Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 21, 2012, 11:37:05 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Antalet tävlande minskar
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Antalet tävlande minskar  (läst 981 gånger)
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #15 skrivet: September 19, 2010, 12:59:13 pm »

Bra tankar Janne,
Det som jag har sett under de tre år som jag ägnat mig åt båt i min come back, så har allt i och runt båthobbyn blivit allt mer avancerat och inte minst har det därmed också blivit rätt kostbart.
Jag känner själv; att lusten får kraftiga törnar av alla utgifter och kostsamma behov kring båtarna!

Det som började med t.ex. OTA och TT-Bandit var ju en rätt överkomlig båtklass vill jag påstå. Denna klass har nu börjat bli en mer avancerad klass, som antagligen kommer att utvecklas än mer vad det lider och bli även denna en rätt dyr hobby?

Jag kan tänka mig att allt fler börjar bli lite försiktiga med sina plånböcker när de ägnar sig åt detta?  När någon nytänd börjar tänka på att ge sig in i båtköret, märker de så småningom att de efter ett tag måste investera i mer avancerade fartvidunder och med ökande utgifter och kostnader för att kunna hänga med i t.ex. tävlingar.

Motorerna blir allt mer rafinerade och dyra, radioutrustningen lika så, även om denna används till alla båtar, är det trots allt en stor utgift.  Kanske bidrar detta till att tillökning i antal båtförare inte växer i den utsträckning som vi önskar? 
Alldeles säkert är detta orsaken till att det är svårt att locka yngre förare till medellbåtsporten?

Så har vi ju faktiskt ett par generationer som aldrig sysslat med någon form av hobbyverksamhet, med t.ex. modellbygge, eller kanske inte ens med annat hantverk heller, och som inte vågar ge sig på detta? 
Det gäller ju att ha lite anlag och mekvana, och att inte ha tummen mitt i handen.

Jag tycker att Janne är på rätt tanke:
En eller ett par klasser för RTR båtar, skulle nog vara behövligt för att få människor som är lite ovanana att bygga prylar, att ägna sig åt vår hobby?
Det skulle ju kunna vara en bra instegsklass som man kan tävla inom ganska länge, innan man ger sig på de mer påkostade ekipagen?
Tillägg:
Att hemsidor för denna hobby är mer eller mindre livlösa, förbättrar inte alls intressenivån.
Nya generationer är bortskämda med rörliga hemsidor där nyheter ständigt dyker upp som skapar nyfikenhet och intresse.
Det är inte fallet med smbf.info. Ett faktum är;  att en livlös hemsida vittnar om en lika livlös hobbygren! Wink
Jag ber om ursäkt för dessa synpunkter och mot ideellt arbetande hemsidehanterare. Wink

Några filosofiska tankar således
Sune Pé
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!