Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member

Antal inlägg: 93

|
 |
« skrivet: Oktober 05, 2010, 01:47:40 pm » |
|
Hmm, jag tror någon publicerat lite felaktig info vad gäller resultaten i den sista SM deltävlingen i Oxelösund och slutställningen 2010 oxå... Vad jag vet så skall 3 av 4 resultat räknas eller hur? I Oxelösund var jag tydligen med i H15 till att börja med och jag kom 6:a i SM2010 - imponerande eftersom jag varken har en H15 båt (en sanning med modifikation i och för sig) eller var på plats över huvudtaget ! http://www.smbf.me/index.php/fsr-h-mainmenu-4/126-hydro-sm-2010-slutstaellningSundgren har inte 26 poäng i H3.5 han har 21p. Gartne skall ha 9p i H3.5 - inte 10p. Sandström skall ha 14p i H3.5 - inte 17p och Jörgen skall vara före honom i slutställningen. Dessutom skall Gartne ha 17p i H7.5 (inte 19p) och således skall Sunken upp på tredje plats i SM H7.5. Obs, jag kan ha missat något mer...
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Thomas Ljungström
Gäst
|
 |
« Svara #1 skrivet: Oktober 05, 2010, 03:24:55 pm » |
|
Rätt så, opublicerar och avvaktar mer/rätt information.
Regler Nationella tillägg och SM reglemente FSR-H • Varje SM-tävling körs efter följande system: alla tävlande kör 5 heat vardera. • Det sämsta resultatet skall avräknas. • De åtta med sammanlagt högsta slutpoäng erhåller SM-poäng. • Om fler tävlanden erhåller samma slutpoäng inräknas alla fem heat för att åtskilja dem. Går det ändå inte att skilja de tävlande åt tillämpas omkörning. • Bestämmelser angående utdelning och SM-poäng se Förbundsreglemente och instruktioner under rubriken SM status. Vid varje deltävling får de tävlande poäng enligt nedan: 1:a - 9 poäng 2:a - 7 poäng 3:e - 6 poäng 4:e - 5 poäng 5:e - 4 poäng 6:e - 3 poäng 7:e - 2 poäng 8:e - 1 poäng • SM körs i form av 4-5 deltävlingar varav man skall avräkna det sämsta tävlingsresultatet. Om det körs 3 eller färre SM-tävlingar så skall alla tävlingar räknas. • Om två eller flera erhåller samma poäng skall högsta individuella poäng avgöra. • För att erhålla SM-poäng i tävlingen erfordras minst 25 heatpoäng. • För att en tävling skall erhålla SM-status måste minst 4 deltagare från en tredjedel av de aktiva klubbarna tävla i respektive SM-klass.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Thomas Ljungström
Gäst
|
 |
« Svara #2 skrivet: Oktober 05, 2010, 03:31:53 pm » |
|
Intressant i 3.5 cc... Micke Sundgren 6 5 9 6 26 21 Torbjörn Carlsson 0 6 6 9 21 21
Med sämsta tävlingen borträknad har de exakt samma resultat. Hur särskilja?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Anders Martinelle
smbf-medlem
Jr. Member

Antal inlägg: 50
|
 |
« Svara #3 skrivet: Oktober 05, 2010, 03:33:54 pm » |
|
Sista tävlingen för året är mer värd och den tävlingens poäng särskiljer....
Mvh Anders
|
|
|
|
|
Loggat
|
.
|
|
|
|
|
|
|
Thomas Ljungström
Gäst
|
 |
« Svara #6 skrivet: Oktober 08, 2010, 05:43:19 am » |
|
Ellert: Det är det som just nu är problemet. Vi har inget resultat... (ännu). Fredde: En oskriven regel som infördes för att "tvinga" deltagare att ställa upp även i sista racet trots att tabellen var klar.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
Anders Martinelle
smbf-medlem
Jr. Member

Antal inlägg: 50
|
 |
« Svara #8 skrivet: Oktober 08, 2010, 09:59:15 am » |
|
Fredde, varför den sista tävlingen skulle vara mer värd var just för att kunna särskilja 2 personer som hade samma poäng. I reglerna står det bara att om det körs 4 tävlingar så ska 3 räknas.......... Man kan ju få samma poäng även om man kollar till de högsta induviduella så därför kom denna regel till för att särskilja och även få folk att åka på den sista tävlingen på året. Om det är rätt eller fel kan man alltid diskutera men så blev det bestämt. Varför det inte blev infört i reglerna är väll som vanligt ingen är intresserad att göra det. Denna "regel" kom till på ett års möte för måna år sen så den borde finnas med i något protokoll från årsmötena.....
Anders
|
|
|
|
|
Loggat
|
.
|
|
|
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member

Antal inlägg: 635
Norrköpings Modellbåtklubb
|
 |
« Svara #9 skrivet: Oktober 08, 2010, 01:35:18 pm » |
|
Fredde, varför den sista tävlingen skulle vara mer värd var just för att kunna särskilja 2 personer som hade samma poäng. I reglerna står det bara att om det körs 4 tävlingar så ska 3 räknas.......... Man kan ju få samma poäng även om man kollar till de högsta induviduella så därför kom denna regel till för att särskilja och även få folk att åka på den sista tävlingen på året. Om det är rätt eller fel kan man alltid diskutera men så blev det bestämt. Varför det inte blev infört i reglerna är väll som vanligt ingen är intresserad att göra det. Denna "regel" kom till på ett års möte för måna år sen så den borde finnas med i något protokoll från årsmötena.....
Anders
Den har även stått i regler men kom nog bort vid översättningen och det missades även av alla de som korrektur läste innan publicering helt klart
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ellert Ohlzon
smbf-medlem
Full Member

Antal inlägg: 158

Ludvika MBK
|
 |
« Svara #10 skrivet: Oktober 08, 2010, 04:35:21 pm » |
|
Tobbe. Jag har tittat i dom gamla reglerna och där finns inget.!! Jag har själv alltid hävdat att sista tävlingen ska vara mer värd för att folk inte sitter hemma utan kör finaltävlingen. Men som sagt hittar inte var det skulle kunna stå. Tror att vi har pratat om just ovanstående så mycket under en väldigt lång tid så att ingen har funderat OM det står i regelverket. Men just nu så finns inte det i reglerna och det är dom som vi måste följa eller.............  ? : 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Måste man vara ung eller............. 
|
|
|
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member

Antal inlägg: 635
Norrköpings Modellbåtklubb
|
 |
« Svara #11 skrivet: Oktober 09, 2010, 10:44:29 am » |
|
Tobbe. Jag har tittat i dom gamla reglerna och där finns inget.!! Jag har själv alltid hävdat att sista tävlingen ska vara mer värd för att folk inte sitter hemma utan kör finaltävlingen. Men som sagt hittar inte var det skulle kunna stå. Tror att vi har pratat om just ovanstående så mycket under en väldigt lång tid så att ingen har funderat OM det står i regelverket. Men just nu så finns inte det i reglerna och det är dom som vi måste följa eller.............  ? :  jo vi bör nog köra efter samma regler som dom senaste åren .
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
|
Thomas Ljungström
Gäst
|
 |
« Svara #14 skrivet: Oktober 16, 2010, 10:30:04 pm » |
|
Så, nu är resultaten ute. Jag har bara publicerat och inte fått besked från H-styrelsen hur jag ska särskilja i hydro 3.5. De är underrättade... Publicerat resultat kan alltså komma att ändras.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|