.
 Grin
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!