Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:30:14 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Bygge, Speedcraft "Stealth" mono
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 ... 5 Skriv ut
Författare Ämne: Bygge, Speedcraft "Stealth" mono  (läst 3833 gånger)
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« skrivet: December 22, 2010, 02:59:07 pm »

Jag tänke först att det bara skulle bli att bygga men det får bli en renovering/tillsnyggning/bygge. Varför, det finns just nu inga nya Stealth att köpa så det fick bli en begad. I vilken klass jag skall tävla med båten vet jag inte, kanske 27cc klassen men det får framtiden utvisa. Det är nu jul och tempen ute är -25,9 sjunkandes. Myggfritt å mysigt. Bifogar några juliga båtbilder.

Jag utlovade byggtrådar, å trådar skal det bli, bara hoppas att vi blir fler! Shocked

Rille

Utopia Racing  Grin

* 2_smallxxx2_smallxxxz.jpg (71.44 KB, 320x240 - visat 126 gånger.)

* 3_smallxxx_smallxxxz.jpg (39.45 KB, 180x240 - visat 130 gånger.)

* 5_smallxxx5_smallxxxz.jpg (66.33 KB, 320x240 - visat 103 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #1 skrivet: December 26, 2010, 11:39:36 am »

Rille.

Skoj, att de blir lite variation på båtskroven.
Blir oerhört spännande att se den här båten i aktion.
Enligt USA gubbsen, har du en riktig värsting Shocked i Stealth skrovet.
Bäva månde de i O-27klassen, - eller om de nu blir O-26.

Kör hårt!
Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #2 skrivet: December 26, 2010, 10:10:19 pm »

Här följer en guide angående setup av Stealth mono. Kan kanske även vara till hjälp vid andra båtbyggen!

Set-up guide.

Strut = extended round bottom strut (or any strut/stinger that puts the leading edge of the drive dog approx 3.5" to 3.75" from the transom). Mount dead center on the transom. Slot the stuffing tube hole that goes through the transom so that you can adjust the height. A good starting point is to mount so the centerline of the prop is approx 8-10mm from the keel. Set level for smooth water and 2-3 degrees negative for heat racing.

Rudder = 5" extended rudder w/ straight blade. Mount so the centerline of the rudder is in line with the right engine stringer.

Trim Tabs = 1.5" x 1.5" x 5/8" tabs. Mount so that the centerline of the tabs falls in line with each engine stringer. Be careful with the location or you may have to notch the stringer for clearance. Like all other boats mount the tabs 1/32" or so up from the bottom of the transom. Once mounted set the left tab level with the bottom of the boat. Once mounted set the right tab 1/32" below the bottom of the boat. If the boat does not ride level (side to side) at this setting add a little more right tab. (Båten är "trim tab" känslig därför skall dom monteras så långt ifrån kölen som möjligt. Det innebär att nedre fästskruven skall vara så nära, nedanför stingern som möjligt)

Motor Mounts: Distance from inside of transom to center of plug = 14 & 3/8"...

CG = Should come in more or less around 15"(31%) from the outside of the transom measuring toward the nose of the boat. Mike has his engine in the exact same location as mine. He runs a QD w/ a steel pipe and I have a Zenoah w/ an Aluminum pipe. Both boats had the same ride attitude. Don't get overly caught up with the CG number...

Prop = ABC, Propshop, Octura

Turn Fin = It measures approx. 3.5" tall and 2" wide. The boat does not need a huge turn fin. Mount the turn fin 90 degrees to the bottom of the boat. The centerline of the fin should line up where the bottom of the boat breaks into the spray rail.

Rille

Utopia Racing  Grin
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #3 skrivet: Januari 07, 2011, 01:47:50 am »

Speedcraftboats ”Stealth” mono

Julen är över och ett nytt år är här, det är hög tid att få fart på byggena. Fick nån timme över så jag började lite smått. Båten ”Stealth” är begagnad  och tävlades med under ett år, därför gör jag denna uppfräschning grundligt, så att det blir rätt direkt. Först ränsades skrovet från all hårdvara som satt kvar. Den tvättades med diverse rengöringsmedel och därefter torkat ordentligt. Botten är i grunden vit men har lackats svart av föregående ägare. När den svarta färgen skulle tas bort valde jag att skrapa bort färgen, resultatet ser ni på bild nedan. Varför, det jag vill vara extra rädd om är alla kanter på skrovet såsom steglister, spray rail, och där botten möter akterspegeln. Risken när man slipar är att man kan komma åt dessa kanter och fel lutning/vinkel uppstår eller runda kanter. Efter skrapning slipade jag försiktigt bort resterande färg från skrovet, försökte att undvika alla kanter. Grovslipade även däcket. Alla hål i skrov, rails och däck borrades/slipades ur och rengjordes. Slipade bort det limmade fästet för flexröret och övriga extra limningar/ljutningar som ej skall användas. Eftersom båten är i epoxy så valde jag att använda Biltemas lamminerings epoxy (hade redan den) som jag blandade ut med vitt pulver, kalk tro jag det var. Ja, det var nåt ”pulver” jag fick av den lokala plastfirman, dom sa att det skall jag använda. Epoxyn blir fastare desto mer den blandas ut. Jag tejpade igen hålen på utsidan av akterspegeln. Ställde båten på aktern och fyllde alla hålen. För att få en riktig bra och hård härdning är värme ett bra trick. Nu har inte jag en ugn för ändamålet så jag ställde en kastrull, som distans på kaminen och båten på den och gjorde sedan en ordentlig brasa. När resterande epoxy började bli trögare tejpade jag ena sidan av alla andra hål på båten, fyllde dessa med epoxy och tejpade därefter igen dom andra sidorna. Resultat, det blev stenhårt och det måste vara den norrländska björkvedens förtjänst. :Smiley

