Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:24:56 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  "I Fablernas värld"
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: "I Fablernas värld"  (läst 1863 gånger)
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 206

« skrivet: December 08, 2010, 03:13:50 pm »

I Fablernas värld, del 1

Har storleken någon betydelse?

Hej igen! Jag tänkte börja resonera lite kring storleken men först vill jag göra några klarlägganden.

Själv besitter jag i sammanhanget ringa personliga kunskaper och erfarenheter gällande allt inom denna hobby. Det jag fått mig till livs är av lite praktiska erfarenheter men desto mer av teoretiska kunskaper. De senare bygger på folk jag har varit i kontakt med och information jag tagit del av. Ni som har något att tillägga, utveckla eller kanske rent av såga gällande mina resonemang, gör det. Då får vi en levande dialog och vi alla en kanske allt klarare syn. Nedan följer ett mycket förenklat resonemang där många faktorer avsiktligt utelämnas.

Avgränsning
Vissa säger att storleken är av betydelse och det måste även jag hålla med om. Och det är båt skrov jag åsyftar om det var något annat ni trodde.  Alla skrov skiljer sig åt något även om dom är av ungefär samma totallängd. Exempelvis, en vanlig DF 90 har en kortare köl längd men något längre totallängd än en AC Lazer. Steg lister, skrov vinkel, kölens utformning,  luftmotstånd, lyftkraft ja allt skiljer mellan dessa två skrov och även om vi jämför med andra eller mellan andra skrov så hittar vi skillnader. Till en början försöker vi bortse ifrån dessa skillnader och fokusera på längden, storleken av båten.   

”Stora båtar”
Båtarna som används idag världen över är mellan ca: 42 inch till 62 inch. En lång båt har vissa fördelar och nackdelar jämfört med en kort båt och vise versa. Alltså en båt, alla båtar är en kompromiss utifrån vilka krav man har ställt på båten. Utifrån hur tävlingarna genomför innebär att båt utvecklingen går åt olika håll beroende på vad som anses fungera bäst för just dom förutsättningarna. Exempelvis i US, där borta åker dom uteslutande med 45-48 inch båtar men det innebär inte att dom är helt fel ute. Tvärtom, dom är mycket duktiga med dom håller på med mhp deras förutsättningar.

Det exemplet jag nu vill påvisa för att belysa betydelsen av storleken på båtar händer i Australien. Där tävlar man med båtar som är ifrån 42 inch till 60 inch långa. Där vinner 42 inch över 60 inch båten och det omvända. Varför då kan man fråga sig. Titta på länken och begrunda,!

http://www.sonicracingaustralia.com/2010R60V.htm (Den första videon)

Mannen bakom den stora båten heter Danny och driver Sonic Racing Australia. Båten är en Sonic R60 2010, och är 60 inch lång. Hans målsättning är att bla, att kunna vara konkurrenskraftig i bensinklassen med en stor båt. Och det är han bevisligen, och varför kan man fråga sig? Jo, då är vi tillbaka där vi började. Alla båtskrov är en kompromiss, och har därmed sina styrkor och svagheter och därför måste man kunna dessa storheter och utgå utifrån dom. Jag tror, att gör man inte det så kommer man inte få det att fungera med ett bra slutresultat vare sig det gäller en stor eller liten båt.

Några generella storheter, styrkor och svagheter med en stor båt:

Acceleration   =   Sämre
Svängfart      =   Sämre
Toppfart      =   Sämre
Sjöduglig      =   Bättre
Stör känslighet   =   Bättre
Kraftöverföring   =   Bättre

Generellt vill man förbättra alla förmågor så långt det bara går men det är omöjligt mhp tidigare resonemang. Man vill utnyttja styrkorna och undvika eller kringgå svagheterna enligt följande:

Acceleration: En stor båt blir i jämförelse med en liten båt under motoriserad av olika anledningar. För att råda bot på det så försöker man att minska motståndet med bl.a ett så högt gångläge som möjligt. Men framförallt att få till båten så att man inte behöver accelerera, alltså kunna köra med fullgas varvet runt. För vi vill ju inte göra det vi är dåliga/svaga på.

Svängfart: Här gäller även fullgas konceptet. Men för att kunna svänga med en båt med högt gångläge så har tex Danny på R60 kopplat rodret till trim planen, Vid sväng så trycks båten nos ner, allt för att få till en bra sväng.

