Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 07, 2012, 07:37:47 am
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Antalet tävlande minskar
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Antalet tävlande minskar  (läst 955 gånger)
Thomas Ljungström
Gäst
« skrivet: Augusti 24, 2010, 07:14:19 am »

Kollat SM-tabeller för 2010, 2009, 2008, 2007 och 2006.

cc20102009200820072006
3.568666
7.5867810
15910111314
261822241919
27139---
511011121718

Vet inte hur vi ska använda informationen eller varför, konstaterar bara fakta.
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #1 skrivet: Augusti 24, 2010, 08:04:03 am »

cc20102009200820072006
3.568666
7.5867810
15910111314
261822241919
27139---
511011121718

Vet inte hur vi ska använda informationen eller varför, konstaterar bara fakta.

En tanke, kan vara så att man bytt klasser Och bytt tex. från 35 till 27 klassen.
Antalet båtar är ändå ganska konstant, enl vad du ställt upp. 2010 64st, 2009 66st, 2008 60st, 2007 63st, 2006 67st.
Man Skulle möjligen räkna namn, - istället för startande båtar.

Vad som är "mindre bra", är att det inte ökat i antal. Vad jag sett är det bara nån eller någon som är nytillkommen.
Möjligen ska man fråga, "varför har Rc-båtsporten inte fått spridning" och "vad kan man göra för att öka intresset/spridningen".
Loggat
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #2 skrivet: Augusti 24, 2010, 08:11:51 am »

Naturligtvis har du rätt!

Loggat
Robert Wunsch
Jr. Member
**
Antal inlägg: 51

« Svara #3 skrivet: Augusti 28, 2010, 10:37:40 am »

Jag har tänkt börja tävla i FSR-O till nästa säsong (sommar), har precis blivit medlem i Eksjö-RC klubb Grin

Har en till från Götet som verkar sugen också!!
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 817

S 45-2

« Svara #4 skrivet: Augusti 29, 2010, 10:45:21 am »

Vad som är "mindre bra", är att det inte ökat i antal. Vad jag sett är det bara nån eller någon som är nytillkommen.
Möjligen ska man fråga, "varför har Rc-båtsporten inte fått spridning" och "vad kan man göra för att öka intresset/spridningen".

Tjänare Thomas,
Det är ju tråkigt att antalet båtintresserade inte ökar tycker jag också.
Problemet kan ju ligga i,  att det inte är den lättaste formen av hobbyutövande.
Detta med tanke på både kostnad, avstånd till sjöar, och kanske brist på kunskap om motorer mm. 
Det beror sannolikt också på t.ex. familjefrågor, som numer säkert färgas av jämställdhets-,
och könskvoteringens tidevarv, där tid för svåra arbetstider, familj, familjekonomi, hem, hus
och barnfrågor är inblandade?

Så görs det ju också väldigt lite i fråga om publicering kring båtåkande. Pressen eller andra media
har tydligen inget intresse av vår hobby alls.  Kanske bearbetning av t.ex sportredaktionerna
inom press och TV skulle kunna uppmuntras? Inte ens vår hobbytidning  "Allt om Hobby" har
besökt våra tävlingar för att rapportera från dessa, såvitt jag känner till.
Man får tacka Christian Fridh, det är väl mest han som varit flitig på detta för AoH.s räkning.
Svårt detta! Wink

Får samtidigt hälsa Robert Wunsch välkommen till ERCK, och önska honom lycka till med O-båtkörat. Grin

Sune Pé
ERCK
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 408

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #5 skrivet: Augusti 29, 2010, 07:51:00 pm »

Tanken är att jag, nästa säsong ska besöka så många tävlingar jag bara kan: Både V, H och O! Smiley

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 626

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #6 skrivet: Augusti 30, 2010, 06:51:04 am »

Tanken är att jag, nästa säsong ska besöka så många tävlingar jag bara kan: Både V, H och O! Smiley

/C

låter nice
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #7 skrivet: Augusti 31, 2010, 09:41:55 am »

Några fler tankar till kring Janne Lindgrens funderingar om spridningen av RC-intresset.

Har konstaterat, ett vårt risiga klimat som verkar bli värre allt efter som tiden går,
säkert är en faktor som minskar intresset.
Eftersom jag också är medlem i Höglandets Modellflygklubb och flyger stora och
små RC kärror, och p.g.a. regn, kall och hård vind inte kunnat flyga mer än ca två
timmar totalt under det gångna året, tror jag att klimatet är den starkaste faktorn
till att folk tvekar, även om de har intresset?
Det är lika illa vad gäller båtköret.

