Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 21, 2012, 09:40:08 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Roderfråga.
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Roderfråga.  (läst 1339 gånger)
Janne Lindgren
Gäst
« skrivet: Juli 25, 2009, 12:53:21 pm »

Nån som testat, om det blir någon större skillnad på ett långt "utstick" på rodret.

Om man använder Typ 100mm eller 150mm på "utsticket" från aktern till rodrets framkant.

Vilken skillnad blir det på båtens uppförande?

/Janne L
Loggat
Lasse Skullman
Gäst
« Svara #1 skrivet: Juli 25, 2009, 04:02:35 pm »

???Beror på om du har proppen på samma ställe. Proppen påverkar rodret o rodret påverkar proppen.
Generellt gäller väl att du "förlänger" båten med den bit du flyttar bak grejorna....!?
Loggat
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #2 skrivet: Juli 25, 2009, 08:24:25 pm »

Jag vet att Gordon alltid bygger med så långa stöd som finns. Vet dock inte anledningen...
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #3 skrivet: Juli 26, 2009, 07:47:41 am »

???Beror på om du har proppen på samma ställe. Proppen påverkar rodret o rodret påverkar proppen.
Generellt gäller väl att du "förlänger" båten med den bit du flyttar bak grejorna....!?
Jag vet att Gordon alltid bygger med så långa stöd som finns. Vet dock inte anledningen...

Det kan ju vara att man "förlänger båten".
Båten bör då bli stabilare i längdriktningen av ett längre utligg??!!! Huh?
Tänkte följa med  även med strutten då jag har en "lång" 95mm strutt liggande.
Strutten var den egentliga upprinnelsen till frågan eftersom mitt 100mm roder "hamnade fel".
Får prova och se va resultatet blir. :Smiley

Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #4 skrivet: Juli 28, 2009, 04:39:14 pm »

Fixade en förlängning till roderbommen på 45mm.
Med std bommen är det ca 1,5cm till botten, gissar att det kan orsaka ett oönskat lyft.
Gjorde därför förlängningen så att den även lyfter upp rodret ytterligare ca 1,5cm, till 3cm.
Nu är det bara resten av båten som ska fixas innan provkörning. Wink

Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #5 skrivet: September 26, 2009, 03:14:52 pm »

Tjena.

Tog en stund att få igång nya Sigma:n, med förlängt rodrer och strutt (till roderframkant 155mm, där rekomenderat är 95mm)
Fast nu är det provat.
Har inte lika mycket motor i den här nya Sigman, det är en hemmatrimmad RCMK S254.
Den andra sitter det QD25:an i och är betydligt mer att åka med och annan propp,
så en direkt jämnförelse går inte att göra.
Men båten blev lungnare både i sväng och större vågor, - som jag upplever det. En positiv ändring.
 (SÅ nu vet vi anledningen till Gordon:s långa utligg.) Cheesy

/Janne L
Loggat
Jon Ertnes
Newbie
*
Antal inlägg: 25

« Svara #6 skrivet: Oktober 11, 2009, 11:24:27 pm »

Hei Janne!

Jeg har forsøkt med 3 ulike lengder på roret på min Rico 2008. 4", 5" og 6". Jeg bruker hardware fra Accu-Teck, og de har et roroppsett som kan forlenges med 1" eller 2".
Fra Rico anbefales det 2" forlengelse, men jeg fant at min båt fungerer best med 1".
Selve roret inkl. brakett er 4", så du kan altså forlenge det til 5" eller 6". Bruker du flere braketter kan du også få det enda lenger.
Her ser du; http://www.accu-techrchardware.com/rudderassemblies.html

Hilde`s Donzi`er fungerer best med 4" (altså uten forlengning).

Min erfaring; roret for langt bak gir en sen sving og hekken på båten utsettes for mye belastning. Roret for nærme gjør båten ustabil i bølger og rask sving.
Loggat
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #7 skrivet: Oktober 12, 2009, 05:30:43 am »

Hej Jon.

Va bra! Grin
Då har vi samma erfarenhet, att båten blir lungnare och går bättre i vågorna, med ett längre roderutligg.
Fräste egen förlängning, som också lyfte rodrerbommen, som du ser på bilderna.
Sigman:n är snabbsvängd, så förmodligen skulle den möjligen klara ett längre roderutligg.(?)

/Janne
Loggat
Joan Wallgren
Newbie
*
Antal inlägg: 24

« Svara #8 skrivet: Februari 18, 2010, 11:07:40 am »

Hej!
Här hittade jag en intressant gammal tråd. Står just nu inför val av roder till en Delta force 33. De rekommenderade rodret, Speed master 21 hamnar straxt framför propellern. Kommer använda en singer strut från Speed master 3/16”, strut längd 85mm. Rodret har sin framkant på 53mm.
Vad får detta för konsekvens?
Är med på ert resonemang att ett roder som sitter längre bak gör båten stabilare.
Men hur är det i samverkan med propellern? Den kommer man ju aldrig flytta bakåt! Rodret utsätts ju för betydligt mer vattensprut om de sätts bakom propellern, energi förlust!
Funderar på detta eftersom jag även är lite sugen på RCMK: roder DX140 från MRT. Detta roder är 120mm långt, dvs. hamnar bakom. Visserligen är de rodret lite djupare och inte avsmalnande men de går ju att justera.
På min Micro Mogli GT ligger rodret en bit bakom propellern. Men de är antagligen som ni skriver ovan att, båten blir stabilare. På den lilla båten är de befogat då den bara är 42cm! Men hur skulle ni gjort på en DF33 som är 83cm?

Mvh Joan

Loggat
Fredde Cederberg
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 250

VM guld x 3, VM brons x 2

« Svara #9 skrivet: Februari 19, 2010, 01:04:09 pm »

Joan- Jag har en DF för växlad 3,5 alt oväxlad 7,5cc, kom förbi någon dag kan du se hur jag gjort, inte omöjligt att jag även har ett roder som kan passa din båt.

Har för mig att jag också har Speed master strut på den.

0708985901

Fredde C
Loggat

Världsmästare 2008 FSR-V 3,5 & 7,5
Världsmästare 2010 FSR-V 7,5
18 x SM guld i FSR-V

www.modellmarin.com
www.modelboatsport.net
Joan Wallgren
Newbie
*
Antal inlägg: 24

« Svara #10 skrivet: Februari 19, 2010, 01:21:15 pm »

De låter ju bra! jag slår en signal under helgen så får vi se när det passar. Vore bra att kika på ett alternativ till den lösning jag har tänkt ut  Smiley

Mvh Joan
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!