Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:32:47 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Ny enhetsklass i Offshore "A/RTR O-Stock Race"
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Omröstning
Fråga: Vad tycker Du ?
Den här klassen kan öka intresset för RC-båt hos blivande båtåkare.   -4 (22.2%)
Den här klassen fyller ingen funktion.   -14 (77.8%)
Antal personer som röstat: 16

Författare Ämne: Ny enhetsklass i Offshore "A/RTR O-Stock Race"  (läst 1480 gånger)
Janne Lindgren
Gäst
« skrivet: Januari 03, 2011, 07:17:06 pm »

Ny enhetsklass i Offshore "A/RTR O-Stock Race"

Varför?
Som jag ser det, skulle en sån här klass kunna dra nya båtåkare.

Varför då?
Grundtanken att det är en enkel och billig ingångs och standardklass i bensin för nya åkare.

Jaha, hur ska vi komma åt det då?
Skapa en enhetsklass.
Där alla båtar ser likadana ut från motor till skrov och allt där emellan.
(Radio och propp kan vara fritt).

Och vad skulle det göra för skillnad då?
Framför allt att få in nya båtåkare där man vet att grejorna är utprovade.
Man får en färdig och fungerande setup.

Blir inte kostnaden den samma som tidigare?
Här kan man säkert komma åt en bra prisbild/rabatt genom att alla båtar har samma delar.

Blir inte en sån här klass tråkig?
Nej varför det, åk en avkortad/förändrad bana,
Korta heat ger tätare tävling, det kommer att lysa RACING om O-Stock Race båtarna.

Hur skulle vi få fler intresserade bara för att grejorna är enhetliga?
Enkelt, vi som klubbar och givetvis handlarna kan marknadsföra ut mot hobbybutikerna och nya båtåkare.
Där vi kan slå på trumman att det här är faktiskt Racing grejor och en riktigt  tuff tävlingsform.

Reservdelsfrågan.
Den är löst på för alla på ett enkelt sätt, - enhetliga delar.
Alla vet vad som passar, från hobbyhandlaren till oss ute i klubbarna.

Vem ska bestämma vilka delar som ska ingå?
Ja det är enkelt ordnat, fixa en grupp av erfarna båtåkare som kan det här.
Gå ut med en prisförfrågan till handlarna och se vem som kan lämna ett bra pris på set:et.

Sen då?
Är delarna och skrovet bra valda, går det troligen att hävda sig både i Zenoah och O-27.
På så sätt blir det enkelt växa upp med en "A/RTR O-Stock Race" till O-27.

Givetvis är detta ett utkast på hur det skulle kunna se ut.

Hoppas nu att Alla hjälper till för att få en bra och lyftande tråd.
Där vi gemensamt jobbar för att för att bredda båtåkandet.

Har Du en egen ide hur det skulle göras, spinn vidare, skriv och dela med dig.
Hjälp till, för att få in fler som kan uppleva det häftiga i att åka RC-båt.

Tack för ordet.
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #1 skrivet: Januari 03, 2011, 07:53:30 pm »

Hejsan Janne och gott Nytt År. Grin

Ditt inlägg flödar av sunt förnuft! Grin

Detta med  en lätt tillgänglig klass har jag tidigare tagit upp i några av mina inlägg.
Det är Inte för att jag själv propagerat för en sådan klass som jag säger detta,
eller besitter något särskillt stort fönuft, utan för att det troligen är detta som drar
människor till båthobbyn.

Lätt att få tag på, tillgängliga reservdelar, lika förutsättningar, utan en massa hemliga trimegenskaper mm.

Kör på Janne - detta är riktigt bra! Grin
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #2 skrivet: Januari 03, 2011, 09:16:59 pm »

Precis vad båt sporten INTE behöver, en klass till.  Det flödar över av klasser snart är det en klass/gubbe.

Jag förstår din tanke men problemet ligger inte där, problemet är att det finns för lite båtracing intresserade människor som kan lägga slantar på en hobby som inte är alldeles billg.

