Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:33:12 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Ny enhetsklass i Offshore "A/RTR O-Stock Race"
« föregående nästa »
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut
Omröstning
Fråga: Vad tycker Du ?
Den här klassen kan öka intresset för RC-båt hos blivande båtåkare.   -4 (22.2%)
Den här klassen fyller ingen funktion.   -14 (77.8%)
Antal personer som röstat: 16

Författare Ämne: Ny enhetsklass i Offshore "A/RTR O-Stock Race"  (läst 1480 gånger)
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« Svara #30 skrivet: Januari 10, 2011, 08:42:09 pm »

Vi är nog kanske lite ”off topic”. Jag är kanske för teoretisk i mitt tänk och resonemang och agiterar utifrån det. Zenoah std klassen kanske redan uppfyller avsedd uppgift. Janne, vad kul att det kommer 2-3st nya i Zenoah std klassen. Jag tycker själv att det är en mycket bra klass och att reglementet verkar ha lagt sig tillrätta. Folk glömmer lätt att det skiljer ganska lite i fart mellan O-26std och O-27. Räkna även in mig Cheesy, jag tänker även köra i O-26std så nu är vi uppe i 4st nya förare i klassen. Och det får bli med en båt som går i denna tråds anda, en RTR Stock 26. En snabb, stabil, enkel och meriterad båt som går att skruva ihop på några kvällar. Vi snackar om en båt som skall gå bra redan från början, utan en massa testande och skruvande. Inget mackel, strul eller mumbojumbo, ett skrov förborrat redan från tillverkaren, en motor, en pipa, en harware sats, en prop osv.  Ja, helt enkelt en vinnarbåt från kartong som kommer att smiska fram på banorna, varv efter varv.  Skulle jag nu ha fel så har jag ju min gåsdräkt att använda och får jag rätt, vad skall ni ta på er?  Wink

PS Det vankas ytterligare byggtråd! Tongue

Rille

Utopia Racing  Grin
Loggat

Utopia Racing
Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 119

PN Racing NR-1

« Svara #31 skrivet: Januari 10, 2011, 09:32:23 pm »

Synd att det gamla forumet inte finns kvar, och inläggen skrevs innan jag framtidssäkra mina inlägg Tongue
Men i några topic på det tidigare forumet kunde man bland annat läsa om turerna runt regel tolkning i standarklassen Zenoah, vilka skruvar var tillåtna att byta ut, förgasarplattor som inte funka med original o.s.v. de delar som var för "dåliga" från fabrik fick bytas och sen kryddades allt med rykte om fusk och special delar från USA o.s.v.
Hur blev det med bränslet får man idag köra "miljövänligt" E85 och hur kollar man att ingen av misstag tar fel dunk och slår i nitro?

Nej den bästa klassen är där allt är fritt utom cc indelningen, man kommer ifrån alla misstankar om fusk och man vet att alla tävlar på samma villkor.
Jag tycker det bästa och troligen även det billigaste är att börja med en begagnad båt, väljer man V-klassen så är det viktigast att få till tillförlitligheten sen har man stora ögon och öron på tävlingarna så hittar man farten också.

OT
Men på tal om standarklasser.
Var för många år sedan inblandad i lite Volvo Original Cup, tanken var att man skulle kunna ta sin Volvo 240 köra till banan eller till rallyslingan ställa upp och tävla sen köra hem igen. Det funka kanske första året sen spåra det ur man plocka delar från olika modeller som i kombination blev betydligt bättre än standard man börja med undantag på "dåliga" delar säkerhetskomponenter och kostnaderna rusa och klassen lades ner.

//Thomas
Loggat

" If you cannot beat them, join them"

www.pudenitroz.se
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #32 skrivet: Januari 10, 2011, 10:01:57 pm »

http://www.smbf.info/arkiv/forum/viewtopic.php?t=1707
Loggat
Thomas Cronqvist
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 119

PN Racing NR-1

« Svara #33 skrivet: Januari 10, 2011, 10:35:11 pm »

TACK Thomas, undrens tid är tydligen inte förbi Shocked jag har från normalt väl underrättade källor fått veta att detta forum raderades december 2009.
Nu måste jag säkerhetskopier Tongue Tongue

//Thomas
Loggat

" If you cannot beat them, join them"

www.pudenitroz.se
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 222

« Svara #34 skrivet: Januari 11, 2011, 12:25:46 am »

Thomas C:
Reglerna i Std Zenoah har inte ändras sedan den första och enda ändringen som gjordes efter första säsongen. Folk har lärt sig att inte dra fast insulatorblocket för hårt så att det blir skevt och läcker. Ett fåtal har tagit bort magnapullen men vinner egentligen inget på detta då det idag finns motorkopplingar med "inbyggd" remskiva om man promt vill kunna starta med startmotor.

