Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Maj 18, 2012, 05:21:28 pm
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Maila ditt licensnummer och namn till info @ smbf.info så ges du tillträde till det 'låsta' forumet -SMBF-medlemmar.

+  Svenska Modellbåtsförbundet - Forum
|-+  Tävlingsklasser
| |-+  O-båtar
| | |-+  Motorval till en Apache??
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Motorval till en Apache??  (läst 1525 gånger)
Robert Wunsch
Jr. Member
**
Antal inlägg: 51

« Svara #15 skrivet: Juli 27, 2009, 09:55:04 pm »

Ja jag är faktiskt inne på en motor det verkar vara lite struligt med två den ena kanske krånglar och man ska få dom båda att gå jämt etc, sen vet jag inte hur man beräknar kraften i detta sammanhang som ex en Mathe 35cc ger ju ca 9hp om jag fattat rätt medan en Zenoah 26cc ger ca 3hp och troligtsvis är det väl så att två i rad inte ger 6hp utan man får väl räkna på annat sett, i vilket fall som helst så verkar ju 35cc slå två i rad ändå om jag fattat detta rätt?? Grin
Loggat
Janne Kronstrand
smbf-medlem
Full Member
*
Antal inlägg: 222

« Svara #16 skrivet: Juli 28, 2009, 12:32:34 am »

Håller inte med Uffe.
För 7500:- kan man få rätt mycket annat till båten.
Det är skillnaden mellan en CMB35RS och dubbla S254 Evo (5,2hk/st) Och då är även inräknat två kompletta avgas system till Twin motorn samt 1000:- för ihopkopplingen, (vet inte vad den kostar) Förmodar att CMB´n inte levereras med motorfäste så det är inte med i priset.

Sen ska vi inte tala om vad det kostar när något händer.... För det gör det alltid förr eller senare.
Ett kolv/foder till CMB35RS kostar lika mycket som en hel S254 motor och en vevaxel kostar nästan som två...
Loggat

European Champion FSR-O15  2009 with OPS engine
and second place FSR-O35 with R254 engine.

www.miniracingteknik.se
http://butik.miniracingteknik.se
Jonas Westerlund
Newbie
*
Antal inlägg: 49

« Svara #17 skrivet: November 08, 2009, 12:45:40 pm »

Många bud i detta ämne...  Grin

Bara för att krångla till det lite till då.
Vill du gå dem billiga men svårare vägen titta på en pocketbike(minimoto) motor.
50 cc med ca 12 Hkr, massor av vrid och vattenkylning för ca 3000 kr ny.

Nackdelar: Tillkommer lite filning för att få fast den, en annan förgasare (flottör gasare funkar inte), problematiken att stämma av en pipa till den mm. Addera ca 50-100 h byggtid om du är händig och har en bra verkstad.

Fördelar: Billig motor, billiga delar, kraftig så det räcker och blir över.

Micke Olsson i Sundsvalls klubben har en fungerade sådan i en stor catta. Går som f-n när det går...

Det ÄR kul att meka!!  Cheesy

Mvh Jonas
Loggat

Hellre dö är tveka!!
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!