Rille

Utopia Racing  Grin

* smallstealth1.jpg (50.22 KB, 400x300 - visat 79 gånger.)

* 1 003_smallstealth.jpg (96.73 KB, 400x300 - visat 78 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #4 skrivet: Januari 08, 2011, 12:38:43 am »

Otroligt men sant, jag fick även idag en ”håltimme” tillhanda så lite till hände. Skrov och däck slipades ytterligare, denna gång med något finare papper. Kan nu mäta skrovet efter eventuella ojämnheter så jag kan lägga upp en klok spacklings strategi. Att få till botten av skrovet är mycket viktigt, får nog kanske sova på saken. Akterspegeln spacklades upp med PP 100 som senare följdes av nedslipning. Alla trä detaljer som jag kom åt i båten slipades ner, även insidan av akterspegeln jämnades till. Fyllde på, förstärkte med epoxy blandning mellan rails och akterspegeln. En bra detalj i denna båt är dom kapade railsen. Det bakre nedre hörnet på railsen är bortkapat vilket medger att vattnet kan med enkelhet rinna ner från översidan av railsen och ut ifrån båten igenom exempelvis hålet för flexaxeln. Så har inte alla svensktillverkade båtar, kanske något att ta efter.

Alla trädetaljer penslades med epoxy så även det området där jag tidigare slipade bort den gamla klossen för flexrörs infästningen. En glatt yta är mycket lättare att hålla ren än en skrovlig yta. Jag la även på en kolfiber väv på insidan av akterspegeln och ut över botten och rails med ca: 1,5cm. Syfte, 30% funktion och 70% ”snygghet”.

Rille

Utopia Racing  Grin

* 1 003_smallstealth11.jpg (62.94 KB, 400x300 - visat 48 gånger.)

* 1 001_smallstealth.jpg (74.09 KB, 400x300 - visat 62 gånger.)

* 1 002_smallstealth12.jpg (40.4 KB, 400x300 - visat 56 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #5 skrivet: Januari 09, 2011, 12:04:31 am »

Min slip strategi är nu klar. Jag har kontrollerat var det behövs slipas och spacklas. Jag har lagt på flera tunna lager med PP 100 och slipat mellan lagren. Jag använder mig av en enkel slipkloss och en alu-vinkel. Denna alu-vinkel är till 97% rak. Jag får ta hänsyn till att den inte är helt rak vid slipning men det är troligtvis inte den enda utmaningen. Vad jag har fått erfara gällande skillnader i hårdhet på materialen som skall slipas ex, gelcoat, epoxy och spackel är att när man slipar så har slippappret en tendens att slipa ner spacklingen mer än exempelvis gelcoat.  Så även om den långa alu-vinkel hade varit helt rak så måste man ändå kontrollera och anpassa sin slipning så att inte det blir ojämnt. En lång exempelvis alu-vinkel är nästan ett måste för att få det rakt.

Rätt eller fel, jag har slipat efter ett mönster, se bilder nedan. Inledningsvis så börjar jag med att slipa från fören till aktern. Flyttar successivt slipningen ut mot spray listen. Växlar detta slipmönster med en slipning som går i vinkel ifrån kölen ut och bakåt mot aktern/spray listen. Kors slipar emellanåt med slipkloss för att förhindra långa slipspår ifrån alu-vinkeln. Pappret jag använder är från ca: 100 till 400. De är bara att slipa, spackla och slipa igen tills man blir helt nöjd. Tongue

Rille

Utopia Racing  Grin

* slipning 1.jpg (39.76 KB, 400x300 - visat 64 gånger.)

* slipning 2.jpg (40.34 KB, 400x300 - visat 70 gånger.)

