Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 21, 2012, 10:29:36 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  OTA-båtar
| | |-+  Anfalsvinkel
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Anfalsvinkel  (läst 1157 gånger)
Mattz Larsson
Newbie
*
Antal inlägg: 6

« skrivet: Januari 19, 2010, 11:06:00 pm »

Hej har tagit upp en gammal hobby nu när man kan skylla på sonen??
Och som en gammal fan av rundbarne cattor blir man ju glad att det går å tävla med dessa fräna modeller.
Nu är man ju inte den som inser sin begränsnig utan man börjar bygga en egen WOF Catta men nu har jag en fundering, är tunnel taket pararellt med tofflorna eller finns det någon anfalsvinkel?
Fråga två ni som kör VS1:or ligger nosen på kroppen lägre, lika högt som tofflorna eller högre?

Mattz
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #1 skrivet: Januari 20, 2010, 02:21:47 am »

Tjänare Matz,
Har aft många funderingar om just detta kan jag säga!

Moddade min egen Bandit till oigenkännlighet, just på grund av dessa faktorer, med luftfaktorerna kring pontoner och tunnlar en hel säsong.

Jag har kommit fram till följande:
Det måste vara ett harmonisk förhållanade mellan pontoners, och tunnelns lyftkraft. Detta är rena labbfilosofier förstås, och egentligen bör testas i ett aqualabb för att utröna?
Men, har man lite vetskap om hur vatten rör sig tillsammans med luftströmmar Kommer man snart underfund med vad som är bra eller dåligt.
Förenklat:
Tunneltaket på Banditen har en svag konvex form som ger en föträngning mot vattnet mitt i tunneln.
Detta  verkar som en vagga på vattnet, mycke luft in - förträngs i mitten - snabbt ut baktill.
Jag tror att detta är alldeles på tok, och tror att tunneltaket bör vara helt plant från för till akter.
men bör förstås ha en svag krökning uppåt måt fören.

Nu har jag i vart fall sett till att minska lyftkraften i tunnelns i bakända. Detta gör att luften släpper snabbare i slutet, och att det blev vattenkraften som styr och inte kuften.
Detta innebar också att båtens irriterande vaggning upphärde.

Kollar detta när isen och snön är ett minne blott!
En teori alltså och  lite Pytagoras!

Arkimedes får la vara med på ett hörn då da.

Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #2 skrivet: Januari 20, 2010, 02:14:48 pm »

Arkimedes, inte Pythagoras Grin
Loggat
Mattz Larsson
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Januari 20, 2010, 03:36:23 pm »

Mycke saker på ett spett Cheesy
Men Sune hur ser det ut orginal på en Bandit? Är tunnel taket paralellt med toffel botten.

Undra om Arkimedes hadde något med dom gamla utombordarna, i så fall skulle jag villa ha ett snack med han Wink
Mattz
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #4 skrivet: Januari 20, 2010, 04:27:34 pm »

Mycke saker på ett spett Cheesy
Men Sune hur ser det ut orginal på en Bandit? Är tunnel taket paralellt med toffel botten.

Undra om Arkimedes hadde något med dom gamla utombordarna, i så fall skulle jag villa ha ett snack med han Wink
Mattz
Jag har inte studerat tunneln på VS1 särskillt noga, men om jag minns rätt är tunneln där parallell med pontonernas raka undersida.
Som jag nämner i föregående inlägg, är tunneln på Banditen lite bågformad mot mitten där tunneldjupet är 12mm.  och som följer pontonernas underkant från mitten och baköver.
Med båten stående på pontorna på en plan yta har tunneln måttet 20mm. i fören,  medan det är ca15 mm i aktern, och kanske 12 mm i mitten.  Skrovet är som en banan således.

