Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 08, 2012, 05:38:15 am
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  OTA-båtar
| | |-+  Tips & Trix....
« föregående nästa »
Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 Skriv ut
Författare Ämne: Tips & Trix....  (läst 9491 gånger)
joni soronen
Newbie
*
Antal inlägg: 7

Inferno GT med 2x motor (inte min)

« Svara #135 skrivet: Oktober 07, 2009, 11:40:48 am »

Okej, vad skall man göra för att båten inte ska "flyga" upp i luften och tippa på rygg?
Loggat

- Joni Soronen från MV(MiniVeneilijät) i Finland

2x Deltaforce 26cc, 2x OTA (TT 3,5 & OS 3,5)
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 817

S 45-2

« Svara #136 skrivet: Oktober 07, 2009, 01:58:34 pm »

Okej, vad skall man göra för att båten inte ska "flyga" upp i luften och tippa på rygg?
Hej Joni;
Jag tror att du skall kolla om du har för stor positiv vinkel på outriggern. En stor positiv vinkel vill ju dra upp fören, en negativ, drar fören nedåt.

En princip att tänka på: Det handlar om en cirkelrörelse, där proppens vinkel ej bör följa en cirkels sväng från basen,  bakåt och uppåt när den matar på med kraft i vattnet. 

Testa med att se till att du har proppaxeln i rät linje med tunnelbotten först. Se skillnaden.  Vinkla sedan riggen negativt med 2-3 mm. och testa igen. Oftast är det proppaxelns vinkel i förhållande till båtens läge på vattnet som avgör,  om den skall resa sig i fören eller sänka den. Detta beror också mycket på båtens tyngd i fören, eller balanspunkten i skrovet.

Om båten t.ex. gärna drar upp fören i hög fart, blir ju vinkeln på proppaxeln djupare i vattnet, och hjälper till att resa båten ytterligare.  Detta kan också handla om, att öka med vikt i främre delen av båten för att minska denna resningseffekt. Många har lagt sådär 300 -400 gram bly bakom radiolådan. Detta fungerar bra för de flesta, men, en lätt båt kan vara bättre och snabbare, om man fixar till rätt proppvinkel.
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 120

« Svara #137 skrivet: Oktober 07, 2009, 05:30:51 pm »

Här händer det grejer när man är borta ett par dagar!!! Kul!!
Som svar på Leifs fråga ang. vingarna så kan jag bara säga att mina erfarenheter av vingarna är att jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad med eller utan men det är ju alltid kul att prova något nytt och dom gör definitivt ingen skada och i högre farter så "måste" dom ju trycka ner fören litegrann.
Jag tror dock mer på Christers idéer att det handlar mestadels om setup, vunklar, höjd på riggen och rätt vikt och tyngdpunkt. Vad det gäller toppfart så är det samma sak där Christer som kört alla SM tävlingar i år intygar ju att det blåst eller varit starka strömmar vid alla tävlingar och då är toppfarten av underordnad betydelse men fist fasiken är det kul med en båt som går som ett skållat troll, att ha bra fartresurser är ju aldrig en nackdel men den ringa erfarenhet jag har är att mycket avgörs fram till första boj så en bra start och bra acceleration tror jag är viktigare än dom sista km/h i toppen men det är mina egna ej vetenskapliga tolkningar och funderingar....
Ps. Hur gick det med tidningsreportaget Christer??? Vore kul att ta del av det. Ds.
Stefan
Loggat
Christer Burström
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 18

« Svara #138 skrivet: Oktober 08, 2009, 08:39:10 am »

Stefan@ skicka ett mail så skickar jag copy på den.
Det blev inga bilder från er tyvärr.

mvh
Christer
Loggat
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #139 skrivet: Oktober 10, 2009, 09:36:20 pm »

Tips o trix är ju alltid bra. Men när de samlas i en röra i en tråd blir det svårt att hitta specifika.
Ny fråga=ny tråd (eller tips då...)

Låser därmed denna.
Loggat
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 408

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #140 skrivet: Oktober 28, 2009, 05:51:28 pm »

Likt James Bond dyker den upp igen!
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #141 skrivet: Oktober 28, 2009, 08:11:21 pm »

Haha - "a hero never die!"
Loggat

Janne Lindgren
Gäst
« Svara #142 skrivet: Oktober 28, 2009, 08:46:02 pm »

Ang. James Pond. sorry Bond.

Skulle man inte kunna dela upp tipsen i grupper.

