Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 08, 2012, 07:06:54 am
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Övriga modellbåtsrelaterade frågor
| | |-+  Anmälningsavgifter
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Anmälningsavgifter  (läst 304 gånger)
Thomas Ljungström
Gäst
« skrivet: Juli 13, 2010, 06:26:48 pm »

Jag vet att det i sammanhanget är småpengar men jag kan inte låta bli att störa mig på anmälningsavgifterna.
Förut var de rabatterat att anmäla båt 2 och uppåt. Klubbarna insåg ju att de har samma kostnader för startande oavsett om individen har en, eller flera, båtar anmälda.

Jag har ingen koll alls på klubbekonomi, bara min egen. Jag tror, och vet för egen del, att det skulle stimulera sporten att återgå till systemet med rabatterade avgifter för ytterligare båtar.

Bara ett inlägg att debattera. Vad tycker vi som tävlar?
Loggat
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 408

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #1 skrivet: Juli 13, 2010, 07:38:53 pm »

När jag körde två klasser kändes det som att det inte spelade nån roll i den allmänna konkursen... Men för en klubb kan det vara ett välkommet tillskott för att ha lite mer att röra sig med.

Har jag fel för mig om jag påstår att en viss procent ska till förbundet, en viss procent till priser och resten till klubben?
Mer pengar ger coolare priser! Wink

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #2 skrivet: Juli 13, 2010, 09:25:57 pm »

Ja, visst är det konstigt! Inga problem med att köpa ny båt för tusentals kronor men att betala 150:-/styck i anmälningsavgift 'stör' mig.

Jag unnar klubbarna alla pengar de kan ta in. Men om fler avstår från att utöka antalet klasser så blir ju effekten motsatt. Igen, bara en åsikt.

Förbundet får/tar 25:- per startande båt. Fördelning priser/pokaler och 'vinst' är inte reglerat. Även det har varit uppe för disskusion faktiskt.
Loggat
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 210

« Svara #3 skrivet: Juli 14, 2010, 08:22:12 am »

Håller med Thomas, det känns "störande" att betala 600:-/tävling i startavgift för att köra 4 klasser. Klubbarna ska naturligtvis inte göra förlust på tävlingarna, men med tanke på de i många fall (med mycket få undantag) usla prisborden så känns det bara som det handlar om att få in så mycket pengar som möjligt.

Ska man ha kvar startavgifterna som idag så tycker jag att man ska införa en regel som säger att arrangören är skyldig att dela ut priser till ett värde motsvarande en viss procent av startavgifterna. Samt fördela priserna så att 1/3 av de startande i varje klass ska få pris. Som det är idag får 1.an 2:an och 3:an pris oavsett om det är 3st startande eller om det är 25 startande.

Sen att avgiften är styrd från förbundet känns snurrigt, Ok en max summa kan vara bra, men om en arrangör vill ha lägre startavgift för att locka fler startande så borde det vara upp till dem att själv bestämma avgiften. De kan ju t.ex ha en sponsor som betalar prisbordet.
Det är ju inte meningen att arrangörerna ska tjäna sina pengar på startavgifter, detta kan de göra på t.ex sponsorer, korv och läsk försäljning mm.

Själv har jag minskat på antalet klasser i de tävlingar som inte gäller så mycket, delvis pga den avsaknade "rabatten" när man startar i fler klasser än 2.
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Ian Webster
Global Moderator
Sr. Member
Antal inlägg: 296

Skånes MBS, Helsingborg

« Svara #4 skrivet: Juli 14, 2010, 10:56:58 am »

Summan är baserad på den gamla Naviga anmälningsavgift, €15 per klass. Visst hade vi en rabatt på följande klasser men det togs bort ett antal år sedan.

..men med tanke på de i många fall (med mycket få undantag) usla prisborden så känns det bara som det handlar om att få in så mycket pengar som möjligt.
Mest handlar det om att erbjuda tävlingsmöjligheter tror jag.....

Delar ut priserna till ett värde av en viss procent av avgifterna, nej du, en viss procent av "vinsten" kanske men vad ska man då räkna som "kostnader". Bojar och brygga är de första som jag tänker på:

Bojar, behövs till klubbverksamhet men inte i den utformning som reglerna föreskriver så bojkostnad ska inräknas.

Brygga, behövs till klubbverksamhet men inte 19m, så en viss del av bygg och underhållskostnad. 

Vad mer ska inräknas?

"Vinsten" är det som ger klubbar en morot att ordna en tävling eller tro folk att man ordnar tävlingar bara för att det är kul..... Om så var fallet skulle alla klubbar ordna minst en tävling om året. En vinst måste vara möjligt utan någon form av servering då inte alla klubbar kan tillhandahålla tjänsten.
Loggat

-------------------------------------

Ian
Kassör
Skånes Modellbåts Sällskap
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 408

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #5 skrivet: Juli 14, 2010, 12:15:41 pm »

Utan att ha tänkt igenom det speciellt mycket....
Om vi direkt tar bort de pengar som ska till förbundet så tycker jag att det ska var upp till klubben hur man fördelar pengarna. Det kan ju vara så att klubben väljer att lägga mycket pengar på "runtomkring" verksamhet under en tävling, som ska göra det trevligare för både de som tävlar och för den stackars förvirrade publik som kommer dit och inte fattar vad som som händer... Kanske hyra in en speaker eller vad som helst...
Prisbordet är ju alltid kul om det är lite unika saker på och där har ju vissa klubbar visat mer initiativförmåga än andra...

Som sagt... Inte helt igenomtänkt... men kanske inte helt ute och cyklar... Smiley

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 246

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #6 skrivet: Juli 14, 2010, 02:53:30 pm »

Gnäll om små pengar som vanligt, betänk att det är vi själva som betsämmer avgifterna och vi har bestämt att det ska vara 150:-/ klass.

Att påstå att startavgiften håller folk borta från att köra mer än en klass är rent nonsens, för det första kan man inte ha x antal klasser och räkna med att alla ska köra i alla klasser, målet måste ju vara att få in fler som kör färre klasser och öka antalet startande den vägen.

Det har iallafall varit reglerat i reglerna hur mycket av startavgiften som ska gå tillbaka i form av priser till deltagarna, kanske är borttaget eller har fallit i glömska.

Sen ser jag det som en självklarhet i att klubbarna ska göra vinst på startavgiften, som fler skrivit så är en tävling förrenat med en del kostnader, sen är det ju upp till var en klubb att sälja mat/dryck efter förutsättningarna och tjäna pengar den vägen.

Vill man ändra något så är det ju bara att ta upp det i klubben, är klubben med på noterna så skrivs en motion och sen är det återigen vi som bestämmer hur det ska va.

Happy boating......fan nu är det epoxi på tangetbordet igen  Grin
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 210

« Svara #7 skrivet: Juli 14, 2010, 06:42:29 pm »

Jag skrev inte att klubbarna inte skulle göra vinst, det är självklart att de måste göra det annars vill nog ingen arrangera. Men på vissa tävlingar delar man ut tre små plastpokaler i varje klass för sisådär 30-40:-/st. "Get the Point"? Varför ska vissa klubbar kosta på sig finare priser medan andra bara försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.

Visst startavgifterna är småpengar i det stora hela jämfört med vad allt de andra kostar, men 1500:- / säsong som kan vara skillnaden med eller utan "rabatten" (om man kör 4 klasser) är iaf för endel rätt mycket pengar.
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!