Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Februari 08, 2012, 05:42:05 am
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  OTA-båtar
| | |-+  Tips & Trix....
« föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 ... 11 Skriv ut
Författare Ämne: Tips & Trix....  (läst 9492 gånger)
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 120

« skrivet: Juli 10, 2009, 11:20:46 am »

Som Rookie skulle jag uppskatta lite tips om hur jag får fart på min Bandit 3.5. Var i Eksjö och kollade när min kompis Staffan Zetterlund tävlade och råkade köpa 2 lotter och döm om min förvåning när Staffan ringde och sa att jag hade vunnit en båt!!! För att göra en lång historia kort så insåg jag att tid, ekonomi och kunskap inte räckte till för att jag skulle göra denna värsting båt rättvisa så det slutade med ett byte med Christian Fridh. Han fick min Raptor och jag fick en komplett Bandit 3.5, Pang!!! ett intresse har väckts och nu fixas det och justeras för fullt, men som helt grön inom detta så känns det som om det famlas lite för mycket i mörker, har letat efter lite tips om viktning, riggvinkel, rigghöjd, squissmått m.m. och hittar inte mycket matnyttigt.... vore tacksam för lite tips.
En ny entusiast är född!!!!
Loggat
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 626

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #1 skrivet: Juli 10, 2009, 11:28:21 am »

Du får ju utnyttja de att det finns minst 4 bandit grabbar i eksjö.. ring dem o tjata att ni ska till sjön o träna.. då får du dels tips o sen får du köra också,,   Smiley
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #2 skrivet: Juli 10, 2009, 11:44:33 am »

Bandit 3.5  viktning, riggvinkel, rigghöjd, squissmått

Hej!

Kul med ännu en entusiast!
Det bästa tipset fick du, gå med i en klubb. Sune (Eksjö), vet jag har pysslat mycket med inställningar på Bandit.
Annars är ju Bandit en så kallad RTR (Ready To Run) båt. Starta och kör bara  Grin

Mer vikt (fram) vid blåsväder.
Negativ riggvinkel (dra riggen mot skrovet) vid blåsväder, det 'trycker' ner nosen.
Squish-mått behöver du inte tänka på i detta nu...

Det finns en del sidor med, allmän, information. En plats att starta på är axonracing.

Ses på tävlingen i Norrköping?
Loggat
Mattias Bengtsson
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 103

Eksjö RC Klubb

« Svara #3 skrivet: Juli 10, 2009, 08:36:31 pm »

Har du tid och om vädret tillåter så är du välkommen till Eksjö på söndag, troligvis så kommer det vara ett par stycken som kör från kl 15. Om du går in på eksjorc.se så finns det lite tel nr under kontakt det är bara att slå en pling.
Loggat

Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #4 skrivet: Juli 10, 2009, 09:22:38 pm »

Jag tackar för tipsen så här långt, ser ut som att Eksjö får stå ut med lite besök framöver....
Tävling i Norrköping kanske är lite väl tidigt men man vet aldrig.
Är precis inkommen från garaget efter att ha installerat 2 nya servon och försökt få till det med en ny radio, futuba 4 PK så nu är det bara att tuta och köra och hoppas på att det mojnar..
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 817

S 45-2

« Svara #5 skrivet: Juli 10, 2009, 09:25:10 pm »

Du får ju utnyttja de att det finns minst 4 bandit grabbar i eksjö.. ring dem o tjata att ni ska till sjön o träna.. då får du dels tips o sen får du köra också,,   Smiley
Tack skall du ha Tobbe! Grin

Och Thomas, han vet att jag grejat mycket med de hoppande Banditerna, som knappast vill varva ut för full mm.
Här kommer lite tips Stefan;
Min upptäkt var, att skroven på dessa banditer är för korta, med för lite flytkraft i aktern. Detta gör att riggen sjunker för djupt p.g.a. den tunga riggen, som dränker proppen så att motorn får jobba som en gruvarbetare! Detta håller inte!
Ett annat problem är skrovens tunnelprofil, som är convext ut i tunneln, vilket ger en vandrande luftkudde i tunneln från för till aktern som båten vaggar på i mitten av tunneln, och som allt för snabbt släpps ut i aktern. Därför får den det tråkiga delfinrörelsen på vattnet.

Tips 1;
Tillverka två trimplan 30 mm ut från aktern, bör vara med samma vinkel som pontonernas undre profil. De kan göras av 1 mm,s aluplåt med en 6- 8 mm uppvikt fästkrage som kan skruvas i aktern, alt. kan de göras av en träkloss också,  som limmas med t.ex. Super Epoxy, om man slipat skrovet ordentligt först, och förstärkt med långa tunna skruv mot pontonernas akteryta.

