Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 07, 2012, 07:42:57 am
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  lite kluven i mitt bygge!
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: lite kluven i mitt bygge!  (läst 366 gånger)
Robert Wunsch
Jr. Member
**
Antal inlägg: 51

« skrivet: Maj 17, 2010, 05:58:14 pm »

Sitter och är lite kluven faktiskt över mitt bygge, det finns folk som menar på att en Mathe 35 i ett Apache 72" skrov inte kommer att funka!? på tok för liten motor!! Och då undrar man samtidigt på vad dom menar: att den inte kommer gå alls eller att den inte kommer att göra 80knop, lite av en tolkningsfråga alltså!

Vad säger ni andra här som hållt på med detta länge, själv vet jag inte än vad en Mathe 35 presterar riktigt... Nilsen Racing säger att det finns saker man kan göra med en sån motor för att få ut mer, låter som trim i mina öron:)

ps: för övrigt verkar jag vara den enda i världen som provat detta hittar ingen annan som har Mathe i ett Apacheskrov... nån som vet?
Loggat
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 210

« Svara #1 skrivet: Maj 17, 2010, 06:37:54 pm »

Hej Robert,

Vi var i Norge i helgen och körde tävling, i 35cc klassen var det 18st startande, varav ca häften hade Mathe motorer. Skroven är mellan 155-185cm (förutom min som är 130cm) men jag körde med 26cc. I stort sett samtliga båtar gick bra, ca 40-50 knop. Apache skrovet du har är kanske inte en tävlingsbåt i samma utsträckning som vissa andra, men det var väl inte vad du var ute efter heller. Den är mer en maffig skalabåt och den bör gå ca 35-40 knop om allt stämmer. Kan inte förstå dem som säger att det inte kommer gå??
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Robert Wunsch
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Maj 17, 2010, 06:52:31 pm »

Tackar det svaret lättade mig lite, näh det är svårt att förstå vad dom menar också... som sagt är ute efter det du skrev, en maffig offshore som ska tampas med stora vågor var mitt mål! Men samtidigt vill jag inte ha en båt som gör 5knop som det lät på vissa, får jag upp den i 30knop är jag mer än nöjd:)
Loggat
Robert Wunsch
Jr. Member
**

« Svara #3 skrivet: Maj 17, 2010, 07:10:58 pm »

Får man fråga vad en sån väger??, en 185cm med Mathe 35cc. Har läst nånstans att Apache 72 bör väga runt 15kg för att skrovet ska ligga rätt i vattnet men jag kanske har missuppfattat det? så man har nåt att jämföra med...
Loggat
Jan-Peter Håkans
Newbie
*
Antal inlägg: 17

« Svara #4 skrivet: Maj 19, 2010, 06:27:22 pm »

Du har alldeles rätt ang vikten, som Janne sade så e ju inte Apachen ngn tävlingsbåt men dock så bra i lite högre sjögång.
Loggat

JP
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!