Sorry
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #3 skrivet: Januari 03, 2011, 10:43:20 pm »

Kul att inlägget egagerar och att det blir lite debatt.
Det är möjligt att min tanke inte är optimal, i just den här formen och därför är det bra med åsikter.
Ja kanske man ska skippa någon eller några "gamla klasser" och ersätta med en annan för att få in nytt blod.
Är medveten om att priset är en springade faktor, för att få fler båtåkare.
Så det är därför jag skjuter in mig på en Enhetsklass i någon form, som förhoppningsvis kan komma ner i pris.
Den andra faktor som jag tror är avgörande, är att förenkla så långt som möjligt och ändå få en bra och fungerande båt.
Var och en som provar båt blir en levande reklampelare, som kan ha två sidor.
Den som har en dåligt fungerande båt, aj-aj-aj de är en riktigt dålig reklam för hobbyn.
Men  har vi däremot en som får båtsuget, kan de inte bli bättre han kommer att prata sig blodig för hur bra det är med rc-båtar
Det är vad som driver mig att försöka hitta en bra lösning för att få nya att börja.
Kan vi hitta en gemensam lösning där vi kan komma ner i pris, få lättare att motivera, att det här är grejen att satsa på.
Typ, Här har vi en bra racingbåt eller en riktigt-riktig bra hobbybåt, delarna är standard och går att få tag på.
Bygger du efter beskrivningen är du helt klart med i racet och båten fungerar, osv.
Hoppas nu att det fortsätter att strömma in synpunkter, för garanterat att alla har en egen synpunkt och vinkling på inlägget.
Något som mynnar ut i något bra för hobbyn.

så tänk till å kom med ditt bidrag för att hitta nya och möjliga infallsvinklar för att bredda hobbyn.
Att luta sig tillbaka å säga, "vi sitter nöjda som det är", ja då är vi ganska säkert ett "utdöende släkte".

Eller...?
Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« Svara #4 skrivet: Januari 03, 2011, 10:57:27 pm »

EN RTR/Stock klass har stora möjligheter

Jag tror på en enkel instegs klass. Och Fredde, jag tror du tänker rätt men har fel i sak. Om vi skall börja från början. Om vi utgår ifrån att alla andra inte är tokiga som exempelvis jag, en typ som jag som ifjol letade med ljus å lykta för att finna denna smala hobby, åker sedan över 100 mil för att börja tävla. Korkskallar som jag växer inte på träd, och jag tror att jag är det senaste tillskottet i offshore gänget.

Allt handlar om tillgång och efterfrågan. Det man inte vet mår man inte dåligt av, eller tillika, det man inte vet kan man inte intressera sig för. Om vi släpper allt om denna hobby som är positivt i nuläget, för det vet vi redan och tar detta i enklka drag och stegvis.

1.Profilering/lansering. Det första och inledningsvis viktigaste. Att sprida information, förevisning ja att sprida allt som hobbyn innebär till allmänheten. Genom mördande reklam! Att skapa ett behov, med behovet kommer efterfrågan, det är vad det handlar om och det är inget konstigt med det.
2.Rätt produkt och form. Både produkt och form av utövandet skall kunna möta alla utövares krav, allt ifrån den tävlingsinriktade till söndagsåkaren, detta för att skapa en bredd inom offshore.
3.Användarvänligt/tillförlitligt. Lättanvända och enkla att handha vilket innebär tillförlitlighet. 
4.Tillgänglighet/närhet. Produkten skall gå att titta på hos den lokala hobbyhandeln till internet samt att finnas att köpa, inga special varianter med 5 veckors leveranstid.
5.Hög nyttjandegrad. Både på själva produkten(hållbar) samt att det skall vara enkelt att använda prylarna, sprattla ner till sjön och köra några varv och sedan hem utan en massa mekande och skruvande. Båtåkande är trots allt lite mer omständligt än med bil.

En RTR klass är i mina ögon den enda klass som möter alla dessa krav. En RTR klass är den enda med en möjlig bredd. Själv tänkte jag börja tävla i banracing (stora bilar) men insåg att reglementena ändrades med jämna mellanrum = dyrt och man skulle vara tvungen att hela tiden ligga på framkant för att kunna vara med där framme = mycket tid = dyrt. Byggde därför en HistoricRacing bil istället, låst reglemente  = enklare och billigare. Skall i detta resonemang läsas som en RTR båt är bra.  :Smiley

Ni vet den där personen som brukar göra det ni inte vill eller det ni anser att ni inte har tid till. Den personen brukar ofta gå under namnet ”Nån” och heter i efternamn ”Annan”. Den där, ”Nån Annan” klarar inte av att genomföra allt själv. Fråga er inte vad hobbyn kan göra för er utan VAD KAN NI GÖRA FÖR HOBBYN!

Rille

Utopia Racing  Grin
Loggat

Utopia Racing
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #5 skrivet: Januari 03, 2011, 11:12:39 pm »

Jag hävdar fortfarande att det inte är brist på tävlingsklasser som är problemet utan tävlingstillfällen och tävlingsformer.

Fler tävlingar runt om i landet.
Hitta på nya tävlingsformer. Inte alla tävlingar måste ha SM-status. Kör trehalva-Cup (eller Zenoah Cup...).

