Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 04, 2012, 04:44:56 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Radiostyrning
| | |-+  Räckvidd på 2.4GHz sändarna
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Räckvidd på 2.4GHz sändarna  (läst 1882 gånger)
Joan Wallgren
Newbie
*
Antal inlägg: 24

« skrivet: Mars 20, 2010, 01:56:45 am »

Hej!

Har lite funderingar på räckvidden på 2.4GHz sändarna. Det kan ju inte vara optimalt för mottagaren att ligga nedtryckt i en låda innuti ett glasfiberskrov alldeles i vattenytan... Huh?
Men uppenbarligen fungerar det eller har ni specialknep?

Jag har bara erfarenhet av 2.4 när det gäller flyg och helikopter. Där är man noggrann med att den yttre oskärmade delen ligger fritt och i 90gr vinkel till den andra antennstumpen. Inte en tillstymmelse till störning.

Klart att båtarna körs närmre sändaren än vad flygplanen gör, men har ni hittat nån gräns som man skall hålla sig innanför?
Jag kommer att använda en Futaba 12FG tillsammans med en Futaba R617 mottagare.
Tacksam om jag fick ta del av era erfarenheter om detta!

Mvh Joan

Loggat
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #1 skrivet: Mars 20, 2010, 08:12:34 am »

Specialknepet heter antenn  Grin

Vi är många som kör 2.4 inom offshore. Inte mer, eller mindre, problem med det.

Har för mig att 75-80 meter är det man ska hålla sig inom, men vet inte säkert.
Sålänge man håller sig till banan så är det inga problem.
Loggat
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 210

« Svara #2 skrivet: Mars 20, 2010, 10:02:32 am »

Det är stor skillnad på vilken  2,4 anläggning man kör med. Vissa fabrikat fungerar väldigt dåligt över vatten. Men sedan Futaba kom med sitt Fasst system så fungerar det bra, bara man har antenn änden fri. Räckvidden är minst 200meter om bara antennen har "fri sikt"

Vi säljer en antenn förlängning till Futabas Fasst mottagare som är 400mm lång, med hjälp av denna når man upp ur de flesta radiolådor.
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Uffe olsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 158

Ovansiljans Modellklubb

« Svara #3 skrivet: Mars 20, 2010, 11:50:18 am »

Spektrum funkade väldigt dåligt, därför sa spektrum själva att det ej va lämpligt att använda deras system i båt, men nu har dom tagit fram en ny mottagare som är gjord för båt, någon som provat den? både vattentät och längre anntenner från början.
Uffe.
Loggat
Christer Burström
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 18

« Svara #4 skrivet: Mars 20, 2010, 09:02:17 pm »

jag har skrivit det förut att byt anten på futaban till
en 40cm så har ni inga problem med räckviden.
Kay har på futaba servic om ni ska ha tag i.
Jag har själv kört det sedan 2008.

CB
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #5 skrivet: Mars 21, 2010, 05:13:35 pm »

Tror inte det spelar så stor roll med en längre antenn.
Huvudsaken är att den står rakt upp i 90* och kommer ovanför metall eller kolfiber som kan skärma radiosignalen.
Har för mig att tex en 45* antennvinkel halverar mottagnings/sändningsstyrka.

Gjorde en hastig slagning på nätet.
Det som händer i vattnet, är förmodligen att radiovågorna studsar och man får på så sätt flera signaler.
Kommer den "riktiga signalen" tillräckligt mycket ur fas i förhållande till de som studsar på vattnet, blir det en radiostörning.
I de fallen verkar ju Futabas "hoppande frekvens" fungera "störningsfritt".

Men kan det ju va praktiskt med en längre antenn, för att få den på ett bra ställe.

Janne
Loggat
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 626

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #6 skrivet: Mars 21, 2010, 11:23:42 pm »

Ja då e de väl enkelt att göra som christer säger då, köp en 40cm antenn till futaban så e probelemt borta..   smidigt att få nytta av vad andra har för erfarenheter.. 
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Joan Wallgren
Newbie
*
Antal inlägg: 24

« Svara #7 skrivet: Mars 22, 2010, 09:20:21 am »

Tack för alla tipsen!

Kikade på MRT:s sida men jag hittade ingen antennförlägnare för 2.4Ghz?
Är lite skeptisk till att  gå in och löda på en R617FS mottagare om det nu är de som krävs. När man lödde nya antenner på 35MHz mottagarna var det lite mer plats!

Satsat på att göra ordentliga räckviddstester, om det blir runt 100m räckvidd med antennerna i 90 gr vinkel är jag nöjd. Har även provat aktivera failsafe till 12FG sändaren, helt ok om man låter den strypa trotteln. Då är faran över.

Mvh Joan
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #8 skrivet: Mars 22, 2010, 05:29:43 pm »

Tjena.

