Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:31:59 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Radiolåda
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Radiolåda  (läst 1039 gånger)
Jonas Westerlund
Newbie
*
Antal inlägg: 49

« skrivet: December 26, 2010, 07:57:49 pm »

Tjena båtbyggare

Eftersom jag varje sommar ser en massa olika byggen med vatten i radiolådan efter ofrivilliga dopp tänkte jag (på Rilles uppmaning) att en tråd runt detta tekniska mysterium kanske därför är intressant för fler.

Dagens elektronik inte helt billig och dessutom värd att skydda. Trist som f-n att missa tävlingsheat eller fina körtillfällen pga felplacerade vattendroppar.
Mitt mål med en radiolåda är "Att stänga den på våren och inte behöva öppna den förrän sesången är över". Lite extremt men klart uppnåligt.

Låt oss inleda med några rubriker samt vad som brukar funka respektive inte funka. Fyll gärna på med dina tips och erfarenheter i tråden nedan.

Låda och lock
Tätning av lock
Fungerar mindre bra i min erfarenhet: Fönstertätningslister, enkla silikonträngar, enkel gummipackning etc. Som regel håller det ett tag men viker sig sedan när det är som sämst läge.
Fungerar bättre: Många använder hela flänsytan limmad med en bred silikon tätning vilket fungerar ganska bra. Själv kör jag med ett inre tunt lock som jag tejpar i flänsen och sedan monterar jag ett yttre vanigt lock med bred gummitätning Shore 40. Ger en dubbel tätning.

Ellådor anser jag vara för klena i längden. Miljön med värme, vatten, bensin, metanol etc knäcker dem. Glasfiber är rejälast och det jag använder. Finns även rejäla prefablådor i plats som kan var ok. Dock sprickbenägna när man borrar i dem. Se upp med det.

Vidare jag nämna att jag sett allt från 4- 40 skruvar som håller locket till dem som inte har någon skruv alls. OBS att flänsen för skruven alltid skall sitta på utsidan lådan, inte innuti.
Karrosserikitt är ett annat mer kletigt alt som inte behöver skruv. Dock med viss risk för släpp om man inte fäster det.

Täta genomföringar
Fungerar mindre bra: Bälgar som har en triangelformad plåt som skall fästas i lådan med tre träskruvar, hål med silikonplutt i. (Detta gäller även radioantenn)
Vajer till gasreglage förekommer men är svårt att få tätt. Börja med en stång och fäst sedan vajer i stången på utsidan.

Fungerar ok: Att montera ett mässig eller hårt plaströr genom lådans vägg och limma det med epoxi från bägge sidor är bra och stabilt. På röret träs bälgen på yttersidan. En strippa minskar risken för att det åker av. Det händer att bälgar får hål. Själv har jag två, en inuti och en utanpå på samma rör.
Detta gäller även radioantenn. Skillnaden blir att du använder ett tunt mässing rör, en silikonslang med vaselin i samt flera plaststrippor för att få tätt.
I min erfarenhet behöver även 2,4 GHz att antennen sticker upp. I vissa lägen räcker det med vattenspruten kommer mellan för att tappa kontakten.

Strömbrytare och laddning
Fungerar mindre bra: Standardströmbrytare till radio är inte täta!!

Fungerar bättre: Limma halsen på en PET flaska med kork i lådans lock är klart vanligaste modellen. Det är en tät, tålig, stabil och enkel lösning som håller många öppningar. Standardströmbrytaren limmas på lockets insida vid öppningen. Laddkabel dras ut genom samma hål.
Har man som jag dubbla lock går denna lösning bort. Blir för komplicerat. Då återstår att köra med en stång med bälggenomföring som manövrerar strömbrytaren eller, använda en kapslad strömbrytare med gummimössa på som flänsmonteras genom lådans vägg. Nackdelen med den senare, som tar minst plats, är att gummimössan är känslig och lätt går sönder.

Laddningen löser jag genom att permanent limma två M3 skruv (mutter på varje sida) en bit från varandra genom lådans vägg. Till dessa kopplas batteriet. När strömbrytaren till radion är av kan man ladda, när den är på är de strömlösa.
Jag har även sett kvicksilverströmbrytare som manövreras med magnet från utsidan. Dock inget jag provat.

Övrigt
Skruva aldrigt genom radiolådans väggar om du kan undvika det. Limma hellre saker på insidan. Måste du skruva…sätt mutter på bägge sidorna och limma med epoxi.
När du tror att du är klar med lådan skall du alltid provtrycka den. Sätt en lång silikonlang på antennutgången, fyll handfatet på toa och blås. Alla hål syns direkt. Bara att göra om och göra rätt. Minsta por ger fukt i lådan. Det skall vara HELT tätt.