Sedan har jag en tanke till; att de senaste generationerna, inte fått uppmuntran eller
inspiration från sina föräldrar i den utsträckning som de tidigare generationerna fått?
Kanske därför att även föräldrarna ägnat mest tid åt TV, och datahantering sedan
datorerna övertog marknaden vid 80-talet? Alltså 30 års påverkan i bekvämlighetens livsstil.

Så kan de senare generationerna ha vuxit fast i stolen kring data,- och TV köret,
och dessutom fått en bekvämlighet-, och lathetsfaktor inbyggd i kroppen och som bekant
orsakar växande problematik kring övervikt och andra hälsofaktorer? 
Man kanske bara vill ha bekväma och lätthanterliga grejor att ägna sig åt numer?

Detta är ett bekymmer som även jag ägnat mycket tid till.

Bästa hälsningar
Sune Pé
ERCK
Loggat

Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #8 skrivet: Augusti 31, 2010, 10:03:02 am »

Men 1/8 buggy har ju 78 startande så vi kan inte skylla på varken väder eller datorer.
Visst, det är kanske en bidragande faktor men inte hela sanningen.

Jag vill fortsatt hävda att tillgängligheten är det som tar död på båtsporten. Eller snarare otillgängligheten då... Bara fem (ibland mindre) tävlingar per år utspritt över hela landet.

Det kanske inte heller är hela sanningen, men en bidragande faktor.
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #9 skrivet: Augusti 31, 2010, 10:51:56 am »

Men 1/8 buggy har ju 78 startande så vi kan inte skylla på varken väder eller datorer.
Visst, det är kanske en bidragande faktor men inte hela sanningen.

Jag vill fortsatt hävda att tillgängligheten är det som tar död på båtsporten. Eller snarare otillgängligheten då... Bara fem (ibland mindre) tävlingar per år utspritt över hela landet.
Det kanske inte heller är hela sanningen, men en bidragande faktor.
Det är förvånande, att 1:8 byggy fortfarande har ett så stort deltagarantal.
Men,-  även i den sporten kommer säkert antalet att minska, eftersom vädersituationen
gör denna utövning oerhört jobbig.
Efter en tids körande i regn på vattendränkta leriga banor och ett efterarbete i ett par timmar
för att bli av med all lera och grusdamm, är det säkert många som troligen hoppar av även här?

När det gäller tillgängligheten till sjöar mm. är det en faktor som den nyintresserade sällan
känner till förrän personen skaffat sig en båt, men blir varse först senare, och kanske just
som du säger:  tappar intresse?

Men visst,  hade tillgängligheten varit bättre, skulle detta i vart fall inte orsaka en minskning av intresserade?
Jag kan referera till min egen aktivitet på Gyesjön i Eksjö; dit åker jag inte vid bara lite duggregn.
Ett flertal av våra klubbmedlemmar verkar nu ha valt andra intressen framför båtköret, kanske detta
för att det just varit skitväder var gång man åkt iväg för att köra och det blåst 7-10m/sek. eller för
att det regnat var gång man tänkt köra? Där står kostsam utrustning på hyllan!

Hur veta?
Loggat

Fredde Cederberg
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 246

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #10 skrivet: Augusti 31, 2010, 11:07:18 am »

Citat
Men,-  även i den sporten kommer säkert antalet att minska, eftersom vädersituationen
Efter en tids körande i regn på vattendränkta leriga banor och ett efterarbete i ett par timmar
för att bli av med all lera och grusdamm, är det säkert många som troligen hoppar av även här?
Jag har kört 11 buggy race i år och det har inte regnat på en enda, det är flera timmars efterarbete ändå när man kör buggy så lite regn stoppar inte folk.

Kolla hur det ser ut i 1:1 racing, båt är dåligt med folk medans det är massor i bilracingen, det är helt enkelt så att människan har ett större intresse för bilar än båtar och det avspeglas även i vår hobby.

Visst, fler tävlingar kan vara en lösning att få fler deltagare men vem ska åka på alla dessa tävlingar? Ska man belasta de som redan kör med fler rejs för att det ska bli fler deltagare, tveksamt, jag tror att det skulle bli riktigt tunna startfält då och då har vi inte vunnit någonting.
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #11 skrivet: Augusti 31, 2010, 11:31:37 am »

Citat
Jag har kört 11 buggy race i år och det har inte regnat på en enda, det är flera timmars efterarbete ändå när man kör buggy så lite regn stoppar inte folk.

Kolla hur det ser ut i 1:1 racing, båt är dåligt med folk medans det är massor i bilracingen, det är helt enkelt så att människan har ett större intresse för bilar än båtar och det avspeglas även i vår hobby.