Toppfart: Stor båt/lång båt innebär kanske en lång våt yta som i sin tur leder till stort motstånd. Det kan lösas genom att exempelvis utforma skrovets botten med en skida bak som skall ge ett bra släpp på vattnet och ett högt gångläge som innebär ett lägra motstånd. Även här är man ute efter ett så litet motstånd som möjligt.

Sjöduglighet: Helt enkelt kunna tåla grov eller ojämn sjö. Den stora båten, även den vara   balanserad.

Störkänslig: Båten får inte vara stör känslig annars motarbetar man dom tidigare storheterna. Alltså båten måste kunna med full gas passera bakom en annan båt, igenom sprutet utan att slå runt.

Kraftöverföring: Med det menar jag att bibehålla momentet, kontinuerligt få ner kraften i vattnet. Många båtar i exempelvis US går i lätt ”race sjö” 60 mph men när det blir riktigt ”krabbig race sjö” går dom som mest 50-55 mph. Varför, jo dom klarar inte att bibehålla proppen i vattnet, dom börjar att lätta och studsa. En stor båt har här mycket gratis, kom klarar bättre att bibehålla momentet. Det mest lysande exemplet var när vi körde två identiska vattenskotrar, enda skillnaden var längden. Direkt när det började att gå lite mer sjö så gick den långa vattenskotern snabbare, därför att den korta började att suga lite luft, inte mycket men ändå.

Titta på videon igen, härmed anser jag att ni är mer upplysta!!!!!!!

Man blir lite sugen på att prova en sån där R60 men frakten är dyrare än båten. Men skall ni eller känner ni någon som skall till Australien och kan tänkas ta hem en sån så ring mig, jag tar en direkt! Själv kommer även jag att bestycka mig med bl.a en stor båt, vad för båt får vi se!

Slutsats: Vill ni vinna tävlingar till sommaren använd er av en stor båt så länge ni vet om förutsättningarna och utgår därifrån. Men skall man vara trogen resonemanget så går det även att vända på det hela. Alltså, att använda och tävla med en liten båt för att vinna tävlingar mot stora båtar. Det innebär att båten ni har stående hemma på arbetsbänken är en möjlig vinnarbåt. Men mer om det i nästa del av ”Fablernas värld”, del 2. Snart på ett forum nära dig!

PS
Ni vet säkert lika bra som jag att det var inte den snabbaste båten som vann VM 2010 i O-35 klassen. Det var den båten som just den dagen kördes av den bästa föraren.

/Rille
Loggat

Utopia Racing
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #1 skrivet: December 10, 2010, 03:23:08 pm »

Skönt att någon tänker åt en.
Man får ju inga svar men fakta finns ju nu så får man överväga för- och nackdelar.

Fortsätter med: enkel- eller dubbelroder?

Enkelrodret gör mindre motstånd, väger mindre och är mindre inställningskänsligt.
Dubbelrodret motverkar wobbel när man accelererar ut ur kurvor vilket innebär att man når toppfart snabbare.

Inga svar, bara fakta.
Loggat
Uffe olsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 161

Ovansiljans Modellklubb

« Svara #2 skrivet: December 10, 2010, 03:34:09 pm »

Min Faluga 155 med CMB35Rs i som jag byggde innan VM i Norge monterades ihop dagen innan en Sm deltävling, satte på ett roderblad, gick som bara den, men fick proppwalk i högfart, rätt som det va släppte bakänden o fick ett 90gr kast. slutade 2a första racet med den fast div lappkast.
Hård testade sen olika roderblads längder o testade dubbla roder men med dubbla roder så blev den vinglig i farter över 45knop testade olika längder + olika toe-in toe-out men den va ändå nervös i höga farter. gick bättre med ett roder men släppte som sagt i bland.
Ringde Janne på MRT o bad han ta med sig en stödbock med fena till Norge, och monterade den på plats på Vm, tror inte att jag ens han testköra innan första heatet men vilken skillnad! gick som på räls, lika stabil i låg fart som i 55knop. en dröm o köra.
så dubbelroder är inte alltid stabilare.
Uffe.
Loggat
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 301

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #3 skrivet: December 10, 2010, 05:03:56 pm »

Man blir lite sugen på att prova en sån där R60 men frakten är dyrare än båten.

Om du vill ha en stor skrov prova då i England, Big Tee Racing http://bigteeracing.com/ och här är deras YouTube site http://www.youtube.com/user/borrux?feature=mhum#p/u
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #4 skrivet: December 11, 2010, 11:45:58 am »

Tack för tipset, hade ingen koll på deras båtar och kontakt är tagen.

