Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 07, 2012, 08:05:01 am
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  El-båtar
| | |-+  Schulze reglage
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Schulze reglage  (läst 380 gånger)
Torleif Theman
Newbie
*
Antal inlägg: 5

« skrivet: Februari 15, 2010, 11:38:54 pm »

Hallå,

de va en tid sedan... Blev lite sur efter att jag hade problem med ett par FlightPower  Lipo EON-X30 5000 mah ackar på hösten (de rök upp) .  Sedan bestämde jag att köra med 4 st 6 s EONX-30 5000 mah accar (44,4 volt och 10000 mah). Det blev tydligen lite för mycket för YGE200 reglaget och det brann vid första testet och så blev jag lite mer sur... Nu har jag samlat både krafter (och pengar) och investerat (en sista gång) i ett Schultze 40.300 WK reglage. Om detta inte tål set-uppen, så vet jag inte vad jag skall göra, det finns väl inte värre eller? Min fråga är dock om det finns någon som har någon erfarenhet av Schulze regalge, dvs kommentarer över hur de fungerat och hur reglagen bör ställas in.

h. Toffe
Loggat
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #1 skrivet: Februari 16, 2010, 02:24:14 pm »

Hallå själv!
Förstår din frustration över brunna grejer Sad  Har ingen egen erfarenhet av Schultze-reglage, det jag läst är ju att 40-160 reglaget är oöverträffat, om det hålls TORRT! Har läst att flera har haft problem med 300A-reglaget.
Tydligen så har även FlightPower-accarna ett dåligt rykte :-o
Visst körde du med LMT 3060/8? Vad hade du för prop när reglaget brann?
44volt x 875 kv=33.000 varv, skulle inte börja med nåt större än 50mm o sakta jobba mej upp, gärna med en en prop utan öron (de-tongued)
Inställning av reglaget borde vara låg timimg,1-7%, då LMT-motorn är 2-polig. Skulle börja där o ev. ändra till 7-15% om det fungerar.
Har du skaffat Eagle-Tree logger? Annars borde det vara en billig investering jämfört med att bränna reglage o accar för 10.000:- Wink
Lasse
Loggat
Torleif Theman
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Februari 16, 2010, 08:22:13 pm »

Tjena,

det var en Lehner 3040 och ca 700 varv/V. Stämmer, jag hörde själv att 300A haft lite problem ibörjan, men att de kallat in alla för utbyte av någon komponent, så jag hoppas jag får hem en "uppdatared" modell. Körde med en X665 (om jag kommer rätt ihåg), så det blev väl lite mycket för YGE200. Skall nog fundera på en Eagle, för nu vill jag inte bränna mer grejer...Wink och köra med en mindre propp (då blir det ju även längre körtid). Skovet var ju en Sigma 51 (kolfiber/kevlar), mitt ArrowShark skort gick sönder på våren efter ett par volter i luften och landade på nosen i vattnet i ca. 100 km/h. Så snacka om lite otur hela förra säsongen...(det blev mest byggning och vänta på kompnenter och sedan bränna upp dem;)

Toffe
Loggat
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #3 skrivet: Februari 16, 2010, 09:11:26 pm »

Så var det!
LMT 3040/15 borde inte dra mer än 130-140A på 44.4v.
44.4v x 700kv= ca 26000 v/min belastat. Med en X650 borde det gå runt 100km/h
Du hade nog en alldeles för stor snurra, tur att inte motorn brann också!
Var också noga med lödningar, kablar o kontakter. Det har tydligen gett upphov till flera brunna accar o reglage.
Det är nog klokt att använda en logger, köper du den lilla med kablar så mäter ju den upp till 150A, så du kan använda den på det ena 2p6-cells accet o dubbla Amp+volt för rätt mätning. Dom andra funktionerna går ju bra utan att dubbla. Vet inte vad Janne(MRT) tar för den men se till att få V3:an som mäter 70v+150A, den har kablar, dom andra har Deans-kontakter.
Skicka ett mail till Shultze o fråga om inställning, dom verkar var mer service-minded än LMT!
Lycka till!
Loggat
Torleif Theman
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Februari 16, 2010, 09:32:36 pm »

Tjena,

tackar för tipsen. Ja, det återstår att se om även motorn brann, men den ser inte ut som den fått några skador och luktade inte heller "kortslutning"....Annors blir det att spara ett år till en 3080..Wink
Skall höra med schulze om de har tips om programmeringen för att anpassa Lehner 3040/15

Toffe
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!