Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 21, 2012, 11:49:34 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  OTA-båtar
| | |-+  OTA ny trimklass?
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: OTA ny trimklass?  (läst 1646 gånger)
JörgenAndersson
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 296

« skrivet: Oktober 04, 2010, 12:32:57 pm »

Tråden härstammar från http://www.smbf.info/forum/index.php/topic,499.msg3002.html#msg3002 //admin

Ser bra ut.

Träning ger färdighet, det är svårt att vila sig i form!*ler*

Jag har inte följt OTA så noga de senaste åren, är klassen mogen för en trim klass ännu?
Jag kommer ihåg att vi sa när OTA drogs igång att det skulle ges ett par år innan det eventuellt skulle bli aktuellt med trim klass.

Testa på!
Jörgen

Loggat

World Champion Hydro 3.5
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #1 skrivet: Oktober 04, 2010, 01:47:34 pm »

Jag skulle säga att klassen är redo. Behovet av en instegsklass är större. Helst en enhetsklass.
En RTR direkt från hyllan i hobbyaffären skulle vara avhängd innan första boj och därmed ointressant att börja med. Det skulle inte bli någon mer tävling i alla fall.
Loggat
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 120

« Svara #2 skrivet: Oktober 04, 2010, 02:04:30 pm »

Kanske bättre att försöka få fler att köra standard innan man börjar med en trim klass, jag gör detta på skoj för att se hur mycket det går att få ut ur en OTA och kommerdet en trimklass så blir inte jag besviken...

Stefan
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #3 skrivet: Oktober 04, 2010, 02:14:58 pm »

Jag skulle säga att klassen är redo. Behovet av en instegsklass är större. Helst en enhetsklass.
En RTR direkt från hyllan i hobbyaffären skulle vara avhängd innan första boj och därmed ointressant att börja med. Det skulle inte bli någon mer tävling i alla fall.

Jag är med dig Thomas,
Om vi skall få folk att ha lust, skall det inte behövas vetenskapliga kunskaper för att ha roligt i en hobby!
Hobby skall ju vara avkoppling, inte en bekymmersam budgetfråga! Wink
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
JörgenAndersson
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #4 skrivet: Oktober 04, 2010, 02:24:32 pm »

Jo, det är klart att en välmående standard klass som bas vore önskvärt, innan man börjar köra trimmat, risken för söndring av det som finns finns alltid.

Standard/Enhetsklass - Detta är knepigt och det är svårt att få till långlivade klasser visar historien in om RC generellt.

Jag är lite förvånad att inte OTA lockat fler deltagare. Det är ju ingen enhetsklass, men klart enklare och billigare än Navigas klasser.
Svårt att få det billigare än ett OTA startpaket.

Vi kanske skulle börja med att försöka förstå varför det blev på detta sätt innan man funderar på ytterliggare klasser?

Jag har ju tävlat mycket inom RC sedan 70-talet, och jag anser att ett av dom större "problemen" inom RC båt är att det redan finns för många klasser och motorstorlekar, javisst, lätt att säga och svårt att åtgärda, men jag tror att det hämmar sporten en hel del.

Träna på!
Jörgen
Loggat

World Champion Hydro 3.5
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #5 skrivet: Oktober 04, 2010, 02:43:05 pm »

Ja visst är det svårt att veta vad som lockar en förstagångsåkare. Alla sektioner ser ju en vikande trend (om än liten i en del klasser).
I just OTA hade vi ju en hel bunt RTR-åkare deras första säsong. Själv kunde jag bara vara med på ett race i år och inte var det några TT-motorer kvar inte. Så det är svaret på varför, de vill hänga med i toppen.

Möjligtvis blir det en tvärtomsituation då ingen etablerad åkare vill köra enhetsklassen. Att bara förlita sig på nyrekryteringen är väl minst sagt vanskligt.

Som sagt, svårt detta.
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #6 skrivet: Oktober 04, 2010, 02:55:21 pm »

Jo, det är klart att en välmående standard klass som bas vore önskvärt, innan man börjar köra trimmat, risken för söndring av det som finns finns alltid.

Standard/Enhetsklass - Detta är knepigt och det är svårt att få till långlivade klasser visar historien in om RC generellt.