Här är Minicars nr på ersättnings antenner för Fasst mottagare.
Dom är tyvärr inte gratis  Undecided
FP08A15801 Mottagarantenn FASST 150mm 85,00
FP08A16101 Mottagarantenn FAAST 210mm 132,00
FP08A17301 Mottagarantenn FAAST 400mm 125,00
FP9M08A17301 Motagarantenn R6014FS 400mm 157,00

På 3 kanalsmottagarna 603FS, sitter antennen med en "specialkontakt" så det behövs ingen lödning, man "sprättar lös" kontakten.
Skulle gissa att det är detsamma på din R617FS mottagare. Troligen behöver bara ena antennen bytas till en längre.

Loggat
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 210

« Svara #9 skrivet: Mars 22, 2010, 10:18:15 pm »

Opps  Shocked  Den fanns inte där nej, men vi har dom... Vi håller minicars rekomenderade priser.

Som Janne L skrev, ingen lödning, däremot en mikroskopiskt liten koax kontakt på kortet.
Lägger ut den på webshopen imorgon.

Tack för alla tipsen!

Kikade på MRT:s sida men jag hittade ingen antennförlägnare för 2.4Ghz?
Är lite skeptisk till att  gå in och löda på en R617FS mottagare om det nu är de som krävs. När man lödde nya antenner på 35MHz mottagarna var det lite mer plats!

Satsat på att göra ordentliga räckviddstester, om det blir runt 100m räckvidd med antennerna i 90 gr vinkel är jag nöjd. Har även provat aktivera failsafe till 12FG sändaren, helt ok om man låter den strypa trotteln. Då är faran över.

Mvh Joan
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 91

« Svara #10 skrivet: Mars 23, 2010, 07:00:51 pm »

Obs, räckvidden blir inte längre bara för att man monterar en längre antenn på en FASST mottagare om nu någon trodde det. Om orginal antennens yttre del (den delen som är ytterst och inte är skärmad) har fri sikt till sändar antennen så kan inte räckvidden bli bättre så att säga om båda två pekar rakt upp (även sändarantennen). I alla mina båtar (3.5 hydros, 3.5 katta & V-3.5) har jag original 210 mm antenn på mina R603FS/R604FS mottagare. På V båten har jag testat räckvidden två gånger då jag testat att köra så långt bort jag vågat och så länge jag kunde urskilja vilket håll båten gick åt och det funkade kanon.
Loggat

http://ne-stuff.blogspot.com
Näst, näst snabbast i världen i H3.5! Wink
Jonas Westerlund
Newbie
*
Antal inlägg: 48

« Svara #11 skrivet: Maj 06, 2010, 09:40:15 pm »

Har en del erfarenhet av 2,4 som jag kan dela med mig av.
Jag har en Futaba 4PK Fasst. Den är kanon! Dock...

Sändaren: Känsligt som f-n med antennen. Böj den så lite som möjligt och vrid den typ aldrig. Den går lätt av och skadas. Då minskar räckvidden kraftigt och det fungerar sporadiskt och nära men inte långt ifrån.
Ett tips: Radiodoktorn sa att antennen skall vara vikt 90 grader och peka åt höger eller vänster, INTE rakt upp eller rakt fram, för bästa styrka. Han brukar veta vad han talar om. Ställ den så och rör den aldrig.

Mottagaren: När allt är som det ska med sändaren är räckvidden hur bra som helst. OBS att jag har den blanka tippen på antennen utanför skrovet 90 grader.
Då jag hade problem med sändaren (utan att veta det) så förlängde jag andtenner (400 mm varianten) och fick upp den 3 dm över vattnet. Det ökade räckvidden från 20 till kanske 50 meter. En del men inte tillräckligt. Motorer stannade mystiskt och olika långt bort. Förbannat klurigt innan jag förstod. Radion var ju nästan ny...

Kuriosa: En kollega som är bra på el sa att Microugnar använder 2,4 GHz bandet, varför? Jo för att de vågorna fastnar så bra i vattnet i den mat man vill värma! Mao kanske 2,4 egentligen inte är så optimalt för båtar och blir klart sämre i regn och vågor, om han nu har rätt. Men han brukar också veta vad han pratar om  Smiley

Wesslan
Loggat

Hellre dö är tveka!!
Jakob Stafbom
Newbie
*
Antal inlägg: 7

« Svara #12 skrivet: Maj 25, 2011, 08:31:26 pm »

jag läste en test som visade att futaba 4pl hade mer än 300 m räckvid. på en fhss radio:
Loggat
Jonas Westerlund
Newbie
*
Antal inlägg: 48

« Svara #13 skrivet: Maj 26, 2011, 08:10:47 pm »

Har den helt säkert... utom när den hamnar på andra sidan om vattenridån som sprutar upp bakom båt med kort antenn i regn. Då är på det gränsen...
Loggat

Hellre dö är tveka!!
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!