Stabilitet på båt. Det alla önskar är en båt som är mycket användarvänligt och lätt att ställa in. Det man inte vill är att ha en båt som "hook or spinn around" eller "dart around". Båten skall gå dit nosen pekar, även vid ojämn sjö och vid störningar. För att uppnå detta så använder tillverkarna en formel inehållande bl.a, skrov vinkel, köl form, steglister, spraylister, skrovform i kombination med antal, längd, bredd mellan dessa saker. Även fast alla vet detta så finns det båtar som är svåra att ställa in, men när man gjort det rätt så går dom mycket bra.

En titt på Falugan. Jag utgår ifrån en 140:a och den har en skrov vinkel på mellan 27,5-30 grader beroende på var man mäter vid akterspegeln. En 10-15mm spraylist. Den har en mkt rund köl, hela vägen bak. Den har 2st steglister som också går hela vägen bak. Så, vad är unikt med den båten? Vad jag vet så är det mycket ovanligt med steglister hela vägen bak. Idag är även en rund köl också ganska ovanligt samt en så hög skrov vinkel.

Vad innebär det, en rund köl fram innebär en snäll båt som inte "dart around", den greppar inte tag lika hårt som en skarp köl i svängarna. Rund köl bak innebär ett högt gångläge, mer lättdriven och den greppar inte tag lika hårt bak i svängarna. Riknings stabiliteten blir totalt sett sämre med en rund köl. Hög skrovvinkel innebär att den tar grov sjö bättre men blir mer tungdriven. Den runda kölen och steglisterna bak uppväger den höga skrovvinkelv och därmed blir den mindre tungdriven. Alltså, en hög lyftkraft bak och kombinerar man det med den runda kölen bak så blir den mindre riknings stabil bak. Eller om man så vill så trycket baken ner nosen men nosen har även den hög lyftkraft genom den runda kölen och steglisterna. En lång båt har i grunden en lång hävarm vilket innebär att det bara krävs små roderutslag för att uppnå önskad verkan. Falugan är känslig för stora roderutslag.

Min slutsats och analys. Faluga 140, en lite av den gammla skolan men en snabb båt på rakbana som tål hög sjö. Är dock tungdriven i svängarna och är riktnings instabil. "Set up:en" gällande Falugan, dom bäst totalt sett gående Falugor, dock inte min, har körts med ett högt nos och gångläge i både sväng och på rakbana. Förbättringsområdena är riknings stabiliteten och svängfarten. I sommras fick jag styr servo fel på både min Faluga och DF90. DF 90:an gick att köra medans Falugan var i stort sett omöjlig, den gjorde krokar till höger och vänster.

Falugan är en mycket bra båt bland många andra bra båtar. Därför, när du vet vad du har(ex Faluga) så vet du även vad du skall försöka uppnå för att nå önskat resultat. Allt är en kompromiss!!!!!!

PS Uffe, jag åker åxo med fena på strutten, jag valde den bl.a för att skydda proppen.

Rille
Loggat

Utopia Racing
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #5 skrivet: December 11, 2010, 02:03:01 pm »

Angående hopp och släpp i bakändan, så har proppen en rätt stor betydelse.

På en av mina båtar, har jag testat bla, en 6717/3 med lite rundad tipp, i övrigt std.

Samt en 6518/3 där tipparna är något bakåt bockad, i övrigt std.

6518/3 gör en fantastisk skillnad på DEN båten, från att göra hopp, kast och flippa runt i svängarna, till att uppföra sig exemplariskt.

Tyvärr är propparna en rätt dyr historia när man ska testa ut vad som passa både motor och inte minst skrovet.
Men det är fantastiskt att se skillnaden, när man hittar rätt och båtkörningen blir en helt annan upplevelse.

Janne L.
Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #6 skrivet: December 11, 2010, 04:40:23 pm »

I Fablernas Värld, del 2

Hej igen!
För ni som inte har läst del 1 eller inte kommer ihåg inledning och avgränsning i del 1 så ber jag er läsa om den. Jag själv kan fortfarande lika lite som tidigare och skall även i del 2 bara fokusera på båt skrov.

Så här avslutade jag del 1:
"Slutsats: Vill ni vinna tävlingar till sommaren använd er av en stor båt så länge ni vet om förutsättningarna och utgår därifrån. Men skall man vara trogen resonemanget så går det även att vända på det hela. Alltså, att använda och tävla med en liten båt för att vinna tävlingar mot stora båtar."

Det jag försöker påvisa är att, har ni en "liten" båt så har även ni en potentiell vinnar båt.