Vad gäller bensinen så har det testats med både högre oktantal och E85 och inget av detta ger någon effekt höjning så länge du inte ändrar tändning och gör andra otillåtna modifieringar typ justerar kompression. Snarare tvärt om, motorn går sämre eller inte alls.

Jag kör själv enbart på akrylatbensin i alla mina bensinbåtar dels för att den inte stinker och för att kvalitén är jämn vilket den inte alltid är på macken.

Vad gäller Volvo original cup, Ett lysande exempel på vad som brukar hända med s.k entypsklasser. Folk KAN inte låta bli att optimera helt enkelt.

Rille:  Kul att du också ska köra Std Zenoah iår. Grin

Janne L: Nä jag fattar vad du är ute efter och att det inte är "aquacraft" eller liknande du menar.
Men jag förstår ändå inte vad "vinsten" skulle vara att köra en till klass som är 99,9% likadan som den idag etablerade std Zenoah??  Vilket skrov man väljer spelar ju ingen roll, är det blåsigt ska man ha en stor båt typ Faluga 140, är det blankvatten kanske en Lazer 45 eller DF går bäst.

Vilket skrov skulle du vilja ha till denna A/RTR O-Stockrace klass?

Vilka delar skulle du välja att bygga upp båten med?, och som kommer bli så mycket billigare än att bygga vilken annan Std Zenoah båt som helst.

Hur mycket billigare hoppas du det skulle kunna bli med en sådan båt? Hur mycket får denna båt kosta för att attrahera nybörjare?

Hur skulle reglerna se ut för att vara enkla? samma som std Zenoah?

Om man ska få montera proppen/rodret som man vill så är vi ju där igen... -KLASSEN finns redan!
Ingen nybörjare vet hur man ska placera propp och roder för att optimera maximalt. Tror du detta är bra för en nybörjare när han ser att hans båt går sämre än andras pga okunskap.

Nej, utveckla istället en riktigt bra genomtänkt byggbeskrivning på DVD med massor av bilder och filmer hur man bygger en modell båt generellt. Visa de olika kategorierna, presentera klasserna som finns osv. Detta tror jag skulle ge en större tillströmning av nya utövare som vågar sig på att bygga en båt vilken klass de än må vara.

Jag är villig att sälja denna DVD till självkostnadspris. Detta skulle ut till hobbyhandlarna runt landet.

Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« Svara #35 skrivet: Januari 11, 2011, 01:20:09 pm »

Bra förslag om CD, varför har ingen gjort det, kan folk inte det här om båtar eller sitter ni med svaren på livets gåta och vill inte dela med er? Huh?

Jag ha en kollega som har varit aktiv inom bil, från 3,5 till bensin och tävlat nationellt och internationellt. Nu är det uteslutande flyg han håller på med och lyssnar man på han och hur dom arbetar mhp nybörjare. Dom försöker verkligen att knyta till sig nybörjarna, få med(tvinga) dom till den lokala bygglokalen där dom äldre är med steg för steg i bygget. Dom är med nybörjaren när denne skall börja nyttja modellen osv. Erfarenheter säger att kommer nybörjaren inte igång, får ihop modellen inom rimlig tid så är det lätt att personen lägger av. Fungerar det inte från början, modellen går att använda/nyttja så gäller samma sak där. Kalla det mentorskap/fadderskap eller vad som helst men det är en fungerande metod.

Generellt tror jag att inom båt så arbetar vi ej så!!!!!!!!

Det jag tror att det Janne L menar är:

Nybörjaren måste kunna få ihop det helt själv, på rimlig tid och båten skall gå snabbt redan från början. Får inte personen det direkta att fungera hemma vid sjön, eller ännu värre han/hon får inte ihop modellen då är det nästan kört.