Typ;

Radiolåda/servofästen.
Roder/strut/Stinger.
Propeller/balansering/modifiering.
Motorfästen/borrning.
Flex-axlar.
Modifiering/slipning av skrov.
osv.....

Hela byggtrådar för olika båttyper.
Sen kan man kanske lyfta in valda delar av tråden till undergrupperna

Nu bygger det på "lite mer":Smiley aktivitet i forumet,
- men det kan ju vara en början till att fler engagerar sig???!!!

/janne L
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #143 skrivet: Oktober 28, 2009, 08:48:44 pm »

BRA JANNE!
Du är på rätt spår! Grin
Loggat

Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #144 skrivet: Oktober 28, 2009, 11:19:00 pm »

Innan den förra tråden låstes så var det den mest levande tråden på forumet. Så fort någon gjort något kul så skrev man om det  där. Vissa hade frågor, vissa hade svar och vissa delade bara med sig av de senaste galenskaperna.
Det har varit ganska tyst sedan tråden låstes.
Hela poängen med den tråden blev att det diskuterades om allt mellan himmer och jord som hade med kattor att göra. Hur trevligt som helst!
Dela upp saker hur ni vill, bara snacket kommer tillbaka! Smiley

/C
Loggat

S8-150 HMBK
SM brons i FSR-V3,5 2010
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #145 skrivet: Oktober 29, 2009, 12:08:03 am »

I vilken form de nu ska vara, är det för att väcka och/eller behålla intresse för båtåkning.

Det finns massor med grejer som ligger på vindarna, där man inte vet hur man ska få igång pryttlarna, å bara skiter i båten.
Forumet skulle kunna bli en liten uppslagsbok där man hittar hjälp och tips, - nåt man gärna går till.
Kolla bara bilforumen där finns det massor av info, där man sprider kunskap för att få det att funka bättre.
Fler och fler blir duktiga på att få ihop grejorna, så att bilarna går och håller bra, å i båtarna är det minst lika viktigt.
Vem vill sitta i en roddbåt hela dagen för att båten stannar mitt ute i sjön hela tiden.

Kolla den här, vem tror att den här båten fungera nån längre stund, om nån stund. :Smiley
Men killen verkar ha ett båt intresse, - en stund iaf. Wink

Loggat
staffan zetterlund
smbf-medlem
Newbie
*
Antal inlägg: 26

« Svara #146 skrivet: Oktober 29, 2009, 08:13:20 pm »

Alla uppskattade tips o trix del 1 som den var, jo utom en tydligen  Shocked
Loggat
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*

« Svara #147 skrivet: Oktober 30, 2009, 11:53:21 am »

Janne, vems är den där båten??? Ser ut som Pansarkryssaren Potiemkin... he he
Snacka om att få ihop det! Smiley

Vad är den byggd av? Funkar den?
Kul med hemma byggen!

/C
Loggat

S8-150 HMBK
SM brons i FSR-V3,5 2010
Janne Lindgren
Gäst
« Svara #148 skrivet: Oktober 30, 2009, 12:49:29 pm »

Janne, vems är den där båten??? Ser ut som Pansarkryssaren Potiemkin... he he
Snacka om att få ihop det! Smiley

Vad är den byggd av? Funkar den?
Kul med hemma byggen!

/C

Jo den ska tydligen ha gått, Shocked - fast inte så fort, svängfenorna & trimplan verkar lite överkurs å hi-tech. Wink

Hittade den i nåt forum, är nån kines som byggt skrovet av cigarrlådor å lite glasfiber på väl valda ställen, motorn är en ex. luftkyld bensinare som han kapat av kylflänsarna på, bränsletanken en motoroljeflaska, motoraxeln nån pianotråd.
Det enda som verkar vara vettigt är proppen. men han spräckte nog sin båt-budgeten på proppen. Shocked

Faktiskt så är jag lite impad av killen, han har haft en båt-dröm som han förverkligat på sitt sätt, men han kunde nog behöva "lite support".  Wink

/Janne
Loggat
Micke Andersson
Newbie
*
Antal inlägg: 23

« Svara #149 skrivet: Oktober 31, 2009, 07:37:18 pm »

Hahaha, underbart bygge! Gillar särskilt utförandet och godstjocklekarna i roderdelarna- rejäla grejer som tål det mesta... Wink Styrningens stötstång är också intressant... undrar om det är koppartråd också, dessutom?
Loggat

3100 hästar på sitt allra bästa humör... http://www.youtube.com/watch?v=uBmJ2cuFTcE
Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!