* slipning 3.jpg (41.88 KB, 400x300 - visat 65 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #6 skrivet: Januari 15, 2011, 01:46:09 am »

Spackling/slipning och början på lackering

Grov spacklingen och slipningen klar, även en av mig så kallad mellanspackling och slipning. I nuläget bedömer jag att botten är rak. Jag tycker att det är ganska svårt att känna och se på en yta att den är helt jämn när den består av både epoxy/plast och spackel och med olika nyanser och färger. Ljuset faller/reflekteras olika på ytorna och ytorna känns även lite olika. Det bästa i detta läge hade varit att sprutspacklat hela båten. Då fylls alla eventuella sliprepor igen och det går även att forma det lilla sista, exempelvis om det skulle vara en liten svacka/grop någonstans. Nu äger inte jag någon sprutspackel historia så jag får klara mig utan den. Jag har gått igenom hela båten och fyllt igen alla ev gropar, skavanker och kylvatten hål med epoxy. Slipat ned fyllningarna och därefter spacklat med PP100 och slipat igen. Sedan har jag lagt på en 2 komponents primer på skrovet. Detta  som grund för att färgen skall fästa ordentligt men den fyller även igen vissa sliprepor. Slipar ner och jämnar till ytan på skrovet igen. Därefter har jag lagt på ett lager med färg på skrovet och däcket, sprutfärg på burk. Huh?

Nu vet jag att min klubbkompis i Sundsvall, co-driver och mentor ”Henke” gråter krokodil tårar Cry när han hör att jag använder sprayburkar. Ja, jag vet att han har puts på sina prylar men då jobbar han med lackering och kan det här, jag är ju bara en glad amatör. Vem vet, båten kanske tar sig en tur till S-vall för att få bekläda sig en blänkande och raffig skrud, signerad av ”Mentorn”.

Som jag sa tidigare så är det först efter första lagret med lack jag kan se och eventuellt fixa till dom sista ojämnheterna. När färgen har torkat tar jag med båten utomhus för att få det bästa ljuset att se och bedöma om ytterligare spackling är nödvändig.

Rille

Utopia Racing  Grin

* 1 001 (4)_smallstealth12.jpg (38.92 KB, 400x300 - visat 60 gånger.)

* 1 002 (5)_smallstealth12.jpg (49.63 KB, 400x300 - visat 60 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Henke Söderlund
Newbie
*
Antal inlägg: 32

« Svara #7 skrivet: Januari 15, 2011, 11:02:21 am »

Det kommer att bli j*****t dyrt det  Wink.
Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #8 skrivet: Januari 20, 2011, 11:25:22 pm »

Dyrt vet jag inte men orange gled över till att bli rött. Men slutet är inte här för mer slipning skall det bli. Började även med att laga huven eller hatten om man så får säga. Det var två hål upptagna i huven. Jag la två lager kolfiber bakom hålen och  sedan använt epoxy.  Det kommer att bli ett brytningsfel vid lagningarna, om man nu inte lackar huven, men jag tror inte att det blir så stort. Man måste prova! Tongue

Rille

* 1 002.jpg (46.2 KB, 400x300 - visat 59 gånger.)

* 1 003.jpg (46.75 KB, 400x300 - visat 53 gånger.)

* 1 004.jpg (39.56 KB, 400x300 - visat 50 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #9 skrivet: Januari 30, 2011, 06:53:10 pm »

Lucka

Lucka med infästning har varit på tapeten. Den satt tidigare med magneter i bakkant och en pigg i framkant. Det lär väl också ha fungerat men eventuellt kunnat lossna vid en dykning/krasch. Kravet jag har på en lucka och dess infästning är att den skall vara intuitiv och enkel att sätta fast. Då syftar jag på en Co-driver som på tävling under press, som kanske är ovan just denna båt skall enkelt och snabbt kunna få på luckan. Jag själv skall även med bara en hand kunna sätta dit luckan. Det kan ibland vara bra, ett måste att pump gasa lite för att motorn inte skall stanna och då har man bara en hand kvar att använda för att få dit luckan. Inte för att QD motorerna går dåligt på låga varv men, ja ni vet!

Jag valde att montera två stycken vinklade alu bitar länst fram under luckan. Dessa går då in under däcket. Dom limmades fast när luckan låg på plats i båten för bästa passform och förstärktes därefter med komposit. På sidorna längre bak byggdes två klackar upp som stöd mot däcket. Hål borrades i klackarna och en kort pianotråd limmades dit med ett utstick på ca: 1,5cm. Borrade därefter hål i däcket där pianotråden skall gå ned. Förstärkte under däcket där hålen är och även klackarna med komposit. När väl luckan är på plats ligger den mycket stadigt. Som låsanordning för luckan kommer o-ringar att användas. Jag har sett flera båtar med o-rings fästen och dom verkar vara enkla och väl fungerande.

Rille   

* 1 001 (3).jpg (58.46 KB, 400x300 - visat 46 gånger.)