Nedan följer en länk till en video på en, skall vi säga, klassisk amerikansk 45 inch båt. I heatracing trim, på rundbana och plattvatten så går den +60mph. Observera farten, in och ut ur svängarna, accelerationen, toppfart och själva svängfarten. Höj ljudvolymen och häng med!

http://www.youtube.com/watch?v=qWLDbi2MPRc

Den går ruskigt bra men tyvärr så speglar inte omständigheterna i videon verkligheten vi tävlar i.

Nu så focuserar på båtar av 42-47 inch längd och vi använder samma avgränsning beträffande skillnader beträffande båt skroven emellan. Men endå vill jag dela in båt skroven i tre olika grupper.

Lazer gruppen: Där finner vi bl.a Lazer, Razer, Rampage, Vector.......
Mellan gruppen: Med bl.a Insane Gen 1-3, Stryker Y6........
Seaducer gruppen: Här återfinns bl.a Seaducer (alla mod), DeltaForce (alla mod), RCMK Stealth, Microburst.......

Det är båtar ifrån Seaducer gruppen som används mest i Europa, och några ifrån Lazer gruppen. Varför vet jag inte men dom båtarna tenderar att ha en högre skrov vinkel än dom andra.

Några generella storheter, styrkor och svagheter med en liten båt:

Acceleration       =   Bättre
Svängfart           =   Bättre
Toppfart             =   Bättre
Sjöduglig            =   Sämre
Stör känslighet   =   Sämre
Kraftöverföring   =   Sämre

Innan vi går vidare vill jag att vi tar en titt på den troliga verkligheten i form av en länk till en video från VM 2010 O-15, final. Tyvärr ingen "frän" musik till videon.

http://www.youtube.com/watch?v=DwN3jZH0E2c&feature=mfu_in_order&list=UL

Det var skillnad det, eller?

Som vi sa tidigare så vill man generellt förbättra alla förmågor så långt det bara går. Man vill utnyttja styrkorna och undvika eller kringgå svagheterna enligt följande:

Förbättringen av styrkorna, svängfart, acc och toppfart enligt tidigare. Men gällande sjöduglighet, störkänslighet och kraftöverföring blir det svårare. En liten båt är en liten båt. Som på andra videon, dom hoppar och åker, förarna får arbeta med gasen hela tiden. Det enda man kan göra är att få en så neatral båt som möjligt med rätt balans. Har man det så tål båten till en viss grad störningar och är körbar. Att släppa på gasen är ett måste. Ni som har varit på tävlingar i sommar har säkert sett några DF 90/Seaducer som gått mycket bra(inte min). Dom har åxo körts av bra förare, eller har dom varit i så bra "set up" att dom båtarna har varit lätt körda? En kombination kanske?

Jag tänker åxo prova åka liten båt till sommaren, även en stor!

Slutsats: Vill ni vinna tävlingar till sommaren använd er av en liten båt så länge ni vet om förutsättningarna och utgår därifrån.

Men vänta nu, mellan båten på 48-51 inch, var tog dom vägen Men mer om det i nästa del av ”Fablernas värld”, del 3. Snart på ett forum nära dig!

PS
Ni vet säkert lika bra som jag att en bra förare skall ha tur.

/Rille
Loggat

Utopia Racing
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #7 skrivet: December 11, 2010, 11:33:26 pm »

Tur ja, men nog ligger det mer bakom än så... Vet inte vilka skrov Niklas Sparr körde med på VM men det var något mer än tur.

"Apropå det måste man ju nämna Niklas Sparr som tog sig till final (och tog två medaljer) i samtliga (tre) klasser han ställde upp i på VM. Det är ordning på grejerna det…"

Läs hela storyn, Säsongen är slut, leve säsongen
Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #8 skrivet: December 12, 2010, 11:29:10 am »

I Fablernas Värld, del 3

Som tidigare nämts skall vi även denna gång bl.a focusera på båtskrov och dess längd.
Avgränsning och förenkling är ett måste för att inte det skall bli för många påverkande faktorer i resonemanget.

Mellanbåtarna, de i storleken 48-51 inch såsom: DF 90 Mk2, Rico, Microburst, Sigma 51.
De generella styrkorna och svagheterna dessa båtar innehar blir enligt tidigare resonemang i förhållande mot vad man jämför med.
Eller, man kan säga att dom har alla dom styrkor och svagheter som både de stora och de små båtarna har.
Alla båtar är en kompromiss så även dessa.

