Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 07, 2012, 07:01:12 am
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Motorer
| |-+  Bensinmotorer
| | |-+  En fråga om avgaspipa?
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: En fråga om avgaspipa?  (läst 771 gånger)
Robert Wunsch
Jr. Member
**
Antal inlägg: 51

« skrivet: Augusti 13, 2009, 04:53:51 pm »

Har nu införskaffat mig en Mathe 35 med elektronisk tändning och avgaspipa, problemet är att pipan är för lång och kommer att sticka ut 3 dm bakom båten om inget görs då jag inte har nån 180 graders krök som går runt motorn. Fråga skulle jag kunna kapa av den sista biten ca 3 dm av avgasröret och svetsa på det tvärställt (90grader) och även svetsa på två utblås??

För mig gör det inget om jag förlorar lite effekt på detta då det ändå inte är en tävlingsbåt men vill samtidigt inte att motorn ska gå helt kasst!? Är detta nåt som skulle kunna funka tror ni Huh?
Loggat
Håkan Åkerblad
Newbie
*
Antal inlägg: 2

« Svara #1 skrivet: September 17, 2009, 09:08:49 pm »

Hej!
Är det den sista koniska delen av dämperiet som du kommer kapa då?

isåfall blir det nog inte så bra, den är viktig att ha kvar.
har du kanske en bild på dämparen att dela.
Loggat
Robert Wunsch
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: November 20, 2009, 05:09:25 pm »

Lite sent svar men... om jag tar bort denna insatsen ur pipan och kapar pipan en bit så blir den lagom lång. Frågan är förlorar jag en massa effekt då eller väsnas det bara mer som fan?? Antar lite att denna insats har med ljuddämpming att göra?!

Loggat
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 210

« Svara #3 skrivet: November 20, 2009, 06:22:55 pm »

Hej Robert

Pipan avslutas med en s.k stinger, det är det smala utblåsröret som sitter inne i ljuddämparen. (slutet på pipan) Så länge du inte modifierar denna så påverkar du inte själva pipan negativt.
Om du vill korta av eller vinkla ljuddämparen så påverkas inte effekten av det, möjligen ljudnivån. Ok stryper du utblåset så att arean blir mindre än original så påverkas effekten givetvis men om du har två utblås från dämparen som sammanlagt är lika eller större än original så kommer det funka.
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Robert Wunsch
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: November 20, 2009, 07:33:25 pm »

Tackar för svaret, näh ska inte röra stingern då! Antar att det är det man ser om jag tittar in i pipan nu från utblåsets håll så att säga, det är en avsmalnad del (kona) som löper ut i ett rör ca 7cm långt med samma tjocklek som utblåset!

Hade tänkt testa med att ta ut insatsen som jag nu gjort på bilden, kapa röret ca 1 dm, kapa av insatsen från locket så att säga så jag får ett slut igen med utblås. Det finns risk för att det nu kan låta högt men... hehe Grin
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!