Jag är lite förvånad att inte OTA lockat fler deltagare. Det är ju ingen enhetsklass, men klart enklare och billigare än Navigas klasser.
Svårt att få det billigare än ett OTA startpaket.

Vi kanske skulle börja med att försöka förstå varför det blev på detta sätt innan man funderar på ytterliggare klasser?

Jag har ju tävlat mycket inom RC sedan 70-talet, och jag anser att ett av dom större "problemen" inom RC båt är att det redan finns för många klasser och motorstorlekar, javisst, lätt att säga och svårt att åtgärda, men jag tror att det hämmar sporten en hel del.

Träna på!
Jörgen

Jag har samma funderingar kring detta. Kommer ihåg hur det blev i 1:8 track en gång i tiden.
Alla skulle köra fortare och fortare. Så kom det allt mer avancerade bilar för tiotusentals kronor och som blev ett helsicke att meka och att hålla i trim.  Det dög inte längre med en Associated, Delta eller en Karlson.
Sedan kom bensinarna i 1:5 och sög alla från 1:8or till denna klass med inköpskostnader på över 30000kr.
Många tappade lusten!

Ett problem med OTA, kan vara, att de som provat på, ledsnat för att de sett att det inte går att dra järnet, om det är lite för mycke vind eller skvalpigt vatten att köra på?
Att få människor att köra efter det förhållande som då råder, verkar inte tillfredställa folk som en särskillt njutbar upplevelse. Allt skall ju för farao gå blixtsnabbt, helst oavsett vädertyp.

Att tävla i skräpvatten är ju lika för alla, så det gäller att man får tävlingsmänniskor att vara med, och som
kör så gott de kan i rådande situationer, det gäller ju att vinna inte bara köra fort.
Men detta verkar inte vara så populärt?

Vi kanske skall införa en U-båtklass då?

Men jag kör fortfarande TT Bandit! Grin
Loggat

Ellert Ohlzon
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 158

Ludvika MBK

« Svara #7 skrivet: Oktober 04, 2010, 03:38:09 pm »

Min högst personliga åsikt ang. OTA är att fortsätt med detta
koncept där både etablerade och nybörjare kör tillsammans.
Vi ser att resultaten talar om att även nybörjare med Bandit orginal
placerar sig högt upp. Men utan den uppbackning som behövs så tror
jag att det hade blivit bil istället för honom.
Problemet med deltagare är i År, tidigare har det varit uppåt, ser man på
totalt startande så är vi lika många som tidigare, men flera kör endast sporadiskt. Vi får börja med att försöka locka till oss alla aktiva varje gång.
På något sätt göra tävlingarna attraktivare. Men Hur ??
I övrigt när det gäller H så är det en klar uppgång inom 3,5 och en lite svagare uppgång för 7,5, som vanligt så är antalet inom 15 cc dåligt.
( vet att 2011 blir vi fler i 15 klassen)
Och samtidigt så kommer bensinhydro, nu när Naviga bestämt att
27cc bensin blir en VM klass i alla Grenar. Blir det dålig uppslutning vid nästa Vm så
kan dom komma ändra beslutet. (mera klasser)
Loggat

Måste man vara ung eller.............Huh?
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #8 skrivet: Oktober 04, 2010, 03:53:34 pm »

Ohej och hå, vad Stefan och Gottenillas film utlöste! Wink
Men det är ju bra detta med diskussioner om framtiden och båtsporten ju.
Såg Stefans film. Det verkar ju dra på rätt bra trots lite oroligt vatten.
Kolla igen:
http://www.youtube.com/watch?v=6vwhGzH5Jyc

Skulle man inte kunna köra RTR och trimmat i samma heat, och sedan dela klassera i
resultatlistorna då kanske?

Skulle detta bli jobbigt tro?
Loggat

JörgenAndersson
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #9 skrivet: Oktober 04, 2010, 05:00:47 pm »

Min åsikt efter att ha sett OTA i Eksjö och Ludvika denna säsong, är att underlaget är för klent för ytterliggare en klass.
Risken är för stor att den kan komma att urholka det som trots allt funkar idag.

Jag tror på att göra tävlingarna mer attraktiva, kanske genom ett race på lördagen och ett på söndagen, helt oberoende av varandra, kan vara lockande. Mer körning till nästan samma kostnad. Visst kan övernattningar kosta, men det bör inte avskräcka.