Utgår vi då från vad vi tidigare sagt så är även dessa kompetenta vinnarbåtar.

Mr AC Boats
För ett bra tag sedan pratade jag med AC boats.
De är en ledande båt-tillverkare som har spridit sina båtar över hela världen i stora mängder och de har även skördat stora framgångar i tävlingssammanhang.
Mina funderingar var många bl.a hur de har kommit fram till storleken på båtarna. "-Vi prövade större båtskrov för några år sedan.
Kring  50 inch längder men med mindre bra resultat. Motorerna är för svaga, vi får vänta tills dom levererar uppåt 10hp."
Han menar att speciellt svängfarten blir lidand samt accelerationen.
Han har rätt. För så är det med deras förutsättningar.
De "over there" tävlar i mycket korta heat och på små sjöar/dammar och även ibland mellan fontäner.
Full gas från start till mål, må det bära eller brista.

Avslutningsvis, beträffande storlek på båt
Jag är övertygad att det är möjligt att vinna SM serien med både en liten eller en stor båt. Givetvis så har en liten båt mer till sin fördel om det är platt vatten än grov sjö och vice versa.

Jag vill påstå att jag har i "Fablernas värld" skrivandet lyckats bevisa att man kan mycket väl tävla framgångsrikt och vinna med antingen små eller stora båtar. Har ni en utav dessa båtar och inte är framgångsrika på tävlingar så har det inte med storleken på båten att göra, utan mer av ert förhållningssätt och förfarande att göra.

Grunden i tänket och skrivandet har varit att få ett mer levande offshore forum.
I mitt "korsdrag" inlägg utlovade jag att börja skriva.
Mina båtbyggen står i startgroparna så därför "tränings skriver" jag lite nu.
Jag tycker att "offshore åkande" är en kanon hobby, så även ni. Så blås på, för det gör jag!

PS
Jo, Sparren, Hoffa och de övriga storfräsarna betraktas inte bara som "the big boys" inom landets gränser utan även internationellt. Och dom är mycket, mycket duktiga, det går inte att sticka under stolen med. Trevliga och ödmjuka är de åxo, vilka typer! Det fråntar inte mig
möjligheten att ha en målbild innebärande att få dem liggandes kallsvettiga och sömnlösa kvällen
innan tävling inför mötet med de "norrlänska pilarna".

Rille
Loggat

Utopia Racing
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #9 skrivet: December 12, 2010, 01:12:30 pm »

Rille, -Nu är det bara att vänta på byggtrådarna från "Storfräsarna".

Så även du (och andra) får sömnstörningar av deras nya " långdistansmissiler".

"Gubbs" !!! Anta utmaningen från Rille få honom sömnlös!

In med mera Byggtrådar å höj pulsen på honom tills han får hjärtbesvär
Grin

Janne L.
Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #10 skrivet: December 20, 2010, 10:04:35 am »

Tydligen så lyser storfräsarna med sin frånvaro men dom kommer väl igång i sinom tid. Själv tänker jag försöka komma igång och bygga, få ihop två helt egna båtar. Någon kanske tycker att jag är lite sent ute eller att det kommer ta tid . Jag vet att jag inte kommer få en färdig snabb båt i en grisblink.

I alla fall så här gå tänket. Det finns redan flera mycket bra båtar i 45-48 inch längd men längre båtar är det mindre antal av. Båtarna skall passa in i O-26 och O-27 klasserna under Svenska förhållanden. En båt skall vara åt heat racing hållet och den andra  mer åt offshore. I mitt sökande efter vishet och kunskap inom båtkonstruktion har det ställts många frågor men få har besvarats. Undecided

Jag pratade bl.a med Andy på AC boats, han säger: -Att få fram en bra båt tar tid, kanske upp till två år och mycket kostsamt. Det krävs att du lägger ner mycket tid vid sjön och testar. Han använder lösa steglister och tejpar dit dom och provar, flyttar, tar bort, lägger dit, kortar ja alla varianter testas. Det kan sluta med att man gör en ny form och ett nytt skrov och börjar om. Man får räkna med att det blir några olika skrov innan man blir nöjd. Lazer båten var från början längre men han var inte nöjd med prestandan. I hans testande så kortade han av den och fortsatte prova och vipps så gick den som önskat.

Diskussionen gick vidare angående, spraylister, steglister, kölens utformning osv. Jag vet inte om jag blev något klokare men en sak är säker, det finns inga genvägar till ”den perfekta båten” och det finns inga givna sanningar att hitta. Den perfekta båten finns inte eller, får se vad tomten kommer med eller rättare sagt vad postbilen har med sig idag för jag har varit en snäll pojke och ätit min gröt.

