Tjena Christian,
Jodå - trimplanen var egentligen avsedda att ge svar på hur förlängningen av vattensläppet påverkar proppeffekten. Detta gav bra svar kan jag säga. Det visade sig att vattnet till proppen då planas ut efter aktern, vilket gav en propp som fick arbeta mer i halvvägs vattenkontakt, och blev mer justerbar i höjd. Problemet med detta var, att det långa drevets uthäng efter aktern gör båten riktigt överkänslig i svängarna, därför att drevet då gräver ner sig och vill vrida båten runt tyngdpunkten. Detta orsakas av att det vid drevet inte finns någon flytkraft alls.
Man får inte glömma, att den långa tunga TT riggen i en sväng flyttar centrumvikten på båten ut mot sidorna. Detta är en av de mest negativa faktorerna med allt tungt material i TT riggen, som alltså bidrar till att välta skrovet i en sväng. Man kan jämföra denna med t.ex. OS eller K&B riggarna som innehåller väsentligt mindre skrot i riggarna.
Med min senaste moddning, ligger proppen närmare flytkraften i aktern, vilket förhindrar att den gräver ner sig i svängarna i samma utsträckning. Dessutom har jag format undre släppkanterna i tunneln så, att vattenflödet tvingas att släppa mot drevet och proppen.

En triangelformad riktare i mitten av tunnelns bakre del hjälper till att ge vatten på båda sidorna av proppen. Således bör proppen nu med detta, få lika vattenflöden oavsett båtens läge i vattnet.

Nu befinner sig TT riggen längre fram. Proppens läge ör nu 65 mm från pontonerna, jämfört med 95 mm.
Från tunneln ligger nu proppen 90 mm, jämfört med 120 mm som i originaleutformning.
Vad jag kan sej om den tidigare moddningen är, att båten blev avsevärt stabilare i sin gång, då bortsett från problemet med känsligheten i svängarna.
Jag njuter varje gång ja ser denna film. Dessutom ser jag också vad som gör att dessa härliga fartvidunder till katamaraner kan gå som de gör. Kolla själva: Minfavorit är ju förståss den vita NR.19, samma startnummer som jag har!;D Den går sååååå götttt!
http://www.youtube.com/watch?v=qexpbl8GaD8&feature=related Får se vad den nya moddningen får för resultat, får hoppas att det blir en dag som man kan pröva detta.
Det är kul att forska HEHE!