Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 22, 2012, 02:21:47 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Motorer
| |-+  Metanolmotorer
| | |-+  Gammal olja i lager
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Gammal olja i lager  (läst 641 gånger)
Micke Andersson
Newbie
*
Antal inlägg: 23

« skrivet: December 04, 2010, 01:57:05 am »

Återupptäckte ett par gamla K&B-motorer i verkstan igår och märkte att jag har glömt att smörja upp dom efter senaste användningen, kanske runt -07? Dom gick knappt runt för hand och lagrena är fulla av stenhård ricinolja. Brukar alltid använda rikligt med WD-40 efter att man har kört klart men tydligen inte denna gång... Sist kördes dom bara i testbänk. Kulhållarna i lagrena roterar inte med trots att WD-40 fick motorerna att gå runt relativt lätt efter en stund.

När jag rengör motorer så brukar jag penseltvätta med t-röd men finns det något bra knep för att få den hårda ricinoljan att släppa lättare från insidan av lagren? Dom är av öppen modell, med plastkulhållare.   
Loggat

3100 hästar på sitt allra bästa humör... http://www.youtube.com/watch?v=uBmJ2cuFTcE
Anders Stenström
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 173

Medlem i Eksjö RC Klubb S45-1

« Svara #1 skrivet: December 04, 2010, 08:54:59 am »

Värme!
Litet värme förvandlar "kådan" till "sirap", och då är striden vunnen.  Wink
Gammal ricinolja stelnar, och blir som kåda (eller värre...), och då kvittar det nog om motorn är glid- eller kullagrad.

Värm motorn med en värmepistol eller i ugnen så att motorn blir riktigt varm och god så att oljan mjuknar funkar väldigt bra. Räcker ofta att köra lite med en varmluftspistol för att mjuka upp rester efter ricinoljan.
Sedan löser man upp resterna med metanolbränsle. Ta bort baklocket och se hur det ser ut, räcker ofta att skölja ur där och köra med en tops i vevaxeln etc.
Har man ingen varmluftspistol så kan man koka motorn i vatten en stund, som man kokar ägg. Vattnet löser förstås ingen olja, utan det är värmen som gör jobbet...
Alla försök som inte börjar med värme, är en omväg till målet.

PS:
Rådet om värme har jag snikat åt mig från Sv. modellflyg.se.

Loggat

Skillnaden mellan dumhet och förstånd är att förståndet är mindre!
Anders Martinelle
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 50

« Svara #2 skrivet: December 04, 2010, 10:24:48 am »

Här är ett tips jag läst.
Lägg lagrena eller motorn i Statoil:s ETYLENGLYKOL det ska lösa recinolja.
Skölj efter och olja in dem igen.

Mvh Anders
Loggat

.
JörgenAndersson
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 296

« Svara #3 skrivet: December 04, 2010, 10:56:19 am »

Glykol och värme funkar bra, men det bästa jag provat är lite maskintvätt medel i sjudande vatten, helt fantastiskt.

Först så man får isär motorn. och sedan delarna för sig, blir kliniskt rent, men ha inte för stark koncentration, då vissa medel kan ge frätande effekt på vissa alu legeringar.

Jag kan nämna att jag renoverade ett par Jerobee RC bilar förra vintern.
Detta var min första RC bil 1973-74.
Dessa har COX motorer och jag hade kvar lite motorer och delar som inte var kört sedan typ 1975. Dessa grejer satt ihop som det var gjutet, men metoden ovan gjorde susen och de flesta delar blev som nya igen.
Riktigt kul faktiskt.

Jörgen
Loggat

World Champion Hydro 3.5
Uffe olsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 161

Ovansiljans Modellklubb

« Svara #4 skrivet: December 04, 2010, 03:20:09 pm »

Körde en gammal OS 4taktare i ultraljudstvätten och testade div olika medel men maskindiskmedel funkade bäst åt mig o lösa upp gammla ricinet med, men aluminiumet blev lite missfärgat lite mörkare i färgen.
Uffe.
Loggat
Micke Andersson
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: December 04, 2010, 04:15:52 pm »

Tack för alla tips! Mycket bra, tror att fler än jag kommer att ha stor nytta av att läsa dom. Ska göra lite tester nu. Ang. missfärgningar och frätande effekt på vissa alu-legeringar så har jag en del obrukbara motordelar som jag kan testa på innan. Tror att dom flesta alu-delarna kommer att bli rena ganska enkelt ändå så det blir nog mest stål som ska rengöras med dom här metoderna, iaf på dessa motorer.