Anser även att samtliga H klasser skulle kunna köra dubbla race, ett på lördagen och ett på söndagen. Tiden räcker gott och väl till, men tempot mellan heaten måste förstås ökas, ungefär som på bilsidan.
Mer körning, mer startavgifter och korvpengar till klubben, fler meckar och varvräknare på plats, fart även på söndagen, denna kan annars ofta bli lite avslagen, körning i vattnet mest hela tiden, även meckartid friställs då man kan varva olika klasser med varann.
Ett alternativ till två separata tävlingar skulle kunna vara till exempel tre heat på lördagen och tre heat på söndagen, alla segrare koras söndag em och alla är på plats hela helgen.

Träna på!
Jörgen
Loggat

World Champion Hydro 3.5
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #10 skrivet: Oktober 04, 2010, 05:48:39 pm »

Det där låter rätt okey Jörgen.
Det känns lite jäktigt om man kör både OTA och hydro 3,5 på en dag. Det kan ju också vara
kul för dom som enbart kör OTA t.ex. att få se andra klasser under en tävlingsdag.
Det känns rätt vilsamt att kunna köra under två dagar.

Som det är nu med alla OTA heat på t.ex. lördag, och därpå Hydra, blir det rätt strässigt.
Skulle man dessutom köra sönder något på t.ex. OTAn, finns det ju en chans att fixa och
tejpa under kvällen inför söndagen då. Smiley

Det kan säkert öka intresset. Wink
Loggat

Ellert Ohlzon
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 158

Ludvika MBK

« Svara #11 skrivet: Oktober 04, 2010, 05:58:12 pm »

Med 2 dagars tävling finns en klar risk att eventuella nybörjare
med rätt väger in kostnader för övernattning m.m.
Är det lite längre väg till tävlingsplatsen så är oftast en 2 dagars = 3 Dagar.
Och då tror jag inte på någon ökning.
Men för oss fanatiker kan det vara en ide`.
Även om det finns eller funnits några som uttryckt sitt ogillande till 2 dagars.
Loggat

Måste man vara ung eller.............Huh?
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #12 skrivet: Oktober 04, 2010, 06:07:01 pm »

Så sant så sant Ellert,
Stora kostnader är trots allt en avgörande broms för tillväxten anser jag.
Loggat

Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #13 skrivet: Oktober 10, 2010, 06:43:04 am »

FSR framtid diskuteras här, http://www.smbf.info/forum/index.php/topic,507.0.html
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #14 skrivet: April 27, 2011, 10:59:57 am »

Så har det blivit 2011, och en ny säsong är på G.
Som jag tidigare nämnt i andra trådar, har jag förlorat rätt mycke av lust till båtåkat. Sad
Ett av problemen är, att kostnaderna bara ökar för vart år, med dyrare och allt mer avancerade hobbyprylar, som t.ex. båttyper och motorer, pipor, radio, mottagare och servoteknik mm.

Jag har nu två Bandit, en B1 och en BII. Har byggt en ny Eagle21 XL och har en äldre 21a också.
Så har jag en 15cc V-båt med en CMB90 Evo som jag renoverat, men som sannolikt kommer att behöva en del reservdelar som vevstake, ev.lager och lite packningar mm.

Allt kostar. Skall jag försöka att finansiera även tävlingar, suger detta en sjujädrans massa stålar.

När det gäller OTA, återkommer jag gärna med synpunkten som vi snackat om tidigare, att det kanske skulle behövas en standardklass för RTR OTA, eftersom det nu blivit allt mer avancerat i denna klass. Det finns ju nu fyra klasser i H, varför skulle man inte kunna åstadkomma två klasser i OTA då? En standard och en för Trimmat, eller en mer avancerad klass?

Så står det säkert ett stort antal Bandit båtar i hyllorna runt om i Sverige, som ingen tycks använda längre.

Tråkigt detta, och det gagnar knappast hobbyn heller.
Om jag summerar alla kostnader för båtkörat sedan 2007, kunde summan ha blivit en lugn amortering på en skön MC?

För min del tvekar jag med att delta i SM i år av dessa skäl

Loggat

Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!