Visst, fler tävlingar kan vara en lösning att få fler deltagare men vem ska åka på alla dessa tävlingar? Ska man belasta de som redan kör med fler rejs för att det ska bli fler deltagare, tveksamt, jag tror att det skulle bli riktigt tunna startfält då och då har vi inte vunnit någonting.
Herre milde, 11 tävlingar och utan regn! Det var som f.n!
Undrar hur många fler som kör Offroad bland båtförare som också ägnar sig åt denna gren?
Det vill ju till, att dra folk från bilsidan till båt då kanske?

Mitt förslag pga. risigt klimat är därför; att en båtplats/brygga,  bör förses med ett tak över bryggan för att förarna inte skall behöva stå i 30 minuter i ösregn för V-båt som ju dränker hela kroppen, eller äventyrar radion. O-båtförare drabbas ju inte av samma tidsaspekt, men tak över huvudet är ju ändå inte fel. 
I Offroad eller track, ser man verkligen till att detta finns! Wink
Kanske är detta, om än ett blygsamt frörslag, ändå en absolut nödvändig åtgärd?
Kanske skulle detta införas i SMBF som en regelform för bryggkonstruktion som
tex;
( Ingen båtplats godkänns för SM tävlingar i avsaknad av tak över brygga och landgång?) Wink

Sune Pé Grin
ERCK
Loggat

Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 296

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #12 skrivet: September 01, 2010, 12:06:30 pm »

Mitt förslag pga. risigt klimat är därför; att en båtplats/brygga,  bör förses med ett tak över bryggan för att förarna inte skall behöva stå i 30 minuter .........
I Offroad eller track, ser man verkligen till att detta finns! Wink
Kanske är detta, om än ett blygsamt frörslag, ändå en absolut nödvändig åtgärd?
Kanske skulle detta införas i SMBF som en regelform för bryggkonstruktion som
tex;
( Ingen båtplats godkänns för SM tävlingar i avsaknad av tak över brygga och landgång?)

Sune Pé
ERCK

Kostnad? Vem kommer att betala? Vi har tillräckligt med kommentar att det är för dyrt med modellbåt som det är. Hade vi samma struktur och deltagande som bilar och drog in 20 - 30K (baserat på 80 deltagare/300kr tävlingsavgift) per SM deltävling skulle det inte vara någon större problem men med mindre antal medlemmar i klubbarna och begränsade finanser ....DREAM ON.....

Kan också tänka mig att då kommer man in i bygglov och strandskydd...
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #13 skrivet: September 01, 2010, 05:45:27 pm »

Hejsan Ian,
Javisst, detta var nog en utopi, och visst;  mindre klubbar skulle förstås ha svårt att genomföra
sådana projekt, det vet jag också!
Men i frågan om intresseväckande, kanske detta ändå skulle kunna vara ett slag av bekvämlighet över båtköret?

Att bygga en depå med tak för tävlandes mekande, och ett tak över brygga är ju egentligen
en en dröm från en gammal gubbe! Wink Förlåt denna uforism Wink

Men visst hade detta varit att ge ett bekvämare båtengagemang, och kanske öka deltagarantalet? Eller? Wink
Kanske välvilliga kommuner, eller sponsorer skulle kunna stötta sådana projekt, även för mindre klubbar?
Kanske svårt med tanke på:  som "Stenis framhöll;"  Att ha mindre än 25 unga engagerade i verksamheten ger inga kommunala bidrag alls!
Detta lär vara Skånes filosofi? Korkade kommunala beslut kan jag påstå.
Det vill f.n till att locka ungar att lämna datorn med den filosofin! Smiley

Bästa hälsningar
Sune Pé
www.eksjorc,se
Loggat

Janne Lindgren
Gäst
« Svara #14 skrivet: September 02, 2010, 04:32:57 pm »

JAg tror att båtintresset och med det antalet tävlande kan öka, tex kan man förändra Zenoah-klassen till en "enhetsklass".
typ OTA.

Där man har ett konsept, med gemensamt -skrov, -motor(Zenoah alt RCMK), -driv, -roderpaket mm.
Att man har ett rabatterat pris på ett komplett byggset.
En färdig byggbeskrivning/borrmall med alla mått utsatta.

Enhetsklassen som skulle göra det enklare för tex. lokalahobbyhandlare att hålla grejor i lager.
Samt att man kan marknadsföra konceptet på ett enkelt sätt, även hos den lokala butiken.
Man kan arrangera lokala byggkvällar ute hos klubbarna osv. att köparen måste vara ansluten till en båtklubb.

Sen hur många som börjar tävla är en annan sak, men desto fler som har båt och är anslutna i en båtklubb ökar givetvis antalet som börjar tävla.

Nån fler som har ideér?
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!