Tips 2;
För att minska det förädiska luftsläppet i tunnelns akter kan man tillverka t.ex. två 24mm. breda och
förslagsvis 150mm långa kilar av plywood eller Depron. Kilens slutända i tunneln bör vara ca. 5mm tjock och sluta i nivå med tunnelns kant, och tunna ut mot fören till 0 vid 150 mm. Limma sedan dessa kilar i tunnelns botten, en på var sida, med en spalt på ca.2 mm från tunnelsidan.  Detta förhindrar att aktern sjunker när luften passerar genom tunneln eftersom luften då behåller ungefär samma volym som den hade i mitten på den convexa puckel i mitten på tunneln. Detta hjälper då skrovet att hålla sig på vattnet.

Tips 3;
Höj gärna riggen så att du får proppaxeln liggande i linje med tunnelbotten. Börja med att ha en linjär axel med tunneln. Detta gör att proppen hamnar ungeför där den bör vara, d.v.s. ytbrytande, och gör att motorn orkar varva ut ordentligt. Du kan behöva testa detta läge lite upp och ner för olika kraftbehov och olika vatten. Med denna inställning får du en båt som flyger som ett stryjärn på vattnet.

Åtgärderna gav min Bandit bra med kraft, och kommer att få än mer när jag utvecklat den färdigt! Grin
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #6 skrivet: Juli 10, 2009, 10:21:50 pm »

Tusen tack Sune, verkar som att det finns lite att jobba med... Jag har även provat lite med en 3 bladig propp men den "slirade" väldigt i starten så jag gick tillbaka till orginal proppen tills jag har fått rätsida på det som kan göras.. Ska försöka komma till Eksjö på Söndag em. om jag lyckas få till det..
/S
Loggat
Ellert Ohlzon
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 156

Ludvika MBK

« Svara #7 skrivet: Juli 10, 2009, 10:30:20 pm »

Tips Stefan.
Testa Octura M440/2, eventuellt behövs det slipas ned 1 mm per blad.
Loggat

Måste man vara ung eller.............Huh?
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #8 skrivet: Juli 10, 2009, 10:36:04 pm »

Tack för det tipset Ellert, finns lite bilder när jag och Staffan testat i lite för grov sjö!!! kolla gärna http://www.kamarell.com/nilac
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #9 skrivet: Juli 10, 2009, 10:39:55 pm »

Tusen tack Sune, verkar som att det finns lite att jobba med... Jag har även provat lite med en 3 bladig propp men den "slirade" väldigt i starten så jag gick tillbaka till orginal proppen tills jag har fått rätsida på det som kan göras.. Ska försöka komma till Eksjö på Söndag em. om jag lyckas få till det..
/S
Välkommen då, kunde ju vara kul att ha dig med, om du har möjlighet?
Om nu vårt skandinaviska skräpväder inte hindrar mig, kommer jag att vara med i  banditsällskapet vid Gysjön på söndag.
Skall vara där och lia vass vid 12-13 tiden.
Loggat

Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #10 skrivet: Juli 10, 2009, 10:44:30 pm »

Ska försöka ta mig dit Sune men det blir nog inte före 15 tiden om ni är kvar då??
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*

S 45-2

« Svara #11 skrivet: Juli 11, 2009, 07:49:29 am »

Ska försöka ta mig dit Sune men det blir nog inte före 15 tiden om ni är kvar då??
Hallå Stefan. Förslaget från Mattias Kratz är; att vi skulle börja vid 15 tiden för att inte störa närliggande stugarrendatorns fisketur. Hoppas bara att skräpvädret inte hindrar oss?
Loggat

Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #12 skrivet: Juli 11, 2009, 11:14:46 am »

Hallå Sune, Ska försöka få till det i morgon em. men nu ska jag ut i garaget och skruva.... hoppas det lugnar ner sig lite med blåsten så jag kan testa lite senare idag.
Loggat
Stefan Adolfsson
smbf-medlem
Full Member
*

« Svara #13 skrivet: Juli 11, 2009, 11:19:24 am »

Hej Sune, funderar lite på trimplanen som du satt på din Bandit, hur breda har du gjort dom?? och finns det fästmaterial ipontonenrna som man kan skruva dom i så dom sitter eller har du bara limmat dom med epoxy??
/S
Loggat
tobbe carlson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 626

Norrköpings Modellbåtklubb

« Svara #14 skrivet: Juli 11, 2009, 11:36:39 am »

bandit och ts2 ? vem e vem där då ?  på bilderna..
Loggat

http://www.kamarell.com/TCRacing/
H3,5 egen båt cmb valvola brown pipe 1445 3,1 cup
H7,5  k45  prestwich pipe  1457 roadrunner cup
OTA  TS2tcr  K&B  prather 215
Sidor: [1] 2 3 ... 11 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!