Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 21, 2012, 09:36:19 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  OTA-båtar
| | |-+  Tips & Trix....
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 11 Skriv ut
Författare Ämne: Tips & Trix....  (läst 9755 gånger)
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 120

« Svara #15 skrivet: Juli 11, 2009, 01:11:56 pm »

Hej Tobbe,
Den röda Banditen är undertecknad och den gula TS tillhör Staffan Zetterlund som lurade in mig i dessa tokerier.....
/S
Loggat
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 635

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #16 skrivet: Juli 11, 2009, 01:59:55 pm »

Bra,,  då har vi två båtar till  till start i norrköping den 22 aug då.. Cool
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #17 skrivet: Juli 11, 2009, 04:11:58 pm »

Ja du Tobbe, det kanske vore något!!! Får väl försöka få fart på grejerna och lära mig hantera båten någorlunda innan man kastar sig in i det getingboet men vi får se vad som händer. never say never!!!
Ha det gött.
/S
Loggat
Mattias Bengtsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 103

Eksjö RC Klubb

« Svara #18 skrivet: Juli 11, 2009, 10:15:51 pm »

Det är bara att in och gasa, även en bandit kan komma högt upp, bara det blåser lite Wink
Loggat

Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #19 skrivet: Juli 12, 2009, 08:30:45 am »

Tusen tack Sune, verkar som att det finns lite att jobba med... Jag har även provat lite med en 3 bladig propp men den "slirade" väldigt i starten så jag gick tillbaka till orginal proppen tills jag har fått rätsida på det som kan göras.. Ska försöka komma till Eksjö på Söndag em. om jag lyckas få till det..
/S
Hallå Stefan,
Inför vår tänkta OTA träning idag kl. 15.00.
Det är grådask som hänger över Eksjö även idag, nära nog vindstilla och det regnar inte just nu kl.9,30 söndag 12/7.
Kan bli en bra dag för att ställa in OTA båtar?
Men det har skvalat hela veckan. Kan bli än mer regn, om nu han däruppe inte drar för duschdraperiet
vill säga. Sad  Kan vara gott att veta om du har lång väg att köra?
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #20 skrivet: Juli 12, 2009, 09:16:44 am »

Hej Sune, funderar lite på trimplanen som du satt på din Bandit, hur breda har du gjort dom?? och finns det fästmaterial ipontonenrna som man kan skruva dom i så dom sitter eller har du bara limmat dom med epoxy??
/S
Hej Stefan, Mina trimplan har samma bredd som pontonernas två underytor. Jag har gjort dom av en aluplåt som har måttet 56 X 38 X 1,5mm.  Plåten har vikts i samma vinklel som pontonformens botten.
För fäste i aktern, har jag bockat upp en fästkrage på 8 mm som jag sågat ett V i, mitt för viklinjen vid 36 mm. som är breddmåttet på den stora undre pontonytan. Så blir den utskjutande delen 30 mm, när fästkragen är bockad uppåt. På den yttre delen av bärplanens fästkrage, har jag gjort ett sfäriskt urtag för gummitätpluggen i pontonerna.
Gummiplugarna har jag slängt åt h-te, dessutom bytt ut dom mot M6 nylonskruv som skruvats in i pontonernas hål som jag gängat med M6 gängtapp. Bättre tätning då med en liten gummipackning på skruven.

På denna bild kan du se att jag har kortat bärplanens
yttre del för att minska trycket mot bärplanet i svängarna.

I de två färstkragshalvorna, har jag borrat 3mm,s hål i mitten av fästkragen, och skruvat fast i aktern på pontonerna med M3 skruv. Skruvarna är smorda med SEAB AB,s "GUL högpresterande tätningspasta." Avsedd för tätning av anslutningar av vattenanslutningar i bilar. Detta för att få skruvanas hål riktigt täta, och att de inte skall sträva i polyestermaterialet, som kan förstöra fästet för skruvarna.

Pontonernas akter, har ett ganska tjockt material, kan vara rund 4 mm tjockt, och visar sig gå bra att skruva i. Förborra gärna med ett 2,2-2,5 mm,s borr bara, om du drar M3 gängor i skrovet, för att undvika sprickbildningar runt hålen. Det går också bra att använda vanliga 3X10 mm,s självgängande modellskruv, om du förborrar fästhålen först med ett 1,5 mm,s borr, och smörjer skruvarna med tätmassan..

