Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 21, 2012, 11:54:11 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Övriga modellbåtsrelaterade frågor
| | |-+  FSR framtid -åtgärder
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 ... 5 Skriv ut
Författare Ämne: FSR framtid -åtgärder  (läst 1767 gånger)
JörgenAndersson
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 296

« skrivet: Oktober 04, 2010, 06:49:11 pm »

Ja, det kanske inte hör hemma i denna tråd, MEN sporten behöver en välbehövlig diskussion om ett attraktivare upplägg i framtiden, det tror jag dem flesta håller med om.

Ellert - Givetvis måste man väga för och nackdelar noga, men man kan inget vinna eller utveckla om det hela stagnerar för mycket.

Scenario - Ett potentiell båtrejsare har kollat in SMBF och läst på nätet och i AoH om denna fräcka sport, Han kollar in tävlingskalendern och bestämmer dig att spana in ett race på plats. Killen har kört lite Buggy tävlingar på skoj, och antar att vi har våra finaler är på söndagen. Han väljer att komma till en H tävling på söndag lunchtid................
Vad kan han tänkas få för intryck av vår verksamhet?

Fundera lite kring detta och låt det sjunka in, kom sedan gärna med tankar på hur vi kan få det hela mer attraktivt och med mer fart och action.

Testa och träna på!
Jörgen
Loggat

World Champion Hydro 3.5
Ellert Ohlzon
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 158

Ludvika MBK

« Svara #1 skrivet: Oktober 04, 2010, 07:08:06 pm »

Struts Huh??
Vi har knappast kommit upp i hönsstadiet  Grin
Helt rätt att testa roliga ideer under hösten, det är ju och en mörk tid vi går emot, det dröjer uppemot 8 månader innan vi får tampas igen.
Man skulle nog köra buggy, det kan man göra under hela året.
Bland det roligast var att köra på skaren så länge den höll.
Nej, skämt åt sido. Många med mig längtar redan till nästa säsong.
Lufta ideer är ju lämpligt under den tråkiga perioden, då vi har tid. :Smiley
Loggat

Måste man vara ung eller.............Huh?
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 222

« Svara #2 skrivet: Oktober 04, 2010, 11:26:23 pm »

Vad är det som säger att OTA alltid ska köras tillsammans med Hydro?
Varför inte testa att köra OTA race på utvalda lämpliga platser tillsammans med Offshore och V.
Då finns det säkert fler som vill vara med och som t.o.m redan har en OTA båt men som inte kör den klassen för att de inte kör hydro.

I Finland kör man två OTA klasser (trim och Std) samtidigt som Offshore och V i samma tävling. Detta medför att endel O åkare och V åkare kör någon eller båda OTA klasserna som sin 2:a eller 3:e klass. Totala antalet startande ökar om man kan ha med sig en OTA båt och köra med samtidigt som man kör sin huvudklass (den klass som man kanske satsar mest på)

Bara en tanke för att få större startfält och som skulle generera mer gemenskap mellan grenarna innom förbundet.

Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #3 skrivet: Oktober 05, 2010, 10:55:05 am »

Vad är det som säger att OTA alltid ska köras tillsammans med Hydro?
Varför inte testa att köra OTA race på utvalda lämpliga platser tillsammans med Offshore och V.
Då finns det säkert fler som vill vara med och som t.o.m redan har en OTA båt men som inte kör den klassen för att de inte kör hydro.
Problemet skulle väl bli;  att Hydro fick köra helt ensamma då eller? Det vore ju tråkigt! Smiley
Jag tycker det är trevligt med OTA och Hydro tillsammans, de skiljer sig ju också mycket från V-skroven
med pontonkonstruktionen och passar på något sätt tillsammans.

Problemet med två OTA tävlingsdagar kan ju bli, att de som bara kör OTA, som Ellert menar,
tvingas ta kostnaden för övernattning då. Detta kanske ändå inte ger någon tillväxt för
OTA kan jag tänka mig. Det är jag överens med Ellert om. Wink

Men, man kan ju köra OTA i V, och O-båttävlingar ändå.
Då blir det ju fler tävlingstillfällen som många kanske gillar? Wink
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Anders Stenström
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 173

Medlem i Eksjö RC Klubb S45-1

« Svara #4 skrivet: Oktober 05, 2010, 11:59:45 am »