Vissa lösningar är kompromisser som leder till nya problem. Detta är inte enkelt, för då skulle ingen ha problem, och nästan alla har problem med detta till och från.

Naturligtvis är detta inte facit utan bara ett utslag av mina erfarenheter. Vissa saker som ni andra fått att fungera kanske jag haft otur med
 etc...

Fyll gärna på med erfarenhet.
Loggat

Hellre dö är tveka!!
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #1 skrivet: December 28, 2010, 12:44:59 pm »

Ett bra tillägg kan vara att öka limytan för "stötstångsröret".

Jag använder glasfiberplattor ca 2mm tjocka (2st totalt 4mm), + radiolådans tjocklek,
Då man får en riktigt stor limyta mot rör och låda.
Borra plattorna med samma dim som stötstångsröret.
Storleken på plattorna brukar bli runt 20mm i fyrkant.
Rugga upp ytan på, plattorna, radiolåda och röret.
Glöm inte att torka rent med aceton, för att få maximal vidhäftning.
Loggat
Jonas Westerlund
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Januari 12, 2011, 11:41:09 pm »

Bra kommentar Janne. Tänkte inte på att nämna det. Gör samma sak...
Loggat

Hellre dö är tveka!!
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« Svara #3 skrivet: Juni 19, 2011, 12:25:38 am »

Mina lådor

Jag har haft samma "concept of operation" i så mång delar/områden som möjligt i mina byggen.

Innehåller bl.a:
Funktion
Prestanda
Tillförlitlighet
Säkerhet
Enkelt
Tillgängligt
Billigt

Tanken var att alla lådorna skall passa i alla mina båtar. Dom skall gå att flytta mellan båtarna och få direkt funktionalitet utan ombyggnad. Det innebar att infästningen i båtarna måste vara lika. Att utgångarna för stötstängerna måste vara lika. Det medger dock att lådorna kan vara olika högt eller lågt monterade i dom olika båtarna.

Jag valde att göra en typ av gummi infästning av lådorna. Jag tog en 13mm bränsleslang och kapade den i ca: 20mm långa bitar. Kapade lika långa bitar av mässings rör och tygon slang. Jag stack in dom i varandra, tog en lång skruv med bricka och skruvade in den och en bricka på motsatt sida. 4st sådana gummi bussningar skulle hålla upp lådorna. Det blir ett fast och stadigt montage men med en viss flexibilitet.

En jigg likt railsen i båtarna tillverkades på enklaste sätt där jag satte fast gummi fästerna.

* Stealth Gen 1 99.JPG (33.22 KB, 200x150 - visat 60 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #4 skrivet: Juni 19, 2011, 12:30:11 am »

Så här skulle det komma att se ut när dom satt monterade i en båt.

* 1 006 (5).JPG (68.22 KB, 320x240 - visat 53 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #5 skrivet: Juni 19, 2011, 12:47:15 am »

Sedan tillverkade jag ett plaströr. Jag plastade runt en 20cm lång bit bränsleslang för att få rätt mått. Kapade upp röret i ca 25mm långa bitar. Delade bitarna eller öppnade upp dom till ca: hälften. Jag la sedan dessa bitar på gummifästerna i jiggen, la dit lådan på en bestamd höjd och plastade sedan fast bitarna i lådorna. Framtill på lådorna så la jag den 50% öppningen nedåt och baktill la jag öppningen bakåt. Det för att jag skulle kunna sätta lådan på plats i båten, kunna montera och ta ut den utan att lossa på fästena.

* Stealth Gen 1 98.JPG (68.17 KB, 320x240 - visat 33 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #6 skrivet: Juni 19, 2011, 12:50:20 am »

Fästen på löpande band.

* Stealth Gen 1 100.JPG (31.95 KB, 200x150 - visat 42 gånger.)

* Stealth Gen 1 101.JPG (36.04 KB, 200x150 - visat 41 gånger.)

* Stealth Gen 1 102.JPG (34.82 KB, 200x150 - visat 39 gånger.)

* Stealth Gen 1 103.JPG (34.14 KB, 200x150 - visat 40 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #7 skrivet: Juni 19, 2011, 12:57:18 am »

Så här blev fram respektive bakfästen.

* 1 004 (3).JPG (54.33 KB, 320x240 - visat 55 gånger.)

* 1 005 (2).JPG (64.71 KB, 320x240 - visat 72 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #8 skrivet: Juni 19, 2011, 11:08:21 pm »

Låda och lock

Jag valde en låda av klassik snitt. Dom är enkla, billiga, täta och finns att köpa i när och fjärran. Vill man vara mer extrem så köp en låda som är vakum sugen eller ännu värre, i komposit och epoxi.