//thomas
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #6 skrivet: Januari 04, 2011, 12:52:17 am »

Tjaba.

Härligt!
Det är bra med olika åsikter, där vi skjuter från lite olika synvinklar, till slut trillar det säkert ut riktigt bra grejor.

Det är möjligt att ni som fick kontakt med större klubbar, inte har samma behov, där finns mycket erfarenhet med hjälp å råd.
Men hur många ute i landet har sånna resurser, ja de är klart begränsat.... och begränsande för båthobbyn utveckling.

Lite ytterligare bakgrund till mina åsikter.
Den ser lite annorlunda ut jmf tex med Rille:s. jag visste vad rc-båtar va, men mina båtar hade legat på hyllan i 20år.
Att starta upp igen i stort sett från skratch, var ett riktigt elände, även om det är oerhört kul och lärorikt.

Den stora Grejen, - att hitta rätt pryttlar va ett litet h***e, vet inte hur många kostsamma felköp som jag råkade ut för,
men klart mer än ett. Grin
Enbart de felköpta grejorna skulle få många att genast hoppa över båtåkat.

Hade jag dessutom varit priskänslig för felköpen, ja då hade jag överhuvudtaget inte varit här och skrivit.
Och Förmodligen haft nån helt annan hobby, som va enklare att komma in i, å båtgrejorna hade murknat bort.

Att de dessutom kan behövas andra tävlingsformer/varianter ja det är jag helt med på.
Nått som är lite mer "publikfriande" där man har en möjlighet att enkelt följa "sin favorit".
Även om jag är riktigt insöad på båt, så är ett 8minuters heat lite långrandigt i vissa fall.
Så gärna andra tävlingsformer för min del eller att man blandar och ger.
Typ korta kval heat och långa finaler eller nåt liknade.

Men framför allt att skapa lite "ha begär och status" för båt och samtidigt skapa en lätt tillgänglig start i båthobbyn.
Där tror jag sikte ska ligga, för att man ska nå ut till en bredare massa.
Loggat
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 222

« Svara #7 skrivet: Januari 04, 2011, 01:53:41 am »

Hej
Först och främst försöka köra tävlingar på platser som inte ligger mitt ute i skogen. Att arrangören lägger manken till och gör reklam för racet. Min klubb SMBC har tidigare gjort detta några gånger med bl.a intervju i radio Stockholm på bästa sändningstid fredagen före tävlingen.(tävlingen gick i Karlbergskanalen utanför slottet) detta resulterade i flera åkare som tog kontakt och som än idag kör.

På slutet av 80- talet kördes en offshoretävling i sjön Flaten utanför Stockholm med drygt 3000 betalande åskådare på två dagar!!! Jan Svanlund på plats från Tv-sporten! 4-5 handlare med försäljnings stånd mm.  Men då gjordes det också ett mycket stort jobb med bl.a affischering i tunnelbanan/busshållplatser runt stora delar av stan, och reklam i tidningar och radio. Så nog går det att bredda sporten om arrangörerna vill och kan lägga ned lite mer jobb på detta.

Att starta en till offshore klass tror jag inte en sekund på. Detta säger jag i egenskap av handlare. Jag vet vad kunderna som vill tävla frågar efter. Och det är svårt att tala om att de bör börja med t.ex en begagnad Zenoahbåt. Nej 8 av 10 vill ha nått som går värre. Men ca 50% väljer ändå en Zenoahbåt idag efter viss övertalning.

Janne:
Vilken motor tror du är lämpligast att bygga denna tilltänkta "RTR" klass på? Ska det vara enkelt och slitstarkt så tror jag vi kommer till en std Zenoah. Vilket skrov ska man välja? du skriver något som är billigt och som håller och som kommer gå att få tag på i framtiden.
För mig låter det som vi redan har denna klass i Zenoah klassen. Låt motorn vara den gemensamma nämnaren och låt dom som vill bygga båten välja själva vad de vill ha för skrov och grejer på sin båt.

Om vi nån gång kunde få riktiga resultatlistor där det framgår vad förarna kör med för grejer så skulle nog endel nybörjare förstå och kunna köpa samma grejer som toppförarna använder.

Jag hjälper ALLA mina kunder med att välja "rätt" grejer utifrån vårat sortiment, vill någon promt ha andra saker så får dom givetvis köpa detta men då inte räkna med samma support från mig.

Nu vet jag inte hur billig du tror att en sån här "RTR" båt skulle bli? men om du ska blanda in ett led till (hobbyhandlare ute i landet) så kommer det inte bli billigare än vad det är att köpa av t.ex oss. INGEN handlare idkar någon välgörenhet så enkelt är det. Såvida du inte tänkt importera själv och sälja utan förtjänst.