En båt som går att ”skruva” ihop, jag menar, monterar man allt enligt manualen så har man en vinnare! Skrovet skall vara mellantinget mellan Faluga och Lazer, men det måste se ut som en offshore. Ett skrov som är för borrat. Komplett hardware sats med bra kvalla. Ja allt skall finnas och  lätt att montera. Nybörjaren skall nästan direkt kunna  identifiera sig med tävlingsförarna och känna sig redo för race. Det gör man inte idag genom att köpa lösprylar och försöka bygga båt. Alla sa till mig på första tävlingen; -Första året får du nästa räkna med att det strular. Janne L menar att där får man inte hamna. Det undviker man med en Stock RTR båt koncept. Hur många båtarna som står på hyllorna runt om i landet körs inte men, fråga er varför? Jag tror att en Stock RTR båt skulle råda bot på det.

Vid tävling, är det blåsigt och man har en Lazer, synd om dej eller det är platt-vatten och Faluga, synd om dej. Det går ej att komma ifrån!

Och Janne K, du är helt rätt ute. Med denna båt skall en manual/beskrivning medfölja. ”Från nybörjare till tävlingsförare”. En monteringsmanual, set up manual, kör manual, en........osv. Allt ifrån vilket lim som bör användas till platt-vatten set up! En manual likt ”Maos lilla röda”! Wink

Med en bra manual så behöver man ej frångå manualen.

Vi kanske först ska ta fram ett ”Stock 26 RTR koncept” som går att tävla och vinna med i Zenoah 26std, med den ultimata manualen. Det ena kanske ger det andra?

Rille

Utopia Racing  Grin
Loggat

Utopia Racing
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #36 skrivet: Januari 11, 2011, 03:50:47 pm »

En riktigt bra sammanfattning och speglar rätt väl mina tankar.
Sen vad som skulle bli i slutändan, OM de nu blir något är en annan sak.
Givetvis är det jag skrivit bara ett grovt-utkast för att föda tanken och se om den bär.

Janne K, jag hakar också  med på din "bygg-DVD" med presentationer, beskrivningar, var, vad och hur,
- kanon bra. kanske lägga med den till alla nya kunder, eller nåt sånt....

Jag bidrar gärna med 100-200 skivor.
Loggat
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 301

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #37 skrivet: Januari 11, 2011, 05:03:51 pm »

Värför bensin? Finns en 7,5 båt från Thunder Tiger som är hyfsat http://www.carrocar.se/default.lasso?rand=7020&-session=ca:C0A8009A02b672983BULN291669C. Christian Fridh skrev ett reportage inte så länge sedan i AoH. 5000:- med radio.....

Fler bilder här http://www.rcuniverse.com/forum/m_8373973/mpage_1/key_/tm.htm
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #38 skrivet: Januari 12, 2011, 09:01:03 am »

Bra förslag om CD, varför har ingen gjort det, kan folk inte det här om båtar eller sitter ni med svaren på livets gåta och vill inte dela med er? Huh?

Jag ha en kollega som har varit aktiv inom bil, från 3,5 till bensin och tävlat nationellt och internationellt. Nu är det uteslutande flyg han håller på med och lyssnar man på han och hur dom arbetar mhp nybörjare. Dom försöker verkligen att knyta till sig nybörjarna, få med(tvinga) dom till den lokala bygglokalen där dom äldre är med steg för steg i bygget. Dom är med nybörjaren när denne skall börja nyttja modellen osv. Erfarenheter säger att kommer nybörjaren inte igång, får ihop modellen inom rimlig tid så är det lätt att personen lägger av. Fungerar det inte från början, modellen går att använda/nyttja så gäller samma sak där. Kalla det mentorskap/fadderskap eller vad som helst men det är en fungerande metod.

Generellt tror jag att inom båt så arbetar vi ej så!!!!!!!!

Jag jobbar på det viset, har lärt flera att lina in drivlinan på en FSR-V båt, bidragit med beggade båtar så dom kommer igång, hjälpa dom vid sjön, alla juniorer (utom en)vi har på V sidan har tillkommit för att jag hjälpt dem igång MEN intresset måste dom ha själva ändå, dom kom till mig.

Värför bensin? Finns en 7,5 båt från Thunder Tiger som är hyfsat http://www.carrocar.se/default.lasso?rand=7020&-session=ca:C0A8009A02b672983BULN291669C. Christian Fridh skrev ett reportage inte så länge sedan i AoH. 5000:- med radio.....