@Jörgen; kollade nyss in http://jerobee.blogspot.com - visste inte ens om att det fanns så gamla rc-bilar! Vore kul att se en såna riktiga vintage-bilar in action. Måste vara en riktigt bra metod det där- den oljan var äldre än mig..  Grin Då är väl inte oljan som kåda längre utan har övergått till bärnstensstadiet..  Wink   
Loggat

3100 hästar på sitt allra bästa humör... http://www.youtube.com/watch?v=uBmJ2cuFTcE
JörgenAndersson
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #6 skrivet: December 04, 2010, 06:09:04 pm »

Micke

Ja, det är klokt att testa lite först, men jag kom fram till att om hade en svag blandning, typ 1 matsked per liter vatten så uteblev problemen helt.

Gissa vem som ligger bakom Jerobee bloggen du länkar till! Wink

Jag har fått liv i ett par gamla Jerobee, snacka om nostalgi att känna dofter och känslan att dra i den slirande dragstarten........

Kör hårt!
Jörgen
Loggat

World Champion Hydro 3.5
Micke Andersson
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: December 04, 2010, 07:17:34 pm »

Perfekt, då kör jag på det- 1 matsked/L!

Haha, är det din Jerobee-blogg?!  Grin

Visst, kan verkligen tänka mig att det är nostalgiskt! Håller på och renoverar mitt första bilprojekt nu, från -96. En 2wd 1:10-buggy nästan helt gjord av aluminium. Med vissa delar (bla drivlina, motor, tank, kaross från Kyosho). Allt är sågat, borrat och filat, inget fräst utom bakre hjulhubbarna. Blir också en tidsresa att starta upp den igen även om bilen inte kördes så mycket egentligen, kanske 2-3 kolv/foder. Har vissa problem att hitta reservdelar så jag är tacksam över att den inte är äldre än vad den är... Haha, don't mention the war. Eller don't mention the slirande dragstart...  Grin   
Loggat

JörgenAndersson
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #8 skrivet: December 04, 2010, 08:24:04 pm »

Kör med den blandningen till att börja med, så får du bilda dig en egen uppfattning, hitta en gammal kastrull och kör igång.

Jepp, det är jag som ligger bakom Jerobee bloggen, man blir ju lite nostalgisk på ålderns höst.... Wink
Det hela började med att min mor hittade ett foto från 1973 som jag tagit på min Jerobee......fotot finns på bloggen.

Kul spin off effekt på bloggen, härom veckan fick jag ett email från Don McKay, grundaren av Jerobee, som har all dokumentation kvar och hela inside storyn, som han ställer till förfogande.......kul!

Första RC modellen är ju lite speciell, vi hade enbart flugit linflyg innan samt kollat på de "vuxna" som flög RC vid denna tidpunkt.
1973 fanns det inte många RC bilar i omlopp i Sverige, det var väldigt nytt.

Kör hårt!
Jörgen
Loggat

World Champion Hydro 3.5
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #9 skrivet: December 04, 2010, 08:50:58 pm »

Kul detta med gamla minnen! Grin
Jag känner väl igen dessa bilar.  Kommer ihåg,  att många av bilförarna i vår nystartade
Väst-8 klubb i Torslanda utanför Göteborg körde med Jerobee bilar med Cox motorer.
Fint att få ta del av denna blogg också som du skapat:
http://jerobee.blogspot.com

Och, så vore det särskillt spännande om Herr Deml kunde fixa en 21a också! Smiley
Det ser ju ut som en riktig motor ju!
Men frågan är hur länge aluminiumcylindern kan hålla? Men den kyler säkert bättre, eller
anpassar sig bättre till olika temperaturväxlingar?
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!