Lycka till, om du nu provar det här?
Loggat

Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #21 skrivet: Juli 12, 2009, 11:36:40 am »

Tackar för det Sune.. Det får bli nästa projekt med båten nu till veckan.. Allt är packat och klart för avfärd mot Eksjö... Lämnar Värnamo ca: 14.30 för avfärd mot Eksjö så jag dyker upp vid 15.30 tiden, ses då!!
/S
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #22 skrivet: Juli 12, 2009, 11:48:14 am »

Tackar för det Sune.. Det får bli nästa projekt med båten nu till veckan.. Allt är packat och klart för avfärd mot Eksjö... Lämnar Värnamo ca: 14.30 för avfärd mot Eksjö så jag dyker upp vid 15.30 tiden, ses då!!
/S
Välkommen! Det ser ut att bli rätt hyggligt väder, med en vänlig sydlig vind som är gynnsam för vår sjö! Grin
Vi ses där då!
Loggat

Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #23 skrivet: Juli 12, 2009, 08:13:55 pm »

Då var man hemma i Värnamo igen efter en kanontrevlig em i Eksjö. Tusen tack till Sune, Mattias, Mattias och Linda för trevligt bemötande och värdeful hjälp i jakten på att få fart på Banditen..... Finns lite kvar att jobba med, suck!!!
Bilder från dagens övningar kommer att läggas upp under kvällen eller morgondagen, Nilla lyckades knäppa ca 300 bilder under ett par timmar så förhoppningsvis finns det något värt att titta på mer än nar jag är ute och ror!!!
Återigen TUSN TACK!!! Vi kände oss verkligen välkomna!!!

http://www.kamarell.com/nilac/
Loggat
Mattias_Kratz
Newbie
*
Antal inlägg: 17

Eksjö RC

« Svara #24 skrivet: Juli 12, 2009, 09:22:45 pm »

Ja, jag tycker också det var en kanondag! Det är ju himla trevligt med besök utifrån, hoppas vi alla kan få igång våra båtar samtidigt nästa gång så vi kan köra några träningsheat...... jag förstår att det är problematiskt att få igång alla samtidigt för jag fick ju bråka med min motors inställningar ett bra tag...... jag fick den att gå riktigt bra tillslut men då var det dags att åka hem Sad Fick dock räcka med 5 timmar. Jag är riktigt nöjd med dagen, mycket körning och lite efterarbete...... det är precis som det ska vara....... Cheesy
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #25 skrivet: Juli 12, 2009, 09:25:57 pm »

Då var man hemma i Värnamo igen efter en kanontrevlig em i Eksjö. Tusen tack till Sune, Mattias, Mattias och Linda för trevligt bemötande och värdeful hjälp i jakten på att få fart på Banditen..... Finns lite kvar att jobba med, suck!!!
Bilder från dagens övningar kommer att läggas upp under kvällen eller morgondagen, Nilla lyckades knäppa ca 300 bilder under ett par timmar så förhoppningsvis finns det något värt att titta på mer än nar jag är ute och ror!!!
Återigen TUSN TACK!!! Vi kände oss verkligen välkomna!!!
Man tackar för detta! Grin Kan säga, att det var lika trevlig och förnöjsamt för oss att ha Dig och din trevliga familj med oss den saken är klar. Det e la gött me goa mänskor omkring sig! Grin
Tack för att ni kom, skall jag också säga, vi ser er gärna här igen. Och tack för erbjudandet av kaffet Nilla, får väl ta igen det nästa gång när magen inte redan är kaffefylld då, Hehe!

Vi ses gärna igen vid Gysjöbryggan! Grin
Loggat

Mattias Bengtsson
smbf-medlem
Full Member
*

Eksjö RC Klubb

« Svara #26 skrivet: Juli 12, 2009, 09:42:46 pm »

Väldigt trevligt att träffa er, rolig dag. Hoppas vi kan samla hela gänget och köra lite race senare i sommar. Smiley
Loggat

Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #27 skrivet: Juli 13, 2009, 10:12:18 pm »

Vi kommer gärna tillbaka så snart ni kör igen... i morgon blir det nog en VS1 om det nu går att få tag på...
Nu ligger bilderna från igår upplagda på nätet, bara att kolla och hämta hem om ni vill ha några av dom.
http://www.kamarell.com/nilac/
/S
Loggat
Mattias Bengtsson
smbf-medlem
Full Member
*

Eksjö RC Klubb

« Svara #28 skrivet: Juli 13, 2009, 10:59:09 pm »

Sköna bilder, kan tänka mig att det blir körning på söndag igen, återkommer med tid om det blir något. Smiley
Loggat

Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #29 skrivet: Juli 13, 2009, 11:36:13 pm »

Tjena!

Den som kör en gul Bandit II får gärna ta kontakt med mig!
 Smiley
/Christian
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 11 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!