Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 04, 2012, 05:02:39 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  OTA-båtar
| | |-+  Kommande vinterprojekt ?
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Kommande vinterprojekt ?  (läst 1329 gånger)
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 626

Norrköpings Modellbåtklubb

« skrivet: Oktober 24, 2009, 09:24:24 am »

Några planer på detta ?
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 817

S 45-2

« Svara #1 skrivet: Oktober 24, 2009, 03:23:08 pm »

Tjänare Tobbe,
Som du vet, är jag på gång att göra en plugg till en kåpa till hydron jag köpte av dig.
Det tar väl lite tid, eftersom jag också håller på att labba med Banditen! Den rackarn har jag gett mig fasen på att få att gå som en fullskaledito. 

Just nu håller jag på med att korta akterfästet för TT- motorn, det sitter allt för lågt ut från aktern i originalutförande. Blir rätt knepiga vattenströmmar till proppen som den är i originalet. Har nu kortat den aktra konsolen med 30 mm. som gör att proppen kommer en bit in mot tunneln. Med detta får jag proppen där vattenströmmen når proppen vid t.ex. acceleration och högfart, vilket inte är fallet med originalutförandet. Som detta skrov är utformat, sjunker ju proppen ner i vattnet när man trottlar på, då får motorn jobba avsevärt mer än vad som motsvarar TT-motorns kraft.

Får väl se om min teori och matematiska beräkningar kommer att stämma - man är ju trots allt inte någon Einstein inte? Hehe! Grin

Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 408

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #2 skrivet: Oktober 24, 2009, 07:39:52 pm »

Just nu håller jag på med att korta akterfästet för TT- motorn, det sitter allt för lågt ut från aktern i originalutförande. Blir rätt knepiga vattenströmmar till proppen som den är i originalet. Har nu kortat den aktra konsolen med 30 mm. som gör att proppen kommer en bit in mot tunneln. Med detta får jag proppen där vattenströmmen når proppen vid t.ex. acceleration och högfart, vilket inte är fallet med originalutförandet. Som detta skrov är utformat, sjunker ju proppen ner i vattnet när man trottlar på, då får motorn jobba avsevärt mer än vad som motsvarar TT-motorns kraft.

Var det inte samma sak du var ute efter med trimplanen?

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #3 skrivet: Oktober 24, 2009, 09:10:38 pm »

Tjena Christian,
Jodå - trimplanen var egentligen avsedda att ge svar på hur förlängningen av vattensläppet påverkar proppeffekten. Detta gav bra svar kan jag säga. Det visade sig att vattnet till proppen då planas ut efter aktern, vilket gav en propp som fick arbeta mer i halvvägs vattenkontakt, och blev mer justerbar i höjd. Problemet med detta var, att det långa drevets uthäng efter aktern gör båten riktigt överkänslig i svängarna, därför att drevet då gräver ner sig och vill vrida båten runt tyngdpunkten. Detta orsakas av att det vid drevet inte finns någon flytkraft alls.

Man får inte glömma, att den långa tunga TT riggen i en sväng flyttar centrumvikten på båten ut mot sidorna. Detta är en av de mest negativa faktorerna med allt tungt material i TT riggen, som alltså bidrar till att välta skrovet i en sväng. Man kan jämföra denna med t.ex. OS eller K&B riggarna som innehåller väsentligt mindre skrot i riggarna.

Med min senaste moddning, ligger proppen närmare flytkraften i aktern, vilket förhindrar att den gräver ner sig i svängarna i samma utsträckning. Dessutom har jag format undre släppkanterna i tunneln så, att vattenflödet tvingas att släppa mot drevet och proppen.
En triangelformad riktare i mitten av tunnelns bakre del hjälper till att ge vatten på båda sidorna av proppen. Således bör proppen nu med detta, få lika vattenflöden oavsett båtens läge i vattnet.

