Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 21, 2012, 10:50:46 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Motorer
| |-+  Bensinmotorer
| | |-+  Någon som vet något om cy eller chung yang motorer.
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Någon som vet något om cy eller chung yang motorer.  (läst 576 gånger)
ConnyWannersten
Newbie
*
Antal inlägg: 11

« skrivet: Maj 08, 2010, 07:25:26 pm »

Hej. har en chung yang vet inte cc exakt men runt 23-27cc och 4,5hp enligt förra ägaren. vet inte modellnamn eller var jag kan få tag på delar. är cy en kopia på zenoah? mycket ser väldigt likt ut! hittade en bild på en som ser nästan exakt likadan ut som min förutom att kyltoppen är blå eloxerad istället + att den har en walbro wt-771 och jag har en walbro wt-284. vet inte skillnaderna men 771an har en glaskopp ovanpå men det har inte min. behöver grundinställningarna till förgasaren ihop med denna motor!!!

Här är adressen till den bilden jag hittade och motorn på bilden heter bb205
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.972/.f

Jag behöver en ny dragstart då jag får plocka isär min vart tredje drag då den roterande plastbiten som kliver ut och greppar svänghjulet deformeras vid varje drag och slutar "vandra ut"

Sen behöver jag packningar då jag vill öppna motorn för koll. vet inte om den är inkörd eller inte. eller för den delen om den är korrekt inkörd!

sen har jag lite andra problem. vattenkylnings kedjan går: toppen, avgas utloppet via en vattenkyld adapter och sen pipan. den tar in vattnet i rodret. brukar ni slänga dit ett extra pitot rör och dela upp toppens kylning försig och avgaserna försig för att få mer flöde på vattnet?

Själva expansions utrymmet på pipan sitter bara påträtt på ett bockat rör från manifoldern. där kan man ju skjuta på pipan olika långt. min vill glida på röret vid gaspådrag, gör det något? det handlar om 2-3cm.

Sen vilken längd som är den bästa effektmässigt skiter jag lite i just nu, båten ska bara funka i helhet. vilket den inte gör!
Har fler problem men börjar med motorn.

Förra ägaren hade aldrig kört den utan köpt båten av någon som plockat ihop båten och sen sålt den. Har med andra ord ingen aning om något förutom att skrovet är en unicorn 45, vet inte om skrovet är äkta eller kopia.
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #1 skrivet: Maj 09, 2010, 07:26:15 am »

Skulle tro att du får beställa reservdelarna på Davesmotor.
Startapparaten är en svag del på CY motorerna.
Har sett nån som modifierat CY-svänghjulet och monterat Zenoah:s startapparat.
Men minns tyvärr inte var, du får leta på webben
CY är en inte en kopia på Zenoah, utan en helt egen motor.

Använd en "piphållare"
http://butik.miniracingteknik.se/html/piphallare_lmc.2011.html

Wt-771 anses vara en bra förgasare, grundinställning på nålarna Låg 1-1/2 Hög 1-1/8.
Ingen aning om Wt-284.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!