Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 18, 2012, 05:25:47 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Det krävs ingen inloggning för att läsa på forumet!

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  OTA-båtar
| | |-+  Bränsle till OTA-klassen?
« föregående nästa »
Sidor: 1 ... 4 5 [6] Skriv ut
Omröstning
Fråga: Hur mycket nitro använder du i OTA?
>60   -2 (11.8%)
60   -3 (17.6%)
50   -1 (5.9%)
40   -4 (23.5%)
30   -4 (23.5%)
20   -2 (11.8%)
10   -1 (5.9%)
<10   -0 (0%)
Antal personer som röstat: 16

Författare Ämne: Bränsle till OTA-klassen?  (läst 4197 gånger)
Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 93

« Svara #75 skrivet: Juli 09, 2009, 09:40:16 pm »

Om man får fråga - VAD är det som kommer att bli bättre med att lotta ut soppaflaskor?

Vilket problem är det som ni vill lösa så att säga?
Loggat

http://ne-stuff.blogspot.com
Näst, näst snabbast i världen i H3.5! Wink
Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #76 skrivet: Juli 09, 2009, 11:34:28 pm »

Jag tror att författaren (inte jag) var ute efter att eliminera fuskrisken...

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Thomas Ljungström
Gäst
« Svara #77 skrivet: Juli 10, 2009, 06:26:29 am »

Inlägget var väl skrivet med glimten i ögat? I alla fall var mitt svar det.
Jag håller fast vid min åsikt att soppan (liksom propeller och glödstift) ska vara fritt.
Loggat
Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #78 skrivet: Juli 10, 2009, 07:21:53 am »

/C
Jag tror att fuskrisken är precis lika stor, beträffande motortrimning, som med bränsletyp?

Hur många kontrollerar t.ex. motortrim? Med hysteriskt snabba OTA båtar, kan ju en sådan tanke vakna till liv. Om nu höga nitrohalter ger båtarna riktigt stor fartökning, kan detta möjligen ha viss nytta vid lugna vatten? Men vid lite blåst och vågigt vatten, blir detta egentligen till en stor nackdel eftersom risken att vurpa då blir större i höga farter. De som kör på lägre nitroinblandning kan då sannolikt klara sig bättre med lite mindre fart? Detta är väl egentligen en fråga om anpassning till vattenkaraktär och trottling med olika bränslen på olika vattekaraktärer?
Kanske olika bränsle för olika vatten då? Undecided
Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
André Holster Westerberg
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 98

Karlskoga RCBK

« Svara #79 skrivet: Juli 10, 2009, 08:43:31 am »

Nu reagerar en del direkt på att det går inte och köra på recin, men det funkar. Grin

Jomenvisst funkar det. Har själv kört på 18% Klotz BeNOL Racing Castor Oil (BC-172) och 40% nitro i hydron i 3 säsonger utan problem. Wille har samma soppa till OTA-båten.
Loggat

Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member
*

« Svara #80 skrivet: Juli 10, 2009, 09:26:37 am »

/C

Menade du det som "svar" till min fråga om vilket problem ni vill lösa...?

I så fall - Nej, det kan det inte vara - eftersom det inte är "fusk". Soppan är fri.
Loggat

Christian Fridh
smbf-medlem
Sr. Member
*
Antal inlägg: 409

Teamchef - Zetterlund Racing

« Svara #81 skrivet: Juli 10, 2009, 10:38:57 am »

/C

Menade du det som "svar" till min fråga om vilket problem ni vill lösa...?

I så fall - Nej, det kan det inte vara - eftersom det inte är "fusk". Soppan är fri.

Jag tolkade det som att det var ett förslag på hur man kan införa en begränsning på nitrohalten och eliminera risken att någon häller i mer nitro. Så, ja, det  var ett svar på din fråga. Om jag sedan tolkade hans inlägg fel ås må det vara hänt... Wink

/C
Loggat

S8-150 HMBK
FSR-V3,5 - Raptor - CMB RSV07 - Sanwa MT4
SM silver i FSR-V3,5 2011
SM brons i FSR-V3,5 2010
Niklas Edlund
smbf-medlem
Jr. Member
*

« Svara #82 skrivet: Juli 13, 2009, 07:01:20 pm »

Om man återgår till ursprungs inlägget av forumtrådsstartaren så var det ett inlägg om att i fråga sätta om nitron i dagsläget med de regler vi har är att anse som någon nivå av trimning...