I samma veva vi startade upp Zenoahklassen gjorde vi en byggsats (komplett) som vi marknadsförde under första året som försök att få ut en bra potent båt med utvalda prissänkta delar.. ( ca 2000:- under vad det skulle kosta om du handplockade samma grejer) Vi sålde endast EN sån byggsats, däremot fick vi säkert ett 20 tal kunder under detta år som frågade om man kunde köpa "byggsatsen" med en annan motor, eller annat roder, annan radiolåda med/utan osv osv...

Som sagt jag tror tyvärr inte på din idé Janne, det måste till anda saker för att bredda sporten.
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #8 skrivet: Januari 04, 2011, 09:03:03 am »

Ja Reklam/massmedia är något som kan bredda sporten och det  är kanskes å man ska lansera en sån här klass, med reklam på bredfront.

Tror inte att man ska se det som "välgörenhet", däremot att man kan få en bredare grupp av kunder, som i sin tur genererar fler åkare och kunder.

Jag kan tänka när det inte finns en "enhetsklass" så vill man säkert byta ut grejor.
Men finns ett regelverk som reglerar delarna, då finns ju inte behovet att byta ut prylar.
Att byta till "värre grejor" blir ju också lite dyrare 

Om "båtpaketet" hade ett 2000kr lägre pris jmf med lösdelar, har jag svårt att förstå att inte fler köpte den.
Var låg problemet?
Som jag ser så borde man ha fått "båtpaketet", Plus, låt säga, extra roder, motorfäste, trimplan, svängfenor, axel och kanske en extra propp, eller nån annan del som man valde , om nu allt i paketet inte va precis vad man ville ha.
- För samma pengar som en lösdelsbåt, - utan extragrejor.

Angående motorer så ligger både Zenoah och RCMK i en bra prisklass med en liten fördel Zenoah.
Väljs Zenoah motorn, då finns i nuläget 4st klasser som går att tävla i, med RCMK motorn, ja då har man 3 möjliga klasser att tävla i.
Det jag också tror, är att förändra tävlingsupplägget med/i en sån här klass, för att få täta rafflande heat.

Som det skrivits tidigare, tror jag att det finns ett behov av att snabbt och enkelt kunna få fram en fungerande båt.
De flesta som jag varit i kontakt med, upplever det ganska krångligt att komma in i RC-båt hobbyn.
Man är kanske inte livrädd, men näst in till, att sätta en borrmaskin i skrovet, är det här rätt osv.
Vad ska man välja, vad fungerar ihop, vad är det ena och det andra, hur ska jag veta att den här proppen är bra etc.
Man vet inte vad man ska fråga om, för man vet inte vad som finns eller hur det fungerar.
Vi kan ju bara gå till "Rilles tråd" för att se vilka val och kval en ny åkare ställs inför.

Finns en enhetsklass "stock", ja då har man mycket löst, båten går att åka tävling med, den är utprovad och fungerar....
Där tror jag att en oerhört stor vinst finns, både för den enskilda och hobbyn i stort.

Som sagt, det ena utesluter ju inte det andra, att kombinera olika grepp kan vara en vinnande väg.
"Stock" förslaget i någon form, kan vara en dellösning, för att nå bortom det gamla och invanda. Eller.......

Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #9 skrivet: Januari 04, 2011, 11:58:35 am »

Precis vad båt sporten INTE behöver, en klass till.  Det flödar över av klasser snart är det en klass/gubbe.

Jag förstår din tanke men problemet ligger inte där, problemet är att det finns för lite båtracing intresserade människor som kan lägga slantar på en hobby som inte är alldeles billg.

Sorry

Det ligger en verklig faktor i ditt resonemang Fredrik.
Det tråkiga är, att det görs för lite för att marknadsföra sporten. Inom företagsamheten "skapar" man marknad och får därmed fler brukare av olika produkter.  Det största problemet med för få intresserade är troligen orsakad av denna tids förbaskade datorrelaterade fritidsförbrukning hos människor, och inte sällan en lat brukargrupp.
I skolorna görs ingentig för att skapa hobbyutövare heller, och de flesta yngre saknar helt hobbyutövande
eller hantverkskunnade just på grund av deras genväg via datorn.

Så - skall man få fler båtåkare, tror jag att man måste marknadsföra sporten ordentligt och kanske uppvakta utbildningsdepartement och skolor för att få dessa instanser att skapa ämnen för hobbyutövande. 

Om man skall nå marknaden måste det till en massiv mediainformation med intresseväckande och lockande information. Huh?