Problemet med två OTA tävlingsdagar kan ju bli, att de som bara kör OTA, som Ellert menar, tvingas ta kostnaden för övernattning då. Detta kanske ändå inte ger någon tillväxt för OTA kan jag tänka mig. Det är jag överens med Ellert om. Wink

Men, detta gör man ju in både V och O! Huh?
I O och V har man helgtävlingar där man blandar heaten under BÅDA dagarna.
Och, det finns de som bara kör i EN klass. Om det sen är i V-3,5 eller O-27 låter jag vara osagt.
Med en helgtävling får man en klart bättre gemenskap mellan åkarna.
Varför ska det vara annorlunda i H och OTA?
Loggat

Skillnaden mellan dumhet och förstånd är att förståndet är mindre!
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #5 skrivet: Oktober 05, 2010, 12:03:54 pm »

Problemet med två OTA tävlingsdagar kan ju bli, att de som bara kör OTA, som Ellert menar, tvingas ta kostnaden för övernattning då. Detta kanske ändå inte ger någon tillväxt för OTA kan jag tänka mig. Det är jag överens med Ellert om. Wink
Citat Anders;
Och, det finns de som bara kör i EN klass. Om det sen är i V-3,5 eller O-27 låter jag vara osagt.
Slut citat.

Ja, det kan man ju fråga sig? Smiley
Men jag tänker bl.a. på hur detta skulle kunna genomföras med alla dessa klasser på samma helg?
OTA -Hydro - V och O? Phuuu! Wink

Loggat

Anders Stenström
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 173

Medlem i Eksjö RC Klubb S45-1

« Svara #6 skrivet: Oktober 05, 2010, 12:10:36 pm »

Men jag tänker bl.a. på hur detta skulle kunna genomföras med alla dessa klasser på samma helg? OTA -Hydro - V och O? Phuuu! Wink

Kan man köra en Internationell 3-dagarstävling i Holland, Tyskland eller Belgien med fler heat och deltagare än vad vi är totalt i Sverige kan nog även vi köra en 3-dagarstävling i Sverige. Det handlar enbart om att hålla tiden och att vara på plats INNAN ditt heat startar.
Loggat

Skillnaden mellan dumhet och förstånd är att förståndet är mindre!
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #7 skrivet: Oktober 05, 2010, 12:14:44 pm »

Men jag tänker bl.a. på hur detta skulle kunna genomföras med alla dessa klasser på samma helg? OTA -Hydro - V och O? Phuuu! Wink

Kan man köra en Internationell 3-dagarstävling i Holland, Tyskland eller Belgien med fler heat och deltagare än vad vi är totalt i Sverige kan nog även vi köra en 3-dagarstävling i Sverige. Det handlar enbart om att hålla tiden och att vara på plats INNAN ditt heat startar.
Jojo - det är klart. Det är ju så det funkar just nu i OTA och Hydro. De som bara kör OTA kan åka hem när detta är färdigkört. Vill de sedan stanna kvar är det ju p.g.a. deras eget intresse av att se t.ex. hydro 7,5 och 15cc som körs på söndagen.
Med tre tävlingsdagar är det ju i fråga om juniortillskott, också en fråga om att kunna ta ledigt från skola eller studier. Då blir det också ett problem med att föräldrarna dessutom måste kunna ta ledig fredag för att kunna hänga med.
Detta är i sanning ett stoooort problem! Kanske är det bra som det är? kanske krävs det en galluppundersökning om attityden
till RC-båtsporten för att närma sig sanningen/orsaken till bristande intresse? Wink
Loggat

Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 93

« Svara #8 skrivet: Oktober 05, 2010, 02:19:32 pm »

Personligen kan jag meddela att just det är en av de sämsta grejjerna med V - att det är två dagars som i praktiken blir tre dagars om man har en bit att köra...

Jag tror INTE att det främjar någon RC sport vad gäller att få in fler (nya) deltagare om det skall köras i fler dagar. Det är mest de gamla med husvagn eller husbil som tycker det är bra och dessa tror jag inte vi skall bygga vår framtid på.  Wink
Loggat

http://ne-stuff.blogspot.com
Näst, näst snabbast i världen i H3.5! Wink
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #9 skrivet: Oktober 05, 2010, 02:25:38 pm »

Mitt i bullseye Niklas! Grin
Loggat

Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #10 skrivet: Oktober 05, 2010, 03:52:00 pm »