Till att börja med är soppan fri i alla SMBF's RC båt klasser (kanske inte bensin?). Sedan är det inte fusk eftersom det idag är tillåtet. Om det skulle anses vara en viss typ av trimning så är väll det på plats med ett par exempel att jämföra med för att röra till det hela lite!? - LOL  Grin

OM mer nitro är bättre/snabbare = då är det fusk = trimning!?  :Smiley

Häng med i svängarna nu: Då är väll en bättre propeller (som Tomas nog var inne på) som går fortare också trimning??? Bägge sakerna är fria idag. Wink Samma sak gäller ett bättre (kanske dyrare) stift - går motorn bättre (eller fortare) så är det då fusk?

Eller varför inte den här jämförelsen - båtarna är ju "fria" också - så en snabbare/större/lättare/tyngre (infoga vilken parameter som helst bara du tycker den går bättre eller fortare för dig) båt är då trimning? LOL  Wink

Jag visste det - Christer har fuskat hela tiden! LOL  Cool

Get my point? Cool

Vill André kanske vara den som har hand om logistiken och kontrollen på rejsen med att en enhetssoppa eller soppaflask-utlottning går rätt till och att det finns soppa vid första rejset på säsongen i "Korpolombolo" så väl som det sista rejset i regnrusket i Knäckebröhult...?

Så klart är det med glimten i ögat som ovanstående fråga ställs men i grunden är denväl menad - vem skall åtaga sig en sådan sak?

OM någon kommer med ett bra förslag på hur hela paketet skulle skötas så är jag redo att vara positiv också men jag tror inte att det tillför något positivt för sporten tyvärr just nu (tills någon hittar på en bra total lösning).

Grundfrågan kvarstår dock tycker jag - vilket ÄR det allmäntyckliga problemet (om något) med att köra som vi gör idag? Är det:
- Att folk tror att de blir ifrån körda av rejsare som kör med med nitro?
- En hälsofråga?
- En kostnadsfråga?

Tjo hej,
Loggat

Sune Persson
smbf-medlem
Hero Member
*
Antal inlägg: 826

S 45-2

« Svara #83 skrivet: Juli 13, 2009, 07:56:55 pm »

En finstämd ironisk frågeställning med gott om humor inbyggt i detta Niklas! Grin
NÄÄÄÄ! Jag tycker att den nuvarande situationen i OTA är helt okey!

Att välja blandning;
Måste var och en få avgöra själv.

Att välja olika propellrar;  Är ju en fråga om vad en motor kan dra eller ej.
Måste tillåtas.

Att trimma in ett skrov; Kan vara en fråga om rent dålig konstruktion som måste korrigeras. Måste tillåtas.

Det mesta är ju faktiskt en faktor som förare måste anpassa till olika omständigheter, t.ex. olika vatten att köra på, olika typer av motorer, och olika skrovtyper. Alla motorer fungerar inte lika bra på olika skrov, för att ta upp ett exempel.

Egentligen handlar ju det mesta om, att förare måste lära sig att hantera båtarnas teknik, det tillhör ju hobbygrejen det va?

Så länge trimmningsförbudet för standardmotorer gäller och efterlevs, tycker jag att ytterligare regelverk förefaller ganska dödande i den nu så trevliga form som OTA bedrivs i! Grin

Loggat

Äldre män måste ha sig själv som bäste vän, om de är envetna att fortsätta än!
Fredrik Lundahl
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 112

« Svara #84 skrivet: Juli 13, 2009, 08:15:35 pm »

Jag håller med er båda, tycker inte att det finns någon anledning att ändra på några regler gällande OTA, funkar riktigt bra som det är nu.

Fredrik.L
Loggat
André Holster Westerberg
smbf-medlem
Jr. Member
*
Antal inlägg: 98

Karlskoga RCBK

« Svara #85 skrivet: Juli 13, 2009, 10:11:42 pm »

Absolut, håller också med om att bränslet skall vara helt fritt, hoppas jag inte skrivit något annat i tidigare inlägg  :Smiley

Quod scripsi scripsi  Wink
Loggat

Sidor: 1 ... 4 5 [6] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!