Nu befinner sig TT riggen längre fram. Proppens läge ör nu 65 mm från pontonerna, jämfört med 95 mm.
Från tunneln ligger nu proppen 90 mm, jämfört med 120 mm som i originaleutformning.
Vad jag kan sej om den tidigare moddningen är, att båten blev avsevärt stabilare i sin gång, då bortsett från problemet med känsligheten i svängarna.

Jag njuter varje gång ja ser denna film. Dessutom ser jag också vad som gör att dessa härliga fartvidunder till katamaraner kan gå som de gör. Kolla själva: Minfavorit är ju förståss den vita NR.19, samma startnummer som jag har!;D Den går sååååå götttt!

http://www.youtube.com/watch?v=qexpbl8GaD8&feature=related

Får se vad den nya moddningen får för resultat, får hoppas att det blir en dag som man kan pröva detta.

Det är kul att forska HEHE! Grin

Loggat

Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 408

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #4 skrivet: Oktober 28, 2009, 11:27:26 pm »

Fet film du hittat Sune!
Hela tricket verkar ju ligga i hur båtarna "klistrar" i böjarna. Dom sätter sig precis som en FSR-V båt. Jag har i alla fall aldrig fått mina kattor att sätta sig så fint vid bojarna! Smiley

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #5 skrivet: Oktober 29, 2009, 08:25:00 pm »

Jag är ense med dig om detta med fästet kring bojarna.
Det är härligt att se dessa fullskalebåtars beteende i vatten.
Och vilka förare detta måste vara! Kolla bara;
http://www.youtube.com/watch?v=qexpbl8GaD8&feature=related
Det är detta jag försöker att röna ut med mina moddningar. Skall nog få till det så småningom,
när jag fått ordning på aquadynamiken i aktern?  Wink

Redan nu i början av november, har jag gjort slut på ett av mina många vinterprojekt.
Tror att jag nu fått proppen där den bör ge optimal effekt. Genom förflyttningen av riggen,
har jag minskat effekten av TT riggens lagårdsdörr i svängarna.
Nu är det bara vårsol och värme som saknas! Wink
Loggat

Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 120

« Svara #6 skrivet: Mars 08, 2010, 10:23:36 am »

Nu börjar det hända saker!!! första laddningen med båtar från HTB kom idag så nu blir det fart i mekstugan...

Fler bilder finns på http://ackestunnelhullracing.blogspot.com/
Loggat
Mattias Bengtsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 103

Eksjö RC Klubb

« Svara #7 skrivet: Mars 08, 2010, 11:59:33 am »

Vad skönt, kommer snart ner och hämtar upp båtarna, hoppas de andra kommer snart, man börja bli sugen. Smiley
Loggat

Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #8 skrivet: Mars 08, 2010, 12:08:06 pm »

Ja nu börjar det rycka i tarmen....
Loggat
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #9 skrivet: Mars 09, 2010, 11:25:16 am »

Nu är underarbetet klart på både VS! och HTB 290 så förhoppningsvis blir det lack i slutet av veckan....
Leksaken jag lagt upp båtarna på är inte min!!! nyhemkommen Nascar från USA, lite för dyr leksak för mig men det hade säkert varit jäkligt kul....
Loggat
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #10 skrivet: Mars 11, 2010, 08:20:47 pm »

Nu finns det HTB 290 till salu hos Fredrik på rc aktiv, pris beror på dollarkurs i nuläget finns båtar för2495:- kontakta www.rcaktiv.nu eller undertecknad vid intresse. Vill du ha en vinnarbåt så är detta rätt val, mer info finns på tillverkarens hemsida www.htbboats.com
Loggat
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #11 skrivet: Mars 28, 2010, 01:30:56 pm »

Nästa steg i lackeringen klar...
Loggat
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 626

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #12 skrivet: Mars 28, 2010, 04:30:18 pm »

ser grymt ut
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #13 skrivet: Mars 29, 2010, 06:46:52 pm »

Ja det kan nog bli bra när det är färdigt, idag åkte klarlacken på så nu återstår bara lite finputs sen är det dags att börja montera ihop båtarna.
Följ gärna framstegen på http://ackestunnelhullracing.blogspot.com/
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!