Det kan ju inte vara så, att alla hobbyhandlare kan överleva på bara nu aktiva båtförare? 
Loggat

Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #10 skrivet: Januari 04, 2011, 12:52:21 pm »

Det kan ju inte vara så, att alla hobbyhandlare kan överleva på bara nu aktiva båtförare? 

Finns ingen hobbyhandlare som lever på båtförare!!!
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Ellert Ohlzon
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 158

Ludvika MBK

« Svara #11 skrivet: Januari 04, 2011, 03:07:23 pm »

Här på Gotland har vi flera skolor som försöker aktivera Hobbyverksamheten
Allt från typ Träslöjd, modellflygbygge och andra traditionella Hobby/Fritidsaktiviteter, Ett gymnasium har också 1,18 bilar
(18st Truggy) som olika årgångar plockar isär/monterar ihop och avslutar med att köra dom. Det är på tredje året som det fungerar.
Har vid ett par tillfällen pratat med Lärarna om modellbåt.
Deras förklaring är att båt kräver mer tid. Lektionerna blir inte effektiva om
eleverna ska kunna köra ekipagen, det blir dyrare med transport av eleverna.
Det behövs utrustning vid den ev. sjön som dom skulle kunna använda.
Tyvärr argumenten mot båt är många och svåra att ha motargumentera.
Bil kan oftast köras på plats, till flyg behövs ett mindre fält oftast gångavstånd.
Freddy Stenbom hade ofta kommentarerna,
Först kommer Modellflyg..................
Långt där efter kommer bil.........
Efter en stunds tystnad sa han nu närmarvi oss båt.
Tyvärr är det så, det positiva är att liten ökning ger stort resultat inom vår gren av Hobby. Sune: Var glad så länge du kan hitta båtprylar i butik,
liten efterfrågan lite lager, stor efterfrågan....... ja. du vet.
Loggat

Måste man vara ung eller.............Huh?
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #12 skrivet: Januari 04, 2011, 05:53:03 pm »

Ja se Gotlänningar - det vet hur en slipsten skall dras! Grin
Kul att era skolor försöker att dra unga från de förb.e datorerna. Hobby är numer en glömd
fritidssysselsättning för de flesta. - "Förb.de 80 tal, datorer och spelfilosofi!" Angry
Klokt av skolorna att ta upp altenativ till allt datasittande med meningslösa och likgiltiga
spelprogram där allt bara är en repris av något annat som de har gjort förut åtskilliga gånger.
Ungefär lika upprepande och intelligensbefriande som att kolla på TV.

Visst - jag är glad som fasen över de modellhandlare som fortfarande orkar driva denna handel! Grin
Synd bara att de inte kan få en ökad marknad och ha möjligheter att fylla lagren.

Till återförsäljarna:
Kör på återförsäljare - vi andra måste stödja dessa affärsmän bästa båtåkare!
Loggat

Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #13 skrivet: Januari 04, 2011, 07:26:06 pm »

Som jag ser det så kan man på klubbnivå göra hur man vill. I HMBK som jag är med i har man alltid satsat på de små FSR klasserna. Billiga skrov och god kunskap om vilka motorer som funkar.
Skrov med hårdvara (ingen radio och motor inräknad) kostar ungefär 700-800:-  sedan får man mycket bygghjälp. Vissa av dessa har sedan valt att gå upp i de större klasserna, vissa nöjer sig med att köra de mindre.
Om ni på klubbnivå vill satsa på att få igång folk med en egen klass, gör det. Man kanske ska köra en helt öppen klubbklass där man kan komma med vilken köpe elbåt som helst bara för att få prova på! Vore säkert kul!
Men att dra igång ytterligare en klass på förbundsnivå vore nog som nån sa... Tillsist har vi en klass per medlem.. Kul att alla kan vinna guld, men inte så spännande... Wink

Förresten... Varför lägger jag mig i? Jag kör ju inte ens O... Wink
/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #14 skrivet: Januari 05, 2011, 12:25:49 am »

Tjänare Christian.
Som du säger; "Varför lägger jag mig i, jag kör ju inte ens O-båt?"
Jag kan ju säga det samma, eftersom jag inte heller kör O-båt.  Men detta handlar ju om båtsporten generellt, och det bör vi väl alla vara verksamma och hjälpa till med att lösa problemen kring, oavsett båtklass.

I ERCK har vi gjort vad vi kunnat för att få publicitet i bl.a press. Vi har dessutom klätt
kommunen med affischer och annan info vid var tävling som vi haft i Eksjö.  Vi har även
anordnat temadagar för företag med både båt,- och Offroadkörning.

Man gör så gott man kan vet la du? Wink
Loggat

Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!