Rille

Utopia Racing  Grin
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #11 skrivet: December 20, 2010, 12:47:48 pm »

Oj, titta vad postbilen kom med. Cheesy Och post mannen sa, nej ja menar ju Tomten sa, att jag har ätit min gröt och har varit mycket snäll så jag kan förvänta mig ytterligare paket, flera! :Smiley

Rille

Utopia Racing

* 1 005_small_smallx.jpg (108.34 KB, 450x600 - visat 83 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #12 skrivet: December 20, 2010, 12:56:36 pm »

Oj, titta vad postbilen kom med. Cheesy Och post mannen sa, nej ja menar ju Tomten sa, att jag har ätit min gröt och har varit mycket snäll så jag kan förvänta mig ytterligare paket, flera! :Smiley

Rille

Utopia Racing

Så praktiskt med en röd julklapps båt.
Hoppas nu att du passade på att bjuda Tomten på en riktigt stor gröttallrik,
så han läser, - Hela önskelistan.  Grin

Loggat
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #13 skrivet: December 20, 2010, 01:35:59 pm »

Det verkar som om tomten har hela min önskelista, han var här igen! Wink

Rille

Utopia Racing  Grin

* 1 006x_small.jpg (115.2 KB, 360x480 - visat 76 gånger.)
Loggat

Utopia Racing
Rickard Andersson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #14 skrivet: December 20, 2010, 10:36:37 pm »

Här följer några rader om två andra båtbyggare jag pratat med.

Richard Lind, mannen bakom Rico boats i Florida. Dom är väl mest kända här i norden för sina offshore båtar. I US tävlar man oftast på små sjöar och med det vi kallar plattvatten. I Florida så blåser det oftast mer på platserna man tävlar på än i andra delstater. Därav togs Rico Offshore fram, den passar bra för ”grov” sjö, alltså för förhållandena i Florida. Men den var inte konkurrens kraftig nog när det blev lugnare förhållanden därför utvecklade Richard en ny båt, Rico 2008 Offshore. Den stora skillnaden är bottenvinkeln, den gamla eller ”Classic” som den också kallas har en bottenvinkel på 23 grader jämfört med 2008:an som har 18 graders bottenvinkel. Är det plattvatten till race sjö så går 2008:an bättre och blåser det upp så går the classic bättre. Idag tävlar dom flesta med 2008:an. Enligt Richard så går 2008:an generellt bättre och det är den modellen vi sett på våra tävlingar körda av norrmän. Rico boats gör även en sk mono båt, den skall ha samma botten som 2008:an men med en annan överbyggnad. Allmänt att säga om dessa båtar är att dom har en skarp köl, två steglister och spraylisten är bara 1/3 av båtens längd från fören sett.

http://www.ricoracing.com     

En annan gentleman jag pratat med är Mike Whitely som bygger Speedcraft boats. Hans ”Stealth” mono kan man säga liknar en Seaducer eller en DeltaForce till form och utseende. Vid en närmare undersökning så ser man att det är en helt egen båt. Båten har en skarp köl, en skrovvinkel på 23 grader, två steglister och en mycket bred spraylist som löper hela vägen till aktern. Den skall vara snabb, speciellt i grövre sjö. Mike har för närvarande fart rekordet i 36 klassen med en special Stealth. Den har en skrovvinkel på bara 15 grader och steglister som löper hela vägen bak, en båt som endast är framtagen för rakbana. Det har blivit några intressanta men dyra samtal med Mike. Om allt ifrån båtbygge till ”setup”. Han testar en ny mono med 25 graders bottenvinkel och som har steglist hela vägen bak. För och nackdelar med det. Men vänta nu, det finns ju en båt som har steglister hela vägen bak, Falugan! Varför vi inte har hört om Stealth båten så mycket är ganska enkelt att svara på. Det finns inte så många tillverkade och han gör inga fler just nu.

http://www.speedcraftboats.net

Bottenvinklar på några båtar:
Rico Classic, 23
Rico 2008 Offshore, 18
Insane Gen 3, 17
Y6, 18
Sigma 51, 24
AC Lazer ,20
Stealt, 23
Vector, 25
Faluga, 26-30

(Några av dessa vinklar är inte exakta, typ Faluga då det är olika vinklar mellan steglisterna)

Rille

Utopia Racing  Grin
Loggat

Utopia Racing
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!