Loggat

Bo Sandström
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 8

« Svara #5 skrivet: Januari 20, 2010, 07:07:31 pm »

Hej 
tunnelhöjden på VS 1 är 18mm iakter och 21 mm fram.
Nosen på VS 1 är ca. 6mm över pontonerna. Detta är inte bra, båten "näbbar" väldigt lätt i stökigt väder. Det fick jag erfara i Eksjö tävlingen, inte enda målgång i tävlingen. Så nu har jag bytt kåpa och fått höjden till 13 mm. För övrigt är VS 1 en kanon bra båt.
Loggat
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #6 skrivet: Januari 20, 2010, 08:19:50 pm »

Hej har tagit upp en gammal hobby nu när man kan skylla på sonen??
Och som en gammal fan av rundbarne cattor blir man ju glad att det går å tävla med dessa fräna modeller.
Nu är man ju inte den som inser sin begränsnig utan man börjar bygga en egen WOF Catta men nu har jag en fundering, är tunnel taket pararellt med tofflorna eller finns det någon anfalsvinkel?
Fråga två ni som kör VS1:or ligger nosen på kroppen lägre, lika högt som tofflorna eller högre?

Mattz

Ingen som frågat o kanske inte helt viktigt, men var håller ni hus då ?
Me tanke på kanske framtida deltagande i ota tävlingar under kommande säsong ?
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Mattz Larsson
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Januari 20, 2010, 08:43:22 pm »

Tack för alla svar och var jag håller hus, Gävle närmare bestämt Furuvik har väll 600m till en sjö och 700m till havet och har en liten stuga 1 mil från kolsva (köping) med sjötomt så jag har det väl förspänt med körplattser.
Och det skulle vara kul att tävla lite men har en annan hobby också som man kan lägga hur mycke tid och pengar på nämligen Dragracing men det här med båtar har alltid legat mig varmt om hjärtat då jag för ett antal årsedan tävlade i enskråv 1 liter alltså fullskala båtar.

Mattz
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #8 skrivet: Januari 20, 2010, 09:30:38 pm »

Kul Matz, att du kört förut, och i fullskala också.
Kanske vi kommer att stråla samman vid någon OTA tävling framöver då?
Hittade en intressant bild på en F1 Cat i fullskala. Visar rätt bra hur tunneln är utformad på fullskalabåtarna.

Må den okände fotografen förlåta att jag använde dessa bilder.

Loggat

tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #9 skrivet: Januari 20, 2010, 10:13:02 pm »

mej veterligen så har vi väl lite dragracing folk aktiva här sen innan så en till gör väl inget..  Smiley
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Jim Lindqvist
Newbie
*
Antal inlägg: 2

Stockholm 1963

« Svara #10 skrivet: Januari 22, 2010, 05:50:49 pm »

Tack för alla svar och var jag håller hus, Gävle närmare bestämt Furuvik har väll 600m till en sjö och 700m till havet och har en liten stuga 1 mil från kolsva (köping) med sjötomt så jag har det väl förspänt med körplattser.
Och det skulle vara kul att tävla lite men har en annan hobby också som man kan lägga hur mycke tid och pengar på nämligen Dragracing men det här med båtar har alltid legat mig varmt om hjärtat då jag för ett antal årsedan tävlade i enskråv 1 liter alltså fullskala båtar.

Mattz

HEJ MATTZ
  Det här blir mitt första inlägg i Forumet.
  Är gammal heatracingåkare (på 1980-talet) men har nu fått återfall med en
 OTA-båt Vs1 .Har sommarstuga vid Runn altså rätt nära dig så du är välkommen att dela erfarenheter med mig i sommar om du vill.
                                                                                                    //JIM

Loggat
Ellert Ohlzon
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 158

Ludvika MBK

« Svara #11 skrivet: Januari 22, 2010, 06:09:45 pm »

Välkommen tillbaka Jim.
Ellert  Grin
Loggat

Måste man vara ung eller.............Huh?
Mattz Larsson
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: Januari 22, 2010, 09:40:10 pm »

tack för inbjudan Jim. Runn i falun eller

Mattz
Loggat
Jim Lindqvist
Newbie
*
Antal inlägg: 2

Stockholm 1963

« Svara #13 skrivet: Januari 24, 2010, 01:55:28 pm »

tack för inbjudan Jim. Runn i falun eller

Mattz

JA,Runn intill Falun,närmare bestämt Staberg,
 Här har mina båtkompisar Bengt Loryd ,Roland Jansson och längre tillbaks
 även Nils Cederberg hållit till och även haft tävlingar,då enligt Navigas
 triangelbana på 60-talet.
 Tack för hälsningen Ellert ,skulle vara roligt att träffa er gamlingar igen.
                                                                                                                 // JIM

Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!