För mig (som bara kör FSR-V3,5) är helgerna lite av vattenhål i vardagen. Jag är inte gammal eller har alltid husvagn... Jag tycker att det vore MER slöseri med pengar att köra 100 mil plus, för att köra EN dag!!! Då hade jag nog stannat hemma... Jag vill ha ut så mycket av en tävlingshelg som jag kan. Det är inte bara körandet utan oxå det sociala, att hjälpas åt och att samla på sig nya ideer om båtarna.
Nä... Jag vill se fler tävlingar med kanske två, tre klasser, (O, V, H, OTA) där det är båtar i vattnet HELA tiden! Smiley

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 93

« Svara #11 skrivet: Oktober 05, 2010, 04:06:11 pm »

@CF: Men om du skulle köra samma "sträcka" som du idag kör på två dagar (V) men istället på en dag - hur skulle du göra då? Smiley Dvs, om man tex kört klart V3.5 & V7.5 på lördagen, skulle du då vara kvar på söndagen och vara social? Wink

Socialen: jag förstår dig till 100% men som andledning till att diskutera om det är ett sätt att få fler nya förare in i RC sporten (oavsett gren eller klass) så är det inte att rekommendera om du frågar mig (= två/tre dagars med camping). Flerdagars racing är mest till för de som redan ÄR aktiva och inte de som förhoppningsvis skall komma in i (V/H/O) sporten så att den överlever i framtiden. Om ni frågar mig alltså.  :Smiley
Loggat

http://ne-stuff.blogspot.com
Näst, näst snabbast i världen i H3.5! Wink
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #12 skrivet: Oktober 05, 2010, 04:09:50 pm »

Detta är ialla fall en punkt som skall tas på höstmöte,  o göra om så att klasserna körs både lör och söndag..  spåna på för och nackdelar..  ota, h..
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
JörgenAndersson
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 296

« Svara #13 skrivet: Oktober 05, 2010, 04:39:27 pm »

Jag tror ju på att en fartfylld action helg, med båtar i vattnet mest hela tiden drar mer folk på lite sikt, än att göra det så enkelt och billigt som möjligt.
Enkelhet tilltalar en del, men långt ifrån alla.

Att det inte är helt lyckat som det är verkar många hålla med om, vad som kan göras åt det hela kräver nog en del konkreta förslag på vad som skulle kunna vara bra, inte bara vad som är kass.

Litet förbund, få utövare med licenser, begränsat med tävlings platser, många grenar och klasser, klent med funktionärer, många gamla rävar som vill ha det som det alltid varit...........

Nja, det krävs nog ett ganska stort mått av förståelse och kompromisser från många inblandade OM det skall till en förändring till stånd.

En H tävling med OTA kan ju med enkelhet klaras av under en dag, om man skulle vilja prova detta. Man skulle ju kunna testa med ett par endagars race under 2011 och se vad det ger.
En sak är i alla fall säker, det skulle vara mer fart i vattnet under dagen.

Träna & Testa
Jörgen

Loggat

World Champion Hydro 3.5
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #14 skrivet: Oktober 05, 2010, 06:07:49 pm »

Jag tror ju på att en fartfylld action helg, med båtar i vattnet mest hela tiden drar mer folk på lite sikt, än att göra det så enkelt och billigt som möjligt.
Enkelhet tilltalar en del, men långt ifrån alla.

Att det inte är helt lyckat som det är verkar många hålla med om, vad som kan göras åt det hela kräver nog en del konkreta förslag på vad som skulle kunna vara bra, inte bara vad som är kass.

Litet förbund, få utövare med licenser, begränsat med tävlings platser, många grenar och klasser, klent med funktionärer, många gamla rävar som vill ha det som det alltid varit...........

Nja, det krävs nog ett ganska stort mått av förståelse och kompromisser från många inblandade OM det skall till en förändring till stånd.

En H tävling med OTA kan ju med enkelhet klaras av under en dag, om man skulle vilja prova detta. Man skulle ju kunna testa med ett par endagars race under 2011 och se vad det ger.
En sak är i alla fall säker, det skulle vara mer fart i vattnet under dagen.

Träna & Testa
Jörgen

Vi tog just upp detta efter sista tävlingen på söndan i oxelösund..  så därför frågan skall upp på höstmötet..  Helt klart så kommer det ju bli mer action på vattnet om man kör under bägge dagarna, antingen som separata tävlingar lörda o sönda eller några heat lördan o resten söndan..  Men det kommer ju innebära förändringar då såsom att alla kör både lördag och söndag..  Nåt som alla måste ta ställning till.
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Sidor: [1] 2 3 ... 5 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!