Lock och tätning går hand i hand. Jag använder orginal lock och sätter fast locket med en urklippt ram från ett dekal ark från reklambyrån. Det tätar bättre än tejp. Fungerar super bra. Jag har inga genomgående skruvar i lådan, allt är limmat. Använder rör av kolfiber och mässingsrör samt gummibälgar och slang vid genomföringar. För att kunna slå av och på mottagaren och ladda acc så har jag ett lock från en Mer flaska pålimmad på lådans lock.

För att kunna  provtrycka lådan så använder jag mig av ett annat Mer lock med en slang monterad på. Jag skruvar dit "test" locket och suger ur luft ur lådan, samtidigt så viker jag slangen. Det uppstår ett undertryck i lådan. När jag släpper upp slangen efter en minut så skall det finnas kvar ett undertryck i lådan, det pyser i slangen. Om inte, gör om/eller åtgärda felet.

Rille
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #9 skrivet: Juni 21, 2011, 09:59:07 am »

Fastsättning av lådan.

Med dom plastade fästen baktill som har öppning bakåt och framtill med öppning nedåt så blir det lätt att sätta lådan på plats. Bara att trycka in lådan i dom bakre fästena och sedan trycka ner framtill. Då är den på plats! För att säkra lådan används två st buntband runt dom främre fästena.

Rille

* 1 007 (4).JPG (36.21 KB, 320x240 - visat 55 gånger.)

* 1 008 (5).JPG (33.36 KB, 320x240 - visat 36 gånger.)

* 1 004 (4).JPG (34.75 KB, 200x150 - visat 37 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #10 skrivet: Juni 21, 2011, 10:12:55 am »

Provtryck eller rättare sagt sug!!!!!

Ett lock med en slang. Skruva på. Sug ur luft ur lådan och samtidigt kläm åt slangen. Håll den i 1 min. När man släpper på slangen skall ett undertryck finnas kvar i lådan, locket reser på sig och ett sug-ljud hörs när tryckutjämningen sker. Då är den tät. Fördelen med denna metod är att man kan på ett enkelt sätt kontrollera lådan. Det bör genomföras så att ett ev fel upptäcks innan den kan orsaka skada.

Denna metod lärde jag mig av min, ibland tjejsura mentor ifrån den bästa klubben i landet, alias "Prather-mannen". Fungerar SUPER BRA!!!!!!!!!!!

Om ni istället nu väljer/föredrar en radiolåda men en miljon skruvar och två kg silicon så går det säkert åxo bra!  Grin Grin Grin Grin Grin

PS Alla fästen i lådorna är gjorda av kolfiber profiler Wink, från grabbens gamla avslagna hockeyklubba.

Rille

* 1 010 (3).JPG (35.66 KB, 200x150 - visat 65 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #11 skrivet: Juni 21, 2011, 01:47:57 pm »

Hallå radiobox tätare.
Även om nu detta inte handlar om O-båtar, så kan jag visa hur jag fått en fullständigt tät låda.

Körde några SM tävlingar, och dessutom ett antal träningspass med min OTA, Radiolådan släppte inte in en droppe, även som jag lade båten upp och ner några gånger.
Använde enkla fönstertätningslister i P profil.
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Jonas Westerlund
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: Juli 31, 2011, 10:52:18 pm »

Stort tack för intressanta tillägg Rille. Du tar som vanligt allt en nivå till.

En reflektion
Det finurliga med att suga antar jag är att det talar om hurvida lådan är tät utan vatten samtidigt som den är i båten. Enkelt att göra innan tävling, körning etc. Bra tips.
Vid nykostruktion rekommenderar jag ändå att fortsätta att provblåsa under vatten. Minsta kapilär är förödande och vatten bubblor syns bra...
För med vaccum hittar man inte hålet... eller hur!?

Att serieproducera och likforma radiolådor är en brilliant idé. Funderat på det det själv. Dock ser alla mina skrov så olika ut att jag svårt att uppnå det.

Gillar dina lådfästen!

Jonas
Loggat

Hellre dö är tveka!!
Jesper Bogren
Jr. Member
**
Antal inlägg: 85

« Svara #13 skrivet: Augusti 12, 2011, 08:18:59 pm »

så som Rickard gör är ju väldigt snyggt o praktisk tror bara tyvärr inte att jag skulle kunna få till det lika snyggt o bra
hur fäster ni andra era radio låder ?
Loggat
Jesper Bogren
Jr. Member
**
Antal inlägg: 85

« Svara #14 skrivet: Augusti 21, 2011, 12:44:13 pm »

ingen som vill avslöja ?
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!