* 1 002 (3).jpg (69.29 KB, 320x240 - visat 56 gånger.)

* 1 003 (3).jpg (49.07 KB, 400x300 - visat 62 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #10 skrivet: Februari 02, 2011, 11:38:32 pm »

Lack med "Bling" eller kanske inte!

Ja då var det här med lack också. Sist jag lackade en båt så gjorde jag det i stugan, under sommaren som var. Jag hängde då båten ute under taket till bastun. Det var kväll, kyligt, småblåsigt och ganska lite mygg. Det blev sådär! Denna gång gick det bättre men inte super bra. Inledningsvis gick spackling och slipning bra. La sedan på lite färg för att få bort några sliprepor, det fungerade också. Sen en sen kväll i dålig belysning skulle jag våt slipa det lilla, lilla sista, det blev sämre. Lite slarv från mig. Men, åkytan var platt, plan, rak och kölen var rak och kanten mellan botten och akterspegeln var skarp så vad kan man mer önska? Nä på med färgen. Vit botten och rött däck lades på med sprayburks färg från BILTEMA. Japp, Biltema Henke Undecided, tog du det, å den funkade super bland myggen i somras så varför inte nu. Inhandlade dagen efter en 2K klarlack(från en proffsfirma) som jag spritsade på. Nu visade det sig att det var för lite klarlack, huven blev lite naken och matt. Totalt sett helt ok resultat, ty det är ju bara en båt. Wink

Vad har denna erfarenhet lärt mig:
Om eller när jag gör detta igen så kommer jag att sprutspackla båten. Snabbare, enklare(billigare) och med ett bättre slut resultat. Sprayburks färgen funkar bra, den har hittills varit kompatibel med klarlacken. Henke ”Mentorn” säger att man får inte vänta mer än max 24h mellan lack lagren, detta gäller även klarlacken. Risken finns att klarlacken löser upp färgen under så den reser på sig och då är det kört. Bara att börja om från spacklings stadiet igen. Jag uppskattar att en klarlack hos en lackfirma kostar ungefär en ”femhunka”. Ett komplett arbete kostar säkert flera ”tusingar”, dom tjänar kosing lack-snubbarna. När jag skall lacka Fucer 51 HR(C) Huh? köper jag en ”STOR” burk klarlack. Och en bra belysning så man ser vad man håller på med.

Rille

* 1 008.JPG (75.71 KB, 300x400 - visat 43 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #11 skrivet: Februari 03, 2011, 01:55:28 pm »

Lacken torr!

Tog ner båten idag. Lacken är torr men ej hård, tar väl ett par veckor innan den är som hårdast. Man brukas vara rädd om saker när dom är nya. Jag slog bort en flisa från båten direkt när jag plockade ut den. Det är  kanske bra för nu slipper jag vara orolig för att repa den, det är redan gjort.

Rille

* 1 003 (5).JPG (62.79 KB, 320x240 - visat 72 gånger.)

* 1 010 (2).JPG (52.1 KB, 320x240 - visat 50 gånger.)

* 1 009.JPG (55.57 KB, 320x240 - visat 54 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #12 skrivet: Mars 05, 2011, 12:56:49 am »

På norrfronten, nästan inget nytt

Mina byggtrådar har avstannat i takt med uteblivna bygg-stunder. Mycket med det ena å det andra. Påbörjade fen-tillverkning, har även några till varianter att göra. Får sen om man hinner prova allt man vill. Det får bli natt-tjänst för att få igång byggena igen.

Rille

* 1 009 (2).JPG (71.79 KB, 240x320 - visat 66 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #13 skrivet: Mars 07, 2011, 10:10:04 pm »

Bara tomten å jag vaken

Blev lite natt arbete i helgen. Jag har tänkt att åka med fyrkants axel i denna båt. Har moddat, förstärkt strut bakåt för att kunna kapa av den framtill för att få plats med ferrul. Även den har kortats något. Fenor har tillverkats. Det mesta på akterspegeln sitter nu där.

Rille

* 1 003 (2).JPG (66.92 KB, 240x320 - visat 52 gånger.)

* Speedcraft 001.JPG (67.26 KB, 320x240 - visat 59 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #14 skrivet: Mars 07, 2011, 10:18:42 pm »

Flex axel och rör

Ingen T-bar används här. En egen variant av justerbar infästning har tillverkats och limmats på plats med epoxy. Vinkel och höjd justeras genom att lossa två skruvar och i sidled så shimsas axeln in. Ett stabiliserande stöd med gummi limmades bak i båten som stöd till flex röret. En klämfäste kommer att sättas på det yttre röret för att hålla flexröret på plats.

Rille

* Speedcraft 005.JPG (64.38 KB, 320x240 - visat 59 gånger.)

* Speedcraft 004.JPG (68.63 KB, 320x240 - visat 56 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Sidor: [1] 2 3 ... 5 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!