Fler bilder här http://www.rcuniverse.com/forum/m_8373973/mpage_1/key_/tm.htm
Precis, här finns redan en båt som fyller funktionen, ta kontakt med Carrocar som är distributör av TT och se till att få med info i varje båt och testa RTR, funkar det så är det ju bra, funkar det inte så ja då vet ni.
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #39 skrivet: Januari 12, 2011, 01:13:42 pm »

Fredde. Låter som en bra Ide

Får vi distrubitörerna att lägga in SMBF:s brochyr i kartongen,
på de båtar som kan anses vara "seriösa nybörjarbåtar" Typ VS1:an, Outlaw båten, osv. då når det långt ut.

Känns som att det här egentligen angelägenhet för SMBF som helhet, kanske vettigast att lyfta det här "centralt" för att sanktionera tanken/förlaget/kontakten? Å hinner det tas ett beslut ganska snart så kommer det med i vårens leveranser.
Kan vi dessutom få ihop en DVD som janne K förelog  kunde inte bli bättre.

Ian, (Fredde).
Ja visst kan den vara ett alternativ att tänka på, det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Även om min initiala tanke var en bensinbåt och så pass bra grejor att även rutinerade gubbs,
känner det intressant att tävla med. 
Men helt klart är den med prismässigt, jmf med en bensinbåt. så......
Loggat
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #40 skrivet: Januari 12, 2011, 02:57:09 pm »

Fredde. Låter som en bra Ide

Får vi distrubitörerna att lägga in SMBF:s brochyr i kartongen,
på de båtar som kan anses vara "seriösa nybörjarbåtar" Typ VS1:an, Outlaw båten, osv. då når det långt ut.

Känns som att det här egentligen angelägenhet för SMBF som helhet, kanske vettigast att lyfta det här "centralt" för att sanktionera tanken/förlaget/kontakten? Å hinner det tas ett beslut ganska snart så kommer det med i vårens leveranser.
Kan vi dessutom få ihop en DVD som janne K förelog  kunde inte bli bättre.

Ian, (Fredde).
Ja visst kan den vara ett alternativ att tänka på, det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Även om min initiala tanke var en bensinbåt och så pass bra grejor att även rutinerade gubbs,
känner det intressant att tävla med. 
Men helt klart är den med prismässigt, jmf med en bensinbåt. så......
Om man tillåter "rutinerade gubbs" köra klassen är den snart förstörd, man ska nog OM man kör en RTR klass hålla det på ett nybörjarstadie, typ att man får bara köra klassen 2 säsonger, så att det blir en instegsklass annars fyller den ju ingen större funktion mer än att rejsdagarna blir ännu längre
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Jon Ertnes
Newbie
*
Antal inlägg: 25

« Svara #41 skrivet: Februari 03, 2011, 07:30:22 pm »

Hehe...Her i Norge har vi hatt akkurat den samme diskusjonen for noen år siden. Og vi har tilogmed hatt en diskusjon om å ha 10 stk helt identiske båter som intereserade kunne leie...
Gode Ideèr, just som dom som presenteras her...MEN...
Vi i Østfold Modellbåt Klubb gikk hardt ut for et par år siden, og inviterte alle med rtr eller nogon annan rc-båt til at komma og kjöra sammen med oss på en "öppen dag". Vi skulle arrangera enkla race så alla fikk prova hur det var at konkurrera för att få med flera. Jag var i radio, avisene i et stort område fikk en ferdig artikkel tilsendt og mesteparten trykte den. Inte EN enda intereserad dykade up... Undecided
Och... Kyosho Norge selger flere hundra båtar varje år... AquaCraft selger sikkert det samme...

På vårt race (som Janne och många andra svenskar har varit nu) er det rett bra med åtskådare. Vi har radio och tv på besök för att laga repotasjer. Tilochmed på våra vanliga treningar har vi åtskådare varje lördag. Endå får vi bare 1-2 nye medlemmer varje år.

Dom som virkelig vil åka race och driva med racing, (for det er nettopp RACING vi driver med!) finner oss om dom er intereserad. Hobby-åkarna er inte intereserad endå. Undecided
Men èn idè och förutsetning för at få med fler, er att synas bedre. Karlstad pratade om att legga nesta race til sentrum av byen. ME LIKE!!!

Just my .10 cents  Wink
Loggat
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!