Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 21, 2012, 10:03:40 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  El-båtar
| | |-+  Elbåt för utbildning.
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Elbåt för utbildning.  (läst 745 gånger)
Janne Lindgren
Gäst
« skrivet: Mars 20, 2009, 05:55:41 pm »

Tjena.

Ska försöka få igång ett elbåtsprojet för handikappade elever tillsammans med lärare på en elutbildning.
Troligen får vi anslag av skolan,- till 2st likadana båtar.  Cheesy
Vi kommer även att få använda båtarna som demo/utlån i Umeå-Ak- till alla som vill prova. Grin
Men även att vi ska ordna "friluftsdagar" för elever vid skolan.
Radion ska vara spakmodellen och ha möjlighet att koppla en masterradio.

Projektet går ut på att man ska få insikt i Radiostyrning mäta pulser, accladdning, mätning av effektuttag i motorn , acc osv.
Detta för att projektet ska rymmas inom el/elektronik utbildningen så kostnaden går att motivera.

Då jag har dålig koll på elbåtar och vad som är vettigt att starta med, hoppas jag att nån med lite mer insikt kan hjälpa till att rekomendera lämpligt skrov motor, fartreglage, accar, propp osv.

Siktar på ett Offshoreskrov som tål lite vågor och framför allt att det ska vara stabilt att köra.
Kan tänka mig att skrovlängden ska ligga kring 70-80cm för att vara hyfsat tåligt, förslag..

Fartreglage vattenkylt, kanske något över dimensionerat för att tåla misshandel.
Men framför allt med en "mjukreglering" av motorn.

Motor Borstlös.

Fartmässigt skulle jag vilja hamna på en 50-60km/t

Körtid minst 5minuter per laddning.

Är det här nåt som går att få ihop :Smiley?
Loggat
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #1 skrivet: Mars 20, 2009, 06:26:31 pm »

Hej!
Hur mkt pengar ska det kosta? Skall ni bygga allt från lösa delar eller RTR. Borstlöst är lite känsligare än borstat, tänker på utlåningen.
Denna båt är väl beprövad o det finns mkt uppgraderingar till den. AquaCraft SuperVee 27.
Tiita på den o använd den som "byggbeskrivning".
Ett kraftigare fartreglage är aldrig fel, vattenkylning är ett måste vid 5 min körtider.
Lasse
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #2 skrivet: Mars 20, 2009, 06:46:16 pm »

Tjena!

Vi planerar med att bygga från lösa delar, -för att få helheten.
Kostnad? ja vi har inte fått nåt klart än, men kan gissa att 5-6-7 tusen per båt är godkänt.

Jo glömde, Skrovet bör kunna byggas "själv-vändande".
Vad är känsligare med borstlöst?

Nåra bra förslag på delar?
Loggat
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #3 skrivet: Mars 20, 2009, 07:06:56 pm »

Nogrannare med att passa ihop komponenter, motor-storlek, fartreglage o batteri. Stor motor, bra fartreglage men för litet batteri= motor och / eller fartreglage brinner. OSV.
Det finns ju ett antal skrov runt 80 cm DF 33, Titan 40, Syncron. Kolla med Janne på MRT vad han har hemma, har en del som inte finns på hemsidan.
Alla dessa skrov går ju att bygga in flodchamber i. Om du tittar på tyska sidor har de flesta skrov för el detta från början.
Dubbla roder rekommenderar jag för bättre stabilitet o stryrbarhet åt båda håll, min DF 33 gick något långsammare med dubbla roder med klart mkt stadigare.
Motor till 80 cm mono: 540 8-10XL. Fartreglage, minst 25 volt o 125 Amp. Batteri/er 10.000Mah 25C 18,5V-22,2V.

Lasse
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #4 skrivet: April 10, 2009, 10:43:11 am »

Tjena!

En glad nyhet!  Cheesy Cheesy

Nu är det klart med beslutet, att Dragonskolan/Rh-Gym kör igång med Bygge av 2st elbåtar.

Vi får det att gå in under en Elutbildning för eleverna.
Eleverna ska få räkna och mäta på ESC reglaget, motorn, och radiostyrningen,lödning, laddning, osv.
Skolan kommer att köpa in 2st båtar, roder, trimplan, axlar....., å 2st spakradio med servo.
Radioapparaterna kommer att kunna kopplas ihop, med en som "master" radio. MRT:s el-expert  Wink
håller just nu på att titta på lämpliga grejor för bygget. Utbildningsplanen för hösten är klar.
Bygget kommer möjligen igång under hösten och färdigställs under nästa vår.
Vi har kollat en aning bland eleverna, å dom verkar helfrälsta på att få en sån här möjlighet.
När båtarna är byggda kommer eleverna att få använda båtarna på tex friluftsdagar, osv.
Dessutom Kan Vi i UAK Rb ha dom som testbåtar för dom som vill prova på båt-åkat.
Det här blir en kanon grej både för elever, lärare och inte minst för UAK Rb. Grin
Loggat
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #5 skrivet: April 10, 2009, 12:16:56 pm »

Grin Grattis!!!!
Kul att det gått igenom. Blir ett spännande projekt att följa. Valet av spakradio gör att valet av ESC ökar betydligt då de flesta fartreglage för flyg o heli inte fungerar med rattradio. Ni kan alltså få tag i kraftigare o bättre reglage samt att ni får möjlighet att bygga vattenkylning till dom Wink
Lasse
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #6 skrivet: April 10, 2009, 01:29:19 pm »

Jo, Såg "en grej" som konverterar rattradio till att härma spak just för att få ett större utbud på ESC.
Men minns inte var Huh?, -måste vara åldern på gubben.  :Smiley

Hur som helst är de dö-spännande att få igång det här projektet på skolan.
Så jag hoppas vi får ihop riktigt bra grejor som håller så kan det antagligen bli uppföljning av skolan,
å allt vad det innebär för att bredda båtsporten.
Skolan har drygt 2.300 elever, om bara några bråkdelar blir intresserade,
- är det en himla massa potentiella båtåkare.

Får nog börja att planera för att bygga ut sjön/depån redan nu. :Smiley :Smiley
Loggat
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #7 skrivet: April 10, 2009, 01:50:43 pm »

Du menar nog Pi-Stix, jag nämde den i gamla forumet. Tyvärr har tillverkaren slutat göra dessa, så det finns nog bara några i lager hos vissa återförsäljare. Kan ju vara ett till projekt för ungdomarna :Smiley
Loggat
claes.meijer
Newbie
*
Antal inlägg: 5

« Svara #8 skrivet: April 15, 2009, 07:20:30 pm »

hej på er alla.
om ni vill köra ett lågpris allternativ för klubben eller annat gäng så titta lite på mina depron hydros. kan kaske passa.
lite film fins i artikeln på www.meijer-models.se

mvh/Claes M
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!