Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 21, 2012, 10:31:01 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  OTA-båtar
| | |-+  Kattabygge i trä
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Kattabygge i trä  (läst 717 gånger)
Jonas Lundquist
Newbie
*
Antal inlägg: 8

Non cerebrum Non Dolor

« skrivet: Mars 27, 2009, 05:48:55 pm »

Hej!
Jag ska bygga mig en träkatta avsedd att köras med en 3.5cc. Vad jag funderar över är vilka dimensioner plywood jag bör använda. Bör jag bygga skrovet(n) runt någon form av "cellplast" eller något liknande?
Eventuella tips emottages gärna. Den kommer att bli c.a 70cm lång, tror jag!
 Undecided Huh?
Tack på förhand.

Jag har redan en Bandit så bygget är mest för att det är kul att göra något eget.
Loggat
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #1 skrivet: Mars 27, 2009, 07:55:21 pm »

Om ett cattabygge liknar ett hydrobygge så kan du nog snappa upp ett och annat tips i Niklas bygge av Kep's 21
Loggat
Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 93

« Svara #2 skrivet: Mars 28, 2009, 12:07:19 am »

Max 1.5 mm vanlig flyg plyfa (björk) är vad jag skulle köra med.... Tror jag. Har inte funderat såååå mycket på det men det är vad mag-känslan säger.

En VS1 från Aquacraft har en så kallad "wood-on-foam" mittendel (kropp) med spantbyggda tofflor... Plywooden på den är tjockare (byggd i asien), men det är nog mest pga av att det inte är så kallad flyg-plyfa (med björk faner)... Det ser ut att vara runt 2.5 mm totalt med mitten laminatet typ 1 mm "abachi" eller något annat asiatiskt trä med runt 0.75 ytterlaminat = 3-ply. Om jag inte helt misstar mig så tror jag den dimensionen här ger ett 5-ply laminat... Dvs lite overkill (tror jag).

Jerry Dunlap's WOF (wood on foam) kattor använder plankad foam överallt. Använder du i handeln förekommande foam (typ golvisolering på en byggvaruhandel) så måste du använda epoxy. Om du bygger "WOF" överallt så räcker nog 1 mm flyg-björk plyfa också. Till akterspegel och dito förstärkningar så rekommenderar jag runt 5 eller 6 mm dito flygplyfa.

Bygg och ha kul!

Loggat

http://ne-stuff.blogspot.com
Näst, näst snabbast i världen i H3.5! Wink
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!